Missä on tarjolla työpaikkoja, joihin voi vain mennä?
Työttömiä moititaan jatkuvasti siitä, että heillä ei ole töitä. "Menisi tuokin töihin eikä loisisi muiden veronmaksajien rahoilla", "Miksi et vain hanki työpaikkaa, vaan olet mieluummin työtön pummi?" jne. Tuollaista kuulee jatkuvasti kaikkialla, täälläkin useita ketjuja aiheista.
Olen nyt ollut vajaan vuoden työttömänä ja hakenut jokaiseen mahdolliseen avoimeen työpaikkaan 20km säteellä kotoani. Mahdollisella tarkoitan työtä, jota minun taustallani voisi tehdä. En esim. hae eläinlääkärin paikkaa, koska minulla ei ole siihen koulutusta ja olen allerginen eläimille. Muuten en nirsoile, vaan työ kuin työ kelpaisi, kunhan palkalla tulisi toimeen ja saisi laskut maksettua. Oma minimini on 8e/h, 6h/päivä viitenä päivänä viikossa. Pienemmillä tunneilla palkan on oltava luonnollisesti suurempi ja toki olen valmis tekemään myös yli 6h/päivä jos siitä maksetaan väh 8e/h. Mielestäni en vaadi kohtuuttomia, mutta vielä en tuollaista työtä ole kuitenkaan löytänyt.
Nyt kiinnostaisikin, missä on näitä työpaikkoja, joihin työtön voi vain mennä? Siis joihin pääse tuosta noin vain taustasta riippumatta? Lupaan hankkia tuollaisen työn(jos se on laillista ja täyttää mainitsemani palkkaehdot) ja mennä sinne vaikka heti huomenna, jos joku kertoo missä sellaisia on. Ehdotuksia odotellessa siis.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Itse paljon (pitkäaikais)työttömiä tavanneena ja palkanneena ehkä yksi asia yhdistää kaikkia. Työtaidot sinänsä ovat kohdallaan, mutta käytännössä suurimmat ongelmat ovat sosiaalisia tai muuten vaan yleistä sosiaalista tai muuta sopimattomuutta. Liian omituinen ulkoasu, sairaalloinen lihavuus, sosiaalisesti rajoittautuneisuus, ujous jne. Haasteena on nyky-yhteiskunta, jossa opinnoista kyllä pääsee läpi ja joissa yksilöllisyyttä suorastaan korostetaan ja paapotaan, mutta yllättäen työelämässä ei kukaan haluakaan työkaveriksi tai alaiseksi kummajaista..
Niin, kyllähän nykyinen työelämä on mennyt melkoiseksi pelleilyksi. Välillä oikein naurattaa kun miettii sitä sirkusta marakatteineen :D
Vierailija kirjoitti:
Itse paljon (pitkäaikais)työttömiä tavanneena ja palkanneena ehkä yksi asia yhdistää kaikkia. Työtaidot sinänsä ovat kohdallaan, mutta käytännössä suurimmat ongelmat ovat sosiaalisia tai muuten vaan yleistä sosiaalista tai muuta sopimattomuutta. Liian omituinen ulkoasu, sairaalloinen lihavuus, sosiaalisesti rajoittautuneisuus, ujous jne. Haasteena on nyky-yhteiskunta, jossa opinnoista kyllä pääsee läpi ja joissa yksilöllisyyttä suorastaan korostetaan ja paapotaan, mutta yllättäen työelämässä ei kukaan haluakaan työkaveriksi tai alaiseksi kummajaista..
Todellakin nyky-yhteiskunnassa on jotain vikaa, jos ujoutta pidetään työnhakijassa niin suurena ongelmana, sopimattomuutena ja kummallisena, ettei voi töihin ottaa. Haluatteko sinne työpaikallenne työntekijän vai jonkinsorttisen viihdyttäjän?
Niitä on sellaisille, joilla on jo työpaikka. Työpaikan vaihtaminen on usein aika helppoa. Mutta työtöntä ei kukaan halua palkata. Jos joku vastoin odotuksia palkkaa työttömän, tämä muuttuu nopeasti taas muidenkin työnantajien silmissä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtön alkaa nopeasti itse kuvitella olevansa kelpaamaton, ja voihan se lopulta olla itseään toteuttava ennuste. Rekrytoijilla taitaa myös olla sellaiset silmälasit, joiden läpi työttömän oletetaan oleva jotenkin outo. Itsekin olin pitkään työttömänä, ja aloin kuvitella itsestäni huokuvan jonkinlainen työhön kelpaamattomuus. No näköjään nykyään kelpaan kuitenkin melko vaativiin töihin.
Kukaan ei kuitenkaan osaa vastata kysymykseen että missä niitä töitä on joihin vain mennään. Missä? Mihin työhön ei tarvitse hakea, käydä haastattelussa ja kirjoittaa työsopimus? Kuka työnantaja ottaa jonkun töihin "terve, mä tulin teille töihin" periaatteella?
Te ette vaan tajua. Töitä ei ole kaikille. Ei_vain_ole.
Kannattaa muistaa oma ylimielisyys sillä hetkellä kun oma työpaikka pistää pihalle liian kalliina tai vanhana työntekijänä.
Taas tuli todistettua, että palsta ratkaisee ongelman kuin ongelman. Mites saatais vaihdettua nää mammat hallitukseen? Olis äkkiä maan asiat kunnossa, täystyöllisyys ja terveyspalveluja kaikille saatavilla heti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä pääkaupunkiseudullakaan töihin vaan mennä! Mä en päässyt avustajaksi kouluun tai päiväkotiin, koska ei ollut omia lapsia tai virallista työkokemusta (sukulaislasten paimentaminen ei riittänyt). Siivouspaikoista ei takavuosinakaan kuulunut yhtään mitään vastausta, kerran pääsin jopa haastatteluun. Puhelinmyyntiä ei saa tuntipalkalla mistään. Vuokrafirmat ottaa maksimissaan nimen listalle, mutta työvuoroja ei saa ikinä - yleensä ne vaan alkavat vinkua puuttuvasta kassakokemuksesta (siis tämä jo 10 vuotta sitten).
On se kyllä ihme, että täällä on kellään mitään töitä. Itse menin kauppaankin nuorempana töihin, ja siellä kassa opetettiin.
Ootko miettinyt oikeasti ikinä, miksi muut on jossain työssä, ja sinä et?
Olen, vastaus on väärä alavalinta: puutarhuri. Ei työllistä ympärivuotisesti omalla alalla. Talvitöiden saaminen ja mahdollisen alan vaihdon yrittäminen sitä kautta on ihan tuskaa. Puutarhakokemuksesta ei ole mitään apua toisenlaisten hommien saamiseen.
Ei mihinkään työpaikkaan tänäpäivänä kävellä vaan sisään
Ehkä jotain harjoittelu paikkoja lukuunottamatta
Aivan loistava avaus! Suorastaan nerokasta keskusteluksi maalattua v**tuilua itseään ylempiarvoisina pitäville työläisille (joista osa ei ole selvästi poistunut kehä 3 sisältä ikinä). Hienoa ap!! Parasta tässä on, että raukat menivät suoraan ansaan. Alkoivat puhua työnhausta ja antaa "neuvoja", jotka lapsikin tietää. Sinä takuulla (etenkin eilisiltaisesta "päätöksestäsi" päätellen) nauroit kippurassa heidän pätemisilleen ja osin järjenvastaisille näkemyksilleen. Niin nauroin minäkin ja kadehdin kun en osaa noin asiallisesti ja tyylikkäästi v**tuilla päin naamaa.
Nytpä kerron teille arvon "sivistyneet" työlliset: täällä on yli 200 vastausta, mutta vain vastauksia jo otsikossa esitettyyn kysymykseen näin kaksi (2). Molemmat vastasivat "ei missään". Kyllä olisi opettajat ylpeitä kun näkisivät teidän luetunymmärtämisen tason ja kykynne vastata suoraan kysymykseen. Minun 4-vuotiaani ja osaa jälkimmäisen teitä paremmin. Väitän että niin osaa jokainen lapsi. Kummasti taito näyttää kadonneen kun on kasvettu aikuisiksi ja päästy (HUOM! EI MENTY) töihin. Kun kysyn 4-vuotiaaltani "Mistä maitoa saa?", hän vastaa "Lehmästä" eikä ala saarnata maatalouden tehotuotannosta tai lypsytaidoistani. Hän kun osaa muiden lasten tavoin vastata kysymykseen. Teille palstalaisille tämä näyttää olevan mahdotonta. Teiltä kysytään "Missä on töitä joihin voi vain mennä?". Minusta hyvin yksinkertainen ja selkeä kysymys. Itse vastaisin noiden kahden asian ymmärtäneen tavoin "Ei missään". Te sen sijaan alatte opastaa työnhaussa, heitätte älyttömiä ajatuksia siitä että aina saa töitä tai kerrotte miten itse olette saaneet töitä. Mikään noista ei kuitenkaan vastaa itse kysymykseen. Kovin on puutteellista Suomen koulutusjärjestelmä, kun näin moni ei osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Osa sentään ymmärsi kolme ensimmäistä sanaa ja ehdotteli kaikenlaisia paikkoja puhelinmyynnistä alkaen. Hekään eivät kuitenkaan ymmärtäneet lauseen loppu osaa. Noihinkin töihin kun pitää tietääkseni HAKEA eikä niihin VAIN MENNÄ. Ja Suomen pitäisi vielä olla lukutaidon kärkimaita....
Lukutaidottomuutta tai kysymykseen vastaamisen taidon puutetta pahempaa on mielestäni kuitenkin täällä esitetty haukkuminen ym. Te haukutte ja moititte ap:ta ja teette hänestä johtopäätöksiä vain sen perusteella, että hän sanoi olevansa työtön. Todella "perusteltua". Olen ehkä jotenkin outo, mutta minä tarvitsen muitakin tietoja kuin työllisyystilanteen, jotta voin tehdä kenestäkään mitään johtopäätöksiä. Itse kun en tunne kahta samanlaista työtöntä sen enempää kuin kahta samanlaista työllistäkään.
Siis vielä kerran arvon palstalaiset: MISSÄ ON TARJOLLA TYÖPAIKKOJA JOIHIN VOI VAIN MENNÄ?
Ja yksikin työnhaunopastus tai kuvaus normaalin työnhaun piirissä olevista paikoista niin ilmiannan esimiehellenne lukutaidottoman työntekijän!
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään työpaikkaan tänäpäivänä kävellä vaan sisään
Ehkä jotain harjoittelu paikkoja lukuunottamatta
Oho, löytyi jo kolmas lukutaitoinen, joka osaa vastata kysymykseen :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön alkaa nopeasti itse kuvitella olevansa kelpaamaton, ja voihan se lopulta olla itseään toteuttava ennuste. Rekrytoijilla taitaa myös olla sellaiset silmälasit, joiden läpi työttömän oletetaan oleva jotenkin outo. Itsekin olin pitkään työttömänä, ja aloin kuvitella itsestäni huokuvan jonkinlainen työhön kelpaamattomuus. No näköjään nykyään kelpaan kuitenkin melko vaativiin töihin.
Kuten kirjoitin, niin työtaidot ovat sinällään monella kohdallaan. En ehkä suoranaisesti sanoisi, että työttömästä huokuu kelpaamattomuus, tosin täytyy sanoa, että monessa tämä kyllä näkyy. Lähinnä todella pitkään työttömänä olleista henkilöistä kaikissa on ollut ihan selkeästi "syy" selvillä, mikseivät työllisty. Toki alueelliset ja rakenteelliset erot ovat olemassa, joten ei tietenkään voi kaikkiin yleistää. Itse ihan oikeasti panostaisin palkkatukeen ja kuntakohtaisiin lisiin varsinkin yleishyödyllisille tahoille; vaikka työllistettävälle ei suoraan jatkoa samassa työpaikassa löydy, niin palkkatuetun työkokemuksen jälkeen on työllistyminen avoimille sektoreille järjettömän paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava avaus! Suorastaan nerokasta keskusteluksi maalattua v**tuilua itseään ylempiarvoisina pitäville työläisille (joista osa ei ole selvästi poistunut kehä 3 sisältä ikinä). Hienoa ap!! Parasta tässä on, että raukat menivät suoraan ansaan. Alkoivat puhua työnhausta ja antaa "neuvoja", jotka lapsikin tietää. Sinä takuulla (etenkin eilisiltaisesta "päätöksestäsi" päätellen) nauroit kippurassa heidän pätemisilleen ja osin järjenvastaisille näkemyksilleen. Niin nauroin minäkin ja kadehdin kun en osaa noin asiallisesti ja tyylikkäästi v**tuilla päin naamaa.
Nytpä kerron teille arvon "sivistyneet" työlliset: täällä on yli 200 vastausta, mutta vain vastauksia jo otsikossa esitettyyn kysymykseen näin kaksi (2). Molemmat vastasivat "ei missään". Kyllä olisi opettajat ylpeitä kun näkisivät teidän luetunymmärtämisen tason ja kykynne vastata suoraan kysymykseen. Minun 4-vuotiaani ja osaa jälkimmäisen teitä paremmin. Väitän että niin osaa jokainen lapsi. Kummasti taito näyttää kadonneen kun on kasvettu aikuisiksi ja päästy (HUOM! EI MENTY) töihin. Kun kysyn 4-vuotiaaltani "Mistä maitoa saa?", hän vastaa "Lehmästä" eikä ala saarnata maatalouden tehotuotannosta tai lypsytaidoistani. Hän kun osaa muiden lasten tavoin vastata kysymykseen. Teille palstalaisille tämä näyttää olevan mahdotonta. Teiltä kysytään "Missä on töitä joihin voi vain mennä?". Minusta hyvin yksinkertainen ja selkeä kysymys. Itse vastaisin noiden kahden asian ymmärtäneen tavoin "Ei missään". Te sen sijaan alatte opastaa työnhaussa, heitätte älyttömiä ajatuksia siitä että aina saa töitä tai kerrotte miten itse olette saaneet töitä. Mikään noista ei kuitenkaan vastaa itse kysymykseen. Kovin on puutteellista Suomen koulutusjärjestelmä, kun näin moni ei osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Osa sentään ymmärsi kolme ensimmäistä sanaa ja ehdotteli kaikenlaisia paikkoja puhelinmyynnistä alkaen. Hekään eivät kuitenkaan ymmärtäneet lauseen loppu osaa. Noihinkin töihin kun pitää tietääkseni HAKEA eikä niihin VAIN MENNÄ. Ja Suomen pitäisi vielä olla lukutaidon kärkimaita....
Lukutaidottomuutta tai kysymykseen vastaamisen taidon puutetta pahempaa on mielestäni kuitenkin täällä esitetty haukkuminen ym. Te haukutte ja moititte ap:ta ja teette hänestä johtopäätöksiä vain sen perusteella, että hän sanoi olevansa työtön. Todella "perusteltua". Olen ehkä jotenkin outo, mutta minä tarvitsen muitakin tietoja kuin työllisyystilanteen, jotta voin tehdä kenestäkään mitään johtopäätöksiä. Itse kun en tunne kahta samanlaista työtöntä sen enempää kuin kahta samanlaista työllistäkään.
Siis vielä kerran arvon palstalaiset: MISSÄ ON TARJOLLA TYÖPAIKKOJA JOIHIN VOI VAIN MENNÄ?
Ja yksikin työnhaunopastus tai kuvaus normaalin työnhaun piirissä olevista paikoista niin ilmiannan esimiehellenne lukutaidottoman työntekijän!
Autistit ovat niitä, jotka ymmärtävät lukemansa kirjaimellisesti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa yleistystä. t.yt-neuvottelujen jälkeen 5 vuotta sitten irtisanottu normaalipainoinen, perusvaatteita käyttävä sosiaalinen ja käytöstavat hallitseva 55 vuotias työtön, jolla reilu 30v kokemusta noin kymmenestä eri työpaikasta (25v samalta alalta)
Vastasit itse kysymykseen eli ikää jo sen verran, että työnantaja ei uskalla enää palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. r-kioskille voi vaan kävellä ja kysyä. Olin vuoden töissä ja nyt vastuulla on oma kioski.
Huomaathan itsekin, kysyä. Ei mennä.
Niin kysyä ja mennä paikan päälle eikä etsiä vain netistä.
Olen töissä kaupassa ja meidänkin työpaikalla nykyiset työntekijät ovat lähes kaikki käyneet itse kysymässä paikan päällä onko töitä eikä paikka ole ollut varsinaisesti haussa.
Joskus viime vuonna tällä palstalla kirjoitteli eräs työtön, joka sen verran tarkasti kertoili omasta tilanteestaan, että löysin ilmoituksen cv-netistä. Laitoin jonkin ajan kuluttua ketjusta cv-netin kautta viestin, jossa kerroin tarjolla olevasta, opintoihin aikalailla sopivasta palkkatukityöstä. Vuoden ajaksi 30 tunnin työajalla ja 1500€ palkalla. Kyseinen henkilö ei koskaan vastannut mitään, ei kysynyt tarkemmin työstä tai mahdollisuudesta parempaan palkkaan tai ylipäätään laittanut mitään viestiä. Ei kai sitten halunnut oikeasti työllistyä, vaikka oli jo pitkään ollut työttömänä, valmistumisesta lähtien.
Itse menin Helsingin postikeskukseen postinlajittelu ja käsittely tehtäviin. Peruspalkka oli 12e/h ja siihen lisät päälle. Tästä ei ole kuin 2 vuotta mutta nykyään sinnekää ei taida kaikkien uudistuksien myötä enää voida vain kävellä sisään.
Työpaikkoja, joihin voi vain kävellä sisään, ja ilmoittautua töihin ap:n haluamalla palkalla ilman mitään koulutusta, perehdyttämistä ja osoitettua osaamista ei Suomessa missään. Miksi pitäisikään olla, kun osaaviakin työntekijöitä on saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa yleistystä. t.yt-neuvottelujen jälkeen 5 vuotta sitten irtisanottu normaalipainoinen, perusvaatteita käyttävä sosiaalinen ja käytöstavat hallitseva 55 vuotias työtön, jolla reilu 30v kokemusta noin kymmenestä eri työpaikasta (25v samalta alalta)
Vastasit itse kysymykseen eli ikää jo sen verran, että työnantaja ei uskalla enää palkata.
Pienen suunnittelufirman vetäjänä; ei 55 ole osaavalle asiantuntijalle mitenkään paha ikä. Olen palkannut muutamia työntekijöitä juuri yli viisikymppisinä. Hyviä työntekijöitä, koska osaavat jo kymmenien vuosien kokemuksella ammatin perusasiat, ja osaavat keskittyä olennaiseen. Tuorein lainsäädäntö on aika nopea päivittää, eivätkä ohjelmistotkaan ole olennaisesti viimeisimpinä vuosina muutuneet. Ja meidän töissä vielä edessä oleva 10-15v. työura on aivan riittävä.
Kehä IIIn sisäpuolelta voi löytyä alan osaajille töitä ihan soittamalla ja lähettämällä cv. toimiston pomolle.
Mutta satunnaiselle kadulta konttoriin sisään kävelevälle ei varmasti löydy.