Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja alkaa vaatia saikkulappua lapsen sairaudesta jo ekasta paikadta. Voiko sen hakea terkkarista?

Vierailija
24.01.2017 |

Mua kiehuttaa rankasti työnantajan uusi linjaus, että kun jää sairaan lapsen kanssa kotiin, pitää jo ekasta päivästä olla saikkulappu (mutta omasta sairaudesta ei tarvii... ) Tähän asti on saanut olla lapsen kanssa 2 pv kotona omalla ilmoituksella. Kauhistuttaa jo ajatuskin jonkun oksennustautisen raahaamisesta vastaanotolle. Voinko hakea sairaslomalapun lähiterveyskeskuksesta? Voinko kuormittaa julkista terveydenhuoltoa näin mitättömällä asialla??

Ymmärrän kyllä, että taustalla on varmaan ajatus kannustaa meidän puolisoita jäämään kotiin, kyseessä kun on naisvaltainen firma. Ketuttaa vaan niin paljon, kun työ on muutenkin sen luonteista, että tekemättömät työt kaatuu aina vain omaan niskaan ja asiakaskäynnit peruutetaan itse kotoa samalla kun se kipeä lapsi itkee taustalla. Niin ei muutenkaan kovin helpolla varmaan kukaan jää kotiin. Tällaiset kiristykset syö työviihtyvyyttä tosi tosi paljon.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on nimenomaan lääkärin antama todistus. Ilman sitä saa ne päivät palkattomana ja se on hyvä juttu, koska työnantajalle on aika kallista maksaa siitä, että osa pidentää perhevapaita "sairaan" lapsen kanssa kotona leikkien.

Vierailija
2/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Edellisessä työpaikassa alkoivat vaatia tuota lappua kanssa. Kun aikaisemmin olisin jäänyt ehkä päiväksi, enintään kahdeksi, tämän jälkeen olin hyvällä omallatunnolla vähintään sen kolme päivää kotona lapsen kanssa, kun kerran mulle oli siitä todistuskin kirjoitettuna. Minä ja mun lapseni siinä loppupeleissä voitettiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on nimenomaan lääkärin antama todistus. Ilman sitä saa ne päivät palkattomana ja se on hyvä juttu, koska työnantajalle on aika kallista maksaa siitä, että osa pidentää perhevapaita "sairaan" lapsen kanssa kotona leikkien.

Tää on mun mielestä vielä törkeempää, että pitää olla lääkärintodistus, meillä sentään sairaanhoitajan lappu taitaa riittää. Ei pelkästään työntekijän, vaan yhteiskunnan kannalta, kun lääkäripalveluita on muitenkin niukasti tarjolla.

Itse pitäisin parempana systeeminä esim. jotain sellaista, että vaikka joku 4 päivää vuodessa voisi olla ilman todistusta kotona, ja sitten sitä lappua vaaditaan. Se varmasti karsisi turhaa ja helppoa poisjäämistä. Meillä kantava voimavara työssä on tähän adti ollut luottamus työntekijään ja tällaset muutoksethan kumoaa sen täysin. Oma lojaalius työnantajaa kohtaan rapisee tietty samaa tahtia. Onneksi ala on hyvin työllistävä ja jaloilla voi äänestää...

Vierailija
4/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 olu ap.

Vierailija
5/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina 3 päivää, vaikka esim. kuumetta olisi vain vähän ja vain ensimmäisenä päivänä. Näin työnantaja itse haluaa vaatimalla sairaslomatodistuksen:)

Vierailija
6/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Edellisessä työpaikassa alkoivat vaatia tuota lappua kanssa. Kun aikaisemmin olisin jäänyt ehkä päiväksi, enintään kahdeksi, tämän jälkeen olin hyvällä omallatunnolla vähintään sen kolme päivää kotona lapsen kanssa, kun kerran mulle oli siitä todistuskin kirjoitettuna. Minä ja mun lapseni siinä loppupeleissä voitettiin...

Tämä on tullut minullekin mieleen... tähän asti ollaan jaettu nämä poissaolot miehen kanssa tasan puoliksi. Viime vuonna taisin olla lapsen takia pois neljä tai viisi päivää. Mutta tosiaan, tällaiset muutokset (ja tämä ei ole ainut uudistus, josta tuli lähinnä paska fiilis ja tunne siitä ettei luoteta yhtään) vähentää aika rankasti intoa seisoa firman takana ja tehdä työnsä niin hyvin kuin pystyy. Keskinkertaisuuskin riittänee. Korporaation pukumiehet ei ihan ole tainneet hiffata, kuinka suuri merkitys työssä viihtymisellä on meille, jotka sen rahan taloon tuomme.

Ap

Vierailija
7/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tullut minullekin mieleen... tähän asti ollaan jaettu nämä poissaolot miehen kanssa tasan puoliksi. Viime vuonna taisin olla lapsen takia pois neljä tai viisi päivää. Mutta tosiaan, tällaiset muutokset (ja tämä ei ole ainut uudistus, josta tuli lähinnä paska fiilis ja tunne siitä ettei luoteta yhtään) vähentää aika rankasti intoa seisoa firman takana ja tehdä työnsä niin hyvin kuin pystyy. Keskinkertaisuuskin riittänee. Korporaation pukumiehet ei ihan ole tainneet hiffata, kuinka suuri merkitys työssä viihtymisellä on meille, jotka sen rahan taloon tuomme.

Ap

Sepä onkin hyvä idea, että alkaa tehdä työnsä huonosti ja pitää ylipitkiä sairaslomia!  Luultavasti korporaation pukumiehet tosin hiffaa jos porukassa on joku, joka tekee duuninsa huonosti ja lintsaa töistä. Joskus toisinaan työpaikoista myös irtisanotaan väkeä, esim. tuotannollisista syistä. Et ainakaan sinä ole ensimmäisenä lähdössä, jos joudutaan vähentämään porukkaa, koska "tuot rahan taloon" ... hetkinen, siis miten tuot rahan taloon, jos et tee kunnolla töitäsi?

Vierailija
8/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkunnalla saattaa olla erilainen ohje kuin työnantajalla. Kunnat ovat voineet tehdä päätöksen, että lapun antaakin terveydenhoitaja eikä lääkäri. Silloin pitää kiikuttaa se päätös työnantajalle sekä ammattiliiton edustajalle. Työnantaja ei voi kävellä kunnan päätöksen yli noin vain.

Vierailija
9/9 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sepä onkin hyvä idea, että alkaa tehdä työnsä huonosti ja pitää ylipitkiä sairaslomia!  Luultavasti korporaation pukumiehet tosin hiffaa jos porukassa on joku, joka tekee duuninsa huonosti ja lintsaa töistä. Joskus toisinaan työpaikoista myös irtisanotaan väkeä, esim. tuotannollisista syistä. Et ainakaan sinä ole ensimmäisenä lähdössä, jos joudutaan vähentämään porukkaa, koska "tuot rahan taloon" ... hetkinen, siis miten tuot rahan taloon, jos et tee kunnolla töitäsi?

Tällä alalla on onneksi työntekijän markkinat, joten vaihdan työpaikkaa (ja vien ne maksavat asiakkaani mukanani), jos liikaa alkaa päätä kiristää. Siksi työnantajan olisi tosi fiksua miettiä sitä, millaisen työilmapiirin saa aikaan.