Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!

Vierailija
21.01.2017 |

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Kommentit (331)

Vierailija
181/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.

Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.

Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?

Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.

Minulla on  pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.

Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.

Kertoisitkö ystävällisesti esimerkin pihasta, jolla ei tarvitse tehdä mitään? Kiinnostaisi kovasti, koska luontoa ei saa blokattua yhdeltäkään pihalta pois kokonaan ja se yleensä aiheuttaa ne pakolliset työt. Lumi sataa kyllä ihan jokaiseen pihaan ja rikkaruohot kasvavat.

Tietysti jos ei tippaakaan välitä siitä että piha ja talo on niin ruokottomassa kunnossa että naapurit valittavat paikallislehden palstoilla ja antaa talonsa vaan ränsistyä pystyyn, niin sitten kyllä varmaan ei piha ja huoltotöitä löydykään. Mutta sekö sitten on toivottavaa toimintaa?

Voisin antaa paljonkin vinkkejä helppohoitoiseen luonnontilaiseen pihaan mutta se tieto maksaa. T: puutarhuri

Vierailija
182/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat painostaa miehesi sinne omakotitaloon jos hän on tuonut esille, ettei koe sitä omakseen? Eikö mökki riitä teille rauhoittumispaikaksi? Entä jos jotenkin saat miehen pään käännettyä (toisin sanoen mies muuttaa mieleksesi sinne omakotitaloon), pelkäätkö että saattaisi katkeroitua sinulle?

Jos on ikänsä asunut kerrostalossa, niin ei välttämättä osaa kaivata sellaista "rauhaa" kuin mitä sinä tunnut kaipaavan. Se talosta eroon pääseminenkään ei nykyään niin kovin helppoa ja nopeaa ole, jos päätös ei tunnukaan hyvälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ehkä tajusi ettei ole varaa omakotitaloon?

Vierailija
184/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.

Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.

Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?

Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.

Minulla on  pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.

Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.

Kertoisitkö ystävällisesti esimerkin pihasta, jolla ei tarvitse tehdä mitään? Kiinnostaisi kovasti, koska luontoa ei saa blokattua yhdeltäkään pihalta pois kokonaan ja se yleensä aiheuttaa ne pakolliset työt. Lumi sataa kyllä ihan jokaiseen pihaan ja rikkaruohot kasvavat.

Tietysti jos ei tippaakaan välitä siitä että piha ja talo on niin ruokottomassa kunnossa että naapurit valittavat paikallislehden palstoilla ja antaa talonsa vaan ränsistyä pystyyn, niin sitten kyllä varmaan ei piha ja huoltotöitä löydykään. Mutta sekö sitten on toivottavaa toimintaa?

Voisin antaa paljonkin vinkkejä helppohoitoiseen luonnontilaiseen pihaan mutta se tieto maksaa. T: puutarhuri

Lälläslää, mäpä olen saanut neuvot ilmaiseksi isältäni, joka on puutarhuri. 

Vierailija
185/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla kerrostalossa ihan oma rauha on ollut. Ihmettelen aina näitä jotka saarnaavat että kerrostalossa on häiriöitä ja mekkalaa yms.yms. tuleeko nämä ennakkoluulot kaupungin vuokra-asunnoista jossa asuu jos jonkin moista ns. epämääräistäkin sakkia vai mistä? Itse olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa - ei ongelmia, kerrostalon omistusasunnossa - ei ongelmia, toisessa kerrostalon omistutsasunnossa - ei ongelmia. Vai onko mulla ollut vain hyvä tuuri =D

Onhan sitä omaa rauhaa rivarissa ihan eri tavalla. On esim.oma ulko-ovi, ei tarvi törmätä jatkuvasti naapureihin rapussa,hississä jne.

Naapureita on vain seinänaapurit,eikä ylä-ja alakerran naapureita ole. Omalla pihalla on myös vähän enemmän tilaa hengittää kuin parvekkeella.

Me asutaan kerrostalossa. Naapureita tasan saman verran kuin sinulla: Yksi seinänaapuri ja yksi naapuri yläpuolella. Rappukäytävän kautta toki pitää kulkea sisälle, mutta eipä tuo naapureihin "törmäily" ole pahemmin päässyt rasittamaan: Hyvä, jos kerran viikossa sattuu rappukäytävään yhtä aikaa. Välillä mietin missä ne kaikki edes ovat, kun en ollut lähes kuukauteen osunut kenenkään kanssa yhtä aikaa rappuun.

Naapureita saman verran kuin minulla? Asun kerrostalossa. Minulla on 2 seinänaapuria ja ylä-ja alakerran naapurit. Lähes jokaisella kerralla kun poistun asunnosta eli monta kertaa päivässä,törmään johonkin naapuriin.

Ei minua kiinnosta kerrostaloelämäsi paremmuuden todistelu,olen asunut 8 vuotta kerrostalossa joten tiedän mitä se on.

Nyt on etsinnässä rivari.

Vierailija
186/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset tykkäävät asua toisella tapaa ja toiset taas toisella tapaa.

Ja nyt näyttää että tämä keskustelu onkin mennyt joksikin ihmeelliseksi taisteluksi siitä että minä minun asumismuotoineni olen oikeammassa kuin sinä sinun asumismuotoinesi.

Kaikissa niissä on varmasti hyviä ja huonoja puolia ja toiset huonot puolet ovat toisille suurempi riesa kuin toisille kun taas toisille ne hyvät puolet ovat jotain ihan superia kun taas toisille ei. Aika älytöntä kinaamista koko keskustelu. Säälittävää on vain se jos joku on jumittunut asumismuotoon josta ei pidä, sellaisiakin on.

Lähinnä näyttää olevan niin että kerrostalossa asuat yrittää keksiä mitä huonoa on omakotitaloasumisessa.

Vierailija
187/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lälläslää, mäpä olen saanut neuvot ilmaiseksi isältäni, joka on puutarhuri. 

Sen verran vinkkinä, että suosikaa sitä mikä viihtyy luonnostaan ja älkääkä yrittäkö saada sitä, mikä ei viihdy.  Jos on iso tontti, pitäkää talon ympäristö ja sisääntuloväylät huoliteltuina ja antakaa huolettomuuden kasvaa kohti tontin laitoja. Ja laajat nurmialueet on perkeleestä ja enimmäkseen rumia..

Vierailija
188/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on helppoa asua vuokralla rivitalossa. Kerrostaloasunnon helppous, mutta omaa rauhaa ja oma piha. Mistään remonteista,huoltotöistä tai yhtiökokouksista ei tarvi huolehtia. Vapaus muuttaa nopeasti vaikka toiseen maahan, jos haluaa.

Vierailija
189/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon huoltotöihin tarvii kaikenlaisia työkaluja ja välineitä. Kerran vuodessa saa siivota varaston, liiterin ja autotallin ja huoltaa noita laitteita. Aina kun alat tehdä jotain huoltohommaa esim. Rännien puhdistus, menee aikansa että kaivelee välineet esiin, vedät jatkojohto ja vesiletkut ja kokoat tikapuut. Itse huoltohomma voi olla yksinkertainen mutta esi- ja jälkityöt vie aikansa. Huoltoyhtiön miehet varmaan hoitaisi murto-osassa aikaa kun ajaisivat pihaan.

Aivan, ja niinkuin aiemmin on todettu niin ei niille talkkareille ja huoltofirmoille aiheetta liksaa makseta. Vain ok talon asukki ei sille duunille mitään arvoa anna, eli ei myöskään omalle työlleen.

Meillä omakotitalon asumiskulut 2€ per neliö. Rivarissa olisi 3€/neliö. Säästän siis euron per neliö, eli säästö 200€/kk. Vaikka laskisi huoltotöihin 4h kuukaudessa, niin palkka olisi nettona 50€/h. Todellisuudessa aikaa menee tuskin edes puolet tuosta, puoli tuntia viikossa, niin palkka omalle työlle lähemmäs 100€/h.

Vierailija
190/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...

No joo mutta asuntolainakin pitää laskea. Jos haluaa tänne pääkaupunkiseudulle, niin laina omaktitalosta onkin tuon 400000-500000 minimissään, joten aika isosta summasta kyse :). Mieluummin maksan sitä vastiketta 1100e 100m2 rivari asosta täällä pääkaupunkiseudulla. Kun lapset lähtee muutamme aäästöillämme ulkomaille. Ei ole tarvinnut maksaa jostain rötisköstä satoja tuhansia euroja. Ymmärrän siis todella hyvin miestäsi.

Neliöhinnaltaan omakotitalot ovat yleensä kylläkin yhtiömuotoisia asuntoja halvempia. Perheelliset päätyy omakotitaloihin siksi että se on halvempaa.

Vierailija
191/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei teillä oikeasti ole varaa omaan taloon. Mutta jos on: omakotitalossa ei tarvitse piitata talonyhtiön päätösistä. Putki- ym. remontit omalla päätöksellä itselle sopivaan aikaan. Oma tupa, oma lupa. Naapuririidat voivat olla v-mäisiä yhtiöissä. Itse asun vuokralla ja olen aina asunut, vaikka varaa olisi ostaa oma. Lähden menemään, jos naapurit vaihtuvat häiriköihin. Vapautta tämäkin.

Vierailija
192/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Kun on ostettu niin kallis talo kuin pystytään niillä tuloilla. Kaikki rahat menee asuntolainaan, niin ei sillä lopulla makseta monen tonnin maalausfirmaa, ostetaan maalit, lainataan jostain telineitä, ja isäntä käyttää kesälomansa autotallin raapimiseen ja maalaamiseen.

Osakkeessa ei vaan ole edes valinnan mahdollisuutta. Ensin on isketty niin suuri asuntolaina kuin rahkeet antaa myöten ja sitten heti kohta yhtiö aloittaa suuren remontin ja asuntoa kohti tulee kymmenien tuhansien, jose ei peräti ylis sadan tonnin, remonttiosuus ja rahoitusvastike satoja euroja kuukadessa. Ainoa mahdollisuus myydä osake kun ei ole varaa lainaan, rahoitusvastikkeeseen ja hoitovastikkeeseen.

Vierailija
193/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lapsuuden omakotitalossa ja nykyään rivitalossa. Joskus haaveilen omakotitalosta, mutta välillä tuntuu niin turvalliselta asua rivitalossa. Nykyinen rivitalo on vuokrattu eli ei vielä oma.

Ja miksi rivitalo tuntuu turvallisemmalta ja ns. helpommalta:

-Lapsilla on kavereita ihan vieressä. Kaikki on yhteisellä pihalla eli ei tarvi lähteä hakemaan lapsia toisten pihoilta ja aina on kavereita tai näkee, jos niitä on pihalla. Omakotitalossa on vähän tuuria löytyykö pihapiiristä samanikäisiä lapsia. Lapsi on menossa ekalle ja tässä on nyt 2 lapsen kaveria, jotka on menossa myös ekalle. Tossa vieressä vielä vähän enemmän eli pihapiiristä siis löytyy kavereita.

-Jos lapselle tai itselle tulee joku hätä. Avaimet unohtuu tai pyörryn tai muuta vastaavaa, on naapuri heti vieressä, josta lapsi saa turvallisesti apua. Naapurit tuovat myös muutenkin jonkinlaista turvaa verrattuna omakotitaloon, jossa se naapuri ei välttämättä halua edes koskaan moikata sulle (toki täältäkin niitä löytyy).

-Rivitalossa huolehditaan vain pienistä alueista, meillä ei tarvi edes ruohonleikkuria. Jos jotain sattuu, voi soittaa huoltomiehelle. Ei yllättäviä kuluja.

Huonot puolet eli omakotitalon paremmat puolet:

-Pihalla ei paista koko päivän aurinko (eli ei voi ottaa aurinkoa omalla piha-alueella kunnolla). Tähän voi tietenkin itse vaikuttaa ja etsiä sopivan asunnon.

-Joskus pihalla haluaisi olla sanomatta naapurille sanaakaan ja naapuri alkaa juttelemaan silti. 

-Joskus sitä vähän isompaa omaa pihaa kaipaa

-Voisi remontoida ja tietysti olisi enemmän tilaa sisällä ja pihalla

Tässä sitä vielä mietitään.

Vierailija
194/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalot on karmeita. Oma uusi okt. pienen pienellä tontilla on passeli.

Vierailija
195/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Kun on ostettu niin kallis talo kuin pystytään niillä tuloilla. Kaikki rahat menee asuntolainaan, niin ei sillä lopulla makseta monen tonnin maalausfirmaa, ostetaan maalit, lainataan jostain telineitä, ja isäntä käyttää kesälomansa autotallin raapimiseen ja maalaamiseen.

Osakkeessa ei vaan ole edes valinnan mahdollisuutta. Ensin on isketty niin suuri asuntolaina kuin rahkeet antaa myöten ja sitten heti kohta yhtiö aloittaa suuren remontin ja asuntoa kohti tulee kymmenien tuhansien, jose ei peräti ylis sadan tonnin, remonttiosuus ja rahoitusvastike satoja euroja kuukadessa. Ainoa mahdollisuus myydä osake kun ei ole varaa lainaan, rahoitusvastikkeeseen ja hoitovastikkeeseen.

Se on jo ostajan osaamattomuutta - asumismuodosta riippumatta - ellei ymmärrä, minkälaisia remontteja on tulossa, milloin, ja mihin on varaa. Osaketta ostaessa saa kyllä tiedon taloyhtiön tehdyistä ja tulevista remonteista, joista voi päätellä jotakin eli onko isot remontit tehty vai edessä, jos edessä niin heti, lähivuosina vai kymmenien vuosien päästä. Suuria remontteja ei taloyhtiöissä aloiteta salavihkaa, kyllä täytyy olla aivan erityisen torvi, jos putkiremppa tai julkkari tulee yllätyksenä :D

Vierailija
196/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea miettiä, kun oon itse asunut omakotitalossa n.80%elämästäni, kerrostalossa vaan opiskeluaikana. Nyt on halvalla vuokralla (oikeen mettästä, 15km keskustaan) iso omakotitalo, iso suuli+navetta, toisessa ulkorakennuksessa pihasaunaa ja autopaikkaa, ja vielä kolmas iso piharakennus. Oma rauha on aivan mielettömän ihanaa, koiria voi pitää vapaana ja lähin naapuri n.500m päässä. Pitkään matkaankin on tottunut, kauppareissut joutunut vaan suunnitteleen paremmin ettei illalla tartte lähtee hakeen maitopurkkia keskustasta. Lapsuudenkotini oli omakotitalo, n.6km keskustasta. Aivan ihana paikka lastenkin kasvaa, naapureille oli 200m matka leikkimään. Opiskeluaikana se kerrostaloasuminen (tosin vain 2-kerroksinen talo) ei ollut mun juttu, varsinkin kun parit seinänaapurit oli kamalia urputtajia, nuuskijoita ja kyttääjiä.

Tätä nykyistä vuokrakämppää ei kuitenkaan koskaan ostettaisi, koska tiedetään jo monta korjauskohdetta. Myöskin tulevaisuudessa olisi vaikea myydä eteenpäin (sijainti), jos pitäisi vaikka työpaikan perässä muuttaa. Myöskin vuokralaisten löytäminen voisi olla hankalaa.

Mietin, että suostuisko miehesi paritaloon? Jos löytyisi sellainen suuri paritalo isolla pihalla. Vois löytyä sellainenkin, jossa vaikka autotalli erottaa suht selkeesti omat puolet, ja että olis kuitenkin enemmän omaa rauhaa kun rivarissa

Vierailija
197/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vinkkiä että aina kun pihaa muokataan mihinkään malliin, niin se maksaa ihan helvetisti. Tuokin lässyttävä puutarhuri vetää monta tonnia pelkästään siitä että se kertoo sulle että mitä sä voisit tehdä.

Niinpä! 

Voitko sitten arvella mitä se toteutus sitten tulee maksamaan? Kaivurit, materiaalit, kivetykset, työ jne. jne.

SIKSI mua on aina ärsyttänyt tuo lause "no hei sä voit muuttaa sen pihan sellaiseksi, ettei siellä tarvii tehdä yhtään mitää..." 

No hitto, ihan kuin se tapahtuisi noin vain sormia napsauttamalla. Ei, se tarkoittaa joko helvetillistä työmäärää tai sitten sitä että maksat lukuisia tuhatlappusia tuollaiselle lässynlää-puutarhurille ja sitten sen pihan toteuttajalle.

Vierailija
198/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa kun hajoaa vesipumppu tai mikä tahansa, niin joudut itse hommaamaan korjauksen tai uuden ja se tulee maksuun heti (= 1viikko-1kk maksuajalla). Kustannusten jakajia ei ole. Rivarissa ja kerrostalossa isännöitsijä hoitaa käytännön tilaukset ja hankinnat ja maksu kiertää osakkaille jopa vuoden viiveellä ja maksu jaetaan muiden osakkaiden kesken.

Jos asuu jossain korvessa, niin miten nopeasti mahtaa toimia lumenauraus öisen lumipyryn jälkeen?

Joskus täällä on kilvan esitetty omakotitalon eduksi, että siellä saa pestä yöllä pyykkiä. Minä nukun öisin ja pesen pyykkini muina aikoina :-D.

Me asutaan korvessa, täällä on nämä yksityiseltä hankitut tien auraukset hoidettu jo aikapäiviä ennen kuin minä lähden töihin kuuden jälkeen aamulla. Paremmin ja nopeammin kuin kaupungissa on aina aurattu. Lumityöt ja pihatyöt ovat mukavaa hyötyliikuntaa, ja ihanaa tehdä omassa pihassa. Jos taas ei tunne intoa sellaiseen, en suosittele omakotiasumista. Vajaa 40 vuotta vanha talo, suoralla sähkölämmityksellä. Onhan tässä kustannuksiakin, mutta onneksi isot, tärkeät rempat (kuten putket ja katto) oli tehty ennen kuin me muutimme. Koko ajan kuitenkin pitää muistaa pitää puskuria tilillä, jos jotakin sattuu. Oma auto on pakollinen, bussi kulkee ainoastaan koulukyytien aikaan. Lähimpään kauppaan, huoltsikalle tai mihinkään (paitsi naapureille) on 15 kilometriä matkaa. Lapsen kanssa hajoaisi pää, kun pitäisi kuskata harrastuksiin/kavereille tms, mutta näin kahden aikuisen kesken nautin suunnattomasti tästä omasta rauhasta omassa kodissa ja pihassa, ja olen siitä valmis maksamaankin.

Vierailija
199/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Ruohonleikkuri maksaa alle 500 ja lumilinko (tarvitaan vain erittäin isoilla pihoilla) samoin.  Kerrostalossa ja rivarissa maksetaan joka kuukausi vastiketta ehkä 400 € esim. talon kuluihin..........

Todellinen vertailu tehdään ok-asumisen kuukausikuluihin eikä lumilinkoon. Eli sähkö, vesi, vakuutukset, tiemaksut, jätehuolto, tontin vuokra, kiinteistövero...

Jaa no meillä kerrostalossa lumenauraskaluston ja nurmikonleikkauskaluston kulut ovat sisällytetty yhtiövastikkeeseen joten tuolla logiikalla ei sitten oteta meidän kerrostalon yhtiövastiketta ollenkaan huomioon kuluja laskettaessa eli ilmaista on kerrostalossa asuminen meillä. Joten tod.pal. edullisempaa kuin omakotitalossa.

Vierailija
200/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla kerrostalossa ihan oma rauha on ollut. Ihmettelen aina näitä jotka saarnaavat että kerrostalossa on häiriöitä ja mekkalaa yms.yms. tuleeko nämä ennakkoluulot kaupungin vuokra-asunnoista jossa asuu jos jonkin moista ns. epämääräistäkin sakkia vai mistä? Itse olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa - ei ongelmia, kerrostalon omistusasunnossa - ei ongelmia, toisessa kerrostalon omistutsasunnossa - ei ongelmia. Vai onko mulla ollut vain hyvä tuuri =D

Onhan sitä omaa rauhaa rivarissa ihan eri tavalla. On esim.oma ulko-ovi, ei tarvi törmätä jatkuvasti naapureihin rapussa,hississä jne.

Naapureita on vain seinänaapurit,eikä ylä-ja alakerran naapureita ole. Omalla pihalla on myös vähän enemmän tilaa hengittää kuin parvekkeella.

Me asutaan kerrostalossa. Naapureita tasan saman verran kuin sinulla: Yksi seinänaapuri ja yksi naapuri yläpuolella. Rappukäytävän kautta toki pitää kulkea sisälle, mutta eipä tuo naapureihin "törmäily" ole pahemmin päässyt rasittamaan: Hyvä, jos kerran viikossa sattuu rappukäytävään yhtä aikaa. Välillä mietin missä ne kaikki edes ovat, kun en ollut lähes kuukauteen osunut kenenkään kanssa yhtä aikaa rappuun.

Naapureita saman verran kuin minulla? Asun kerrostalossa. Minulla on 2 seinänaapuria ja ylä-ja alakerran naapurit. Lähes jokaisella kerralla kun poistun asunnosta eli monta kertaa päivässä,törmään johonkin naapuriin.

Ei minua kiinnosta kerrostaloelämäsi paremmuuden todistelu,olen asunut 8 vuotta kerrostalossa joten tiedän mitä se on.

Nyt on etsinnässä rivari.

Minäkin asun kerrostalossa, 6 kerros, yksi seinänaapuri ja yläkerran naapuri ja alakerran naapuri ja sitten tietenkin koko rappukäytävän asukit.

Juuri koskaan en rappukäytävässä muihin asukkaisiin törmää ja ne harvat kerrat kun törmään ovat oikein mukavia kohtaamisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi