Hävettää kertoa olevansa lähihoitaja
Niin, pakko se on myöntää että onhan tää ala melko täynnä näitä kuuluisia "White trash" tyyppejä. Oon ollut n. Viidessä eri lafkassa töissä ja ne hoitajien jutut on niiiin ala-arvoisia että itkettää. Rapsoilla puhutaan joko a) pahaa potilaista/omaisista tai b) kerrotaan viikonlopun ryyppäämisistä. Ainoastaan yhdessä paikkaa (lastentarha) rapsat oikeasti oli rapsoja, keskityttiin asiakkaisiin ja heidän tarpeisiin jne, mutta muut paikat on mennyt kuunnellessa kuinka jälleen kerran se pullukka hoitaja meinaa aloittaa spinningin :D
Hyvinhän ne juntitkin työnsä hoitaa, ei siinä, ja Tiedän kyllä tän hoitajien kliseisen "ei tätä työtä jaksais ilman huumoria"-lausahduksen mut jumalauta, kohtuus kaikessa! Jaksa enää yhtäkään viskibasso äänistä hoitajaa ripsienpidennyksineen ja tatuoitineen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri opiskeli lähäriks se on 120 kg ja tatskoja ja hirmu viisas neuvoo muita.
Niinpä niin, tiedän ihmistyypin... :D
No haet AMKiin ja opiskelet insinööriksi, sillähän sinä tuosta ongelmasta pääset. Vai hävettääkö sitten olla vain tavallinen insinööri, ehkä on parempi että suuntaudut heti jo diplomi-insinööriksi niin ei sitten tarvitse ihan niin hirveästi hävetä kahvipöydässä.
Lähihoitajiksi hakeutuu usein tyypit, joiden entinen ura ei ottanut tuulta alleen. Tai pyöräytettiin pari penskaa nuorena ja pitäs niinku hankkii joku tutkinto ( jossa ei oo paljon opintoja). Tai muuten ollut elämän suunta vähän hukassa, elämänkoulua käyty ja pitäs niinku nopsaa tehä joku tutkinto jonka pohjalta sais töitä. Ammattikoulukin jäi peruskoulun jälkeen kesken.
Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa.
Kotvaako lähäritutkinto lukion ja pääseekö sillä jo yliopistoon?
On kyllä niin epärealistinen kuvaus kuin voi olla. Tiedänköhän itse yhden tatuoidun hoitajan, joka hänkin on aivan ihana persoona. Minulla on niin sairaanhoitajan tutkinto kuin akateeminen tutkinto, enkä ole ikinä ollut viihtymättä hoitotyön työpaikoissa. Monet tuntemani sairaanhoitajat kouluttavat itseään monin tavoin jatkuvasti, ovat kiinnostuneita työstään ja arvostavat sitä. Työ on vaativaa ja vastuullista. IKINÄ en ole ollut raportilla, jossa potilaita haukuttaisiin tai käyttäydyttäisiin epäasiallisesti. En lainkaan tunnista työpaikoilta tuota palstan lähihoitajan stereotypiaa.
Vierailija kirjoitti:
No haet AMKiin ja opiskelet insinööriksi, sillähän sinä tuosta ongelmasta pääset. Vai hävettääkö sitten olla vain tavallinen insinööri, ehkä on parempi että suuntaudut heti jo diplomi-insinööriksi niin ei sitten tarvitse ihan niin hirveästi hävetä kahvipöydässä.
Kieltämättä alanvaihto on käynyt mielessä, mutta haluisin kuiteskin jollain tapaa auttaa ihmisiä työssäni, toki kai insinöörinäkin vois? Ei lähärin työssä itsessään vikaa ole, kolleegat vaan ottaa päähän o.O
A p
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa.
Itse arvostan enemmän sitä että kouluttautuu omien intressiensä mukaan, kuin näitä "kunnianhimoisia" jotka kouluttautuvat pitkälle/tiettyyn ammattiin vain anoakseen sitä kunniaa ja hyväksyntää muilta ihmisiltä.
En häpeä, vaan olen ylpeä ammatistani. Valitettavasti työnantajat (varsinkin yksityispuolella) ajattelevat niin, että lähihoitajat ovat pelkkää roskaa. Olen 54-vuotias lähihoitaja ja en kelpaa edes hoitamaan vanhuksiamme. Mihin vanhuksemme laitetaan ilman lähihoitajia? Onko keski-ikäinen nainen liian vanha hoitamaan vanhuksiamme? Työttömänä pyörittelen peukaloita, koska ikäni on kuulemma liikaa vanhustenhoitoon. Asia on suoraan sanottu.
Eikö lähäristä voi jatkokouluttautua hoito- ja sosiaalialalla vaikka sosionomiksi tai fysioterapeutiksi tai vaikka sairaanhoitajaksi tai kätilöksi. Siitä voi jatkaa vaikka hoitotyötä yliopistossa. Jos ei ole käynyt lukiota
Yleensä ne sairaanhoitajat ovat sieltä pahimmasta päästä
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin epärealistinen kuvaus kuin voi olla. Tiedänköhän itse yhden tatuoidun hoitajan, joka hänkin on aivan ihana persoona. Minulla on niin sairaanhoitajan tutkinto kuin akateeminen tutkinto, enkä ole ikinä ollut viihtymättä hoitotyön työpaikoissa. Monet tuntemani sairaanhoitajat kouluttavat itseään monin tavoin jatkuvasti, ovat kiinnostuneita työstään ja arvostavat sitä. Työ on vaativaa ja vastuullista. IKINÄ en ole ollut raportilla, jossa potilaita haukuttaisiin tai käyttäydyttäisiin epäasiallisesti. En lainkaan tunnista työpaikoilta tuota palstan lähihoitajan stereotypiaa.
Oletkohan nyt rehti? Miksi sitten raiskatulta kyseli osastonhoitaja jopa että " miten se on niin vaikea sinun antautua kenellekään"? Olin muissa töissä kun tätä todistin. Kyseessä oli nuori raiskattu nainen joka valitti ettei saa miespotilailta rauhaa! Tämä oli törkeää ammattitaidottomuutta ja vielä oshoitajalta! Esimieheltä!
Ei kiinnosta tippaakaan minkälaisena ammattia pidetään tai mitä siitä ajatellaan. Koulu kesti aikuispuolella kaksi vuotta ja nyt olen töissä. Työ on toki helppoa, mutta raskasta. Palkka on huono, jos sitä vertaillaan yleisellä tasolla muihin saman koulutustason hommiin. Tässä tilanteessa saa olla tyytyväinen, että on töitä ja saa siitä palkkaa. Lähihoitajan työllä vieläpä on yleensä tarkoitus, ja merkitys jonkun elämään toisin kuin monen muun työn kohdalla.
Mua hävettää kertoa olevani merkonomi ja työtön. Tiedän, että olisin pystynyt parempaankin, mutta masennus vaan vei. Ehkä vielä tulevaisuudessa opiskelen toista alaa.
N23
Just nää tekoripset ja Smartin tai Lm:m vetäminen. Tehdään itsestä vähän tärkeempiä ku pikkukoulutuksella ollaankaan. Lyhyt kynitty kouvolatukka jne.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan paikoissa oot ollut? Näkemykseni perustuu suurimmaksi osin kehitysvamma ja vanhusten palvelutalojen työntekijöihin. Kuten aloituksessa sanoin niin lastentarha on ollut positiivinen yllätys, sekä mt-puolella työntekijät oli suht. Sivistyneitä ja asiallisia.
Ap
Oon ainakin itse todella ylpeä kertoessani olevani lähihoitaja! Paljon on tietoa ja vielä enemmän taitoa. työ on myös hyvin raskasta joten vain vahvimmat luonteet työtä jaksavat!
Mä olen lähihoitaja, ollut jo noin 6 vuotta, eikä ikinä kukaan ole tauolla puhunut viikonlopun ryyppäämisestä. Tavallisia naisia siellä on töissä, omista asioistaan ja perheistään puhuvat. Jospa sinä olet ajautunut samanmielisten seuraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä alanvaihto on käynyt mielessä, mutta haluisin kuiteskin jollain tapaa auttaa ihmisiä työssäni, toki kai insinöörinäkin vois? Ei lähärin työssä itsessään vikaa ole, kolleegat vaan ottaa päähän o.O
A p
Lääkäri, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä, psykologi, puheterapeutti, opettaja, ravitsemusterapeutti, opinto-ohjaaja, kuraattori, pappi, lakimies, hieroja, personal trainer.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja, ollut jo noin 6 vuotta, eikä ikinä kukaan ole tauolla puhunut viikonlopun ryyppäämisestä. Tavallisia naisia siellä on töissä, omista asioistaan ja perheistään puhuvat. Jospa sinä olet ajautunut samanmielisten seuraan?
Niinkin voi olla, tosin en vaan oo kovin pidetty näissä työyhteisössä koska suurimmaksi osaksi oon vaan hiljaa mikäli ei asiakkaista/potilaista puhuta. Kaipa mua pidetään ylimielisenä, mut töissä haluun keskustella töistä enkä kilpailla kenen muksu oksens enemmän ku toisen. Mut ehkä se on sitä samanmielisyyttä sitten O.o
Ap
Mun kaveri opiskeli lähäriks se on 120 kg ja tatskoja ja hirmu viisas neuvoo muita.