Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VS: Jopa kuperkeikan tekeminen liian vaikeaa osalle lapsista – "Monella kunto on romahtanut"

Vierailija
24.01.2017 |

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/477459-jopa-kuperkeikan-tekemine…

"– Jos mennään esimerkiksi 1970-luvulle, jolloin Suomessa oli sekä hiihdon että kestävyysjuoksun menestystä, myös lapset ja nuoret harjoittelivat näitä lajeja paljon enemmän ja kulkivat kouluun aktiivisesti. Siihen verrattuna voitaisiin ainakin kestävyyskunnon puolesta puhua romahtamisesta, Mäkelä sanoo."

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen koulussa näkee, jos lapsi ei mitään tee vapaa-ajalla. On lapsia jotka eivät yhtään osaa käyttää lihaksiaan. Eivät jaksa yhtään nostaa itseään ylös, eivät jaksa edes roikkua. Jaksavat juosta puolet liikuntasalista , sitten jo pitää istua hetki lattialla. Kun pelataan vaikka sählyä valittavat, että jalkaan sattuu ja seisovat vaan paikallaan. Mitään ei osata, mistään ei tykätä, mitään ei haluta tehdä.

Olen niin iloinen siitä että vanhempani pakottivat minut pienenä yleisurheilu harkkoihin. Oli yu harkat neljästi viikossa ja kahdet jalkapallotreenit + mahdolliset ottelut. Terveellinen elämäntapa pn jäänyt vaikka polven vuoksi en voi enää samaan tapaan urheilla.

Kasvattakaa vaan niitä pullamössölapsia. Työssäni näen lapsia jotka eivät kahta x-hyppyä enempää jaksa tehdä, voi kuinka säälin heitä.

Vierailija
122/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuntoa kuperkeikan tekemiseen tarvitaan? Lisäksi, mihin ihminen tarvitsee kuperkeikantekemiskykyä? Ja pitäisikö sen olla luontainen kyky? En osannut sitä koulussa enkä koskaan oppinut, ja hyvin olen pärjännyt.

Logiikallasi kunto ja lihakset ovat turhia, koska niistä ei ole selvää hyötyä eikä niitä ole pakko olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei takerruta ainoastaan tuohon kuperkeikkaan, niin onhan tämä suuntaus todella huolestuttava. Kenen mamman lapsi vielä tällä älypuhelin-aikakaudella liikkuu vähintään kaksi tuntia päivässä, käsi sydämellä?

Lapsella on koira. Hän käy lyhyen aamulenkin (30 min) ja pitkän iltalenkin, (60 min, metsäpolkuja pitkin). Lisäksi koulumatkat yhteensä 30 min pyörällä tai 40 min kävellen. Tähän päälle liikuntatunnit tai muu ulkoilu (lapsi käy luistelemassa ja uimassa kavereiden kanssa, vaikkei harrastakaan missään seurassa liikuntaa).

Toki on päiviä, jolloin hän tykkää ihan vain lukea kirjoja tai väsyttää tai on huono ilma tai täytyy lukea kokeisiin tms., jolloin ei tuo kaksi tuntia täyty. Lapsi on kuitenkin hyvässä kunnossa ja sutjakka ja syö terveellisesti. Osaa tehdä kuperkeikankin.

Vierailija
124/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä liikkumaton perhe kirjoitti:

Karatekan nyrkki tuhoaa valheet kirjoitti:

Vanhemmat eivät edes kasvata nykyään lapsiaan. Lapset tulevat kotiin koulusta ja pelaavat pelikoneillaan zombeina. Eriasia olisi jos pelaamista tapahtuisi viikonloppuna pari tuntia mutta tämä on vanhempien syytä.

Vanhemmat antavat lasten pilata oman vartalonsa koska vanhemmat eivät itsekään jaksa viettää aikaansa lastensa kanssa. Antavat videopelejen hoitaa kasvatustyön.

Käsi sydämelle nyt huonot vanhemmat. Kuinka monta tuntia lapsenne pelaa päivässä nettipelejä?

Meidän perheessä teen ranskalaiset ja paistan pannulla eineslihapullat ja sen jälkeen ollaan koko perhe netissä noin kuusi tuntia. Sitten nukkumaan ja aamulla alkaa pelaaminen lasten osalta ja minä menen nettiin ja juon kahvit. Lapset syö muroja ja lähdetään taas pakollisiin hommiin minä töihin ja lapset kouluun.

Viikonloppuna pelataan sitten koko päivä ja ollaan netissä. Tv pyörii taustalla mutta harva sitä enää katselee, kuin vanha kissa vaan.

Maanantaina ollaan hyvin väsyneitä.

Ei tässä jaksa lähteä pihalle koleaan kylmään ja kosteaan loskaan.

Lasun paikka mä sanon, lasun paikka mä sanon.

Harmi että lasu pitäisi tehdä miljoonista perheistä Suomessa tuolla perusteella.

Vierailija
125/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kukkerpallia varsinkaan etuperin koskaan oppinut enkä halunnutkaan, se tuntuu ikävältä. Voi minua, notkeus, tanssitaito ja kyykyssä istuminen vaikka tuntikaupalla ovat siis menneet hukkaan osaltani. Varaankin heti huomenna ajan lääkärille ja kerron että kun kukketpalli ei onnistu, minut on diagnosoitava vajaakuntoiseksi. N44

Kyllä minustakin jonkinlainen vammaiskorvaus ja invapaikkaoikeus ainakin tästä pitäisi saada.

Vierailija
126/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla ilonen että harrasti tanssia, balettia ja telinevoimistelua. Harmi vaan että jouduin lopettamaan voimistelun, kun seura lakkautettiin. Oon nyt 15-vuotias, ja ei munkaan ala-asteella kuin harva osannut kuperkeikkaa. (Oltiin vielä 5 ja 6 luokat yhdessä ryhmässä, joten..) Ite rakastan taiturointia ja se toki näkyy. Pakko sanoa että yläasteen liikkatunnit on menny ihan naurettaviksi!! Juorutaan puoli tuntia tunnin alusta, sitten harjotellaan sitä iänikuista pallon hallintaa paikalla pönöttäen, (ala-asteelta asti luvattu että ylä-asteella sitten saatte pelata kunnon pelejä) ja pelataan 10-15min. Jokaisella on polvivaivoja, jalka kipeä, käsi kipeä, sattuu, ei pysty ei voi. Ala-asteella oli kunnon verenmaku suussa käytävät skabat, ja nykyään kaikilla on niin huono kunto "ettei jaksa eikä pysty". Harmi, sillä koululiikunta on itelle ollu se suurin kunnon ylläpitäjä, mutta sitten tunnilla vaan seisotaan, eikä ysiluokallakaan oo aikaa mitään alottaa, kun hyvä että koulujuttuja ehtii lukea. 

Vierailija
127/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista on kömpelöjä ihan siitä silkasta syystä ettei heidän anneta tehdä mitään. Turvallisuus on ykkösasia, ei se että lapsella on hyvä kunto tai ketterä koordinaatio. Kun sama tehdään sekä kotona että päivähoidossa niin lopputuloksen arvaa.

Vierailija
128/128 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä onneksi puolet tuosta hoituu koulumatkoilla, joka meillä on 3,5 kilsaa suuntaansa ja sinne tuo pyörllä tänäkin aamuna lähti. Tänään on koulussa luistelua jäähallissa 2 tuntia ja päälle vielä 1,5 km kävely hallille ----

Viikonloppuisin käydään kaupassa pyörällä n 6km kun ei ole autoa. ---- Kaupastakin tulee raahattua vähemmän syötävää ja juotavaa eikä siellä tule käytyä ex-temporee ainakaan näin talvella.

Ai jaa. Sinun mielestäsi kauppa on niin kaukana, ettei sinne tule tuosta vaan pistäydyttyä, mutta 3,5 km:n päässä oleva koulu on ihan helpon matkan päässä.

Miksi olet niin huonossa kunnossa, ettet voi ex-tempore lähteä kauppaan, jos lapsesi pyöräilee kesät talvet kouluunsa ja vielä urheilee päälle?

Ehkäpä siksi että olen arkisin töissä ihan toisessa suunnassa julkisilla kulkien.