Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastaa rehellisesti! Jos alkoholin hinta Suomessa putoaisi rajusti, mitä alkoholinkäytöllesi tapahtuisi?

Vierailija
19.01.2017 |

Oletetaanpa vaikka, että S-Marketissa myytäisiin viinejä. Halvin pöytäviini maksaisi 2-4 euroa pullo, keskihintaiset pullot 5-7 ja paremmat viinit 8-10. Kalliit juhlaviinit edelleen Alkosta tai erikoismyymälöistä.

Tavallinen olut maksaisi vaikka euron 0,5 litran tölkissä ja 0,33 litran pulloja saisi vaikka 70 sentillä. Samat hinnat siidereillä.

Muuttuisiko alkoholinkäyttösi jotenkin? Lisääntyisikö? Arkipäiväistyisikö? Käyttäisitkö alkoholia enemmän ruoanlaittoon, etkä joisi sitä? Joisitko vähemmän kerralla, kun viinipullon avaaminen ei olisi mikään erikoistilaisuus?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määrällisesti muuttuisi mihinkään.. ehkä kokeilisin eri viinejä rohkeammin kun rahallinen menetys olisi pienempi vaikka viini ei olisikaan mieleistä ja se jäisi juomatta.

Vierailija
42/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ostaisin parempia viinejä silloin kun viiniä ostan.

- Veisin useammin tuliaisviinejä kun käyn kylässä.

- Ostaisin parempia oluita.

Nytkin saan parhaimmillaan helposti paljon halpaa viinaa jos haluan, koska asun Helsingissä ja Tallinnaan pääsee niin helposti piipahtamaan. Mutta en sieltäkään roudaa yleensä kuin max. pari viinipulloa tai tonkan jos on suuremmat juhlat tulossa.

Sen verran harvoin mitään ex tempore kaljoja ostelen että tuskin ostaisin vaikka maksaisivat 50centtiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurimmalla osalla arkielämä töineen, harrastuksineen ja parisuhteineen aseta jonkinlaiset rajat kulutukselle vaikka se olisi ilmaista. Ehkä hintojen pudotessa voisi alussa tulla pieni piikki maan keskikulutuksessa, mutta se tuskin kestäisi kauaa. Suomen holhoava alkoholipolitiikka ei tule raitistamaan kansaa merkittävästi, vaikka päättäjät ovat vuosikymmeniä näin ilmeisesti uskoneet.

Vierailija
44/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa Karjala maksaa jo nyt jotain 70-80s/tölkki ja monet kerrat tarttuu muutama mukaan, vaikka paskanmakuista bisseehän se on. Minusta kuitenkin hinta/laatu/humala suhteeltaan todella edullinen :D

Vierailija
45/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttaisi enaa kulutukseen. 

Teinina olisin juonut enemman, muistan ku piti laskea etta eurot riittaa just siihen black cat-pulloon ja kahteen bacardi breezeriin (hyi hitto). 

Vierailija
46/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikutusta.

Lopetin viime syksynä alkoholin juomisen kokonaan. Vaikka alkoholi ei ollut minulle ongelma, vasta sen lopettamisen jälkeen huomasin, että siitä oli tullut liian erottamaton osa viikonlopun viettoani ja kului välillä alkoholia viikollakin. Pikku tissuttelu kuulostaa tosi viattomalta, mutta loppujen lopuksi alkoholin käyttöön muodostui liian vahva side, josta halusin eroon. Lopettamisen jälkeen alkoholia teki mieli päivittäin, vaikka en normaalisti juonut päivittäin. Nyt mieliteko alkaa pikkuhiljaa hellittää.

En aio aloittaa uudelleen, joten mun puolesta hinta saisi mieluummin nousta :D

Vierailija
47/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että muuttaisi. En juo kuin todella harvoin saunasiidereitä, koska huonontavat unta niin älyttömästi nyk. Lääkityksen kanssa (minulla siis hermovaurio, nivelrikkoja ym.)

Toki olis mukava, jos viihteelle lähtiessä menis vähemmän rahaa mutta olen käynyt n. Kerran kuussa ja nyt olen ajatellut harventaa siitäkin ku ne rapulat on kauheita.. vaikka kuinka joisi vähän, nätisti ja vettä välissä.

Juhlatilaisuuksiin ja ruuanlaittoon ostaisin enemmän viinejä varmaan, ja saattaisin joskus ostaa niitä ruton kalliita pikkupulloja kun tekee mieli vaan yhtä lasillista.

Vierailija
48/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ehkä vähän useammin viiniä ruokajuomaksi, nykyään vain muutaman kerran vuodessa. Tosin jos sitä viiniä saisi edelleenkin vain Alkosta, niin silloin ei hintojen lasku vaikuttaisi lainkaan, lähin Alko on tosi kaukana.

Vierailija
49/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joisin laadukkaampaa viiniä, tai sitten ostaisin säästöllä parempaa ruokaa ja vaikka naposteltavia viinin kaveriksi. Juustoa ja keksejä, pähkinöitä, oliiveja jne. En aio ainakaan juoda lisää, sillä en nauti vahvasta humalatilasta. Olisi hyvä, jos kauppaan tulisi edullisia 10% punkkuja. Alkon valikoimassa edullisissa  viineissä on isot alkoholiprosentit, 13-14% menee ikävästi päähän jo ensimmäisellä lasillisella jos ei laimenna. laimennettu viini taas ei ole hyvää.

Vierailija
50/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin pykälää tai kahta parempia viinejä.  Määrä tuskin nousisi. 

Vierailija
51/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia juuri ollenkaan, mutta jos 2 €:lla saisi juomakelpoista viiniä, varmasti ostaisin sitä useammin. Ehkä jopa pullo tai pari kuussa ruoan seuraksi.

Vierailija
52/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jummijammi kirjoitti:

Ei vaikutusta.

Lopetin viime syksynä alkoholin juomisen kokonaan. Vaikka alkoholi ei ollut minulle ongelma, vasta sen lopettamisen jälkeen huomasin, että siitä oli tullut liian erottamaton osa viikonlopun viettoani ja kului välillä alkoholia viikollakin. Pikku tissuttelu kuulostaa tosi viattomalta, mutta loppujen lopuksi alkoholin käyttöön muodostui liian vahva side, josta halusin eroon. Lopettamisen jälkeen alkoholia teki mieli päivittäin, vaikka en normaalisti juonut päivittäin. Nyt mieliteko alkaa pikkuhiljaa hellittää.

En aio aloittaa uudelleen, joten mun puolesta hinta saisi mieluummin nousta :D

Olihan se selkeästi ongelma..

Vierailija
53/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuttuisi lainkaan. Kulutan yhtä paljon oli sitten hinta tonni/pullo, tai euron/pullo. En nimittäin juo alkoholia. 😏

Vierailija
54/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi kotiin sen enempää kuin nytkään, mutta kävisin varmaan useammin viinilasillisella jossain mukavassa paikassa (jos siis hinnat alenisivat ravintoloissa). Jos vitosella sais 16 cl hyvää punkkua...

Vierailija
55/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sä tosissaan, että tän palstan käyttäjillä dokaaminen olisi rahasta kiinni? Millainen kaveri porukka sulla on?

Mun kaveriporukka osaa kirjoittaa ainakin yhdyssanat oikein. Kaveriporukkani ei myöskään dokaa, vaan juo sivistyneesti. Uskon, ettei alkoholin kulutus lisääntyisi, vaikka alkoholin hinta laskisi. 

Vierailija
56/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttaisi kulutukseen mitenkään.

Rahaa saattaisi mennä vähemmän alkoholiin, tai sitten satsaisin laadukkaampiin juotaviin (=oluet ja viinit).

Jos hintojen putoaminen heijastuisi myös baareihin, niin ehkä baareissa tulisi istuttua enemmän pitkän kaavan mukaan ja ne puoleen yöhön kestävät aloittelut jäisivät pois/vähemmälle.

Tämä olisi erittäin positiivista tapahtumien osalta, kun ei tarvitsisi ennen alueelle menoa kiskaista kiireellä juotavia, vaan voisi nauttia niistä tapahtuman ohessa.

Eikä mene kamalasti puihin vaikka sanoisin että puhun tässä nyt koko tuttavapiirini (20-35-vuotiaita pk-seutulaisia) puolesta.

Vierailija
57/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin enemmän viinejä kotiin ja siten myös todennäköisesti joisin niitä. Varsinkin jos viiniä voisi ottaa suoraan ruokakaupan hyllystä, niin pullo lähtisi helposti mukaan. Muiden juomien kohdalla vaikutusta ei olisi.

Olen tyytyväinen nykyiseen käytäntöön ja en haluaisi halvempia hintoja tai viinejä ruokakauppaan.

Vierailija
58/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää alkoholista, joten en käyttäisi sitä kun en käytä nytkään.

Vierailija
59/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLEN OLLUT USKOSSA JO 20 VUOTTA EIKÄ MINULLA OLE EDES KUOLEMAN PELKOA

Liittyi alkoholikeskusteluun miten? Jos olet kristitty, kuten veikkaan, niin muista toki, että Jesselle punkku kelpasi palan painikkeeksi :)

Vierailija
60/65 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttaisi meillä mitenkään. En juo lainkaan, mies hyvin vähän ja silloin kun viiniä kotiin ostetaan (vieraita tms), hinta ei ole se valintakriteeri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi