Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VS: Jopa kuperkeikan tekeminen liian vaikeaa osalle lapsista – "Monella kunto on romahtanut"

Vierailija
24.01.2017 |

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/477459-jopa-kuperkeikan-tekemine…

"– Jos mennään esimerkiksi 1970-luvulle, jolloin Suomessa oli sekä hiihdon että kestävyysjuoksun menestystä, myös lapset ja nuoret harjoittelivat näitä lajeja paljon enemmän ja kulkivat kouluun aktiivisesti. Siihen verrattuna voitaisiin ainakin kestävyyskunnon puolesta puhua romahtamisesta, Mäkelä sanoo."

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuperkeikkaa eli ukemin esiastetta aletaan harjoittelemaan tulee harjoittelijan ensin onnistua tekemään 100kpl puhtaita hindukyykkyjä. Eli siten että jalkapohjat maassa peräaukko koskettaa maahan ja sieltä ylös. Jos liike tuntuu helpolta voi ylöstullessa ponnahtaa hyppyyn.

Kuperkeikan jälkeen on helppo tehdä voltti jos on harjoitellut hindukyykkyjen aikana hyppyä ylösnoustessa. Vaatii rohkeutta.

Laiskuus on syynä tähän saamattomuuteen ja löysät esikuvat eli vanhemmat.

Vierailija
42/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karateka kirjoitti:

Kun kuperkeikkaa eli ukemin esiastetta aletaan harjoittelemaan tulee harjoittelijan ensin onnistua tekemään 100kpl puhtaita hindukyykkyjä. Eli siten että jalkapohjat maassa peräaukko koskettaa maahan ja sieltä ylös. Jos liike tuntuu helpolta voi ylöstullessa ponnahtaa hyppyyn.

Kuperkeikan jälkeen on helppo tehdä voltti jos on harjoitellut hindukyykkyjen aikana hyppyä ylösnoustessa. Vaatii rohkeutta.

Laiskuus on syynä tähän saamattomuuteen ja löysät esikuvat eli vanhemmat.

Kirjoitin yllä kommentin 34. Kerro sinä minulle mitä minun vanhempana pitäisi tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes lapsena osannut kuperkeikkaa. Olin luokan pisin, nykyään aikuisena jalat ja kädet keskivertoa pidemmät. Tuntuu vain hankalalta yrittäminenkin. Kärsin tosin skoliaasista ym selkävaivoista, selkärangan liikkuvuus huono. Tosin en tiedä vaikuttaako ne edes asiaan yhtään. Ylipainoa ei ole koskaan ollut.

Vierailija
44/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuperkeikan tekemisen tarvita kuntoa vaan motorisia taitoja. Osalla tosin ne taitavat olla huonot ihan perinnöllisestikin, mutta niitä voi kyllä oppia jollainlailla harjoittelemalla. Itse olen tanssitunneilla harjoitellut aikuisena kuperkeikan tekemistä taaksepäin.[/quote]

Kuperkeikka sopii hyvin mittaamaan notkeutta, koordinaatiota, lihaksistoa, mutta yhden kuperkeikan satunnainen tekeminen ei mittaa aerobista kuntoa.  Mutta kun tekee kymmenenkin kuperkeikkaa präkkäin, jo alkaa sykekin nousta. Tässä mielessä kuperkeikka on hyvä kuntoa mittaava liike - myös meille eläkeläisille. On vain muistettava laittaa pää hieman sivuun, varsinkin kun tekee kuperkeikan taaksepäin.

Vierailija
45/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän se johtaa kun annetaan lintsata niistä liikuntatunneista kun "ei se tykkää ja mäkin vihasin koulussa liikuntaa." oikeasti! Kuka ei muka osaa kuperkeikkaa?? En kestä..

Vierailija
46/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei takerruta ainoastaan tuohon kuperkeikkaan, niin onhan tämä suuntaus todella huolestuttava. Kenen mamman lapsi vielä tällä älypuhelin-aikakaudella liikkuu vähintään kaksi tuntia päivässä, käsi sydämellä?

No ei ainakaan mun. Ainut lapsi ja yksinhuoltaja, joten saadakseni lapsen liikkumaan on minunkin liikuttava se aika enkä yksinkertaisesti joka ilta töiden jälkeen jaksa koska sen lisäksi pitää jaksaa tehdä ruoka, siivota ja hoitaa kaikki muutkin arjen jutut. Omassa lapsuudessa mut pistettiin ulos ittekseni, että keksi jotain tekemistä. Nyt asun alueella jolla ei voi lapsen antaa olla yksin ulkona (paljon teitä vieressä). Koitan keksiä uintia ja kaverikyläilyjä mutta aina en vain jaksa. Ei ole lapsi missään huippukunnossa, mutta en tiedä miten ja erityisesti millä energialla tämän paremmin hoitaisin kun minun olisi jaksettava myös töissä... :(

Tämä. Vanhempien itsekkyys. "nokun en minä jaksa ja tässä nyt on kaikkea ja.." sitten ihmetellään kun lapsille tulee vaikka mitä ongelmia. "se on joku sairaus varmaan.." ei ole, johtuu siitä kun SINÄ et jaksanut.

Vierailija
47/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva, kun pikku Pulla-Aslak Virtanen yrittää tehdä kuperkeikkaa kaikkine liikakiloineen naama punakkana ähisten ja puhisten.... ja liikunnanopettaja facepalmaa vieressä päätään pudistellen. 💔😄

Vierailija
48/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei takerruta ainoastaan tuohon kuperkeikkaan, niin onhan tämä suuntaus todella huolestuttava. Kenen mamman lapsi vielä tällä älypuhelin-aikakaudella liikkuu vähintään kaksi tuntia päivässä, käsi sydämellä?

No ei ainakaan mun. Ainut lapsi ja yksinhuoltaja, joten saadakseni lapsen liikkumaan on minunkin liikuttava se aika enkä yksinkertaisesti joka ilta töiden jälkeen jaksa koska sen lisäksi pitää jaksaa tehdä ruoka, siivota ja hoitaa kaikki muutkin arjen jutut. Omassa lapsuudessa mut pistettiin ulos ittekseni, että keksi jotain tekemistä. Nyt asun alueella jolla ei voi lapsen antaa olla yksin ulkona (paljon teitä vieressä). Koitan keksiä uintia ja kaverikyläilyjä mutta aina en vain jaksa. Ei ole lapsi missään huippukunnossa, mutta en tiedä miten ja erityisesti millä energialla tämän paremmin hoitaisin kun minun olisi jaksettava myös töissä... :(

Tämä. Vanhempien itsekkyys. "nokun en minä jaksa ja tässä nyt on kaikkea ja.." sitten ihmetellään kun lapsille tulee vaikka mitä ongelmia. "se on joku sairaus varmaan.." ei ole, johtuu siitä kun SINÄ et jaksanut.

No minä en jaksa, kuten sanoin. Voin toki juosta joka ilta hippaa kaksi tuntia pihalla, mutta sitten me emme syö ja voimme pahoin pölystä. Tai sitten teen nuo yöllä ja nukun töissä ja olen työttömänä. Minä en jaksa juosta hippaa iltaisin. Kerro mitä muuta voin tehdä lapseni kunnon eteen järkevän jaksamisen rajoissa?

Vierailija
49/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en jaksa, kuten sanoin. Voin toki juosta joka ilta hippaa kaksi tuntia pihalla, mutta sitten me emme syö ja voimme pahoin pölystä. Tai sitten teen nuo yöllä ja nukun töissä ja olen työttömänä. Minä en jaksa juosta hippaa iltaisin. Kerro mitä muuta voin tehdä lapseni kunnon eteen järkevän jaksamisen rajoissa?

Elämänhallinta kuntoon. Miten voi olla ihmisiä jotka pystyvät tekemään ruuan / siivoamaan / käymään töissä ja hoitamaan vielä lapset? Niin, sinulla on elämänhallinnassa jotain vikaa.

Vierailija
50/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuperkeikka antaa kuvan koordinaatiokyvystä ja liikkuvuudesta. Ihanaa tahalleen väärin ymmärtämistä molemmilta. On oikeasti surullista kun kaikki lapset eivät osaa edes kyykkyyn mennä tai eivät taivu siihen

Minä harrastin melko paljon liikuntaa lapsena, mutta kyykky ei onnistu kantapäät maassa. ama juttu taitaa olla veljelläni, joka harrasti useampaa lajia seuroissa.

Vierailija
51/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3544 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuntoa kuperkeikan tekemiseen tarvitaan? Lisäksi, mihin ihminen tarvitsee kuperkeikantekemiskykyä? Ja pitäisikö sen olla luontainen kyky? En osannut sitä koulussa enkä koskaan oppinut, ja hyvin olen pärjännyt.

Ei kuperkeikan tekemisen tarvita kuntoa vaan motorisia taitoja. Osalla tosin ne taitavat olla huonot ihan perinnöllisestikin, mutta niitä voi kyllä oppia jollainlailla harjoittelemalla. Itse olen tanssitunneilla harjoitellut aikuisena kuperkeikan tekemistä taaksepäin.

Jaahas. Ja miksi minun pitäisi osata tehdä kuperkeikka? En tanssi työkseni enkä harrasta myöskään. Osaan kyllä juosta ja punnertaa yms hyödyllistä.

Kuka väitti että sinun pitäisi osata? Se että et osaa kertoo vain, että sinulla on ollut/on edelleen motorisia vaikeuksia kehosi kanssa. Osa voi olla perinnöllisiä ja osa sitten harjoittelun puutetta.

Erikoista. Pystyn kyllä kaikkeen muuhun, mutta olenkin nyt jotenkin "vajaa", koska en osaa tehdä kuperkeikkaa :D Esim. tasapainoliikkeet, erilaiset venyttelyt, lihastreeni, aerobinen treeni. Mikähän vajavaisuus tämä kuperkeikattomuus nyt oikein onkaan? Olenkohan jotenkin motorisesti vammainen ihan?

Mä en tajua näitä sun alapeukuttajia. Mitä ihmeen kuperkeikkafanaatikkoja täällä pyörii? :D

Samoin. Jään odottamaan, että työpaikalla alkaa "kuperkeikkahaaste - vedä 5 kuperkeikkaa käytävällä tällä ohjelmalla". Merkitsen kaikki siihen osallistuvat ruutuvihkooni, jonka kannessa lukee "Idiootit".

Vierailija
52/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No moniko teistä aikuisista pystyy tekemään kuperkeikan nyt kovalla lattialla?

Kerro myös ikä ja sukupuoli.

Minulla onnistuu 50/M.

Onnistuu seisomastakin lähtemällä eteen ja taaksepäin tullen takaisin seisomaan lopuksi. Tai ukemeitahan nuo ovat, kuperkaikan tapaisia kuitenkin, pehmeämpiä tehdä. Nainen 22v. "aikuinen"

Vautsi-va-vau. Palstalle tuli nyt kung-besserwisser-fu taitaja! Kohta koivut kaatuu.

Vierailija
53/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme tahallista väärinymmärrystä sekä selitystä tyyliin 'minäkin 70-luvulla olin aina autossa ilman turvavöitä, enkä kuollut, joten se todistaa, että turvavyöt ovat turhia...'

Joo, töissä ei heitetä kuperkeikkoja, eikä sitä taitoa monessa muussakaan asiassa tarvita, mutta se kertoo motoriikasta, mikä kertoo monen muun asian ohella kehonhallinnasta ja osin jopa keskushermoston tilasta. Aina löytyy poikkeuksia, joille kuperkeikka jostain muusta (esim rakenteellisesta) syystä on mahdotonta, vaikka kunto olisi hyvä, voimaa löytyisi eikä keskushermostossakaan vikaa.. Mutta näitä on vain muutama. Valtaosan lapsista kohdalla pitää jos huolestua jos kuperkeikka ei onnistu.

Olen 70-luvun lapsi. Minun kouluaikana sitä luokan yhtä lihavaa tyttöä lukuunottamatta (jolla oli muutoin tosi hyvä kunto ja josta tuli myöhemmin varsin urheilullinen) kuperkeikat, kärrynpyörät ja käsilläkävelyt sujuivat käytännössä kaikilta tytöiltä - ilman siis mitään sen ihmeellisempää ohjattua liikuntaharrastusta. Nykyluokissa ilmeisesti nämä käsilläkävelijät ja muut ovat lähinnä niitä poikkeuksia...

Juu, ja kun joku tietenkin toteaa, että missä työssä tarvitsee muka osata kävellä käsillään niin eipä juuri missään. Mutta ei se anna syytä kehon rapistumiseen.

Ilmeisesti näitä ennen 50-60 -vuotiaille tulevia tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia (jotka ovat hyvin kivuliaita ja elämää rajoittavia) on alkanut esiintyä jo parikymppisillä. Ja juuri siitä syytä, että kehon pitäisi kokonaisuudessaan olla kohtuu kunnossa, jotta säilyisi elämän laatu hyvänä myös nuoruusvuosien jälkeen. Ja tähän tietty joku toteaa, että hänkään ei osaa kuperkeikkaa ja on vielä kuusikymppisenä hyvässä kunnossa. Kyllä sekin on mahdollista joo. Kuperkeikka ei elämää ratkaise, mutta valtaosan kohdalla kertoo paljon...

Olen 70-luvun lapsi, kaikki ei todellakaan noita juttuja osanneet - kärrynpyöriä, kuperkeikkoja saati käsillä kävelyä - enkä minäkään. Olen nyt hyväkuntoinen viiskymppinen. Yleistämishyminäsi on kumottu.

Vierailija
54/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3544 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuntoa kuperkeikan tekemiseen tarvitaan? Lisäksi, mihin ihminen tarvitsee kuperkeikantekemiskykyä? Ja pitäisikö sen olla luontainen kyky? En osannut sitä koulussa enkä koskaan oppinut, ja hyvin olen pärjännyt.

Ei kuperkeikan tekemisen tarvita kuntoa vaan motorisia taitoja. Osalla tosin ne taitavat olla huonot ihan perinnöllisestikin, mutta niitä voi kyllä oppia jollainlailla harjoittelemalla. Itse olen tanssitunneilla harjoitellut aikuisena kuperkeikan tekemistä taaksepäin.

Jaahas. Ja miksi minun pitäisi osata tehdä kuperkeikka? En tanssi työkseni enkä harrasta myöskään. Osaan kyllä juosta ja punnertaa yms hyödyllistä.

Kuka väitti että sinun pitäisi osata? Se että et osaa kertoo vain, että sinulla on ollut/on edelleen motorisia vaikeuksia kehosi kanssa. Osa voi olla perinnöllisiä ja osa sitten harjoittelun puutetta.

Erikoista. Pystyn kyllä kaikkeen muuhun, mutta olenkin nyt jotenkin "vajaa", koska en osaa tehdä kuperkeikkaa :D Esim. tasapainoliikkeet, erilaiset venyttelyt, lihastreeni, aerobinen treeni. Mikähän vajavaisuus tämä kuperkeikattomuus nyt oikein onkaan? Olenkohan jotenkin motorisesti vammainen ihan?

Mä en tajua näitä sun alapeukuttajia. Mitä ihmeen kuperkeikkafanaatikkoja täällä pyörii? :D

Samoin. Jään odottamaan, että työpaikalla alkaa "kuperkeikkahaaste - vedä 5 kuperkeikkaa käytävällä tällä ohjelmalla". Merkitsen kaikki siihen osallistuvat ruutuvihkooni, jonka kannessa lukee "Idiootit".

Sinulta on selvästi mennyt jutun pointti kokonaan ohi. Ei aikuinen ihminen "hyödy" kuperkeikan osaamisesta mitään, mutta se kertoo että jossain on ongelma jos ei sitä osaa. Vrt. Juokseminen. Ei nykyään välttämättä tarvitse kykyä juosta mihinkään, mutta jos ei pysty kymmentä metriä juoksemaan, on jossain vikaa. Ymmärrätkö? Sillä kuperkeikan osaamisella mitataan jotain.

Vierailija
55/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuperkeikka sopii hyvin mittaamaan notkeutta, koordinaatiota, lihaksistoa, mutta yhden kuperkeikan satunnainen tekeminen ei mittaa aerobista kuntoa.  Mutta kun tekee kymmenenkin kuperkeikkaa präkkäin, jo alkaa sykekin nousta. Tässä mielessä kuperkeikka on hyvä kuntoa mittaava liike - myös meille eläkeläisille. On vain muistettava laittaa pää hieman sivuun, varsinkin kun tekee kuperkeikan taaksepäin.

Pää hieman sivuun?! Meneekö se poikki jos ei laita?

Vierailija
56/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset täällä jankkaavat vastaan? Kyllä se on huolestuttavaa, että nuorten ylipaino lisääntyy ja kunto laskee. Kenestä muka ei ole? Nämä kommentit ovat niin typeriä "en minäkään osaa kuperkeikkaa ja olen pärjännyt elämässä." niin mitä sitten? Silti se on huolestuttavaa.

Oletteko samoja ihmisiä josta puolustelevat raskauden aikaista tupakointia kun "ei muullekkaan mitään tullut kun äiti poltti."

Vierailija
57/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se joku ihme ettei lapset osaa. Jos kerrot kävelleesi lasten kanssa puistoon sua katsotaan kuin olisit juuri kiduttanut lapsiasi. Autolla mennään joka paikkaan ja ainut urheilu on joku ohjattu harrastus. Kaikki muu on jotenkin huonoa. Otetaan se yksi harrastus jossa lapsen pitää olla maailman mestari joku päivä. Kaikki muu kuuluu olevan turhaa.

Vierailija
58/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pää hieman sivuun?! Meneekö se poikki jos ei laita?

Tietäisit jos osaisit sen tehdä.

Vierailija
59/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se joku ihme ettei lapset osaa. Jos kerrot kävelleesi lasten kanssa puistoon sua katsotaan kuin olisit juuri kiduttanut lapsiasi. Autolla mennään joka paikkaan ja ainut urheilu on joku ohjattu harrastus. Kaikki muu on jotenkin huonoa. Otetaan se yksi harrastus jossa lapsen pitää olla maailman mestari joku päivä. Kaikki muu kuuluu olevan turhaa.

Kuka näin muka sanoo? Jokapaikassa kannustetaan hyötyliikuntaan.

Vierailija
60/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Landasin kerran ikävästi niskoilleni enkä sen koommin ole yrittänytkään kuperkeikkoja. 

Son, you tried your best and failed miserably. The lesson to learn is to never try.

-- Homer Simpson