***TORSTAI, LOKAMASUT***
Taas minä oon pinoa aloittamassa, aamuvirkku kun olen.
Tänään on sitten se neuvola klo 15. Vähän stressaa se painoasia, mutta täytyy yrittää vaan unohtaa koko juttu. Onneksi se terv.hoitaja on asian suhteen kiva ja asiallinen.
Pitäs siivota tämä talo, on pikkaisen sekaisin joka paikka, eiliset iltapalan jäljet siivoamatta ja pyykkivuori valtava. Anoppi lupautui hoitaan lapsia sen neuvolan ajaksi (jipii) enkä viiti sitä päästää sisään ennen raivausurakkaa.
ON: Väsymyksestä eilen ukkokullan kanssa juttelin, siis yritin saada sen tajuamaan, että se KUULUU raskauteen, alku ja loppuvaiheessa ja sille ei oikeen voi mitään. Tottapa tuo ymmärsi. Kumma kun pitää samat asiat selittää joka raskaudessa. Vointi muuten erinomainen.
Se hiiva mulla varmaan on, tänään saan lääkkeet ja menenee sitten aika pian ohi. Toivottavasti ei tuu jatkuvaksi vaivaksi. Ei oo kyllä koskaan ennen ollut.
Kirjoittelen vielä illalla neuvolakuulumiset.
Mianni 8+5
Kommentit (21)
Eilen oli se eka neuvola. Ei tosiaan ollu mukava kokemus noitten molempien lasten kanssa.... Olin ihan hikinen ja punanen kun selvittiiin sieltä ulos.
Eipä siellä mitään erikoista ollu. Täyteltiin vaan ne perus paperit, mitattiin verenpaine ja punniittiin. Siis AARRRGGG!!! mulle on tullu lähtö painosta lisää 4kg. JÄRKYTTÄVÄÄ.
Mulla on ollukkin hirveä nälkä kokoajan ja huonovointikaan ei ole estäny syömistä. Nyt täytyy kyllä varmaan ruveta vähän hillitsemään. Onko muita joille olis tullu nyt aluks painoo vähän enemmän? Yleensähhän tuo paino vahän tuppaa tippumaan aluks.
No seuraava neuvola onkin sitten vastas pääsiäisen jälkeen. Jospa sitten päästäisiin noita sydänääniä kuuntelemaan. Voi olla kyllä että mulle tulee toi np ultra ennen seuraavaa neuvolaa. Olis kyllä ihan kiva.
Onnellista torstaita kaikille!
Mamseli rv 9+4
Tuosta painosta....Mulla ei ole kyllä sitä " vaaraa" , että paino LASKISI-ei tällä syömisellä :D No pitää kattoo sitten, kun meen seuraavan kerran neuvolaan(rv 16), että miten on noussut ja ruveta sitten sen mukaan syömään. Siis enhän mä mitään epäterveellistä syö, mutta vähän väliä jotain kuitenkin. Onneks sentään yöllä ei tarvii nousta syömään. Viime yönä kävin pissillä kolmelta (menin 24 nukkumaan), mutta sitte olikin 6 tunnin väli ja rakkoa melkein sattu ku heräsin :(
Sen olen huomannut kans, että maha toimii nyt paremmin heti aamusta. Saattaa tietty johtua myös siitä, että tulee syötyä enemmän?!!??
Vapaapäivät olis nyt vietetty ja tänään työt kutsuvat. Koko viikonloppukin pitäis jaksaa ahertaa töissä :( Tarttis hommata kunnon työkengät jo heti alkuun, ennen kuin alkaa alaselkää väsyttämään. Joudun meinaan seisomaan koko työvuoroni(6 h) ajan. Olen tosin yrittänyt(huonolla menestyksellä) hetkeksi ehtiä istumaan, mutta kun olen tällainen elohiiri niin ei millään " muka" kerkeis :))
Eilen suunnittelin makkarissa maatessani (otin sitte päikkärit vaapapäivänäkin) minne laittais pinnasängyn ym..Sitte ehdottamaan miehelle, että jos katon voisi maalata valkoiseksi. Nyt se on paneloitu ihan puunvärisellä paneelilla ja katto on silleen A-mallinen(tiiättekös?) Niin hän meinaa kuulemma paneloida sen valkoisella paneelilla ennen vaavin syntymää sekä myös tapetoida :)) Ihanat suunnitelmat hänellä.
Nyt toivottelen teille kaikille oikien mukavaa torstaipäivää :))
Haliterkuin: Je_Ni & " Pikku-Hippu" 10+4
mamseli: Täällä toinen alkuraskauden pullistuja. Painoa tullut 3 vkossa 3kg. Huhhuijaa, ja mulla on muutenki ylipainoa reilusti(!) niin ei oikeen kärsisi. Mutta, toinen vaihtoehto on sitten pitää paino kurissa ja olla huonovointinen, ei houkuta sekään. Jospa se tästä tasaantus.
Sain huushollin raivattua, mutta imuri odottaa yhä kaapissa ottajaansa. Ei millään jaksais. Pyykkiä on toinen kone pyörimässä. Odottelen tässä, että kuopus heräisi niin pääsisi syömään ja ulos pakoon tätä siivoamista :)
Oonkohan ainut näin laiska naisihminen maanpäällä???
T. Mianni, ja edelleen se 8+5 (harmi ku ei tuu aina yhtä raskauspäivää lisää, kun kirjoittaa pinoon vaan pitää toistaa tuota samaa ;)
Todellakin kannata sitä, että raskauspäiviä tulee aina yks lisää kun pinoon kirjoittaa :D :D :D
Oiskohan noissa imureissa jotain vikaa, kun eivät millään kaapista halua ulos tulla...??! Täällä meinaan vähän samaa ongelmaa sen kanssa :) Meillä
mies on kyllä kiltisti imuroinut tällä viikkoo jo kaks kertaa (ei yleensä ole sitä tehnyt), mutta kun on noita karvaisia kavereita, joilta karvat tuppaa tippumaan, pitää imuria käyttää lähes päivittäin.....Mut kun ei millään viitseis :( Kaippa se on revittävä vaikka väkisin tuolta kaapista vielä ulos...Mutta tarviskohan ensin vaihtaa jo tää yöpaita pois? heh :))
Ei vaineskaan hei NYT mä käyn imurin kimppuun, annan sille kunnon kyydit :D
Mistähän sais sellasen kunnon energialatauksen, että sais himon siivoomiseen ym...??!! Vinkkejä, kiitos :D
Päivänjatkot kaikille!
T: Je_Ni (10+4 edelleen....)
Täällä yksi uusi, la lokakuun lopulla. Huomenna on eka neuvolakäynti, varasin äsken ajan.
On ollut kauheaa väsymystä ja pahoinvointia noin viikon, toisaalta ihan hirveä nälkä. Välillä on ollut kuumettakin, voikohan se johtua raskaudesta?
Selkä ja hartiat menivät ihan jumiin, kun parina päivänä en melkein pystynyt sängystä nousemaan. Onneksi sain varattua ajan hierojalle maanantaiksi.
Mulla on kanssa aikaisemmissa raskauksissa (2 lasta ennestään) tullut ihan hirveästi painoa jo heti alkuun. Yhdellä käynnillä oli noussut keskimäärin 1800g viikossa :/
Nyt on jotenkin ollut niin huono olo etten ole pystynyt kunnolla syömään. Vähän huolestuttaa, että onkohan pikkuinen saanut tarpeeksi vitamiineja ja muuta. Vaikka olen kyllä syönyt paljon hedelmiä ja marjoja..
Nyt laittamaan nakkimuusia :)
t: Ovaja rv 8+ jotain
Ja onhan tänne tipahdellut uusia jatkuvasti lisää, tervetuloa vaan kaikille ja paljon onnea!
Valitusosio: Minua suututtaa se meidän auto ihan kamalasti, siihen pitää vaihtaa joku juttu ja se on kallista! Arrghh.....
Kaupassa täytyy käydä kävellen, jippii, mihinkään ei pääse ja niin edelleen... Huoh.
Ja lisäksi se korjaamo on meistä 20 kilsaa etelään, kuinkahan me saadaan se auto sieltä kun ei se osaa itseään takaisinkaan ajaa, valitettavasti.
Lisäksi luulen että kylppärissämme on hometta, minulla kun on ollut nyt puolen vuoden sisällä 5 korvakäytävätulehdusta ja on tullut ruoka-aineallergioita (omena, herne, tomaatti), astma on pahentunut jne. Kylppärissä haisee oudolle, vaikka olisi juuri pesty!
Täytyy kai hommata joku tarkastaja...
Ajatella jos asutaan pienen vauvan kanssa hometalossa? Kauheaa!
Teille jotka murehditte painosta:
Katsoin juuri edellisen raskauden neuvolakortista ja silloin mulle oli tullut 8 kg painoa viikkoon 12 mennessä! Hui!
Nyt olen samoilla viikoilla eikä ole tullut yhtään, vaikka tuntuu että pitää jatkuvasti syödä jotain. Toisaalta nyt BMI on jotain 31 ja viimeksi oli 21, voiskohan se vaikuttaa asiaan? ;D
-lupicaia rv 12 (???)
Pitkästä aikaa hei! Joka päivä käyn muiden lokaodottajien kuulumiset lukemassa, mutta itse olen laiska kirjoitaja.
Väsymys on taas hurjaa, pari viikkoa olin tuossa välissä pirteämpi, jaksoin jotain tehdäkin, mutta nyt taas nukkuisin niin paljon kun saisin. 11tuntia yössä menee helposti. Eilen otin tytön kanssa reilun 3 tunnin päiväunetkin, ja silti sänky kutsui jo ennen kymmentä. Pahaolo jatkuu myös. Eikä syöminen maistu. Mehujäitä imeksin, ne helpottaa aina tunniksi, sitten kuvotus tulee taas. Lämmin ruoka ei maistu edelleenkään, ei kyllä leipäkään helpolla mene. Silti painoa on tullut lisää reilu kilo. Mutta se varmaan on sitä raskauden tuomaa, verimäärä lisääntyy ym. Ainakin ekassa neuvolassa täti sanoi että kilo-kaksi kuuluukin tulla alussa just tuon verimäärän takia.
Mianni! Siulta piti kysymäni, että tunnut olevan kovin huolissasi painon lisääntymisestä, onko siulla sitten paljonkin ylipainoa? Itse olen kanssa huolissani, ettei lisää tulisi, nyt bmi on juuri ja juuri alle 30. Ekasa raskaudessa tuli 30kg lisää ja äitipolilla antoivat selkeästi ymmärtää että lihava odottaja on huono odottaja ja huono äiti. En ikinä enää halua joutua kuulemaan ja kestämään samanlaista kohtelua kun edellisissä raskauksissa, joten koitan nyt pitää painosta huolen, ettei nousisi kun välttämättömät kilot.
Hinpu 10+5
No, pakko oli samalla vilasta tääkin pino, kun sähköposteja laittelin *selittää*
Painosta: Juu, on ja paljon ylimäärästä. Ylipainoa nyt n. 20kg :( Edellisissä raskauksissa tullut 16kg, 7kg ja 16kg. Lähtöpainot olleet eka kerralla 11kg vähemmän kuin nyt, muilla kerroilla suunnilleen saman kuin nyt. Laihdutin viime kesänä edellisestä raskaudesta jääneet kilot + 4 ylimäärästäkin, mutta vuodenvaihteen molemmin puolin tullu niistä 5 takasi...Ainaista taistelua siis.
No, nyt kun jo painosta on puhetta, niin lähdenpäs leipomaan lasten kans, kun eilen lupasin...Miksihän se mun paino nousee?? :D
Kolmelta siis sinne neuvolaan sitte
Mianni ja jos nyt joku ei vielä ulkoo muista niin 8+5 :D
Minäkin rupesin eilen puoli kahdeksalta illalla nukkumaan! :D
Kyllä sitä näin nuorena jaksaa, kukakohan tuonkin lausahduksen keksi? Oli kyllä väärässä! ;)
Mulla on nyt ollut vähän taukoa pinoilemisesta, kun mies tehnyt töitä koneella yötä päivää. väsymys on jo hieman hellittänyt ja muutenkin olo ok.
Painoa mulle tuli viime raskaudessa 12kg, joista 10kg jäi sairaalaan. No sit lihoin kesän ja syksyn aikana ja nyt oli siis 4kg enemmän lähtöpaino kuin aikaisemmassa raskaudessa. Eli ie hirveesti, mut eipä meinaa vanhat vaattee jokatapauksessa päälle mahtua (suurin osa ei todellakaan). Ajattelinkin kuskata kaikki jotka ei mahdu uffin laatikkoon, koska en mä niitä viittis enää käyttää vaikka raskauden/imetyksen jälkeen tarkoitus onkin laihduttaa entisiin mittoihin. Mulla painoa viimeksi tuli paljon heti alussa, mutta loppupuolella ei juuri ollenkaan vaan monesti oli paino vähentynytkin. Saas nähdä käykö nyt samoin, jokatapauksessa nyt tullut jo painoa pari-kolme kg lisää.
Mitähän tässä muuta, eipä kai mitään, np-ultra ensi torstaina, joten sitä odotellessa...
Kati 11+4
Ensin pitää sanoa sinulle lupicaia lohdutukseksi, jos nyt yhtään auttaa tohon sun autokorjaus juttuun, että meillä hajosi edellisviikolla pesukone, siitä oli joku ohjauspiirikortti (???) palanut (....:) ja lasku tuli eilen, 295 ¿. Ihan kiva! Mutta pakkohan se oli korjauttaa, niin ja tietenkin meidän tuuria, että takuu oli loppunut lokakuussa....MUR!
Täällä on taas ihanan keväistä, posket ihan itselläkin hehkuu, kun oltiin aamulla lasten kanssa ulkona pari tuntia. Kattelin, että ihan kun lapset olisi saanut jo vähän aurinkoakin!
Nyt hehkutan, jaksoin eilen valvoa kymmeneen!!!! Ja lapset sitten palkitsi tietenkin aamulla ja heräsivät 5.45. Meillä on myös nuo muksut tosi aikaisia, niistä jompikumpi herää joka aamu vähintään kuudelta (toinen ainakin pitää huolen, että äitin ei nuku kuutta pidempään....).
Me ollaan lähdössä tänään noiden meidän perhekerhon naisten kanssa " naistenhemmotteluiltaan" jyväskylän ammattiopistolle kaunistautumaan. On kyllä tosi kiva lähtee, saa kerrankin jutella ihan rauhassa, eikä tarvi koko ajan kytätä, että missä ja mitä ne muksut tekee.
nöpö+masuasukki rv 10+4
Mulla on nyt toista päivää pahoinvointi pysynyt poissa. Nyt sitten tietenkin kauhistuttaa, kun oireet hävisi ihan yht' äkkiä... Syksyllä kun niin kävi (samoilla rv:lla!!), niin muutaman päivän päästä todettiin ultrassa tuulimuna. Tosin tällä kertaa se ei voi olla syynä, kun sydämen syke näkyi silloin viikolla 8+0. Mut nyt sitten kauhistuttaa, että josko kaikki on kunnossa. Ja harmittaa, kun en maanantaina ekassa neuvolassa pyytänyt etsimään niitä sydänääniä. Tosin ei ne olis välttämättä vielä kuulunut, mutta silti. Ja np-ultrakin on vasta 28. päivä... Täytyy vaan jotenkin yrittää ajatella positiivisesti, että täytyy sen pahoinvoinnin joskus loppua. Samoin kuin se väsymys..
Mullakin on tuota painoa kertynyt ihan kiitettävästi. Meillä kun ei ole kotona sitä vaakaa ollenkaan, niin meinasin neuvolassa lentää takamuksilleni, kun harjoittelija tarkasti painon. Huh-huh!!! Ja kaikki on kyllä tulleet viimosen raskauden jälkeen, siis kaikki 20kg!!!! Kahden ensimmäisen lapsen jälkeen oli jälkitarkastuksessa paino tippunut siihen, mitä oli ennen raskautta, mutta kolmannen jälkeen se on näköjään sitten pysyny samana, kuin olin viimesillään raskaana. Onpa sitten taas haastetta saada painoa taas alas....;)
Joopa joo... Ehkäpä tuon kunniaksi lähden tästä kotiin leipomaan huomiseksi synttärikakkua, vaikka ei sitä enää huvittaisi juhlistaa, mutta kun vieraita tulee silti. Pyysi tai ei....
Aurinkoista loppupäivää
Tuike+ toukka rv 10+4
Elikäs, ihan kaikki oli ok. Hemoglobiini oli 124, mikä on mulle aika matala (edellisten raskauksien alussa ollut 130-145), mutta ihan ok silti.
Painoa turhaan murehdin, terkka sanoi, että kaikki 3 raskautta ovat menneet niin hienosti, että syöt minkä verran on nälkä, herkuttelet jos siltä tuntuu ja sitten synnytyksen jälkeen katsot mitä jää jälelle! Ihana ihminen :)
Ja sitten se tärkein, np-ultra-aika: Sen antoivat vkolle 11+4 (eli 5.4.). Jiihaa, ei oo kovin pitkä aika kuitenkaan. Sydänääniä ei yritetty kuunnella, kun eivät oo ennenkään kuuluneet ennen 11.vkoa. Lääkärineuvola on vkolla 12+5 ja silloin pitäis kuulua.
Tämmöistä täällä, nyt on kiva olo.
Mianni (8+5)
Kuullostaa että melkein kaikki on jo käyneet neuvolassa tai ainakin pikaiseen menossa. Minä sain ensimmäisen neuvola ajan 11.4 ja niskapoimu-ultra on 20.4. On mulla toki laskettu aikakin 29. tai 30.lokakuuta, mutta tuntuu että tosi pitkään joutuu odottamaan ennenkuin " pääsee" neuvolaan. Olen käynyt yksityisellä ultrassa maanantaina, kun en jaksanut odottaa tuonne huhtikuun puolelle asti:)
Painosta on tänään puhuttu.. Mulla on lähtöpainoa 5kg enemmän kuin edellisessä raskaudessa. Silloin tuli painoa 20kg, nyt ei passais tulla niin paljoa. Mulla on kyllä tullut tässä alkuhuumassa jo 3 kiloa. Tosin näytti muillakin olevan jo painot plussalla:) Mulla on kolme lasta entuudessaan ja jokaisessa raskaudessa lähtöpaino on ollut eri. Toisen ja kolmannen raskauden lähtöpainoissa 9 kilon ero, kaksi muuta siitä välistä. Aina kuitenkin paino juuri ennen synnytystä on ollut kilon heitolla sama. Miten teillä muilla useampia lapsia saaneilla, onko samanlaisia kokemuksia?
Jones ja hännänhuippu 7+4
Hei, täällä uusi tuleva äityli (tosin jo viidettä kertaa) enkä ole edes varma syntyykö vauva edes lokakuussa, saattaa mennä marraskuulle. Eka neuvolakäynti on 28.3 ja saan lähetteen ultraan jossa varmistetaan viikot. Menkkojen mukaan laskettu aika olisi lokakuun lopulla mutta plussasin vasta tän kuun 6. päivä...
Kiva lukea täältä että muillakin on paino-ongelmia. Mulle on jäänyt jokaisesta aikasemmasta raskaudesta jokunen kilo joten niitä on kertynyt jonkin verran ylimääräsiä... toivottavasti tällä kertaa ei tuu kovin paljon lisää.
äippä + viides nyytti
painosta..
mulle oli ekaan neuvolaan mennessä tullut painoa yli 5kg!! huh
viime raskaudessa tuli kiloja yli 20, tosin olin saanut ne jo tuossa tippumaan, mutta nyt näyttää menevän samalla linjalla tämäkin..
tuo seilu 20 kiloa vaan on semmoinen massan lisäys että on kyllä kroppa kovilla..
ja monet vielä ovat sanoneet että paino ei sitten toisella kertaa tipukkaan niin " helposti" ...no mene ja tiedä..
nyt poikaa nukuttamaan.
fiikuna ja mytty 10(12)
Tervetuloa omastakin puoletani uusille tulijoille:) Oli niin mukava tulla piipahtamaan ja lukemaan asioita joista itsellä meinaa ressi pukata.. kun olin äippäpolilla rv 8+5 niin painoa oli tullut jo kolme kiloa.. bmi on 33.. mutta esikoistmme kun ootin, niin kaikki meni hyvin..
Nyt on turvotus laskenut, mutta tuntuu et masu alkaa kasvaa. On ollut sellasia terävempiä vihlasuja. Ja huimaus on edelleen vahvasti läsnä. Onneksi esikoinen on pitkömielinen ja jaksaa touhuta rauhallisia juttuja esin saksiminen on nyt in, eli tekee erimatskuista papereista silppua joista tulee kuulemma linnun pesiä muuttolinnuille:)) Tyttö on 3,9v. Mielikuvitus on tullut niin vahvaksi, ettei meinaa saada arjessa pysymään ollekaan:) Ihania juttuja seurata. Juttelee masulle ja miettii miten sitten hoitaa pikkusiskoaan ( on päättänyt, et on tyttö) ja haluaisi jo ostaa vauvalle oman nunnun ja pupun. Noh jahka saamme tämän vauvan pitää..
Ensimaanantaina on sitten taas TAYS. Rv. 11+5.. jos silloin on vauva elossa ja kunnossa niin saa jo enemmän uskoa tianteeseen. Kaikki hyytymistekijä/verenkuva/ yms. jutut tarvisi olla myös valmiita...
Ihanaisia odotuksia kaikille..on niin mahtavaa, että saa olla mukana odottamassa teidän muiden kanssa ja jaata samoja tutinoita ja oloja. Kiitos kaikille teille.
kuulumisiin UN rv.10+7
Kirjoittelen vaihteeksi vasta illalla kun meillä oli tänään koko perheen vapaapäivä ja menoa ollut riittämiin koko päivän. Oltiin kylpylässä ja tyttö tykkäsi kovasti! Ilmakin oli tänään niin keväinen, ihanaa!
Painokeskusteluun: Mulla on tässä raskaudessa tullut jo muutama kilo lisää, vaikka viime raskaudessa kilot vaan väheni alkuun. Yhteensä niitä tuli reilut 14, joista neljästä oli vaikea päästä eroon. Tein sen sitten viime syksynä painonvartijoissa ja tiputin yhteensä 7,5 kiloa, joista nyt on siis tullut takaisin 3kg :( Mutta joka tapauksessa olen siitä ylpeä, että lähtöpaino oli tässä raskaudessa alhaisempi kuin ekassa. Suosittelen painonvartijoita kaikille, jotka haluaa laihduttaa sitten joskus tulevaisuudessa kun sen aika on! Kallista lystiä, mutta tehokasta!
Huomiseen,
S-I ja Lumikukka 11+2 sekä tytsy 08/04
Lueskelin pinoa jo aiemmin ja Tuittulin kirjoitus sai mut huomaamaan, että mullakin on paha olo melkein kokonaan kadonnut. Kunnes äsken söin pakastemarjoja aika satsin ja nyt on ihan kammottava olo:( Siitä syystä taitaa jäädä meikäläisen tarinointi nyt tähän, on ihan pakko päästä pötköttelemään. Onneksi tyttö on jo unten mailla. Seuraavaan kertaan siis.
Lillis rv 10+
...tai ollaan kyllä oltu jo muutama tunti hereillä..niinkun joka aamu, poika herää tosi aikasin.
on pikkuherra nyt hirmuisen kiukkuinen , pelkkää itkua ja kitinää, varmaan lisää hampaita tulossa, kurjaa vaan kun ei yliväsynyttäkään pikkuista meinaa millään saada nukahtamaan.
täällä myös yksi soseiden hajuista pahoinvoiva! tekee tosi tiukkaa syöttää poikaa, pahimpia on minun mielestä liha-kasvissoseet, en pysty edes keittää niitä, onneksi mies auttaa!
voisin jopa sanoa että soseiden syöttö on pahempi homma kuin kakkavaipanvaihto!!
eilen ostin rairuohoa ja ohraa..nyt pitäsis lähteä istutus-puuhiin, ihana saada vihreää kotiin! sorruin myös ostamaan yhdet kevätkengät, nyt vaan odotellaan lumien sulamista:)
olo entisellään, väsy, huono-olo ja masun turvotus.
neuvolakin on vasta parinviikon päästä..kirjaimellisesti odottelua tämä raskaus;)
hyviä vointeja!!
fiikuna ja mytty rv10(12)