Kertokaa missä olette saanut huonoa asiakaspalvelua
Itse sain joku aika sitten Runebergin kukka nimisessä kaupassa Töölössä. Menin aamuvarhaisella ostamaan työnantajalleni isoa kukkapuskaa, jossa oli pelkästää irtoliljoja. Iso roteva myyjä tulee tervehtimättä ja alkaa kyykyttää nuorempaa myyjää miten minulle ei saa myydä sidottuja kukkakimppuja ja käyttäytyy tätä toista kohtaa muutenkin kummallisen ilkeästi. Sanoin selvällä äänellä, että haluaisin kymmenen liljaa. Tämä vanhempi mies ei millään ymmärtänyt ja pitkin hampain meni takahuoneeseen mutisemaan jotain. Nuorempi myi iloisesti haluamani kukat ja jatkoin matkaani. Eiköhän tämä mies ollut liikkeen toinen omistaja heidän nettisivujen mukaan, eli luultavasti sama asiakkaiden väheksyminen jatkuu.. Liljakimpulle tuli aika paljon hintaa ja olisin toivonut myös hyvää asiakaspalvelua jota en kyllä tältä nettisivujen mukaan Jounilta saanut.
Kommentit (86)
TT-kuvauksessa eräässä tamperelaisessa sairaalassa. Ensin oltiin aika paljon ajasta myöhässä (sitä ennen oli pitänyt juoda iso tuopillinen vettä, eikä vessassa saanut käydä), sitten hätäisen näköinen mies tuli hoputtamaan minua kuvaukseen ja äkkiä kanyyli paikalleen vapisevin sormin. Kuvauksen jälkeen toinen hermoheikko hoitaja ajoi minut kiireesti tiuskien ulos.
En mitään hemmottelukokemusta odottanutkaan, mutta peruskohtelias käytös olisi ollut mukavaa. Nyt tuli sellainen tunne, että jos nuo sählät olisivat vielä tulkinneet kuvatkin, siellä olisi saanut olla kaikki pielessä eikä kumpikaan olisi tajunnut mitään.
Eräs apteekki Kuopiossa torin laidalla. Jos erehdyt edes vähänkään katselemaan hyllyjä, kimpussa on heti joku apuaan tarjoamassa. Kun kieltäydyn kohteliaasti niin silti saatetaan seurata perässä kyttäämässä tai seuraavasaa hyllyvälissä iskee toinen farmaseutti. Seurataan kassalta tai sivummalta asiakkaita silmä kovana. Ahdistava paikka ja epäluuloisia aspoja, ei tee tosiaan mieli siellä asioida.
Vierailija kirjoitti:
Marita Vanamon asuntovälitystoimistossa Tampereella. Soitin sinne ja kysyin onko mitään sopivaa asuntoa löytynyt (olin käynyt aiemmin) hän sanoi "Mitä sää tänne soittelet" ja löi luurin korvaan. Selevä.
:D :D :D
Nyt on kyllä mielenkiintoisin kuulemani liikestrategia ikinä! :D
K e n k ä - R a l e Helsingissä on kenkäkauppa, johon en mene enää. Kysyin kerran alkuvuodesta, kun olin lähdössä lomamatkalle, oliko yksi sandaalipari alessa. Siellä oli alennusmyynti ja samoilla kenkäriveillä oli alepareja. Tilanne päättyi, kun miesmyyjä nappasi sandaalit kädestäni ja sanoi, että eihän niitä ole pakko ostaa. Olin ollut koko ajan ihan ystävällinen ja hämmennyin täysin. Paikalla ollut naismyyjä katseli toisaalle, vaikka varmasti kuuli kaiken, koska se on pieni liike. Lähdin pois ja melkein itkin.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisessä taksissa sain ihme "palvelua". Tapahtui arkena keskellä päivää, työmatkalta olin tulossa ja kotiin menossa.
Ensin kuskin navigaattori ei löytänyt osoitettani. "oletko varma että asut tässä osoitteessa?" öö, joo olen...
Ehdotin että kuljettaja laittaa vaikka naapurin osoitteen, jos se löytyisi. Veti aivan herneen nenään - enkö nyt todellakaan tiedä missä asun, haluanko naapuriin vai omaan kotiin, minne hän nyt ajaa minut jne. Ihme mesoamista.
Lopulta navi löysi osoitteeni ilman ongelmia, kun kuljettaja muisti lisätä kaupungin - Vantaalla on samanniminen tie kuin helsinkiläinen kotikatuni.
Tämä oli ilmeiseti kuitenkin minun vika, koska AIVAN KOKO MATKAN noin 20 minuuttia kuljettaja käytti paaasaamiseen omasta elämästään, surkeista asiakkaista, paskoista navigaattoreista ja vielä paskemmista asiakkaista jne jne jne...
Ajoi räikeästi päin punaisia Viikin kiertoliittymässä missä on 550 bussia varten omat liikennevalot, ja vältti törmäyksen ehkä viidellä metrillä. Kommentoi itse tilanteen jälkeen "v...u mistä kukaan voi tietää kenelle noi valot on tarkotettu". Ja kauheella raivolla ajoi loppumatkan talla pohjassa kiroillen, onneksi oltiin melkein perillä. Ja siis ammattikuski? Joka ei arvaa että liikennevalo punaisena oman kaistan päässä saattaa viitata siihen että siihen ehkä kuuluu pysähtyä.
Että terveisiä vaan Helsingin taksiliikenteelle, iloisten asiakaspalvelijoiden mekkaan!
Huh,
Olen käyttänyt kertomiesi asioiden vuoksi Kovanen yhtiön takseja jo viisi vuotta, silloin harvoin kun taksia käytän. Heidän kuljettajat ovat asiallisen ystävällisiä. Eivät raivoa, haise ja tilitä tuntojaan koko matkaa.
Egyptiläinen taksikuski paasasi koko matkan, että olen varmasti venäläinen tai joku muu ex-soviet union-kansalainen. Olen suomalainen ja puhuin hänelle suomea. Lopulta hän melkein karjui, että valehtelen hänelle. Tämä tapahtui Helsingissä ja pelkäsin, että kuski seuraa minua vielä kotiovelle, joten kiersin talon ennen kuin menin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään Zatza kenkäkaupassa. Olin ainut asiakas ja paikalla oli kolme myyjää. Yksi täytti hyllyä ja kaksi jutteli kassatiskin takana. Kävelin kassan ohi ja hain katsekontaktia myyjiin. He jatkoivat juttelua tervehtimättä tai muutenkaan huomioimatta minua. Tunsin oloni näkymättömäksi. Katselin kenkiä ja sovitinkin muutamia. Missään vaiheessa kukaan myyjistä ei puhutellut minua. Ei tervehdystä, ei kysymystä tarvitsenko apua tms. Tiskin takana oli ilmeisesti mukavampi jutella ja naureskella kuin tehdä töitä eli palvella asiakasta. Olisin tarvinutkin apua, sillä mieluisessa kenkäparissa ei ollut sopivaa kokoa. Myyjien toiminta ärsytti kuitenkin niin, etten edes kysynyt apua, vaan jätin kengät kauppaan. Onneksi KooKengästä löytyi vastaavanlainen kenkä ja siellä sain loistavaa asiakaspalvelua. Tiedänpä mihin jatkossa menen ensin kun tarvitsen kenkiä.
Ja vastikään oli piiiitkä ketju jossa haukuttiin Vilan innokas palvelu. Mikä olisi se oikea tapa palvella asiakasta? Ainakin iloinen tervehtiminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun, mutta Vilan ketjussa osa koki senkin hirveän ahdistavana...
Näin illalla kotimatkalla kauniin käsilaukun erään Helsinkiläisen laukku-ja kenkäliikkeen ikkunassa. Päätin soittaa liikkeeseen heti seuraavana päivänä. Tiedustelin erikoista laukkua jota myyjäkin intoutui kehumaan.
Äänen sävy muuttui ikäväksi kun kysyin voisinko varata laukun ja hakea heti seuraavana päivänä. Myyjä ei suostunut koska tuote oli niin ainutlaatuinen ja myyvä. No kysyin voisinko saada vielä laukusta tekstiviestinä kuvan niin koitan päästä töistä hakemaan laukun vaikka samana päivänä. Myyjä otti numeroni mutta ei koskaan lähettänyt lupaamaansa kuvaa.
Odotin 30min jo lähes tietoisena ettei kyseinen myyjä kuvaa lähetä. No soitinpa siitä sitten Tampereelle saman ketjun liikkeeseen josta löytyi saman merkkinen laukku hieman eri värisenä. Minulle lähetettiin kuva(5min) ja soitin heti takaisin. Laukku lähetettiin samana päivänä postiennakolla ja se oli jo seuraavana päivänä käytössäni.
Kesäkuukausien ajan näin aina kotimatkalla miten Helsingin liikkeen ikkunassa tiedustelemani laukku haalistui auringon paahteessa. Näytti värityksen perusteella siltä että tämä oli se yksi ja sama yksilö jota myyjä ei innostunut minulle myymään.
Jyväskylän Seppälän citymarketissa viime perjantaina iltapäivällä. Myyjä ei tervehtinyt, vaikka tervehdin häntä kuuluvasti, pölpötti toiselle kassalle koko asiointini ajan, ja kun olin maksanut, ei tullut "kiitos hei", vaan kääntyi heti takaisin jauhamaan työkaverilleen paskaa kun olin lähtenyt häiritsemästä.. Ei tarvi olla hymy pyllyssä, mutta toi mua ihan oikeesti sylettää, ettei voi ees tervehtiä asiakasta. Jos satut lukemaan tätä, niin sanon ihan asiakaspalvelijana asiakaspalvelijalle että haista pitkä paska.
Eräs seinäjokinen kirppari. Siilitukkainen naismyyjä alkoi ilman mitään syytä äksyilemään ja tiuskimaan kun pyysin hintalappuja. Nolasi minut muiden asiakkaiden edessä. "on kuule huono kuulo niin en oikein kuule!!" äyskäisi todella vittumaiseen sävyyn. Onneksi muut myyjät ovat siellä mukavia!
Jyväskylässä Seppälän Prisman kampaamossa. Mentiin siskoni kanssa hakemaan yhtä tuotetta, mutta kukaan ei tullut sieltä takaa myymään. Seisoskeltiin hyvän aikaa ennen kuin luovutettiin ja lähdettiin. Joku mieskin siinä kävi seisoskelemassa, mutta pisti pullon takaisin hyllyyn ja lähti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti hyvää asiakaspalvelua, kannattaa olla myyjälle niin ilkeä kuin vaan mitenkään pystyy.
Mikähän logiikka tuossa muka on? Onko sinulla jotenkin tosi huono itsetunto ja pyrit kompensoimaan sitä tylyttämässä asikaspalvelijaa, joka ei työnsä puolesta pääse tilanteesta pois? Tylysti käyttäytyvä asiakas saa osakseen vain entistä nuivempaa asiakaspalvelua. Itseäni on päinvastoin palveltu aina erinomaisesti ja saanut mm. alennusta, kun olen ollut kohtelias asiointitilanteessa.
Mutta kyllähän tuosta tilanteesta pääsee pois, vaikka miten on töissä. Itselleni tulee todella harvoun rähjääjiä vastaan, mutta ei minulla ole mitään ongelmia sanoa tällaiselle, että jos ei nyt lopeta tuota mesoamista, niin tulee myöhemmin takaisin. Siis jos muutama aikaisempi huomautus ei ole perille mennyt. Johan tuo häiritsee tai jopa pelottaa muita asiakkaita.
Nostellaas mielenkiintoista ketjua
Lanttilassa. Erehdyin kyseenalaistamaan,että miksi laputtomien ja väärään pöytään eksyneiden laarien vaatteita kerätään jätesäkkeihin niitä kunnolla tarkastamatta. Tällöinhän keräykseen päätyy niidenkin myyjieb tuotteita keillä vielä myyntipaikka vuokralla. Sain aika kova puolustusreaktion ja sain kuulla mm.että ei kyseiseen paikkaan kannata enää tulla ja ivalliseen sävyyn tiedusteltiin onko taas jotain hukassa ja voinko todistaa yms. Tehtiin selväksi,että mitäs tuot myyntiin ja hyvähän se on ettei kotiin niitä tarvitse takaisin viedä. Tämän logiikan mukaan siis hyvähän on että päätyy ilmaiseksi kierrätykseen tai varkaille . Asiakaspalvrlu todella hukassa näillä kyseisen paikan herroilla.
Tallink Siljalle kun soittaa, niin aina siellä joku virolainen vastaa. Mua ei haittaa se kansalaisuus tai aksentti, vaan tyly asenne. Ilmeisesti ystävällinen asiakaspalveluasenne tulisi sitten hirveän kalliiksi.
Vaihdan Viikkarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisessä taksissa sain ihme "palvelua". Tapahtui arkena keskellä päivää, työmatkalta olin tulossa ja kotiin menossa.
Ensin kuskin navigaattori ei löytänyt osoitettani. "oletko varma että asut tässä osoitteessa?" öö, joo olen...
Ehdotin että kuljettaja laittaa vaikka naapurin osoitteen, jos se löytyisi. Veti aivan herneen nenään - enkö nyt todellakaan tiedä missä asun, haluanko naapuriin vai omaan kotiin, minne hän nyt ajaa minut jne. Ihme mesoamista.
Lopulta navi löysi osoitteeni ilman ongelmia, kun kuljettaja muisti lisätä kaupungin - Vantaalla on samanniminen tie kuin helsinkiläinen kotikatuni.
Tämä oli ilmeiseti kuitenkin minun vika, koska AIVAN KOKO MATKAN noin 20 minuuttia kuljettaja käytti paaasaamiseen omasta elämästään, surkeista asiakkaista, paskoista navigaattoreista ja vielä paskemmista asiakkaista jne jne jne...
Ajoi räikeästi päin punaisia Viikin kiertoliittymässä missä on 550 bussia varten omat liikennevalot, ja vältti törmäyksen ehkä viidellä metrillä. Kommentoi itse tilanteen jälkeen "v...u mistä kukaan voi tietää kenelle noi valot on tarkotettu". Ja kauheella raivolla ajoi loppumatkan talla pohjassa kiroillen, onneksi oltiin melkein perillä. Ja siis ammattikuski? Joka ei arvaa että liikennevalo punaisena oman kaistan päässä saattaa viitata siihen että siihen ehkä kuuluu pysähtyä.
Että terveisiä vaan Helsingin taksiliikenteelle, iloisten asiakaspalvelijoiden mekkaan!
Huh,
Otit kai yhteyttä taksitarkastajaan?
Buahaha, olen valittanut kaksi kertaa ja tuota pahemmista tapauksista. Sen koommin ei sieltä ole otettu yhteyttä.
Muutama vuosi sitten myllykukon kotipizza nurmijärvellä. Kotzonen olisin tilannut mutta tympeä blondi ilmoitti tylysti että ei ehdi tehdä. En ole kertaakaan käynyt koko kukossa sen jälkeen enkä mene. Pistäkää kiinni jos ei asiakkaat kiinnosta.
Forumin Gigantissa on kyllä outo palvelu. Etsin nopealla aikataululla suoristusrautaa (edellinen meni rikki ja oli tärkeää saada pian uusi, koska samana iltana oli juhlat ja mun tukka on kuin hamppua ellei sitä suorista). Ensin etsin itse oikean osaston, sitten katselin tuotteita. Hintahaarukka oli laaja eikä mulla ollut hajuakaan mikä olisi mulle sopiva tuote. Katselin hetken näkyisikö jossain myyjiä, mutta alakerta oli aivan tyhjä. Lopulta näin yhden myyjän, menin hänen luokseen pyytämään apua, mutta hän ei työskennellyt kyseisellä osastolla. Tämä ok, mutta ei sitten vaivautunut hakemaan kyseisen osaston myyjää sieltä jostain mystisestä paikasta, missä ko. puljun myyjät viettivät aikaansa!? No, kiireessä kun olin, nappasin mukaani keskihintaisen raudan, joka on kyllä ollut mainio ostos. :)
Toisen kerran yritin ko. puljusta kysellä kalliimman sporttikellon toiminnoista, mutta myyjää ei kiinnostanut vastailla kuin jotain epämääräistä kellon tietoja tihrustaen ja lopulta hän vain lähti pois. :D Enpä enää käy liikkeessä, vaikka kätsysti keskustassa onkin.
Ja olen siis ihan normaalinnäköinen, siisti, nuori nainen. Joten aika hämmentävää toimintaa ja vielä molemmilla kerroilla.
Viimeisin outo kohtaaminen tapahtui kuitenkin Tampereella Instrumentariumissa. Ostan Instrusta aina tiettyjä piilareita ja niissä on (ilmeisesti) jatkuvasti tarjous. Nyt marssin liikkeeseen ja kerroin mitä haluan ostaa ja minkä verran paketteja, (määrä jolla alennus täyttyisi). Myyjä sanoi että nyt on toinen alennus voimassa, miinus 20 prosenttia. Kysyin paljonko pakettien kokonaishinnaksi sitten tulisi. Vastaus: "No tää yksi maksaa XX €, niin siitä voi laskea....". Öh, jospa myyjä hakisi laskimen ja laskisi? Mulle ihan ok ettei osaa heti heittää hintaa, en itsekään osaisi, mutta kyllä se on myyjän tehtävä se hinta laskea ja selvittää. :D Lopulta aiempi alennus olikin voimassa? Mutta kumpi alennus sitten tuli käyttöön, se jäi minulle epäselväksi. :D Ihan sama, otin paketit koska ne saa halvimmalla ko. liikkeestä verrattuna muihin saman alan kivijalkaputiikkeihin.
Otit kai yhteyttä taksitarkastajaan?