Mitä tehdä kun teini ei suostu syömään aikuisten kanssa samassa ruokapöydässä?
Tavallinen ruoka ei kelpaa ja ostaa viikkorahoillaan mässyä ja vetää sitä huoneessaan. Ulkonäkö on myös sen mukainen. On lihonut niin, että BMI on taatusti yli 30 koska ristiselässäkin näkyy raskausarpia ja pelastusrengas valuu edestä ja takaa farkkujen yli.
Terveellistä ruokaa on tarjottu ja siitä on puhuttu jo vuosia. Söi pienenä kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Nyt niistä ei kelpaa mikään. Väkisinkin emme voi viedä häntä lääkäriin.
Kommentit (56)
Olen nyt lukenut näitä ap:n vastauksia ja sanon uudelleen:
Hommaa itsellesi kädet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita koulun terkkarille/kuraattorille ja pyydä juttelemaan, ulkopuoliselle nuori ehkä voi kertoakin, tai ainakin ammattilainen osaa laittaa tarvittaessa eteenpäin ja antaa ehkä myös sinulle neuvoja. Kuulostaa minusta oireelta jostain suuremmasta, huono itsetunto, masennus, ahmimishäiriö... vaihtoehtoja on ja tarvitsette ammattilaisen apua, että osaatte alkaa purkaa juttua pikkuhiljaa.
Oma äitini nöyryytti minua kerran tarjoussuklaalevyjen ostamisesta. Tarkoitti varmasti hyvää, mutta toimillaan (ei toki vain tällä yhdellä kerralla) edesautti ahmimishäiriöni puhkeamista. Söin kaiken suklaan kerralla häpeissäni. En ollut tuolloin lihava, myöhemmin kyllä, koska opin syömään salaa ja isoja määriä. Olen nyt 27v ja kärsin oireista vieläkin satunnaisesti. Tyttäresi käytös ei ole normaalia. Auta häntä, älä rankaise.
Kouluterveydenhoitaja nauraisi minut pihalle koska hän menestyy koulussa ja hänellä on paljon kavereita. Voiko sellaisella olla huono itsetunto? Kotona hän vaikuttaa lähinnä ärtyneeltä ja herne menee nenään todella vähästä. Mielestäni on itsestään selvää, että lihoo kun vetää halvinta perunalastua ja istuu koneella. Ei siihen tarvita mitään ahmimishäiriötä. Kovin selektiivinen häiriö olisi jos minkään kotona oleva ei kelpaa.
En ole ostanut kotiin mitään suklaita jollei sellaiseksi lasketa leivontasuklaata, jota tarvimme joululeipomiseen. Kyllä minulla on mielestäni oikeus sanoa ja näyttää Finelin taulukosta kuinka epäterveellisiä perunalastut ovat. Se ei ole rangaistus.
Mitä hittoa nyt? Et halua edes yrittää? Kympin tyttö tai poikakin voi kärsiä vaikka mistä! Vai onko tässä nyt kyse siitä, ettet halua vain itse myöntää mokanneesi, kun et ole puuttunut aiemmin?
Kympinoppilailla on melkeinpä enemmän mielenterveyspaineita kuin kasin oppilaalla jonka ei tarvitse panostaa kouluun vaan pärjää ja on aikaa olla harrastuksissa.
normaalia teinihömppää jos ei mitään ihmeellistä muuta ole.
painonnousu kyllä huono juttu
En suostunut teininä syömään isäni kanssa samassa pöydässä, koska hän maiskutteli ja ryysti äänekkäästi. Isän porsastelu kuvotti minua. En vieläkään pysty olemaan edes samassa huoneessa äänekkäästi ruokailevien ihmisten kanssa.
No jos hän ei halua syödä teidän kanssa niin mitäs jos saisi syödä yksin sitä sun tekemää ruokaa? Saisi ainakin vatsan täyteen ruokaa. Onko se niin vakavaa jos se syö vaikka vuoden tästä eteenpäin ilman teitä mutta syö ruokaa? Kukaan ei vahingoitu tai mitään pysyviä traumoja tuskin jää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkorahat veks ja tietokone myös.
Järjetön ajatus kahdesta syystä johtuen. Ensinnäkään en halua teinin ryhtyvän myymälävarkaaksi ja toiseksi on kohtuutonta eristää hänet sosiaalista verkostoistaan takavarikoimalla tietokone syömisen vuoksi. En ole kuullut että hänen kaverinsa olisivat mitään tehneet mitään pahuuksia.
Kaltaisesi nuija on mennyt lisääntymään ja nuijapää pitää sinua pilkkanaan.
PS. Mitä valitat jollet ole valmis katsomaan peiliin?
Olipas oivaltava ja rakentava vastaus! Kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
No jos hän ei halua syödä teidän kanssa niin mitäs jos saisi syödä yksin sitä sun tekemää ruokaa? Saisi ainakin vatsan täyteen ruokaa. Onko se niin vakavaa jos se syö vaikka vuoden tästä eteenpäin ilman teitä mutta syö ruokaa? Kukaan ei vahingoitu tai mitään pysyviä traumoja tuskin jää
Mässyttäjille ei kelpaa kotiruoka.
Mitä jos ottaisit kuvan hänestä takaa päin ja lähetät whats appilla hänen puhelimeen? Monet eivät ymmärrä omaa kokoansa ennenkuin näkevät sen itse. Siihen myös kuva kun hän oli laihempi. Ulkonäkö on monelle nuorelle tärkeää. Sitten siihen whats appiin eri ruokien kalorimääriä. eiköhän osaa itse vetää johtopäätöksiä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit kuvan hänestä takaa päin ja lähetät whats appilla hänen puhelimeen? Monet eivät ymmärrä omaa kokoansa ennenkuin näkevät sen itse. Siihen myös kuva kun hän oli laihempi. Ulkonäkö on monelle nuorelle tärkeää. Sitten siihen whats appiin eri ruokien kalorimääriä. eiköhän osaa itse vetää johtopäätöksiä asiasta?
Aivan tarpeetonta lapsen kiusaamista.
Asenteesi muutos. Inho lastasi kohtaan näkyy tekstissäsi. Sä et ikinä tule olemaan lapses kanssa hyvissä väleissä, jos häntä ällöten katsot.
Meillä on vaatimus, että kerran päivässä ollaan yhdessä. Ei silloin kaikki syö, kun on treenejä tms. mutta samaan aikaan samassa paikassa.
Joten silloin on teinitkin paikalla ja asioista jutellaan. Jos just silloin ei huvita, niin saa jutella huomennakin, mutta paikalla on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Simppeliä kirjoitti:
Samaan pöytään, samaa ruokaa, tai sitten ei mitään.
Jos viikkorahat menee mässyyn, niin ei viikkorahaa.
Juurikin näin. Ei se kovin kauaa syömättä ole.
Sinulla ei taida olla käsitystä teinin kanssa elämisestä?
Itse asiassa on. Jollei järkipuhe auta niin sitten aletaan ottamaan etuuksia pois, tässä tapauksessa viikkoraha. Olen itse aikanaan sairastanut anoreksiaa ja tiedän kyllä kuinka kauan teini voi olla syömättä, mutta suurin osa teineistä kyllä syö kun nälkä tulee vaikka se vaatisikin perheen kanssa normaaliruoan syömistä pöydän ääressä. Ongelmaan olisi pitänyt puuttua jo aikaisemmin. Meillä syö teinit ja nuoremmat ruoka-aikaan pöydässä muun perheen kanssa tai sitten ei mitään. As simple as.
Olet siis kasvattanut lapsesi hyvin omien sanojesi mukaan, mutta jos et anna viikkorahaa, niin uskot lapsen varastavan kaupasta? No on kyllä hyvää kasvatusta. Nyt jotain rajoja! Kone pois ja rahahanat kiinni. Jos varastaa kaupasta niin oppiipahan kerrasta, siitä ei kovin nuorelle kuitenkaan kauheita sanktioita tule loppuelämää ajatellen. Jos nuori on viikon ilman konetta, ei sen sosiaaliset suhteet siihen kaadu. Elämässä tulee kokea pettymyksiäkin, vaikeampaa siitä elämästä tulee jos vain lihoo ja lihoo siihen kuntoon ettei pysty enää itse mitään tekemäänkään.
Tosi hyviä neuvoja tuli useita, mutta mikään ei ap:lle kelvannut....sääli,olisi ollut kiinnostava aihe ja nähdä miten keinot tepsii.
Nuori protestoi ja kokeilee rajojaan. Joillakin tunnemyrskyt vouvat olla hirmuisia. Nuori kokee vouvansa itse päättää itsestään ja oritestoi aikuisia vastaan kun ei tykkää jos höntä komennellaan, onhan hän jo iso omasta mielestään.
Voisitte tehdä minun mielwstä vaikkapa vaihtokauppaa tyyliin, että syö perheensä kanssa, jonka jälkeen on lupa olla koneella. Tiedän että isomman laosen kanssa on vaikeampaa sopia säännöistä kuin pienten ja heille haluaa antaa jo vähän löysää.
Voitte myös vaikkapa sopia, että viikkoraha on puenempi joten se ei riitä suuriin mättö / karkki annoksiin. Varmasti nuori protestoi tuota vastaan. Tai voitte sopia, että viikkorahan saa vaan töitä vastaan, jos tuo ei ole jo käytössä meillä nuoret harkitsee tarkemmin mihin rahansa käyttävät koska se on ns tienattua rahaa.
Myös lahjontaa muutoinkin voi kokeilla niin että perheen yhteisiin asioihin osallistumisesta seuraa jotain kivaa, mitä se nyt kellekkin sitten on. Esim minä sain lapsen lenkille kanssani kun lupasin käydä sen jälkeen mäkkärissä ja seuraavalla kerralla sama homma ja seuraava lenkkeilykerta menikin jo ilman mäkkäriä. Kaikilla tuo ei toimi tai auta vaan nuori rakentaa paksun suojamuurin ja kaikki aikuiset on vihollisia. Tsemppiä sinulle. Kerran luin että nuoriin auttaa sama kuin koiriin eli rakkaus, kuri ja lahjonta 😂 tiedä sitten...
Kaltaisesi nuija on mennyt lisääntymään ja nuijapää pitää sinua pilkkanaan.
PS. Mitä valitat jollet ole valmis katsomaan peiliin?