Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelen yliopistossa alaa jolla vaikea työllistyä.. Pitäisikö jättää kesken?

Vierailija
19.01.2017 |

Keskustelun inspiraationa oli täällä äskettäin ollut avaus, jossa kolmekymppinen taidehistorian tohtori pohti miksi on ollut reilut neljä vuotta ilman töitä. Luin ketjusta monta sivua ja mietin samalla omaa tilannettani. Opiskelen siis toista vuotta, olen pärjännyt opinnoissa hyvin ja opiskelu on muutenkin ihan ok. Tykkään yliopistossa opiskelusta ja omasta vastuusta opiskeluiden suhteen, ryhmätöistä ja jotkut luennotkin ovat todella innostavia. Tätä varjostaa kuitenkin pelko siitä, etten tule löytämään töitä tältä alalta. Yksi työllisyyttä mahdollisesti lisäävä keino olisi opiskella pedagogiset, mutta itseäni ei kiinnosta yhtään opettajan työ enkä tiedä jaksaisinko sen hakea oikeutta noihin pedagogisiin. Yksi päivä juttelin erään jo entisen opiskelijan kanssa joka oli opiskellut juuri sellaisen tutkinnon mitä olin itsekin ajatellut, ja on ollut pitkään työttömänä joten hän päätti hakea opiskelemaan uudelleen. Tuntuu aika lannistavalta että opiskelisin tämän jälkeen vielä usean vuoden jotakin toista alaa.

Kun hain opiskelemaan kuvittelin, että yliopiston sisällä on suht helppoa vaihtaa pääainetta mm. sivuaineen kautta jos siltä tuntuu. Nyt mitä olen asiaa selvitellyt, niin se ei ehkä olekaan ihan yksinkertaista.

Vinkkejä, vertaistukea?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä, tuo psykoterapeutti-vinkki oli jotain jota olen itsekin miettinyt. Sen alan työ kyllä kiinnostaa. Myös nuo kriisinhallinta, avustusjärjestö-jutut ym. on jotain, mitä olen miettinyt. Olen todella kiinnostunut Islamin ja länsimaiden suhteesta ja jännitteistä, ja tämä asia nyt on melko paljon ollut pinnallakin.. Olen pääosin miettinyt että jatkaisin ainakin kandiin asti, mulla on siis reilut 1,5 jäljellä kandiin (olettaen että etenen samassa tahdissa). Toisaalta olen myös miettinyt että hakisin huvikseen yhteishaussa johonkin toiseenkin koulutukseen, vaikka sitten aika olisikin aika kortilla.. No, voihan sitä aina kaikkea miettiä. :D -ap

Vierailija
42/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi vaihtaa. Varmoja aloja ei ole. Jokaisella alalla on tiettyjä asioita, joita tekemällä ura urkenaa.

T. Työtön tohtori

Vierailija
44/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee se loppuun. Kadut muuten vielä. AV:llä iso osa ei ole akateemisia ja täällä suhtautuminen kaikkeen on usein tosi negatiivista. Nyt lait ovat jo hurjasti kiristyneet opintotuen osalta. Et saa tukea uuteen tutkintoon jos jätät opintosi kesken. Samoin nykyään on huomattavasti vaikeampaa päästä sisään uudestaan yliopistoon, koska nyt ne uudet ensikertalaiskiintiöt tulee voimaan. Jos nyt olet aloittanut tuota tutkintoa niin tee se vaan loppuun ja yritä etsiä töitä siinä samalla. Muista että voit aina myöhemmin täydentää osaamistasi AMK:ssa tai hakeutua vaikka uudelleen yliopistoon jos tilanne on toivoton. Maisterinpaprut kuitenkin ovat vaatimus moneen työhön nykyään (usein ei edes väliä paljoa miltä alalta on).

Jos jätät opinnot kesken niin saatat syrjäytyä tai ainakaan tilanteesi ei tule olemaan työmarkkinoilla yhtä hyvä. Kyllä sullekin ennenpitkää aukenee mitä voit tutkinnollasi tehdä ja se on paljon parempi kuin ei mitään. Ei sun nyt tietenkään mitään tohtorinpapruja tarvi alkaa tekemään.

Pääaineen vaihto on OK mahdollisuus, mutta sun pitää ottaa selvää miten se vaikuttaa mahdollisesti tukiin eli onko sulla edes varaa opiskella toista tutkintoa.

Älä nyt ainakaan tipauta itseäsi kokonaan pihalle sieltä.

Älä nyt dramatisoi. Jos tietää, ettei alalle työllisty, niin mitä järkeä on tuhlata sen opiskeluun opintotukensa? Eikö opintotukea kuitenkin saa sen max. 54 tai jotain kuukautta, myös uusiin opintoihin? Mutta tuon määrän jälkeen ei enää saa tukea, vaikka aloittaisi uudet opinnot. Ennemmin suosittelen opiskelemaan sivuaineena oikeasti työllistävää alaa ja sitten jossain vaiheessa vaihtamaan pääaineeksi, kun pääsee sisälle. (Useimmiten kai tiedekuntien välillä ei pysty suoraan vaihtamaan.)

Vierailija
45/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap ottamaan kandin ulos ja siinä sivussa opiskelemaan aineopinnot uudesta alasta. Näin voit hakea suoraan maisteriohjelmaan, etkä joudu aloittamaan nollasta, vaan selviät kahden vuoden opinnoilla.

Vierailija
46/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka loppuun.

Vierailija
47/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi ettie ole mitään varmasti työllistävää alaa. Kyllä niitä on. Lääkäri, hammaslääkäri, sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, sairaalateknikkaan suuntautunut dipl.ins tai AMK-insinööri,  koodaaja ja pelinkehittäjäkoodaaja. ´ Suuret sairaalat jopa kärsivät työvoimapulaa.n Meidän perhepiiristä löytyy kaikkia näitä, eikä ole työttömyys vaivannut.  , töitä saa tehdä ihan vaikka kuinka paljon. Voi valita myös yksityisen tai julkisen puolen työpaikan tai niiden yhdistelmän. Naapurissa asuu lentäjä ja eläinlääkäri. Kenenkään lapset eivät opiskele taidehistoriaa  ammatikseen. Perheeseen kuuluu humanisti, hän erittäin suuren firman johdossa ja saa huippupalkkaa, on edustava ja erittäin kielitaitoinen ja pidetty.

Vierailija
48/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettie ole mitään varmasti työllistävää alaa. Kyllä niitä on. Lääkäri, hammaslääkäri, sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, sairaalateknikkaan suuntautunut dipl.ins tai AMK-insinööri,  koodaaja ja pelinkehittäjäkoodaaja. ´ Suuret sairaalat jopa kärsivät työvoimapulaa.n Meidän perhepiiristä löytyy kaikkia näitä, eikä ole työttömyys vaivannut.  , töitä saa tehdä ihan vaikka kuinka paljon. Voi valita myös yksityisen tai julkisen puolen työpaikan tai niiden yhdistelmän. Naapurissa asuu lentäjä ja eläinlääkäri. Kenenkään lapset eivät opiskele taidehistoriaa  ammatikseen. Perheeseen kuuluu humanisti, hän erittäin suuren firman johdossa ja saa huippupalkkaa, on edustava ja erittäin kielitaitoinen ja pidetty.

Persoona vaikuttaa paljon työllistymiseen. Samoin suhteet.

Vierailija
49/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin aatelinen ja omistaisin toimivia kartanoita, olisi tosi ihanaa keskittyä taidehistoriaan tai hevosten jalostukseen niin kuin jotkut tekevätkin, nykyään vain on niin vaikeata tulla toimeen vaikka olisi kuinka ison talon perijä. Suorittavaa työtä tarvitaan aina, unelmat ovat sitten erikseen. Kuka niitä nuoria huijaa, opotko vai kotiväki. Olen se edell.  47.

Vierailija
50/51 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta valmistuvana amk ammattilaisena voin vain nauraa! Tällainen yliopistojen harjoittama opiskelijoiden simputus jossa opiskelija ei vuosien jälkeen edes itse tiedä mille alalle voi työllistyä, on typeryyttä! Todellakin yliopistoilla on vara mistä säästää, ja tehostaa opinnon ohjausta.

Vierailija
51/51 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta valmistuvana amk ammattilaisena voin vain nauraa! Tällainen yliopistojen harjoittama opiskelijoiden simputus jossa opiskelija ei vuosien jälkeen edes itse tiedä mille alalle voi työllistyä, on typeryyttä! Todellakin yliopistoilla on vara mistä säästää, ja tehostaa opinnon ohjausta.

Ohjauksen tehostamisessa olet oikeassa, mutta yliopistot toimii pitkälti tutkiakseen ja tuottaakseen asiantuntijoita alalleen. Mitä voi tehdä työkseen on pitkälti kiinni kiinnostuksen kohteista, sivuaineista ja painotuksista, osaaminen on sitä mitä opiskelija haluaa siihen sisällyttää. Esimerkkinä opiskelemani kasvatustiede. Minä tulen tekemään mahdollisesti sosiaali- ja/tai kasvatusalan projektitöitä koska sivuaineeni ovat erkkapeda, kasvatuspsykologia ja sosiaalityö, mutta ystäväni joka on jo valmistunut kasvatustieteen maisteri on henkilöstöjohtaja, koska hän luki hallintotiedettä,psykologiaa ja johtamista. Sosiologiaa lukenut voi olla esimerkiksi ely keskuksen tutkija tai sitten töissä esimerkiksi työkkärissä tai vaikka lastenkodissa, riippuen mitä opintoihin on sisältynyt