Lihansyöjä: Mikä on sinun tekosyysi olla osallistumatta säästötalkoisiin?
"On surullista nähdä, että muutosvastarintaiset poliitikot eivät näe kasvisruokavalion suosion valtavaa taloudellista potentiaalia.
Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen säästäisi maailmanlaajuisesti ilmastonmuutoksen torjunnassa vajaat 600 miljardia dollaria. Säästöt terveydenhuollon kustannuksissa olivat saman arvion mukaan 700-1 000 miljardia dollaria, ja epäsuorat säästöt vielä huomattavasti suuremmat."
http://www.talouselama.fi/tebatti/siirtyminen-kasvisruokaan-voi-tuoda-i…
Kommentit (50)
Ei mikään. Säästän kyllä ja talouteni on ihan kunnossa.
Veikkaan, että kukaan ihminen ei ole lihansyöjä. Sellainenhan söisi pelkkää lihaa.
Makutottumukset. Pidän lihasta ja minulla on varaa syödä sitä. En nakkaa paskaakaan ympäristönsuojelusta, eläintenoikeuksista tai eettisyydestä. Pistä sinä alapeukku, minä lähden nyt pihville.
Kolmosen kanssa samat ajatukset. Ei taida ihmisissä olla lihansyöjiä.
No kyllä kotimaisen lihan syöminen on ilmastoystävällisempää kuin esim. riisin, avovadon ja quinoan kasvattaminen ja tuominen Suomeen. Mä oon niin kyllästynyt noihin vegaanien julkaisemiin valheisiin soijasta yms. Ne ovat vanhentuneita ja valheellisia uutisia!!
En ole ikinä matkustanut lentokoneella, olkoon se mun osuuteni ilmastotalkoista. Ei mun nyt sentään ihan kaikkea tarvi yksin tehdä. Joku raja sentään.
Maailmalla syödään lihaa kaikkialla. Jossain koiria, jossain sammakoita. Kaikkea syödään. Ap:n kannattaisi olla vähemmän vieraantunut luonnosta. Eläimet syövät lihaa, miksi minun äitisi luopua lihasta ylipäätään.
Niin ja matkailu avartaa. Aasiassa saa eläviä katkarapuja kolikkoautomaatista josta me haemme joskus limsaa. Toreilla lilluu rapuja ja muita eläviä otuksia jotka elävänä laitetaan kattilaan. Menkää sinne vaahtoamaan näistä asioista kun suurempi käyttäjäkunta. Suomessa vain 5 milj ihmistä ja miksi täällä juuri haluatte terrorisoida? Koska se on niin kivaa!
Voisiko AP laittaa sen tutkimuksen tänne?
Mihin talkoisiin? Voin osallistua, jos tarjolla on hernerokkaa ja kaljaa.
Olen tullut siihen tulokseen, etteivät nämä tutkimukset ole mitään muuta kuin teoreettisia laskelmia: "Jos tehtäis tavalla X, tapahtuis asia Y". Mutta kun se ei ole niin yksinkertaista.
Kuka säästää ne rahat ja mistä? Kerätäänkö kolehti vai menevät itsestään säästyvät rahat sekasyöjiltä itsestään myös jonnekin? Saako tilinumeron? Mitä jos lihaa syödään tosiaan vähemmän, mutta kalan kulutus kasvaa? Tai jos lihansyönti vaihtuu kasvissyöntiin, mihin ne säästetyt eurot käytetään? Mitä jos ei säästetä euroakaan, jos aletaan ostamaan vaikka luomulaatuisia kasviksia tavallisten sijaan- kuka silloin säästää, paljonko ja miten, jos sekasyöjän ruokalasku pysyy samana tai peräti kasvaa?
Toisaalta samalla meidän pitäisi hyväksyä se, että tuotantomäärät romahtavat viidessä vuodessa, koska siirrytään vuoroviljelyyn ja 30% tuotantopinta-alasta on tuottamattomana. Jos ei ole karjaa, ei ole lannoitteita. Ikuisuuksiin ei voidan forsforia louhia. Afrikassa karjanlanta on arvokasta polttoainetta.
Koska meetvursti on hyvää leivän päällä.
Minusta ei ole tarpeen jättää kokonaan pois lihaa ruokavaliosta. Kasvisten osuutta voi lisätä ja lihan osuutta vähentää ja niin olen tehnyt. Mutta haluan välillä nauttia herkullisia liharuokia.
Kasvissyönti on tutkimuksen mukaan yhteydessä 40% alempaan riskiin sairastua diabetekseen, mutta entäs jos on voimakas perinnöllinen alttius, kuten monella suomalaisella on, kys. sairauteen? Päteekö vielä tuo 40%? Entä jos kyseessä onkin sipsikaljavegaani? Onko lihansyönti se juttu (ja jos, niin mikä siinä), joka sairastuttaa meidät sokeriaineenvaihdunnan sairauteen, vai löytyykö syy sittenkin muualta?
Olen kyllä tietoinen kasvissyöjistä ja sekasyöjistä, mutta lihansyöjä? Siis, että ruokavalio on pelkkää lihaa, ei mitään muuta? Onko sellaisia ihan aikuisten oikeasti olemassa, missä ap niihin törmäät?
Itse olen sekasyöjä, eli ruokavalioon kuuluu sekä liha- että kasvisruokia, mikä nyt milloinkin sattuu makunystyröitäni miellyttämään. En näe syytä muuttaa sitä, koska en kuluta lihaa ylettömiä määriä.
Vain tavalliset ihmiset kuvittelevat että ilmastonmuutos on ihmisten aiheuttamaa
Joo, aletaan me suomalaiset syömään vaan rehuja, kyllä se varmasti vaikuttaa mm. Kiinan teollisuuden ja nousevan Intian rinnalla. :) Kärpäsenpierun verran.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti on tutkimuksen mukaan yhteydessä 40% alempaan riskiin sairastua diabetekseen, mutta entäs jos on voimakas perinnöllinen alttius, kuten monella suomalaisella on, kys. sairauteen? Päteekö vielä tuo 40%? Entä jos kyseessä onkin sipsikaljavegaani? Onko lihansyönti se juttu (ja jos, niin mikä siinä), joka sairastuttaa meidät sokeriaineenvaihdunnan sairauteen, vai löytyykö syy sittenkin muualta?
"Sipsikaljavegaani", just pari päivää sitten ystäväni kanssa puhuttiin miten eräs tuttavamme on kunnon telaketjuvegaani, koska "liha sairastuttaa" ja lisää syövän riskiä jne jne.
Sama vegaani vetää ketjussa posket lommolla röökiä, on kännissä viikottain useamman kerran ja ruokavalionsa koostuu lähinnä ranskalaisista ja sipseistä. Mutta, kun se liha! Se on se pahin!
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä matkustanut lentokoneella, olkoon se mun osuuteni ilmastotalkoista. Ei mun nyt sentään ihan kaikkea tarvi yksin tehdä. Joku raja sentään.
Erittäin hyvä pointti!! Niin kauan kuin esim. lomalennot sallitaan tai niitä ei edes yritetä rajoittaa, ei ole mitään syytä ryhtyä kasvissyöjäksi ilmastonsuojelun nimissä.
Ai pv. tekosyyni?