Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsi pyytää lisää ruokaa, vaikka ei ole nälkä

Vierailija
24.01.2017 |

Miten pitäisi toimia kun lapsi pyytää ruokaillessa lisää ruokaa, joskus montakin kertaa. Tämä siis lähes poikkeuksetta silloin, kun tarjolla on jotain hänen mielestään hyvää ruokaa, vaikka makaronilaatikkoa tai sitten jotain hyvää leipää. Haluaa siis lisää silloin kun ruoka on hyvää, sen takia että se maistuu hyvältä, ei sen takia että hänellä olisi vielä nälkä. On muutenkin hieman pyöristynyt tässä lähiaikoina. Miten perustelen hänelle että ei oteta enää lisää? Tarkoitan tilanteita missä hän on syönyt ruuan kanssa vaikka jo kaksi palaa leipää, ja haluaa vielä yhden. Tai on syönyt kaksi lautasellista ruokaa, ja haluaisi vielä lisää. Miten säännöstelen hänen syömistään siis niin, ettei hänelle tule paha mieli tai ettei tule mitään traumoja syömisestä ja ongelmia kehonkuvan kanssa tms. Kiitos avusta!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos antaisit ensin, vaikka jotain salaattia tai raastetta? Sitten vasta "oikeaa" ruokaa. Ja jos yrittäisit jutella ruokapöydässä ja ottaisit tavaksi säästää herkkuruokaa seuraavallekin ruualle, esim. lämmitettynä.

En korvaisi lämmintä ruokaa kiisseleillä tai jälkiruuilla yleensäkään, vaan antaisin mieluummin syödä leipää tai muuta ruokaa.

Jälkiruuat voisi ihan hyvin tarjoilla välipaloina tai vain sunnuntaisin. Meillä pääsääntöisesti syödään jälkiruokaa vain sunnuntaisin ja arkena voi hedelmiä syödä ruuan jälkeen vapaasti.

Entäs jos sitä hyvää leipää ja ruokaa olisi useammin, niin ei sitten tarvisi rohmuta.

Vierailija
22/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jälkkäriksi menee esim mikrossa kuumennettu banaaninpala, on terveellistä, ja katkaisee ruuan himon.

Siis mitä, mikrossa kuumennettu banaaninpala? :D Yök! Siis sori jos tämä on teillä joku herkku, mun mielestä kuulostaa kauhealta :) Kuvittelen sellaisen kuuman, makean ja löllön banaaniköllerön...hrr.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tarjolle ruokaa vain niin paljon, että siitä riittää kaikille sopiva määrä. Jos haluat tehdä suuremman annoksen niin, että siitä riittää seuraavaksikin päiväksi, ota seuraavan päivän osuus erikseen jo ennen kuin laitat ruuan pöytään. Voit myös vaatia, että ennen lisäannoksen ottamista lapsi syö tarpeeksi paljon kasviksia (tässä voit vedota terveellisyyteen). Leipää ei minusta kannata olla tavallisella aterialla tarjolla muuten kuin silloin, jos varsinainen ruoka on tavallista kevyempi (esim. kasvissosekeitto).

Toisaalta kyllä minusta lapsella saa olla pari lempiruokalajia, joita saa sitten syödä monta annosta. Ne eivät vielä aiheuta ongelmia painon kanssa, kunhan niitä ei ole tarjolla liian usein.

Vierailija
24/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kikka on tarjota ensin salaatti pahimpaan nälkään, sitten muu ruoka. Jos haluaa vielä lisää lämmintä ruokaa, annan ottaa kerran lisää. Muuten huolehdin, että sokerit ja liiat rasvat on vähissä ja liikkuu hyvin. Normaalissa kasvukäyrissä ovat menneet.

Vierailija
25/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko siitä lautasesta osa olla salaattia tai kasviksia, ja jos pyytää lisää niin antais aina samassa suhteessa uuden lautasellisen että "höttöruuan" osuus olis pienempi kuin että söisi sitä pelkästään? Meilläkin vähän pullea lapsi ja tällä tyylillä on pikkuisen vähemmän pullea 🙂 Ja syyksi voi sanoa ettei ole terveellistä syödä sitä yhtä niin paljon. Välipalaksi voi tarjota myös vaikka paloiteltuja kasviksia leivän lisäksi/sijaan. Meillä sitä leipää ainakin puputettaisi ihan liikaa jos saisi itse valita määrän. Ruohonjuuresta saa kans sellaista siemennäkkäriä(ja marketeista pusseissa valmiita sekoituksia jotka itse sekoitetaan veteen ja paistetaan uunissa))jos haluaa vaihtaa pullaleivän osittain terveellisempään ja täyttävämpään

Vierailija
26/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko siitä lautasesta osa olla salaattia tai kasviksia, ja jos pyytää lisää niin antais aina samassa suhteessa uuden lautasellisen että "höttöruuan" osuus olis pienempi kuin että söisi sitä pelkästään? Meilläkin vähän pullea lapsi ja tällä tyylillä on pikkuisen vähemmän pullea 🙂 Ja syyksi voi sanoa ettei ole terveellistä syödä sitä yhtä niin paljon. Välipalaksi voi tarjota myös vaikka paloiteltuja kasviksia leivän lisäksi/sijaan. Meillä sitä leipää ainakin puputettaisi ihan liikaa jos saisi itse valita määrän. Ruohonjuuresta saa kans sellaista siemennäkkäriä(ja marketeista pusseissa valmiita sekoituksia jotka itse sekoitetaan veteen ja paistetaan uunissa))jos haluaa vaihtaa pullaleivän osittain terveellisempään ja täyttävämpään

Joo toki meillä on lähes aina myös salaattia lautasella.  Hyviä neuvoja, kiitos. 

t.ap

Vierailija
27/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jälkkäriksi menee esim mikrossa kuumennettu banaaninpala, on terveellistä, ja katkaisee ruuan himon.

Siis mitä, mikrossa kuumennettu banaaninpala? :D Yök! Siis sori jos tämä on teillä joku herkku, mun mielestä kuulostaa kauhealta :) Kuvittelen sellaisen kuuman, makean ja löllön banaaniköllerön...hrr.

Meidän lapset tykkää...tai sit se on just niin kamalaa etteivät halua syödä mitään tuon jälkeen :) mikrouuniomppu ajaa saman asian

Vierailija
28/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitäisi toimia kun lapsi pyytää ruokaillessa lisää ruokaa, joskus montakin kertaa. Tämä siis lähes poikkeuksetta silloin, kun tarjolla on jotain hänen mielestään hyvää ruokaa, vaikka makaronilaatikkoa tai sitten jotain hyvää leipää. Haluaa siis lisää silloin kun ruoka on hyvää, sen takia että se maistuu hyvältä, ei sen takia että hänellä olisi vielä nälkä. On muutenkin hieman pyöristynyt tässä lähiaikoina. Miten perustelen hänelle että ei oteta enää lisää? Tarkoitan tilanteita missä hän on syönyt ruuan kanssa vaikka jo kaksi palaa leipää, ja haluaa vielä yhden. Tai on syönyt kaksi lautasellista ruokaa, ja haluaisi vielä lisää. Miten säännöstelen hänen syömistään siis niin, ettei hänelle tule paha mieli tai ettei tule mitään traumoja syömisestä ja ongelmia kehonkuvan kanssa tms. Kiitos avusta!

Aloita vaikka siitä ettei ruoan kansa syödä ainuttakaan palaa leipää ja lautaskoko laitetaan pienemmäksi.Lapsi ulos leikkimään aina kun mahis, tabletti-ja tv-aika minimiin. Oisko kasvupyrähdys tuloillaan jos painoa tulee?

No eikö tuo ole jo vähän natsimeininkiä että lautaskoko pienemmäksi? Tai siis en missään nimessä halua että lapselle tulee joku ongelma syömisen kanssa. Kasvupyrähdyksistä en osaa sanoa, lapsi on 10. Mutta selkeästi kertynyt ylimääräistä lähiaikoina, vatsaa on ja pieni kaksoisleuka.

t.ap

Vierailija
29/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää varmaan vaan tehdä pahempaa ruokaa. Meillä on usein eilistä mikrossa lämmitettyä keitinperunaa tms, eikä kukaan syö yli kiljuvan nälän.

Vierailija
30/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroni ja leipä ovat sellaista syötävää, että nälkä kasvaa syödessä. Jospa tarjoisit lapselle sellaista ruokaa, joka tekee kylläiseksi.

Vierailija
31/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika lihoi just 10 - vuotiaan reilusti. Yhtäkkiä tuli iso maha ja oli ihän pullea. Mutta sitten se paino jumittaa paikalleen, ja parin vuoden päästä oli mitoissa 172cm,48 kg.

Vierailija
32/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroni ja leipä ovat sellaista syötävää, että nälkä kasvaa syödessä. Jospa tarjoisit lapselle sellaista ruokaa, joka tekee kylläiseksi.

Makaronilaatikko ja leipä oli vain esimerkki :) Mutta kyllä minun mielestäni kasvavalle lapselle makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, kananmuna, sipuli) salaatilla ja raejuustolla on ihan kelpo ruoka.

t.ap

t.ap

Vierailija
33/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on herkullista! :D Lapsena oli mun herkkua ja vielä näin 21-vuotiaana on herkullinen ja opiskelijabudjettiin hyvin sopiva herkku. Mun versio tosin paistetaan paistinpannulla.

Vierailija
34/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on herkullista! :D Lapsena oli mun herkkua ja vielä näin 21-vuotiaana on herkullinen ja opiskelijabudjettiin hyvin sopiva herkku. Mun versio tosin paistetaan paistinpannulla.

Heh, joo siis ei ollut tarkoitus loukata kenenkään herkkua :) Eiköhän sitä itse kullakin ole joku omituisuus mistä tykkää.

Vierailija
35/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsen lempiruokia niin usein. Satunnaisestihan tuo ei haittaa, mutta joka päivä se voi muodostua ongelmaksi. Pari kertaa kuussa voisi olla hyvä tahti ja muulloin sitten jotain mistä lapsi ei niin tykkää.

Toinen vaihtoehto on tehdä vähemmän. Silloin on helppo perustella että ruokaa ei ole enempää tai että muillekin pitää riittää.

Ottaisin kuitenkin tilanteen vakavasti jo nyt, kuten olet ottanutkin. Itse olin pullea lapsi ja nyt aikuisenakin tykkään oikeasta ruuasta paljon enemmän kuin herkuista. Minulle ei tee ongelmaa olla erossa karkeista ja leivonnaisista, mutta voisin syödä pussillisen leipää tai kolme lautasellista lohta ja perunoita eikä kumpikaan tekisi tiukkaa (fyysisesti tai henkisesti). Joudun tietoisesti rajoittamaan annoskokojani jotta pysyn normaalipainoisena.

Vierailija
36/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostele koko perheelle valmiiksi lautasille. Lisää saa sitten ottaa niitä lisukkeita, salaattia, raejuustoa, keitettyjä porkkanoita, porkkanaraastetta, kurkkua, leipäjuustoa, kanamunanpuolikkaita, leikkelettä jne. 

Niin ja kannattaa leivät puolittaa, ruispalankin kun laittaa puoliksi niin saa ottaa "kaksi" yhden sijaan. :)

Vierailija
37/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko ja leipä oli vain esimerkki :) Mutta kyllä minun mielestäni kasvavalle lapselle makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, kananmuna, sipuli) salaatilla ja raejuustolla on ihan kelpo ruoka.

t.ap

t.ap

On ihan kelpo ruokaa, jos rasvaa on tarpeeksi.

Vierailija
38/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi joskus olla vaikea erottaa nälkää ja janoa. Eli jos hän on juonut liian vähän ruoan aikana, hän saattaa pyytää lisää hyvää ruokaa, kun hänellä on tunne, että jotain vielä tarvitsee.

Vierailija
39/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

t.ap

On ihan kelpo ruokaa, jos rasvaa on tarpeeksi.

On rasvaa, me ei pelätä sitä :)

t.ap

Vierailija
40/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita tarjolle liikaa ruokaa. Teet sen verran, ettei jää paljon santsattavaa. Ja ei mitään "hyvää leipää" ruoan kanssa. Tavallista ruisleipää vaan.