Kymmenen vuoden takainen mielenterveysdiagnoosi pilaa elämäni.
Sain nuorena bipolaaridiagnoosin, joka on mielestäni väärä. Olin tosi masentunut, mutten koskaan ole ollut maaninen. Kävin vuosia psykoterapiassa ja psykologin mielestäkin minulla on väärä diagnoosi, mutta psykologihan ei voi sitä muuttaa. Kävin yksityisellä psykiatrilla ja hänen lausuntonsa kanssa pyysin terveyskeskuslääkäriltä lähetettä diagnoosinpurkuun. Ei onnistu. Ei ole resursseja eikä yleisen puolen psykiatri usko yksityisen lausuntoa. Minua hän ei ole koskaan tavannutkaan.
"Ja mitäpä harmia siitä diagnoosista nyt sitten muka on?"
Kerronpa. En saa esimerkiksi ylimääräistä sairaskuluvakuutusta, vaikka olen nuori. Aloin viimein opiskella ja haluaisin tosi kovasti opiskelijavaihtoon, mutta siihenkin vaaditaan terveystodistus. Tunnen itseni tosi huonoksi ja vialliseksi, vaikka olen ollut yli kymmenen vuotta terve ja käynyt töissä ja elänyt ihan normaalia elämää!
En voi edes muuttaa ulkomaille töiden perässä tiettyihin maihin, koska minut on leimattu sairaaksi.
Kaikkein epäreiluimmalta tuntuu kuitenkin se, että minun ei anneta todistaa olevani terve, tai jos en ole kerran terve niin hankkia toista lausuntoa tai oikeaa diagnoosia. Voisin tehdä sen omalla kustannuksellani, mutta yksityisen puolen diagnoosit eivät näköjään vaikuta pätkääkään siihen, mitä rekistereissä lukee. Lisäksi, jos masennun uudelleen, minulle määrätään diagnoosin takia väärät lääkkeet!
Joka kerta kun käyn lääkärissä, oli syy ihan mikä tahansa, lääkärit kirjoittaa muistiinpanoihinsa ensimmäiseksi bipo-diagnoosini (olen katsonut itse nämä lausunnot). Viimeksi hain lääkkeet silmätulehdukseen: "Bipolaarihäiriöstä kärsivä potilas tulee vastaanotolle..." Miksi? Jokainen joka sen lausunnon pääsee näkemään, näkee myös sen diagnoosin ilman eri mainintaa. Bipo ei vaikuta silmätulehdukseen millään tavalla.
Ihan hemmetin paha mieli. Mahdollisuuteni tehdä elämässä sitä mitä haluan on paljon kapeammat kuin muilla. :´(
Kommentit (40)
Tämä on asia, josta ei juuri kuule puhuttavan. Tietenkin on tärkeää, että masentuneet hakeutuvat hoitoon ja saavat apua. Mutta on myös vähän petturuutta, että siinä yhteydessä ei sanota, että katso, että vakuutusasiasi ovat kunnossa, sillä hoidon aloittamisen jälkeen sinulle ei enää myönnetä terveys- tai henkivakuutuksia. Ja tuo on myös totta, että se masennusleima (tmv.) seuraa aina mukana. Jos menet valittamaan murtunutta rannetta, niin ensimmäisenä kysytään, että oletko varma, että ranne on kipeä vai olisiko kyse psykosomaattisesta oireilusta. Ennen avun hakemista masennukseen on siis tiedostettava, että sen jälkeen tarvitset lääkärissä ehkä aina tukihenkilön mukaan, joka vakuuttaa, että kyllä tämä ihminen oikeasti liukastui ja ranne on syytä kuvata.
Eli sympatiat ap:lle.
Harmi että et ole saanut purettua diagnoosia. Etkö voi mennä uudelleen vaikka psykiatrian poliklinikalle ja pyytää tutkimuksia?
Sinänsä on tosi tärkeää että hoitava lääkäri tietää jos asiakkaalla on diagnosoitu mielisairaus. Kiva lähettää psykoottinen potilas uudelleen ja uudelleen kalliisiin tutkimuksiin...
Tosi kurjaa. Monia pelottaa tuo sama, etenkin jos joskus tulee jokin fyysinen sairaus tai sairaskohtaus ja sen takia ei saa julkiselta somaattista hoitoa vaan esim. sydänkohtaus tulkitaan heti ahdistukseksi.
Muista kuitenkin että tosi isolla osalla väestöstä ja varsinkin nuorilla on jokin mt-diagnoosi, alkaa olla niin yleistä että asenteetkin pikkuhiljaa muuttuvat.
Vaihdon osalta ei tietääkseni vaadita terveystodistusta yleiseltä lääkäriltä, voit hakea yksityiseltä?
Vakuutusasioiden osalta saat sympatiani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään vanha diagnoosi vaikuta vaihtoon pääsyyn? En muista, että terveyttä olisi tarvinnut edes todistella vaihtoon pyrkiessä. Jos kerran nyt olet terve, niin etkö voi hakea uutta terveystodistusta lääkäristä, joka toteaa sinut terveeksi?
Voisiko kyse olla jostain EU.n ulkopuolisesta maasta jossa vaihtoa varten tarvitaan sairasvakuutus? Jenkeissä ainakin taitaa olla jotain tällaisia.
Kaikki ne idiootit jotka ihmettelevät ketä kiinnostaa omakanta ja sen puutteellinen tietoturvasuoja, voisivat lukea APn tarinan.
Nykyään ihmisiä diagnosoidaan ihan liian heppoisin perustein, ja ne diagnoosit ovat useinkin täysin vääränlaisia. Minulla on muka psykoottisia oireita, vaikka olen 110% järjissäni. Olen epäluuloinen ihmisiä kohtaan, koska minua on kiusattu koko ikäni. Olen yrittänyt sanoa lääkärilleni tästä asiasta, ja olen juurta jaksaen selittänyt että mistö on oikeasti kysymys mutta hän ei ota sanojani kuuleviin korviinsakaan, hän vain inttää että oireiluni ovat psykoottista. Harmittaa, ja pelottaa että miten tämä diganoosi tulee vaikuttamaan elämääni tulevaisuudessa, myös toinen diagnoosi minulta löytyy eli masennusdiagnoosi. On tämä touhu kyllä niin syvältä kuin olla ja voi. Näitä diagnooseja vaikka keksimällä keksitään että lääkärit pääsisivät määräämään ihmisille mahdollisimman paljon lääkkeitä, asia johon on useat muutkin henkilöt kiinnittäneet huomiota, joten ei tämä ole mikään virheellinen tulkinta, tottahan se on. Rahallinen hyöty on siinä takana, viis oikeasta diganoosista tai potilaan hyvinvoinnista.
Tämänkin takia vastustan Kanta-rekisteriä. Ärsyttävää, että jotain terveystietoa ei pysty salaamaan. Mikä tahansa terveystieto, jota ei halua muiden tietoon, on siellä sitten kaikkien saatavilla.
Ellei sitten kiellä kokonaan Kannan näkymistä muille, mutta kappas, kun kaikki tiedot sinne kuitenkin menevät, niin moni taho vaatii saada tietää kaikki kantatiedot, jotta henkilö saisi jonkun palvelun, oikeuden tms.
ongelma on tietysti siinä, että vaikka aapeella olisi ollut pelkästään masennus, eli diagnoosi olisi ollut se hänen mielestään oikea. tilanne olisi silti sama. Ei hän silloinkaan vakuutusta saisi. Vaihtoon hän tosin pääsisi, niin kuin pääsee nytkin, jos hoitotasapaino on kunnossa - ulkomaille pääsee vaihtoon ilman pitkäaikaissairaanakin, pitää vain vakuuttaa voivansa ihan itse maksaa sairaudenhoitokulunsa (eli pitää omistaa luottokortti ja kotimaassa jotain vakuudeksi kelpaavaa). Mun sisko esim on reumaatikko, kyllä sekin on vaihdossa ollut (USAssa) vaikka vakuutuksessa on suljettu pois kaikki mahdollinen ortopedinen tai tulehduksellinen ongelma, ja vaikka taudin hoitaminen biologisilla lääkkeillä on varsin kallista.
Minua pidetään Aspergerina (onneksi tiedoissa lukee vain "epäillys") vaikka kyseessä on sekoitus omaa persoonaani sekä arkuutta mikä on tullut ptsd:n seurauksena. Olen jo sitä mieltä että jos tästä tokenen niin liukenen elämään normaalia elämää ulkomaille. Sen verran paljon sotkuja on tallentunut eri tietokantoihin.
Kiitos vastauksista. Osa ei tainnut lukea aloitusta. Diagnoosia ei saa muutettua, se on käytännössä mahdotonta, kuten kerroin. Ja kun on jokin "pysyvä" sairaus, se merkitään terveystodistuksiin, vaikka kävisi sata kertaa pyytämässä uuden.
Masennusdiagnoosi taas on täysin eri asia lääkärintodistusten suhteen. Se on ns. "ohimenevä", vakuutuksessakaan se ei vaikuttaisi ikuisesti. Bipo taas on pysyvä ja todellakin estää monta asiaa. Vaihtoon halusin Venäjälle. Olen selvittänyt asiaa ja se näyttää mahdottomalta. Jos joku bipo on siellä ollut, niin olisi hauska kuulla miten se on ollut toteutunut. Muuttamisen ja vaihdon estää toki moneen muuhunkin maahan.
Ei tullut edes mieleen tuo Omakannan tietoturva. Tai se että muutkin kuin lääkärit käyttäisi sitä! Ketkä?! :(
ap
Jep. Tästä syystä en ole ikinä mennyt, enkä mene lääkärille vaikka olen ilmiselvä kaksisuuntainen. En halua pilata elämääni.
Otat yhteyttä oikeusasiamieheen tai johonkin. Ei se ole mahdollista, että jos diagnoosi on väärä, se olisi silloin ikuinen. Se ei voi olla pysyvä diagnoosi, jos se kerran perustuu virheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä oikeusasiamieheen tai johonkin. Ei se ole mahdollista, että jos diagnoosi on väärä, se olisi silloin ikuinen. Se ei voi olla pysyvä diagnoosi, jos se kerran perustuu virheeseen.
Voiko niin tehdä? Onko oikeusasiamies oikea taho? Miten se toimii? Ei ole tullut mieleenkään. :O Olispa ihanaa, jos saisi joskus tämän asian korjattua!
ap
Odotas jos tarviit poliisin apua saat vain murahtelua ja ylenkatsetta. Ilmoituksiasi ei oteta edes vastaan koska ole hullu jne. Jos vlitat niin sama juttu. Kaikken epäreiluinta tämä on jos olet ollut onnettomuuden tai raiskauksen takia hoidossa ja epäpätevässä hoidossa niin diagnoosisi voi olla ihan mikä vaan ja se vaikuttaa purkamattomana koko eliniän. Nettiinkin se ulottuu sillä eihän tietenkään se osastonsihteeri tai lääkäri tai sh osaa pitää suutaan kiinni ja lähikauppakin tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko niin tehdä? Onko oikeusasiamies oikea taho? Miten se toimii? Ei ole tullut mieleenkään. :O Olispa ihanaa, jos saisi joskus tämän asian korjattua!
ap
Minä menin saman asian takia valittamaan ei pureta! Otin oikein lakimieheenyhteyden joka sanoi että se nyt vaan niin on että tässä valtiossa joillain on valtaa määrätä kuka sinä olet !
Eihän sekään kouluampujaksi kiusattu poika koskaan saa purettua merkintöjään vaikka koko asia oli kohdallaan tuulesta temmattu! Ei onnistu purku.
Lukematta muita vastauksia, oletko Ap ollut yhteydessä potilasasiamieheen? Uskoisin, että hän voi auttaa.
Potilas voi pyytää merkinnät terveydenhuollon asiakirjoista poistettaviksi, laki siis sanoo niin, että potilaalla on oikeus tähän. Lääkärit eivät tätä asiaa päätä, vaan potilaalla on oikeus kaikkeen häntä koskevaan materiaaliin. Selvitä asiaa potilasasiamiehen kanssa!
🇺🇦🇮🇱
Tulee mieleen, että sun varmaan pitäisi hankkia joku lakialan ihminen asiaasi ajamaan tai joku muu viranomainen. Tuo on pakko saada puretuksi kun tapahtuneesta on jo kymmenen vuotta. Tsemppiä Ap ja toivottavasti saat asiasi kääntymään omaksi eduksesi!
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin takia vastustan Kanta-rekisteriä. Ärsyttävää, että jotain terveystietoa ei pysty salaamaan. Mikä tahansa terveystieto, jota ei halua muiden tietoon, on siellä sitten kaikkien saatavilla.
Ellei sitten kiellä kokonaan Kannan näkymistä muille, mutta kappas, kun kaikki tiedot sinne kuitenkin menevät, niin moni taho vaatii saada tietää kaikki kantatiedot, jotta henkilö saisi jonkun palvelun, oikeuden tms.
Itse asiassa Kanta.fi nimenomaan helpottaa sitä omien tietojen salaamista, sillä sieltä pystyy jokainen piilottamaan kaikki omat tietonsa parilla klikkauksella. Sen sijaan vanhassa systeemissä piti anoa lupaa ylilääkäriltä kirjallisesti, jos halusi omat tietonsa pyyhittäväksi.
🇺🇦🇮🇱
Ei kai mikään vanha diagnoosi vaikuta vaihtoon pääsyyn? En muista, että terveyttä olisi tarvinnut edes todistella vaihtoon pyrkiessä. Jos kerran nyt olet terve, niin etkö voi hakea uutta terveystodistusta lääkäristä, joka toteaa sinut terveeksi?