Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reilu peli? Vai onko? Miehen ja minun palkat + kulujen jakaminen.

Vierailija
21.01.2017 |

Mies tienaa nettona 4300 e/kk.
Minun nettopalkka on 1130 e/kk.

Mies maksaa 4300 eurosta asumiskulut: eli 1040 e + sähkö 30 e/kk.

Minä maksan 1150 eurosta päivähoitomaksun joka on 261 e, sekä lapsen harrastusmaksun 40 e/kk ja lapsen vaatteet,lelut ja kuukauden ruuat. Meneekö oikein?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon on näitä liitossa eläviä yksinhuoltajia, jotka kituvat köyhyysrajan alla.

Vierailija
22/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan 1150 eurosta päivähoitomaksun joka on 261 e, sekä lapsen harrastusmaksun 40 e/kk ja lapsen vaatteet,lelut ja kuukauden ruuat. Meneekö oikein?

Nettotulonne ovat yhteensä 5430 euroa.

Siitä vähennetään ensinnäkin asumiskulut 1040, sähkö 30, päivähoitomaksu 261 ja lapsen harrastusmaksu 40 sekä bussikortit 106 euroa.

Jää 3953 euroa. Siitä vähennetään ruoat, lapsen vaatteet ja lelut sekä muut laskut ja menot (nettiyhteys, kotivakuutus, huonekalut ym.). Lasketaan, että sen jälkeen jäisi vaikka 3000 euroa.

Tuo 3000 euroa jaetaan siten, että teille kummallekin jää yhtä paljon, eli kummallekin 1500 euroa. Sen voi kumpikin käyttää mihin haluaa.

Koska nettopalkkasi on 1130 euroa, niin käytännössä mies siis siirtää sinulle kuukausittain 370 euroa ja maksaa kaikki yhteiset laskut ja menot.  Tämä on ainoa reilu tulonjakotapa.

:D minäkin kannatan sitä että paremmin tienaava maksaa enemmän, mutta että pitäisi vielä antaa toiselle taskurahaa SEN LISÄKSI että maksaa kaiken?? Haloo???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on reilu peli: Mies tienaa ja minä tuhlaan 😃

Vierailija
24/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi tehdä kokopäivätyötä? Kannattaisiko sinun jäädä kotiin hoitamaan lasta? Paljonko hoitomaksu olisi sinun tuloillasi?

Vierailija
25/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Itse olen aina pitänyt periaatteena, että samassa perheessä kaikki on yhteistä. Tajusin kuitenkin, kun hyväpalkkainen veljeni erosi, että veljeäni oli käytetty röyhkeästi hyväksi. Veli maksoi kaikki perheen kulut vuosikausia ja nainen shoppaili pienestä palkastaan merkkivaatteita, meikkejä, ripsienpidennyksiä, hiustenpidennyksiä ja matkusteli ulkomailla. Kun nainen nyt lähti toisen miehen perään, joutui veljeni maksamaan itse maksamastaan talosta puolet naiselle. Yhteinen talous toimii, jos molemmat ovat reiluja ja fiksuja ihmisiä. Muuten on parempi molempien maksaa yhteisiä kuluja suhteessa tuloihinsa, mikä ap:n perheessä on ilmeisesti tarkoituskin tehdä.

Vierailija
26/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys. Itse olen aina pitänyt periaatteena, että samassa perheessä kaikki on yhteistä. Tajusin kuitenkin, kun hyväpalkkainen veljeni erosi, että veljeäni oli käytetty röyhkeästi hyväksi. Veli maksoi kaikki perheen kulut vuosikausia ja nainen shoppaili pienestä palkastaan merkkivaatteita, meikkejä, ripsienpidennyksiä, hiustenpidennyksiä ja matkusteli ulkomailla. Kun nainen nyt lähti toisen miehen perään, joutui veljeni maksamaan itse maksamastaan talosta puolet naiselle. Yhteinen talous toimii, jos molemmat ovat reiluja ja fiksuja ihmisiä. Muuten on parempi molempien maksaa yhteisiä kuluja suhteessa tuloihinsa, mikä ap:n perheessä on ilmeisesti tarkoituskin tehdä.

Juuri näin. Meillä mies saattaa joskus laittaa satasia autoon, enkä siitä valita KOSKA rahaa on ja tätä tapahtuu vain silloin tällöin. Eriasia jos ei olisi ja mies viikoittain hassaisi niitä autoon. Sama minä saatan joskus mieheltä kysymättä ostaa jotain kallista "turhaa" ja mies ei tästä mitään tietenkään huomauta. Molemmilla järki päässä hankintojen suhteen.

Vierailija
27/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko perheen elämisen kokonaiskulut ovat? Asunto oma vai vuokra? Näillä tiedoilla annan vastauksen kohtuullisesta jaosta.

Vierailija
28/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on reilu peli: Mies tienaa ja minä tuhlaan 😃

Martina, me tiedetään.

Vierailija
29/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole reilu jako.

Meillä mies tienaa nettona 2500e ja minä saan kotihoidon tukea ja lapsilisää yhteensä n. 400 euroa. Meillä mies maksaa oikeastaan ihan kaiken, ainakin yhteiset ja yhteisen lapsen menot, eli asumisen (lainat, vastike, sähkö, vedet), vakuutukset, bensat, ruoat jne. Minä laitan lapsilisästä 30 euroa rahastoihin säästöön ja maksan oman puhelinlaskuni 20 euroa. Minulle jää siis n. 350 euroa ihan itselleni käytettäväksi. Miehelle jää kaikkien menojen jälkeen noin 1000 euroa, mutta hän käy töissä joten se sallittakoon. Minä saatan omasta vapaasta tahdosta laittaa välillä 50 euroa yhteiselle taloustilille että ikään kuin vähän edes itsekin osallistun perheen menoihin vaikka pakko minun ei olisi todellakaan laittaa tuota säästöön. Miehen ylimääräisiä rahoja tullaan myös käyttämään silloin tällöin remontteihin yms. suurempiin kodin hankintoihin sitä mukaa kun ylimääräistä rahaa kertyy.

Jos meillä olisi tilanne että mies saisi yli 4000e ja minä reilu 1000e niin maksaisin tuosta yhteisiin menoihin korkeintaan 20 % koska tienaisin 20 % perheen tuloistakin. Jos perheen kaikki yhteiset menot vaikka 2000 euroa niin maksaisin 400 euroa ja mies 1600 euroa. Tuollainen olisi esimerkiksi paljon reilumpi jako.

Vierailija
30/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon on näitä liitossa eläviä yksinhuoltajia, jotka kituvat köyhyysrajan alla.

Aivan, miesten tulee elättää naiset ainakin Suomessa. Muualla maailmassa naisten asema on niin hyvä, että 50/50-sopimus onnistuu, tai se, että nainen elättää miehen. Suomessa asiat eivät ole vielä niin pitkällä. 

Vierailija
31/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tienaa nettona 2500e ja minä saan kotihoidon tukea ja lapsilisää yhteensä n. 400 euroa. Meillä mies maksaa oikeastaan ihan kaiken, ainakin yhteiset ja yhteisen lapsen menot, eli asumisen (lainat, vastike, sähkö, vedet), vakuutukset, bensat, ruoat jne. Minä laitan lapsilisästä 30 euroa rahastoihin säästöön ja maksan oman puhelinlaskuni 20 euroa. Minulle jää siis n. 350 euroa ihan itselleni käytettäväksi. Miehelle jää kaikkien menojen jälkeen noin 1000 euroa, mutta hän käy töissä joten se sallittakoon. Minä saatan omasta vapaasta tahdosta laittaa välillä 50 euroa yhteiselle taloustilille että ikään kuin vähän edes itsekin osallistun perheen menoihin vaikka pakko minun ei olisi todellakaan laittaa tuota säästöön. Miehen ylimääräisiä rahoja tullaan myös käyttämään silloin tällöin remontteihin yms. suurempiin kodin hankintoihin sitä mukaa kun ylimääräistä rahaa kertyy.

Jos meillä olisi tilanne että mies saisi yli 4000e ja minä reilu 1000e niin maksaisin tuosta yhteisiin menoihin korkeintaan 20 % koska tienaisin 20 % perheen tuloistakin. Jos perheen kaikki yhteiset menot vaikka 2000 euroa niin maksaisin 400 euroa ja mies 1600 euroa. Tuollainen olisi esimerkiksi paljon reilumpi jako.

Ei tainnut mennä prosenttilasku ihan putkeen, mutta joo, viidesosa menoista ap:lle. Kuitenkin max 800 ja vähintään 500 tai viidesosa, jos se on alle 500 e.

Vierailija
32/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko sulla menee kuussa ruokiin ja lapsen menoihin? Jos esim. 300 €, niin silloin miehellä menee palkasta menoihin 25 % ja sulla 50 %. Eli ei ole oikein. Onko lapsi yhteinen, miten asutte?

Vierailija
33/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vaatteet jne. miehen maksettavaksi. Ja sinä osta perusruokaa, johon mies osallistukoon jonkin verran ja jos haluaa parempaa, niin osallistuu enemmän. Ja mies hoitakoon isommat hankinnat. Silloin ollaan suht ok tilanteessa.

Peruskuvio, nainen ostaisi ruokaa, mies isommat hankinnat eli kiinteän omaisuuden. Näetkö, mikä tässä on vikana jos vaikka sattuisi ero?

Sanoinko, että vain omiin nimiinsä..?

Vierailija
34/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä miehesi siis on lapseton sinkku, joka ei syö mitään. Ja sinä olet pienituloinen yh, joka elättää lapsensa ja itsensä ja siinä sivussa ruokkii myös yhden aikuisen miehen. Asumiskuluja ei toki ole, mutta noilla tuloilla elävä yhden lapsen yh saisi aika reippaasti asumistukea eikä päivähoitomaksukaan olisi lähellekään tuota luokkaa. Tosi hyvä diili miehellesi.

Vierailija
35/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut mennä prosenttilasku ihan putkeen, mutta joo, viidesosa menoista ap:lle. Kuitenkin max 800 ja vähintään 500 tai viidesosa, jos se on alle 500 e.

Ai miten niin ei mennyt putkeen? Onhan reilu 1000 euroa reilusta 5000 eurosta likimain 20 %. Ja 2000 euron menot oli vain hypoteettinen.

Mutta edes tuollaista menetelmää minä suosittelisin, missään nimessä 1150 eurosta ei pidä maksella yli 50 % yhteisistä menoista kun toinen, ja vielä parempi palkkainen, makselee vain ehkä sen 25 %. Varsinkin kun nimenomaan sillä paremmin palkatulla nimenomaan olisi suuremman rahamäärän ansiosta varaakin maksaa (prosentuaalisestikin) enemmän kuin pienempi palkkaisen.

Jakakaa ap edes tuon prosenttiluvun mukaan että molemmat maksavat nettotuloista saman prosentuaalisen osuuden yhteisiin menoihin. Tässäkin mies hyötyy käytännössä enemmän kun on paremmin palkattu mutta sekin on lähempänä reilua jakoa toisin kuin nykyinen.

Vierailija
36/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen samat tulot ja mies maksaa kaiken. Omillani rahoillani ostan ruuat kolmelle ja siihen se pieni palkka meneekin sitten kokonaisuudessaan. Aviossa ollaan ilman ehtoa ja omaisuus on silti 50% nimissäni. Muuten en tähän tietenkään suostuisi.

Vierailija
37/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vähennetään ensinnäkin asumiskulut 1040, sähkö 30, päivähoitomaksu 261 ja lapsen harrastusmaksu 40 sekä bussikortit 106 euroa.

Jää 3953 euroa. Siitä vähennetään ruoat, lapsen vaatteet ja lelut sekä muut laskut ja menot (nettiyhteys, kotivakuutus, huonekalut ym.). Lasketaan, että sen jälkeen jäisi vaikka 3000 euroa.

Tuo 3000 euroa jaetaan siten, että teille kummallekin jää yhtä paljon, eli kummallekin 1500 euroa. Sen voi kumpikin käyttää mihin haluaa.

Koska nettopalkkasi on 1130 euroa, niin käytännössä mies siis siirtää sinulle kuukausittain 370 euroa ja maksaa kaikki yhteiset laskut ja menot.  Tämä on ainoa reilu tulonjakotapa.

Olisitko samaa mieltä jos mies heittäytyy työttömäksi niin nainen saa maksaa kaiken JA antaa miehelle vähän käyttörahaa koska jumaliste tienaa enemmän?

Vierailija
38/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D minäkin kannatan sitä että paremmin tienaava maksaa enemmän, mutta että pitäisi vielä antaa toiselle taskurahaa SEN LISÄKSI että maksaa kaiken?? Haloo???

Totta kai. Muutenhan heillä on eri elintaso. Sama elintaso voi olla vain, jos kummallakin on saman verran rahaa käytettävissä.

Vierailija
39/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, sinun pitäs maksaa asumiskuluja 520€ + 15€ sähkö, päivähoitomaksuista 130,50€, harrastuksesta 20€ ja puolet vaatteista, leluista ja kuukauden ruoista. Eli sinulle ei jäis penniäkään eikä raha edes riittäisi kustantamaan kaikesta puolia.

Vierailija
40/70 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu jako on jakaa menot tulojen mukaisessa suhteessa.

Kaikki perheen yhteiset menot ja tulot arvioidaan/selvitetään ja molemmat laitaa yhteiselle taloustilille oman osuutensa, esim 30% tuloistaan. Siltä tililtä maksetaan kaikki perheen yhteiset menot. Eli jos tulot kaikkiaan on 5000€ ja menot 2500€, niin molemmat laittaa puolet tuloistaan taloustilille.

En ole koskaan käsityänyt sitä, että nainen maksaa kaiken lapseen liittyvän. Joka tarkoittaa sitä, että pienistä tuloista ei jää omaan käyttöön mitään.

Meillä on onneksi ollut yhteiset rahat siitä asti kun lapsia syntyi. Sitä ennen oli tuo prosenttiosuussysteemi ja hyvä näin.