Timo T.A. Mikkonen joutunut saattohoitoon
Surullista. Voimia ja jaksamista perheelle.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma.
Joku voisi sanoa että paha sai palkkansa...
Kerrotko, mitä pahaa Timo T.A. Mikkonen on sinulle tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito on sitä että lääkkeet pois. Ei ruokaa vaan morfiinia. Sitkeimmät kestää alle viikon ja yleensä 2-3 päivää riittää.
Näin lääkäri mulle omin sanoin kertonut.
Saattohoito johtaa aina kuolemaan ja nopeasti.Hölmö. Ei saattohoidossa olevilta potilailta ruokaa evätä, jos vain suinkin pystyvät nielemään.
Katsoppa haulla saattohoito. Päiviä tai viikkoja ennen kuolemaa. Saattohoito potilaat ei pysty nielemään,
Katso ihan piruuttasi niin tiedät että olen oikeassa."Saattohoidossa olevan potilaan ruokailua ja nesteiden nauttimista voidaan jatkaa niin kauan kuin ihminen siihen itse pystyy ja hän sitä itse haluaa." www.pkssk.fi
Niin ja päiviä tai viikkoja ennen kuolemaa. Näin Valviran sanoo että on saattohoito.
Oma isoisä joutui syksyllä saattohoitoon ja ihan normaalisti söi ja joi loppuun asti. 2 kk kesti saattohoito. En tiedä mistä käsitys ettei saattohoitopotilas saa ruokaa.
Timo tuskin enää kuukausia elää. Varmasti helpotus perheelle vaikka luopumisen tuska on suuri. Ei tuo enää mitään elämää ole kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa valju olo. Niin paljon, kun tuon pariskunnan sanomisista oonkin ollut ärsyyntynyt ja eri mieltä, niin syvä yhteys selvästi aina on vallinnut välillään. Surullista joutua luopumaan, vaikka on tuo omaishoitajan osa varmasti ollut todella raskas.
Miten sen nyt ottaa, siis sen omaishoitajan raskauden. Timollahan on henkilökohtainen avustaja vai peräti pari remmissä hoitamassa. Ei Nina miestään ole yksin hoitanut. Sielä on päivisin ollut aina avustaja paikalla, Nina on päässyt asioille ym. Lisäksi on laitetta laitteen perään, millä nostaa ja kuskata.
Enemmän säälin niitä oikeita omaishoitajia, jotka hoitaa omaistaan ihan YKSIN. Ilman henkilökohtaisia avustajia ja yhteiskunnalta saatuja laitteita. Varsinkin niitä vanhuspariskuntia, joita on paljon ja joista lehdet ei kirjoittele.
ei ne siellä päivystä 24/7 , on se varmaan aika karmeeta kun mies vaikeasti sairas ja kaikki energia menee siihen kahden lapsen lisäksi. Uskon että raskasta on.
Kyllä päivystävät koska Timo kuolee luultavasti 2-4 päivän aikana.
Terminaalihoito saattohoito, parantumattomasti sairaan tai kuolevan potilaan hoito
Vierailija kirjoitti:
Ei tule ikävä tuota miestä. Sai mitä ansaitsi.
Toivottavasti sinäkin tulet kokemaan samanlaisen kohtalon, kun sellaista jollekin toiselle toivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito on sitä että lääkkeet pois. Ei ruokaa vaan morfiinia. Sitkeimmät kestää alle viikon ja yleensä 2-3 päivää riittää.
Näin lääkäri mulle omin sanoin kertonut.
Saattohoito johtaa aina kuolemaan ja nopeasti.Ja sun mielestä tämän yhden lääkärin sana on laki? Juurihan joku kertoi isoisänsä (?) olleen jo 8v saattohoidossa. Tuttavani oli juuri 2kk kunnes nukkui pois. Mielestäni tuokaan ei ole nopeasti kuolemista. Älä yleistä.
Tuskin ollut kyse saattohoidossa koska silloin ei saa ravintoa.
saattohoidossa saa ravintoa (ainakin jos uskomme Valviraa), saa sydänlääkkeet jne. ja lisäksi kipulääkettä. Ravinnotta jättäminen on sama asia kuin aktiivinen eutanasia eikä saattohoidossa ole siitä kyse.
Kas kummaa kun oman äitini olen saattohoitanut ja ennen kun sinne joutui niin lääkärin kanssa keskustellut. Vain morfiinia.
Minun isäni sai Valviran ohjeen ja lääkärinetiikan mukaisesti loppuun asti ruokaa ja juomaa. Ei hän jaksanut välttämättä syödä kuin lusikallisen, mutta ruokaa tuotiin samalla kuin muillekin. Juotavaa oli aina vierellä. Ei saattohoito ole mitään aktiivista kuihduttamista, vaikka osa lääkäreistä sitä tuntuu suosivan. Ilman nesteytystä jättäminen on yksi eutanasian muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa valju olo. Niin paljon, kun tuon pariskunnan sanomisista oonkin ollut ärsyyntynyt ja eri mieltä, niin syvä yhteys selvästi aina on vallinnut välillään. Surullista joutua luopumaan, vaikka on tuo omaishoitajan osa varmasti ollut todella raskas.
Miten sen nyt ottaa, siis sen omaishoitajan raskauden. Timollahan on henkilökohtainen avustaja vai peräti pari remmissä hoitamassa. Ei Nina miestään ole yksin hoitanut. Sielä on päivisin ollut aina avustaja paikalla, Nina on päässyt asioille ym. Lisäksi on laitetta laitteen perään, millä nostaa ja kuskata.
Enemmän säälin niitä oikeita omaishoitajia, jotka hoitaa omaistaan ihan YKSIN. Ilman henkilökohtaisia avustajia ja yhteiskunnalta saatuja laitteita. Varsinkin niitä vanhuspariskuntia, joita on paljon ja joista lehdet ei kirjoittele.
ei ne siellä päivystä 24/7 , on se varmaan aika karmeeta kun mies vaikeasti sairas ja kaikki energia menee siihen kahden lapsen lisäksi. Uskon että raskasta on.
vastasin jollekin silloin kun Timo oli kotona ja Nina hoiti, olkoot vaikka kuinka olisi avustajaa niin ei ne siellä ole 24/7
Kyllä päivystävät koska Timo kuolee luultavasti 2-4 päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen "saattohoidettiin" kahdessa kuukaudessa, loppuaika oli hirveää, ei nesteytystä, ei lääkitystä keuhkokuumeeseen. Vain kipupiikki silloin tällöin. Se ei ollut hyvää perushoitoa vaan kuoleman edesauttamista. Järkyttävää nykyisten vanhusten hoito.
Olen pahoillani, että koit saattohoidon noin.
Kuolevan ihmisen nesteytys on kuitenkin kidutusta. Kun elimistö valmistautuu kuolemaan, solujen toiminta heikkenee ja neste pääsee vääriin paikkoihin; keuhkoihin ja soluvälitilaan aiheuttaen tukehtumisentunnetta ja kovaa kipua. Siksi kuolevaa ei nesteytetä, kun hän lopettaa itse juomisen.
Kuivuminen vie ihmisen myös eräänlaiseen "transsiin", jolloin kivut helpottaa.
Jos lääkäri päättää, että kuolema on niin lähellä, ettei antibioottia kannata enää aloittaa, niin yleensä se johtuu siitä, että kuoleva kärsisi enemmän lääkkeistä, kuin lääkkeettömyydestä; antibiooteista koituu vatsakramppeja, -kipuja ja ripulia, ummetusta, hiiva- ja sieni-infektioita. Ne lisää kuolevan tuskaa.
Harmillista ettei teille omaisille näitä asioita perusteltu. Se kuuluu hyvään saattohoitoon.
Timo T.A. Mikkonen on kuollut http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005059469.html?utm_source=kop…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun Timo T.A. sai sen vakavan infarktinsa 2011. Olin silloin itse viereisessä sairaalassa hoidettavana.
Voi olla helpotus, kun T.A:n kärsimykset päättyvät. On varmasti raskasta sekä olla omaishoitaja että olla omaishoidettava, jos oman tilansa tajuaa.
Moon sitä mieltä, että nirri veke vaan kun ei enää pärjää. Ei ihmistä ole luotu paskomaan alleen, kun lääketietellä pidetään väkisin hengissä.
Näin on närhen munat.
Samaa mieltä. Sen verran olen kärsiviä potilaita nähnyt. Kärsivät eläimetkin viedään piikille, mutta ihmisten kärsimystä saa pitkittää.
No se ei sitten ollutkaan sen pidempi saattohoito. RIP
Eli Nina hoiti loppuun asti miehensä. Saattohoito ei kauaa kestänyt. Voimia Ninalle ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä Nina alkaa tekemään työkseen? Tuskin kampaajan työhön palaa.
Juttuja jokaikisestä elämän käänteestä mediaan.
Nina on huikean lahjakas tyyppi; ja loistava retoriikka. Kampaajana meni "hukkaan". Yrittäjätausta ja nyt 6 v kokemus omishoitajuudesta perhe-elämän ohessa ja näköalapaikka terveydenhuoltoon ja vammautuneen asemaan. Avuja olisi varmasti tehtäviin potilasjärjestöissä, aivohalvausliitossa tm. Tai politiikka: sekä kunta-että valtakunnallinen politiikka tarttee hänen kaltaisiAan kokemusasiantuntijoita.
Nyt voimia koko perheelle ja suruaikaa. Nina on selviytyjä. Moni saman kokenut on saanut lohdutusta ja tukea siitä, että on julkisesti kertonut tilanteestaan. Muuta mahdollisuutta ei olisi ollutkaan: pieni maa ja melkoinen huhumylly kun kyseessä noin tunnettu henkilö. Lastenkin kannalta avoimuus ja totuus on ollut ainut vaihtoehto.
Ja toi parisuhde, kukapa ei tuollaista puolisoa toivoisi, jos sairastuisi vakavasti.
Suurin kaikesta:rakkaus