Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilu peli? Vai onko? Miehen ja minun palkat + kulujen jakaminen.

Vierailija
21.01.2017 |

Mies tienaa nettona 4300 e/kk.
Minun nettopalkka on 1130 e/kk.

Mies maksaa 4300 eurosta asumiskulut: eli 1040 e + sähkö 30 e/kk.

Minä maksan 1150 eurosta päivähoitomaksun joka on 261 e, sekä lapsen harrastusmaksun 40 e/kk ja lapsen vaatteet,lelut ja kuukauden ruuat. Meneekö oikein?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa nettona 4300 e/kk.

Minun nettopalkka on 1130 e/kk.

Mies maksaa 4300 eurosta asumiskulut: eli 1040 e + sähkö 30 e/kk.

Minä maksan 1150 eurosta päivähoitomaksun joka on 261 e, sekä lapsen harrastusmaksun 40 e/kk ja lapsen vaatteet,lelut ja kuukauden ruuat. Meneekö oikein?

"unohdit" mainita että lapsilisät tulevat sinun tilillesi.

Lapsilisä on alle 100 euroa ja se mennee suoraan lapsen kuluihin joita ovat päivähoitomaksu, harrastusmaksut, vaatteet sekä lelut. Elatusvelvollisuus on kummallakin vanhemmalla elatuskyvyn mukaan, tuliko yllätyksenä? Nythän mies ei maksa lapsesta koituvia kuluja kuin vuokran osalta eikä se ole reilua.

Sä varmaan kuulut niihin ihmisiin jotka kuvittelevat äitien  käyttävän lapsilisät kynsihuoltoihin. Ei oikeassa elämässä niin mene.

-ohis-

Vierailija
62/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhteen menimme, ostettiin eka talo, melko pian alettiin rakentaa uutta. Yritimme ensin jakaa kulut 50-50, mutta siihen kyllästyneenä, että puoliskolla oli aina rahat loppu ja hän käytti lapsilisät elämiseen, mitkä halusin säästää lapsille, laitoimme yhteisen tilin, mihin molempien palkat menee sekä vuokratuloni.

Kelpaa siinä sitten pikkurouvan korttia höylätä. Avoliitossa olemme ja toiveenani on, että eroon vielä pääsisin, siinä vaiheessa in mielenkiintoista, kuinka romut jaetaan, kun 3/4 osaa netto olen pöytään tuonut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään reilua ei ole sellaisessa, että kumpikin maksaa saman prosenttiosuuden yhteisistä menoista. Ei sitä pidetä reiluna valtion tasollakaan: ei ole niin, että miljonääri ja keppikerjäläinen maksavat tuloistaan saman prosenttiosuuden veroina eli kattamaan valtion yhteiset menot.

Ehdottamani malli oli, että tasataan tulot perheen sisällä siten, että kummallakin on sama elintaso. Eli kasataan ensin kummankin tulot samaan pottiin, maksetaan potista ensin pois yhteiset menot ja jaetaan jäljelle jäävä summa tasan. Ap:n esimerkkitapauksessa se tarkoittaisi sitä, että mies maksaisi omista tuloistaan kaikki yhteiset laskut ja siirtäisi vielä ap:n tilille 370 euroa, jolloin kummallekin jäisi 1500 euroa.

Hiukan noinhan se toimii yhteiskunnan tasollakin. Jokainen kykyjensä mukaan ja jokaiselle tarpeidensa mukaan. Tulonsiirtoja annetaan niille, joiden omat tulot eivät riitä.

Miksi perheen sisällä pidetään pöyristyttävinä samoja periaatteita, joita yhteiskunnan tasolla pidetään aivan perusoikeudenmukaisuutena? Miksi perheen sisällä toisen pitäisi asioida leipäjonossa, maksettuaan ensin saman prosenttiosuuden kuin puolisonsa ja huomattuaan että kas, eipä jäänyt sen prosenttiosuuden jälkeen kätöseen kuin 50 euroa koko kuun omiin menoihin. Samaan aikaan hänen puolisolleen jäisi sen saman prosenttiosuuden maksamisen jälkeen esim. 3000 euroa käytettäväksi omiin menoihinsa. Oudointahan tuossa on, että tuo on monen mielestä se reilu tapa.

Vierailija
64/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uikuti-ui kirjoitti:

Kun yhteen menimme, ostettiin eka talo, melko pian alettiin rakentaa uutta. Yritimme ensin jakaa kulut 50-50, mutta siihen kyllästyneenä, että puoliskolla oli aina rahat loppu ja hän käytti lapsilisät elämiseen, mitkä halusin säästää lapsille, laitoimme yhteisen tilin, mihin molempien palkat menee sekä vuokratuloni.

Kelpaa siinä sitten pikkurouvan korttia höylätä. Avoliitossa olemme ja toiveenani on, että eroon vielä pääsisin, siinä vaiheessa in mielenkiintoista, kuinka romut jaetaan, kun 3/4 osaa netto olen pöytään tuonut

"hän käytti lapsilisät elämiseen, mitkä halusin säästää lapsille"

Et vitussa anna räkänokille vastikkeetonta rahaa... Menkööt töihin jos jotain haluavat.

Vierailija
65/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vaatteet jne. miehen maksettavaksi. Ja sinä osta perusruokaa, johon mies osallistukoon jonkin verran ja jos haluaa parempaa, niin osallistuu enemmän. Ja mies hoitakoon isommat hankinnat. Silloin ollaan suht ok tilanteessa.

Väärin. Mikäli ette ole naimisissa ja ero tulee, niin molemmat vievät ostamansa omaisuuden mukanaan. Mies veisi ostamansa sohvan, telkkarin jne. Sinä saisit mukaasi syödyt jauhelihat, tomaatit...

Vierailija
66/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministinne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon on näitä liitossa eläviä yksinhuoltajia, jotka kituvat köyhyysrajan alla.

Aivan, miesten tulee elättää naiset ainakin Suomessa. Muualla maailmassa naisten asema on niin hyvä, että 50/50-sopimus onnistuu, tai se, että nainen elättää miehen. Suomessa asiat eivät ole vielä niin pitkällä. 

Sarkasmi on vaikea laji.

Vierailija
67/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee vastara, kun et kerro, että paljonko ne ruoka yms kulut on. Paljoko sulla menee/kk

Vierailija
68/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Lapsi on yhteinen.

Mihin perustuu se, että miehen ei tarvitse maksaa OMAN lapsensa kuluista muuta kuin asumisen?

Vierailija
69/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanan on TYÖ paiva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä rahat on yhteisiä aina. Mies saa tällä hetkellä 225€/kk ja minä vaihdellen 2000-4000€/kk. Minä maksan kaikki kulut, vuokran, lainan, laskut, ruuat, matkat, lapsen kulut ja laitan asuntosäästötilille. Mies käyttää omansa miten käyttää, joskus hakee ruokaa, käy ulkona lounaalla, baarissa jne. Maksan myös miehen harrastusjuttuja tarpeen mukaan. Juuri meni 1200€ hänen harrastukseensa. Ollaan naimisissa ja yhteinen lapsi, joten väliäkö tuolla. Pääasia, että kulut tulee maksettua.

Mikä miehes on miehiään. Menis TÖIHIN.

Opiskeleva mies. Tekisi kyllä keikkatyötä,mutta mieluummin on kotona lapsen ja mun kanssa, kun ei ole pakko tehdä töitä. Minä olen yrittäjä, ja kunhan mieskin valmistuu ja päösee töihin, hän osallistuu enemmän taas kuluihin ja minä voin esimerkiksi palkata työntekijän ja olla enemmän kotona.

Vierailija
70/70 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisitte ennen yhteen muuttamista ja lapsien tekemistä miten kulut jaetaan, niin ei tarvitse täällä joka viikko jonkun talouden rahankäyttöä säätää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi