Työttömät; miksi ette mene feissariksi, promoottoriksi tai siivoojaksi?
Feissarin töihin pääsee lähes kuka vaan täysijärkinen. Kokemusta ei tarvita. Palkka n. 11e/h plus lisät. Promoottorin hommin tarvitaan nuorta ikää ja asiallista ulkonäköä, jos ne löytyy, keikkaa pukkaa kyllä. Siivojaksi olisin itse päässyt moneenkin paikkaan nuorempana, ilman mitään kokemusta. Tiedän että työt eivät ole houkuttelevimpia, mutta jos te työttömät olisitte valmiita tekemään MITÄ VAAN, miksi ette hae näihin? Ainakin feissariksi pääsette, lupaan. Siellä on muitakin kun pelkkiä nuoria; ihan yli 40-vuotiaitakin. Kertokaa tekosyynne miksi ette mene?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Feissarin töihin pääsee lähes kuka vaan täysijärkinen. Kokemusta ei tarvita. Palkka n. 11e/h plus lisät. Promoottorin hommin tarvitaan nuorta ikää ja asiallista ulkonäköä, jos ne löytyy, keikkaa pukkaa kyllä. Siivojaksi olisin itse päässyt moneenkin paikkaan nuorempana, ilman mitään kokemusta. Tiedän että työt eivät ole houkuttelevimpia, mutta jos te työttömät olisitte valmiita tekemään MITÄ VAAN, miksi ette hae näihin? Ainakin feissariksi pääsette, lupaan. Siellä on muitakin kun pelkkiä nuoria; ihan yli 40-vuotiaitakin. Kertokaa tekosyynne miksi ette mene?
En ole työtön, mutta kun olin. Nuorena pääsin siivoojaksi, jopa pyydettiin. Vanhempana en päässyt hakemallakaan. Syy ei ollut varmaankaan iässä, vaan enemmänkin koulutuksessa ja työkokemuksessa. Nyt on oman alan töitä, mitä oli paljon helpompi saada kuin muita töitä.
Ei ole vielä tullut vastaan työpaikkaa, johon olisin noin vain voinut mennä. Kaikkialle on pitänyt hakea ja vastaukseksi hakemukseen on tullut korkeintaan "valinta ei kohdistunut tällä kertaa sinuun". Laitapa tiedot työpaikasta, jonne voin vain mennä. Jos se on laillista ja palkallista työtä, menen sinne heti huomenna. Niin ja palkan pitää toki olla suurempi kuin toimeentulotuki, jotta sillä voi elättää itsensä.
Siivooja on noista ainoa, mistä jää edes jotain käteen. Olettaen, että työaika on yhtenäinen, eikä silputtu pitkin päiviä. Tätä silppuongelmaakaan ei olisi, jos jokainen siivousta ostava firma olisi valmis maksamaan ilta- ja yötyölisää, jolloin kohteita voi jouhevasti siivota, kun liikkeet on kiinni.
Feissari ja promoottori ovat yleensä provikkapalkkaisia. Eli noissa vaan pissii omaan pesään, kun joutuu tappelemaan työkkärirahoista, kun palkalla ei elä. Vuokra kuitenkin pitää maksaa säännöllisesti. Ei nämä työt ole muille kuin opiskelijoille hyviä.
Ja minulla on töitä, en selittele sen enempää. Työstä kuitenkin pitää maksaa palkkaa ja olla inhimmilliset työajat. Paska juttu, mutta useimmissa tapauksissa on parempi olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin monet ihmiset vielä nykyään luulee että siivojaksi noin vain mennään? Kun ei sinne nykyään pääse ilman työkokemusta tai laitoshuoltajan koulutusta, usein vaaditaan ajokortti tai autokin.
Täällä paikkakunnalla yksi siivousfirma ottaa töihin työkokemusta ja koulutusta vailla olevia töihin. Ja työntekijöiden kohtelu onkin sitten ihan kamalaa, valehdellaan päin naamaa ja yritetään kusettaa minkä ehditään.
Paras oli, kun odotin puhelua pomolta puhelin kädessä ja yhtäkkiä firman toinen siivooja soittaa vähän nolona, että "Hmm.. anteeksi, kun soitan tälleen, mutta sun pitäis varmaan soittaa tälle X pomolle, se on tässä mun siivouskohteessa ja raivoaa, että on yrittänyt sulle soittaa viisi kertaa, mutta sinä et vastaa puhelimeen. Käski mun soittaa, että jos vaikka mulle vastaisit." Ja tosiaan, pomo ei ollut soittanut kertaakaan.
Ja toisella kerralla soitti mulle keskellä yötä, että soita tolle toiselle siivojalle ja käske se aamulla töihin. Mulla ei ollut edes kyseisen ihmisen numeroa enkä ollut ikinä puhunutkaan hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin monet ihmiset vielä nykyään luulee että siivojaksi noin vain mennään? Kun ei sinne nykyään pääse ilman työkokemusta tai laitoshuoltajan koulutusta, usein vaaditaan ajokortti tai autokin.
Täällä paikkakunnalla yksi siivousfirma ottaa töihin työkokemusta ja koulutusta vailla olevia töihin. Ja työntekijöiden kohtelu onkin sitten ihan kamalaa, valehdellaan päin naamaa ja yritetään kusettaa minkä ehditään.
Paras oli, kun odotin puhelua pomolta puhelin kädessä ja yhtäkkiä firman toinen siivooja soittaa vähän nolona, että "Hmm.. anteeksi, kun soitan tälleen, mutta sun pitäis varmaan soittaa tälle X pomolle, se on tässä mun siivouskohteessa ja raivoaa, että on yrittänyt sulle soittaa viisi kertaa, mutta sinä et vastaa puhelimeen. Käski mun soittaa, että jos vaikka mulle vastaisit." Ja tosiaan, pomo ei ollut soittanut kertaakaan.
Ja toisella kerralla soitti mulle keskellä yötä, että soita tolle toiselle siivojalle ja käske se aamulla töihin. Mulla ei ollut edes kyseisen ihmisen numeroa enkä ollut ikinä puhunutkaan hänelle.
Aa, niin ja välillä saattoi tulla kolmelta aamuyöllä tekstiviesti, että seuraavana aamuna kuudelta paikkaan X tuuraamaan. Siinä sitten olet kusessa, kun heräät puoli kahdeksan aikaan normaaliin työpäivään ja kännykässä on monta puhelua ja vihaisia viestejä, että mikset mennyt tänne X paikaan tänäaamuna?!
Työtä ei pakko tehdä. Perustuslaki takaa kaikille toimeentulon eli Kela ja sossu ovat sitä varten. En ikinä alistuisi kapitalistin orjaksi tai jonkun virkamiespomon nöyryytettäväksi. Lisäksi minulla on niin paljon muutakin tekemistä.
Jos paikkakunnalta tai miltään lähipaikkakunnalta ei tosiaan feissarin hommia löydy, niin ok. Toki töiden takia tulee olla valmis myös menemään muualle kun 1km kodista.... Järjestöissä on toki eri systeemit, mutta provikkapalkkausta ei kauhean monessa mielestäni ole. 11e/h plus lisät oli siellä missä minä työskentelin. Jos tein töitä 5pv viikossa, palkka oli ihan reippaasti päälle tonnin kuukaudessa. Ihan hyvät rahat siinä keräsi kun muutaman kuukauden hommia teki. Pari lahjoittajaa päivässä riitti.
Vierailija kirjoitti:
Jos paikkakunnalta tai miltään lähipaikkakunnalta ei tosiaan feissarin hommia löydy, niin ok. Toki töiden takia tulee olla valmis myös menemään muualle kun 1km kodista.... Järjestöissä on toki eri systeemit, mutta provikkapalkkausta ei kauhean monessa mielestäni ole. 11e/h plus lisät oli siellä missä minä työskentelin. Jos tein töitä 5pv viikossa, palkka oli ihan reippaasti päälle tonnin kuukaudessa. Ihan hyvät rahat siinä keräsi kun muutaman kuukauden hommia teki. Pari lahjoittajaa päivässä riitti.
On se kuitenkin jotenkin alentavaa ja aika käy pitkäksi. En kyllä jaksais ja viittis. Mun yksi kaveri oli ja kertoi juuri saman mitä ajattelin koko hommasta. Siivoaminen on kyllä niin hävettävää duunia, että en tekisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää, että pitää olla valmis menemään pidemmälle kuin km päähän. Ei työttömät kuitenkaan aivottomia ole, vaikka niin tunnut ajattelevan. Feissareita kuitenkin on vain muutamalla paikkakunnalla Suomessa, joten matkaa tuollaiseen voi kertyä kymmeniä ellei satoja kilometrejä. Se ei ole enää kohtuullinen matka ja palkkakin hupenee äkkiä matkakuluihin tuollaisilla etäisyyksillä.
Viimeinen lauseesi kertookin sitten olennaisen syyn, miksi feissarin työ ei ole kannattavaa. Tällä paikkakunnalla ainakin mahdotonta saada joka päivä lahjoittajia. Feissareita on 10-20 suhteellisen pienellä alueella, joten ei kaikille riitä lahjoittajia. Lisäksi 99% kävelee ohi kuuntelematta mistä on kyse. Ei siinä paljon tulosta saa ja tulos tai ulos on käytäntö aina. En myöskään täällä ole kuullut yhdestäkään paikasta, jossa perustuntipalkka tuloksella tai ilman olisi noin paljoa. Olet sattunut johonkin harvinaiseen järjestöön tai sitten teidän paikkakunnalla on eri käytännöt kuin täällä.
Synnynnäisenä ihmisvihaajana en pahemmin sovi kahteen ekaan. Viimeisenä voisi olla suorastaan hauskaa jos kohteena joku ict/automaatiotekniikan firma ja äijille pääsis kuittailemaan "jos niin teette mitä fläpillä on niin persiilleen menee" ja katsella sitä epäuskoista ihmettelyä...itsellä kun on "laajahko" kokemus niin ICT:n kuin automaation puolella.
Mutta lomaillaan nyt ja katsellaan löytyykö jotain todella kiinnostavaa joka saisi vielä innostumaan.
Promoottori = menekinedistäjä = konsulentti,
Kyllä niitä eineksiä maistattamaan ja näytteitä jakamaan marketteihin pääsee ihan kaikennäköiset, ikäiset ja kokoiset jos 10e tuntipalkalla suostuu ihmisille huutelemaan ja sapuskoita kokkaamaan kummalliset asusteet päällä tai tyrkyttämään milloin mitäkin näytettä ohikulkijoille. Helppoa hommaa sikäli.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja on noista ainoa, mistä jää edes jotain käteen. Olettaen, että työaika on yhtenäinen, eikä silputtu pitkin päiviä. Tätä silppuongelmaakaan ei olisi, jos jokainen siivousta ostava firma olisi valmis maksamaan ilta- ja yötyölisää, jolloin kohteita voi jouhevasti siivota, kun liikkeet on kiinni.
Feissari ja promoottori ovat yleensä provikkapalkkaisia. Eli noissa vaan pissii omaan pesään, kun joutuu tappelemaan työkkärirahoista, kun palkalla ei elä. Vuokra kuitenkin pitää maksaa säännöllisesti. Ei nämä työt ole muille kuin opiskelijoille hyviä.
Ja minulla on töitä, en selittele sen enempää. Työstä kuitenkin pitää maksaa palkkaa ja olla inhimmilliset työajat. Paska juttu, mutta useimmissa tapauksissa on parempi olla työtön.
Promoottorithan on ihan vaan tuote-esittelijöitä ja näytejakelijoita, ei ne mitään myyntiedustajia ole :D Tuntiliksalla tekevät, lieneekö jotain kympin luokkaa. Ei maailman vaativinta hommaa, mutta toki täytyy osata asiakkaille käyttäytyä kun niille jotakin tyrkyttää.
Ryhtyisin siivoushommiin mielelläni! Mutta eipä niihinkään töihin vaan pääse.
Feissaus ei ole varsinaisesti työ, sillä siitä ei saa välttämättä palkkaa lainkaan. Joku tae palkasta pitäisi olla, ei työnteossa muuten ole järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä eineksiä maistattamaan ja näytteitä jakamaan marketteihin pääsee ihan kaikennäköiset, ikäiset ja kokoiset jos 10e tuntipalkalla suostuu ihmisille huutelemaan ja sapuskoita kokkaamaan kummalliset asusteet päällä tai tyrkyttämään milloin mitäkin näytettä ohikulkijoille. Helppoa hommaa sikäli.
Tuohon kun lisätään se, että työaika yleensä noin 6h/viikko ja töitä joka viikko eri kohteessa niin unelmatyö tosiaankin. 60e viikko bruttona riittää kevyesti elämiseen ja promopaikasta toiseen matkaamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Promoottorithan on ihan vaan tuote-esittelijöitä ja näytejakelijoita, ei ne mitään myyntiedustajia ole :D Tuntiliksalla tekevät, lieneekö jotain kympin luokkaa. Ei maailman vaativinta hommaa, mutta toki täytyy osata asiakkaille käyttäytyä kun niille jotakin tyrkyttää.
Väärin. Suurimmassa osassa työnkuvaan kuuluu myös esiteltävän tuotteen myynti. Tämän tiedän kokemuksesta. Ja usein palkka on sidoksissa tehtyyn myyntiin eli pelkällä esittelyllä et saa 10e/h kuin aniharvoin. Lisäksi tuollaisella on mahdoton elättää itsensä, koska niin kuin edellä mainittu työtä vain muutama tunti viikossa eikä läheskään joka viikko. Menee siis vain pienenä lisäansiona oikean työn ohella, ei päätoimisena työnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kun lisätään se, että työaika yleensä noin 6h/viikko ja töitä joka viikko eri kohteessa niin unelmatyö tosiaankin. 60e viikko bruttona riittää kevyesti elämiseen ja promopaikasta toiseen matkaamiseen...
Eikö enää makseta km-korvauksia? Ennen kyllä maksettiin kun omalla autollahan useimmat tuota hommaa tekevät. Ei kai kukaan suostu mitään matkahommia tekemään ilman että saa km-korvaukset oman auton käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää makseta km-korvauksia? Ennen kyllä maksettiin kun omalla autollahan useimmat tuota hommaa tekevät. Ei kai kukaan suostu mitään matkahommia tekemään ilman että saa km-korvaukset oman auton käytöstä?
Välttämättä ei ja siksi noihin töihin ei kukaan menekään. Toki asiallisen korvauksen maksaviakin löytyy, mutta harvassa ne ovat. Silloinkin työtä on tarjolla vain muutama tunti viikossa joten ei kannata sellaisen takia reissailla ympäriinsä minipalkalla. Saamallaan palkalla kun pitäisi elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä helvetin lahjoittajia???
Olen näitä kadulla tyrkyttäjiä nähnyt Tampereella, joku kauppasi mulle sähköliittymää. Meillä Kokkolassa olisi turha kadulla seisoksia, korkeintaan joku kylähullu tulisi siihen ahdistelemaan, ei tuollaiset toimi jos ei ole sellaista paikka mistä kulkee jatkuvasti ihmisiä, tuhansia päivässä, Kokkola on 50 tuhannen asukkaan kaupunki, mutta ei ne kaikki käy keskustassa edes viikottain, ei auta vaikka olisi Prisman pihassa, siihenkään ei varmaan saisi lupaa. Ja tästä seuraavat isommat kaupungit on Vaasa, Seinäjoki ja Oulu, enkä usko että niissäkään väkimäärät riittää, Oulu on suurin mutta sinnekin matkaa 200km joten ei meidän työttömiä juuri auta.
Siivoojan paikkoja olis auki jonkin verran, kokemusta on hyvä olla, ja vähintään ajokortti, meille töihinkin otettaisiin 1-2 jos löytyis ajokortin omaavia, ei vaan löydy vaikka työttömiä on paikkakunnalla jopa 2500. Mullekin se oli yllätys että niin monilla ei ole korttia vaikka täällä on lähes pakko olla auto että pääsee liikkumaan kun julkinen liikenne on melko olematonta. Mutta jos on köyhä ollut jo nuoresta, niin ei ole ollut varaa ajokorttiin, ne on ihan helvetin kalliita nykyään.
Promoottorista en edes tiedä mikä se on, onko se kenties joku sellanen että tapahtumissa tyrkytetään ihmisille jotain? Konsulentin tapainen? Vai joku autonäyttelyn auton päällä bikineissä makoilujuttu? No täällä Turku/Tampere/Helsinki alueiden ulkopuolella ei tapahtumia ole kuin harvakseltaan, ja harvemmin sellaisia mihin promoottoreita tarvittaisiin.
Oletko sä ap jostain kehäkolmosen sisäpuolelta? Ootko käyny koskaan täälä missä asukkaita ei ole satoja tuhansia muutaman kymmenen kilometrin säteellä?
Koska minulla on moraali. Tarkoitan tuota feissaaja-häirikön tehtävää.