Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun mies ei vaan siivoa (ja tajua miten se väsyttää ja turhauttaa)

Vierailija
19.01.2017 |

Pohjustuksena; suhteen alussa mies siivosi itsenäisesti, mutta se vaan "jäi" yhden työttömyyspätkäni aikana pois. Meillä on muuten rakastava suhde (mies kannustaa ja tukee minua, ymmärtää enimpiä oikkujani ja ongelmiani yms), mutta tämä jäytää pahasti. Tilannetta on jatkunut jo useamman vuoden eikä vaikuta olenko ollut työttömänä vai töissä tai sairaana.

Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen että saan jatkuvasti patistaa miestä siivoamaan. Aina tulee lupaus että hän hoitaa, ja aina saan pettyä. Esimerkki tältä kuulta; mies lupasi kaksi viikkoa sitten että seuraavan kerran kun lämmitetään sauna, niin hän pesee sen. Mutta aina on tullut jokin painava este (oho meni näin myöhään, väsyttää, no huomenna, nyt heikottaa) miksi sitä ei ole nyt voinut hoitaa. Sama homma imuroinnissa, lupasi että hoitaa maanantaina. No kaivoi imurin esiin tiistaina ja imuroi yhden huoneen, tuli puhelu ja imuri on yhä tuossa odottamassa loppukämpän imurointia.
Ja tämä on kuitenkin jo edistystä, kun aiemmin hän vaan lupasi että joskus hoitaa eikä koskaan hoitanut. Sitten tajusin että pitää sopia päivämäärät milloin asiat hoidetaan (ja siltikin venkoillaan eikä mies edes tajua hävetä).

Mies hokee että ei jaksa viikolla siivota. No joo, on fyysinen työ, mutta kun ei hoida hommia edes viikonloppuna! Sovittiin että pyritään siivoamaan yhdessä lauantaisin aamupalan jälkeen. Aina tulee jotain "tärkeää" miksei voi hoitaa. Käytännössä minä hoidan viikkosiivoukset. Ollaan saatu sovittua tiski- ja pyykkivuorot jotka sentään on pitäneet.

Olen kokeillut jättää täysin siivoamatta. Ei toimi ja minua vaan alkaa oksettaa kun vessa haisee pistävälle virtsalle kuukauden jälkeen eikä mies herää. Joten olen siirtynyt takaisin omaan viikkosiivousrutiiniini ettei kämppä mene ihan paskaksi siivoamattomuuden takia. Olen kokeillut listoja, mutta mies ei niitä käytä ja katso. Ja nyt vähitellen sopinut vuoroja, mutta luistelee niistäkin tosiaan pois. Olen yrittänyt että yhdessä päätetään säännöt (kun valitti listojen kohdalla että yksin ne päätin), vaan ei ala keskustelemaan asiasta (koska aina on jotain "tärkeämpää").

Olen monet kerrat jutellut tästä miehelle, ja ei vaan näytä ymmärtävän miten turhautunut olen jatkuvasti patistamaan ja miten se loukkaa kun tuntuu että mies ei vaan välitä. Jos suutun, niin nalkutan. Jos itken niin silloin mies lupailee tyhjiä. Jos masennun taas siitä kun siivoan yksin niin käskee minun piristyä kun hänelle tulee huono omatunto.

Sentään tekee ruokaa puolet ajasta ja kesäisin ajaa pienen nurmikkomme. Mutta olen kyllästynyt olemaan se joka on päävastuussa ja orkesterinjohtaja siivouksessa. Olen hokenut että jos jotain haluaa lahjaksi antaa niin siivoaa spontaanisti kodin. Ei ole tapahtunut. Olen sanonut että lapsia en ala tehdä, ennenkuin näen että osaa olla omatoiminen siivouksen kanssa. Toteaa vaan että kyllä hän silloin kun lapsi on niin muuttaa tavat (joo niin varmaan). Joten mitä voin enää tehdä?

Kommentit (307)

Vierailija
1/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ja kotitalousvähennys<3

Vierailija
2/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin teette sen lapsen, niin on sit kaks lasta talossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä siivottavan joku viidensadan neliön talo :D

Vierailija
4/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiiän tunteen. "Kyl mä siivoisin enemmän ja itsenäisesti jos sä et kokoajan patistais ja nalkuttais asiasta" juu niin vissiin.

Myöntänyt kyllä sen että ei häntä häiritse sotku niin paljoa. Mut en vaan ymmärrä kun edes pöytää ei osata pyyhkiä muruista!!!

Vierailija
5/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaksi aikuista saa aikaiseksi sellaisen sotkun, että tuosta tulee ongelma?

Vierailija
6/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä lisäisin että kun olin pahimmassa työuupumuksessa, niin miehellä ei käynyt mielessäkään, että voisi siivota kämppää puolestani. Olin siinä kunnossa että töiden jälkeen joko istuin sohvalla ja tuijotin tyhjyyteen ilman mitään aivotoimintaa tai itkin holtittomasti. Tajusin vasta jälkikäteen että kämppä oli yksi paskaläävä. Ja kun olin vähemmän uupunut (mutta silti olisin tarvinnut lomaa vähintäänkin siivouksesta) hoidin viikkosiivoukset yksin (enkä sen jälkeen jaksanut enää yhtään mitään muuta).

Joo mies tuki muuten, mutta olisin tarvinut myös tukea tuohon arjen pyörittämiseen. En vaan ymmärrä miten ei voi aikuisella ihmisellä naksahtaa päässä miten iso asia parisuhteelle tasa-arvoinen arjen pyöritys ja siivous.

Ap

Vierailija
7/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tiiän tunteen. "Kyl mä siivoisin enemmän ja itsenäisesti jos sä et kokoajan patistais ja nalkuttais asiasta" juu niin vissiin.

Myöntänyt kyllä sen että ei häntä häiritse sotku niin paljoa. Mut en vaan ymmärrä kun edes pöytää ei osata pyyhkiä muruista!!!

Ei ne muruset siinä päydällä ruokaa pyydä.

Se siivoaa kumpaa sotku häiritsee.

Vierailija
8/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaksi aikuista saa aikaiseksi sellaisen sotkun, että tuosta tulee ongelma?

No jos toinen elää kuin syöttöporsas.

Vierailija
9/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään. Jos ei tee niin ei tee. Sä voit ainoastaan päättää, että haluatko jatkaa tuollaista elämää tuollaisen ihmisen kanssa.

Mä olen itse niin mukavuudenhaluinen, että en alkaisi tappelemaan samasta itsestäänselvyydestä koko ikääni. Ei siivoaminen ole minunkaan mielipuuhiani, ja siksi haluan, että se hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti ja säännöllisesti. Enkä todellakaan suostu olemaan se ainoa siivooja talossa, missä asuu kaksi aikuista ihmistä. Jos ei kiinnosta ottaa täyttä vastuuta omasta osuudestaan, en asu sellaisen kanssa. Omat kämpät, sitten saa pitää sellaisen siivon minkä haluaa.

Vierailija
10/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana!

Vierailija
11/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä mies pääsee luistelemaan vastuusta. Entä kun tulee ajat että ei tuommoiseen olisi millään varaa, sitten kaikki olisi taas vastuullani.

Ap

Vierailija
12/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolla periaatteella toinen voi olla siivoamatta ollenkaan. Mihin muuhun tämä pätee? Että se on uskollinen, jota asia häiritsee, jos mua ei häiritse niin saan pettää? Että mua ei pieni läpsiminen häiritse, älä sinä läpsi jos sua häiritsee. Tai mua ei häiritse vaikka olisin kännissä aamusta iltaan, jos sua häiritsee niin älä juo.

Vierailija
13/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kun se "sotku" on pari murua väärässä paikassa.

Vierailija
14/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on erilaiset siivousstandardit, eikä miehesi tule ikinä muuttumaan. Yritä saada hänet tekemään jotain muita kotitöitä. Minäkään en siivoa, mutta pesen ja ripustan pyykit, käyn kaupassa ja tiskaan.

Vierailija
15/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat saaneet typerän kasvatuksen. Äidit ovat paaponeet, ja tehneet kaiken pojan puolesta. Siksi siivoaminen on miehille 100% vastenmielistä työtä, jota naisten kuuluu tehdä. Mies voi elää läävässä. Sitä varten on olemassa vaimokone. Miehesi ei ole kasvanut kovin aikuiseksi. Koska aikuinen tekee siivouksen, vaikka inhoaisikin sitä. Aikuinen tajuaa, miksi on siivottava. Vieläpä säännöllisesti.

Suomessa käytettäisiin kotisiivouspalveluja - ylläri, 99% naissiivoajia - jos se olisi edullisempaa. Tavispalkansaajatkin ostaisivat siivoustyötä, ellei se olisi hinnoiteltu pilviin.

Kautta maailman ja historian miehet eivät ole siivonneet. Se kun on sitä naisten työtä. Samoin ruuanlaitto ja pyykinpesu.

Vierailija
16/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei! Se siivoaa joka on sotkenut. Ap:n on turha odottaa että mies alkaisi aktiivisemmaksi lastenteon jälkeen. Pahemmaksi se yleensä menee.

Vierailija
17/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se mies, jos joskus haluat onnellisen perheen. Tuo vain pahenee tuosta ajan mittaan (lapsen syntymän jälkeen ei tekisis kotona yhtään mitään), olet miehelle itsestään selvyys, eikä hän tule käsittämään, miksi jätit hänet.

Miehessä on suuri perusvika: ei osaa asettua sun asemaan ja on valmis käyttämään puolisoaan hyväkseen päästäkseen mahdollisimman helpolla.

Vierailija
18/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä mies pääsee luistelemaan vastuusta. Entä kun tulee ajat että ei tuommoiseen olisi millään varaa, sitten kaikki olisi taas vastuullani.

Ap

Siitäkö tästä on kyse, että toinen pääsee vähemmällä? Kai sinäkin teet yhtä paljon töitä ja tuot saman verran pättääkää kotiin?

Vierailija
19/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat saaneet typerän kasvatuksen. Äidit ovat paaponeet, ja tehneet kaiken pojan puolesta. Siksi siivoaminen on miehille 100% vastenmielistä työtä, jota naisten kuuluu tehdä. Mies voi elää läävässä. Sitä varten on olemassa vaimokone. Miehesi ei ole kasvanut kovin aikuiseksi. Koska aikuinen tekee siivouksen, vaikka inhoaisikin sitä. Aikuinen tajuaa, miksi on siivottava. Vieläpä säännöllisesti.

Suomessa käytettäisiin kotisiivouspalveluja - ylläri, 99% naissiivoajia - jos se olisi edullisempaa. Tavispalkansaajatkin ostaisivat siivoustyötä, ellei se olisi hinnoiteltu pilviin.

Kautta maailman ja historian miehet eivät ole siivonneet. Se kun on sitä naisten työtä. Samoin ruuanlaitto ja pyykinpesu.

Todellisuudessa äidin paapomisella ei ole miehen kotitöiden tekemiseen paljoakaan vaikutusta. Paljon suurempi merkitys on miehen isän antamalla esimerkillä kotitöiden tekemisestä.

Vierailija
20/307 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin teette sen lapsen, niin on sit kaks lasta talossa.

Onneksi on edes verran järkeä päässä että lasta en ole alkanut tekemään. En jaksa kahden lapsen sotkuja korjailla. Olen suoraan sanonut miehelle että tämä on suurin syy, eikä ole hätkähtänyt siitä ja korjannut tapojaan. On masentunut että miksi syytän asiasta vain häntä, kun on minusakin vikoja. On joo, mutta pyrin niitä parhaani mukaan korjaamaan, ja miehen tapauksessa tuntuu että hän ei arvosta sanomisiani ja tunteitani sen vertaa että yrittäisi korjata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi