Vastaa rehellisesti! Jos alkoholin hinta Suomessa putoaisi rajusti, mitä alkoholinkäytöllesi tapahtuisi?
Oletetaanpa vaikka, että S-Marketissa myytäisiin viinejä. Halvin pöytäviini maksaisi 2-4 euroa pullo, keskihintaiset pullot 5-7 ja paremmat viinit 8-10. Kalliit juhlaviinit edelleen Alkosta tai erikoismyymälöistä.
Tavallinen olut maksaisi vaikka euron 0,5 litran tölkissä ja 0,33 litran pulloja saisi vaikka 70 sentillä. Samat hinnat siidereillä.
Muuttuisiko alkoholinkäyttösi jotenkin? Lisääntyisikö? Arkipäiväistyisikö? Käyttäisitkö alkoholia enemmän ruoanlaittoon, etkä joisi sitä? Joisitko vähemmän kerralla, kun viinipullon avaaminen ei olisi mikään erikoistilaisuus?
Kommentit (65)
No minä voin ihan rehellisesti myöntää, että kyllä se kulutus varmaan lisääntyisi, ainakin vähän. Joisin varmaan enemmän viiniä ja breezereitä kuin jotain Pirkkasiideriä. Ja joo, olen jo nyt siinä ongelmakäytön rajoilla. Ehkä näin on ihan hyvä, niin ei lipsahda sinne alkoholismin puolelle.
Ostaisin useammin laadukkaampia ja erikoisempia oluita. Viineissä varmaan menisin edelleen halvimman mukaan, koska viineissä hinta ei takaa laatua.
Käyttäisin myös paljon enemmän ravintolapalveluita, olettaen että yrittäjät ymmärtävät laskea hintoja alaspäin.
Ei millään tavalla. Suunnilleen kerran kolmessa vuodessa juon alkoholia, ja silloin humalahakuisesti. Vedän pyllyt olalle, maksoi mitä maksoi. Toisaalta nyt alkaa tuntua, että on tainnut jäädä menneisyyteen koko myrkky. Ei sitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Jummijammi kirjoitti:
Ei vaikutusta.
Lopetin viime syksynä alkoholin juomisen kokonaan. Vaikka alkoholi ei ollut minulle ongelma, vasta sen lopettamisen jälkeen huomasin, että siitä oli tullut liian erottamaton osa viikonlopun viettoani ja kului välillä alkoholia viikollakin. Pikku tissuttelu kuulostaa tosi viattomalta, mutta loppujen lopuksi alkoholin käyttöön muodostui liian vahva side, josta halusin eroon. Lopettamisen jälkeen alkoholia teki mieli päivittäin, vaikka en normaalisti juonut päivittäin. Nyt mieliteko alkaa pikkuhiljaa hellittää.
En aio aloittaa uudelleen, joten mun puolesta hinta saisi mieluummin nousta :D
Olihan se selkeästi ongelma..
Juomiseni ei aiheuttanut ongelmia. En ollut usein humaltunut ja silloinkin vain lievästi. Kulutuksella ei ollut vaikutusta talouteeni, työkykyyni tai terveyteeni, krapulaa en pode koskaan, lasten nähden en ollut humalassa jne. En näe, että juomiseni olisi aiheuttanut minulle tai kenellekään toiselle ongelmia. Mutta itse koin ongelmaksi juuri tuon henkisen siteen, eli siinä oli minulla selkeä ongelma.
Olisi rahaa tehdä muutakin kuin ryypätä.