Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku palkkaisi kokemattoman korkeakoulutetun töihin?

Vierailija
19.01.2017 |

Olen ollut valmistumisen jälkeen kolme vuotta työttömänä. Koko opiskeluaikani työskentelin niitänäitä, talvisin joskus suuriakin tunteja ja kesät kokonaan, mutta sen jälkeen olen ollut työtön.

Olen tehnyt työttömyyden aikana kolme harjoittelua. Ne eivät johtaneet työpaikkaan siksikään, että työpaikoissa oli samaan aikaan harjoittelemassa paljon minua kokeneempia ja osaavampia työntekijöitä.

Oman alani töistä minulla ei ole lainkaan kokemusta. Hakemukseni olen viilannut ammattilaisen kanssa, mutta siihen ei yleensä vastata lainkaan. Jos vastataan, selviää, että muita hakijoita on kymmeniä, pahimmillaan on ollut yli sata.

Osaisiko joku kertoa, onko minulla mitään mahdollisuuksia työllistyä? Miksi joku valitsisi minut, kun paljon parempiakin eli kokeneempia ja osaavampia on tarjolla?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole päivääkään työkokemusta ja yliopistotutkinto löytyy. Miten työnantaja voisi olettaa vastavalmistuneella olevan työkokemusta ja miten työkokemusta saa jos kukaan ei ota töihin?

Vierailija
22/23 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman alan töiden hakeminen PITÄÄ aloittaa heti opiskelujen alkaessa eikä vain tyytyä tekemään "niitänäitä" kesätöinään.

Kaikkihan oman alan töitä hakevat, mutta vain harvat saavat. Enkä suoraan sanoen ole koskaan oppinut ymmärtämään, kuinka voi saada oman alansa töitä ilman oman alansa osaamista.

Venäjässä on myös se ongelma, että ainakin omilla vuosikursseillani oli valtavat määrät puolivenäläisiä opiskelijoita, jotka puhuivat venäjää kuin äidinkieltään tai melkein kuin äidinkieltään.

Niinpä tilanne oli se, että jos jossain olikin venäjän osaamista vaativa palvelutyöpaikka (vaikka lippuluukulla), niin se meni ihmiselle, joka oikeasti osasi venäjää. Totuus kun on, että edes suomalaiset venäjän maisterit eivät venäjää kovin hyvin puhu - ensimmäisten vuosien opiskelijat eivät käytännössä lainkaan.

Olisi mielenkiintoista kuulla muilta korkeakouluopiskelijoilta, kuinka olette saaneet koulutustanne vastaavia työpaikkoja opiskelujen aikana. Millä alalla olitte?

Monelle se "oman alan työn haku" on sitä että katsellaan jostain mol.fi:stä mahtaisiko juuri hänelle sopivaa paikkaa olla auki ja senhän nyt arvaa että ei varmasti koskaan ole. Tai heti pitäisi johonkin insinöörihommaan päästä käsiksi kun on opiskeluoikeuden saanut.

Töitä pitää ihan oikeasti hakea, ja se ei ole valmiiden ilmoitusten selaamista ja voivottelua kun töitä ei ole. Pitää oikeasti tutustua eri yrityksiin, siihen mitä ne tekevät ja minkälaisia töitä niissä voisi mahdollisesti olla tarjolla. Sitten sen perusteella lähettää räätälöityjä hakemuksia ja ymmärtää, että aluksi on hyvä jos pääsee vähän "alemman tason" työhön kuin mihin on pyrkimässä.

Pitää myös olla joustava ja etsiä töitä naapurikaupungeista ja jopa pidemmältäkin. Aina voi esimerkiksi vuokrata kesäasunnon ihan mistä tahansa jos sattuu työpaikan saamaan ja muuttaa syksyllä takaisin opiskelupaikkakunnalleen.

Edelleenkään en vain ymmärrä, kuinka opiskeluaikana voi hakea oman alan töitä, koska ei ole osaamista. 

Tarkoittaako se oman alan työ jotain yleisluontoista toimistotyötä vai mitä?

Miten voit hakea? No otat ja lähetät niitä hakemuksia, ja kerrot niissä olevasi alan opiskelija ja että sinulla on sen ja sen verran opintoja suoritettu jne... eihän se nyt voi noin vaikeaa olla?

Oman alan työ tietysti tarkoittaa jotain siihen alaan liittyvää työtä. Nimenomaan nuo "yleisluontoiset toimistotyöt" eli kahvinkeittäjän, lähetin ym hommat ei ole sitä, millä uralla edetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman alan työ tietysti tarkoittaa jotain siihen alaan liittyvää työtä.

Miten voi tehdä työtä, johon vaaditaan pitkä koulutus, jos ei ole saanut koulutusta?

Jos firma hakee kesätyöhön sihteeriä, jolla on jonkin verran kaupallisia opintoja ja vähintään kohtalainen venäjän suullinen ja kirjallinen taito, niin miksi se palkkaisi hommaan kolmannen vuosikurssin suomalaistaustaisen opiskelijan, jonka kielitaito ei ole lähelläkään kohtalaista?

Kuinka venäjän opiskelija hakee oman alansa eli venäjän osaamista vaativaa työtä, kun hän ei osaa venäjää?

Kertokaa muutkin yliopisto-opiskelijat, mitä oman alanne työ on opiskeluaikana ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi