Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen Käytös ihmetyttää ????

17.05.2007 |

Hei,

olen kolmen lapsen äiti. Nuorin 1v, 4v ja 7v.

Vanhin on poika joka aloitti koulun viime syksynä. Poika

on välillä ihan mahdoton. Huomiota haetaan todella

kovaaa/rajusti molella tavalla. Kiusataan sisaruksia.

Ilveillään , Uhmataan , kiukutaan ja ollaan muuten

vaan tolkuttomia. Päällimmäisenä on MINÄ ITSE eli

toisten huomioon ottamis kyky on kotona lähestulkoon 0.

Olen miettinyt mitä tehdä? Olemme lastemme kanssa

kahden mieheni kanssa joten ulkopuolista apua emme

saa. Nytkin aika on kortilla joten pojan erikseen huomioon

ottaminen on vaikeaa eikä omaakaan aikaa ole.

Pienin on viellä niin pieni että hoitotyöhän menee käytännössä

melkeinpä koko pvä eli syöttämistä, vaipan vaihtamista,

nukuttamista yms. Isommat lapset pyörii tässä mukana.

Tämän lisäksi on kotityö. Kaupassa käymiset. Asionti yms.

Antakaa vinkkejä miten tästä ylitse vai onko pojalle

jotain vikaa.... ???? :D

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan kanssa ja toinen on kahden muun kanssa sillä aikaa . kahdenkeskistä aikaa läytyy varmasti pienistäkin asioista vaikka leikkiminen , ulkoilu , elokuvan kattominen tai käyminen , leipominen , piirtäminen , ruuanlaittoa , ym meillä lapsi nauttii jo siitä kun käydään kahdestaan kaupassa ja siinä samalla vaikka hamppareilla tai mehulla ja pullalla tai vaikka saunotaan kahdestaan tai uimassa käynti .

Vierailija
2/4 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puolestani oon yksin kolmen lapsen kanssa ja tiedän hyvin, miten sen vuorokauden 24 tuntia ei millään tahdo riittää... Mutta pakko vain on. Komppaan edellistä - kun teitä kuitenkin on kaksi vanhempaa, niin ottakaa ja tehkää sitä aikaa jostain. Mun keskimmäisellä se on auttanut... Enkä ole edes oikein saanut ulkopuolista apua, mutta jättäydyin kotiin tekemään töitä - sillä seurauksella, että talous on aivan kuralla, mutta on ollut sen väärtiä... Vaikken edelleenkään ole voinut antaa kahdenkeskisiä " hampparihetkiä" kuin ihan kerran pari, niin se, että olen ollut enemmän läsnä kun muita ei ole paikalla (päiväsaikaan) on todella auttanut!

Kyse ei välttämättä ole edes pitkistä ajoista - voisitte yrittää jotain tyyliin puolikin tuntia joka päivä? (Tai vastaavasti tunti neljänä päivän tms.) Voitte halutessanne/tarvittaessa jopa sopia etukäteen, että se pojan puoli tuntia on esim. iltaruuan jälkeen kello silloin ja silloin ja poika saa vaikkapa valita, kumman vanhemman kanssa viettää aikaa. Veikkaan, että äidin... ;-) Nyt kesemmällä on erityisen helppoa ihan poistua siksi aikaa kotiympyröistä ulos fillaroimaan, potkimaan palloa, pelaamaan pesistä - tai vaikka ihan istumaan puiston penkillä ja juttelemaan!

Mun " ongelmalapsi" on nyt tokalla ja tuli vielä sekin mieleen, että kaikkein hankalin hän itse asiassa oli reilu vuosi sitten, juuri ekan luokan loppupuoliskolla! Se on kuitenkin aika rankkaa aikaa... Okei, moni muukin ajankohta lapsen ja nuoren elämässä on rankkaa, mutta kyllä se ekaluokkalainenkin on aika myllerryksessä, kun on yhtä aikaa pieni ja kumminkin jo aika iso ja vastuuta pitää ottaa yhä enemmän ym.ym.

Ja yksi asia vielä: vaikka minusta lapsenne " ansaitsee" vähän omaa huomiota ihan oman itsensä takia, niin palkintosysteemi on hyvin monella hyväksi havaittu myös. Jos nuo päivittäiset kahdenkeskiset (lyhyetkin) tuokiot vietettäisiin ihan vaikka läksyjen parissa (sisaruksilta läksyjentekotilaan siksi aikaa porttikielto!), niin tuon manitsemasi käytöksen tai mieluummin vielä yhden kaikkein eniten hankaloittavan ja häiritsevän, esim. sisarusten kiusaaminen, voisi saada kohenemaan palkkiosysteemillä. Itse olen ollut todella huono jaksamaan aloittamiani, mikä on täysin hölmöä ja vesittää koko touhun, mutta ne vähät, mitä itse olen kokeillut ovat toimineet ja muilta olen kuullut myös paljon hyviä kommentteja! Eli vaikkapa jokaisesta puolesta tunnista tms. (kokonainen ilta voi olla liian suuri ja ylivoimainen pala haukattavaksi...) poika saa leiman/tarran tmv. ja kun hän on vaikkapa viikon mittaan kerännyt leimoja/tarroja ennalta sovitun määrän, palkkioksi hän pääsee sitten äidin kanssa kaksistaan hampurilaiselle tai iskän kanssa sunnuntaina uimaan tai vaikka kalaan - tai mitä se nyt onkin, mitä yhdessä hänen kanssaan sovitte. Jotain hänelle mieluista sen pitäisi olla, ei siis sellaista, mikä teille on helppo totteuttaa, mutta kuitenkaan sen ei tarvitse (eikä pidä!) olla mitään järjettömän kallista tai ainutlaatuista. Jotain pientä arjen iloa! ;-)

Tosi paljon tsemppiä teille! Voin myös kertoa, että meillä auttoi yllättäen hiukan myös kesäloma... Odotin kakkosluokan alkua vähän pelonsekaisin tuntein, kun ajattelin, että nyt on poika päässyt loman makuun jne., mutta yllättäen toinen luokka alkoikin jo selvästi " rutiinilla" ja kesän aikana kiukkuisesta ekaluokkalaisesta murjottajasta olikin tullut kouluun mielellään menevä ja koulutavarat ym. asiat jo edellistä vuotta paljon paremmin muistava tokaluokkalainen!! :-)) Lapsetkin tarvitsevat lomaa...

Jaksamisia - ja oikein hyvää kesää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Overpowered:

Eli vaikkapa jokaisesta puolesta tunnista tms. (kokonainen ilta voi olla liian suuri ja ylivoimainen pala haukattavaksi...) poika saa leiman/tarran tmv. ja kun hän on vaikkapa viikon mittaan kerännyt leimoja/tarroja ennalta sovitun määrän

Tarkoitin tietysti, että jokaisesta puolesta tms. tunnista, jonka poika on kiusaamatta sisaruksiaan ja kenties jopa jaksaa ottaa näitä nätisti huomioon. :-)

Vierailija
4/4 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa sujuu hyvin, niin on paljon mahdollista, että ekaluokkalainen on koulupäivän jälkeen yksinkertaisesti niin väsynyt, ettei jaksa käyttäyä hyvin. Vaikka 7-vuotia nukkuisi riittävät yöunet, niin koulupäivän jälkeen on ole varmasti väsynyt ja syntyy herkästi riitaa.

Oman lapseni kanssa (hieman nuorempi tosin), että kun syntyy riitoja ja tappeluita muiden kanssa niin kannattaa rauhoittaa tilanne lukutuokiolla. Lapsi rauhoittuu kuuntelemaan ja sen jälkeen voi tunnelma leikeissä olla aivan toinen. 1-4 luokkalaiset pääsääntöisesti nauttivat vielä ääneen lukemisesta vaikka itsekin osaisivat lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme