Aika ei vaan riitä arjessa!
Ärsyttää syöttää lapsille valmisruokaa mutta en ehdi tehdä ruokaa päivittäin. Käydään ulkona, hoidetaan koirat, talon lämmitys, pyykin pesu yms. siivous/tiskit. Töiden lisäksi siis. Tuntuu ettei jaksa eikä ehdi mitään. Klo 5 herätys, lapsilla klo 5.30 joten aikalailla klo 20 ollaan nukkumassa jo. Kotona klo 16.30.
Ahdistaa aina tää ajan vähyys
Miten te helpotatte arkea?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee ruoat, usein viikonloppuna jotain mitä voi syödä parina päivänä, osa pakastetaan. Pyykkiä ei tarvitse pestä koko ajan. Jo pienikin lapsi oppii viemään itse astiansa astianpesukoneeseen ja pyykkinsä pyykkikoppaan.
Mitä tarkoitat ap kun sanot, että mies on töissä? Niin meilläkin on molemmat töissä.
Tarkoitan siis että ma-pe poissa kotoa, vain viikonloput kotona. Tekee työtä toisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee ruoat, usein viikonloppuna jotain mitä voi syödä parina päivänä, osa pakastetaan. Pyykkiä ei tarvitse pestä koko ajan. Jo pienikin lapsi oppii viemään itse astiansa astianpesukoneeseen ja pyykkinsä pyykkikoppaan.
Mitä tarkoitat ap kun sanot, että mies on töissä? Niin meilläkin on molemmat töissä.
Tarkoitan siis että ma-pe poissa kotoa, vain viikonloput kotona. Tekee työtä toisella paikkakunnalla.
Ok, no mä jo ihmettelin...
Sitä suuremmalla syyllä mies voi helpottaa arkeasi viikonloppuna, juurikin esim laittamalla ruokaa tms.
Tällästä tää on. 5 herätys, lapset ylös kuudelta, päiväkodille 7, siitä äkkiä töihin, 16 lähden juoksemaan töistä että kerkeän hakea 17.. Joskus kaupassa käyntiä, ja ruoan laittoa (onneksi joka toinen päivä vaan), sitten on niitä satunnaisia pyykinpesuja, siivouksia (nämä yritän aina siirtää viikonlopulle), opiskelua... Ja vaikka mitä. Ei ole aikaa kaikelle, jostain pitää aina tinkiä ja tehdä kompromisseja. Koiraa esimerkiksi en tähän tilanteeseen ottaisi ikinä.
Ap sinä olet itse päättänyt että on tärkeämpää kuluttaa aikaa koiriin kun tehdä lapsille terveellistä ruokaa einespaskan sijaan. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap sinä olet itse päättänyt että on tärkeämpää kuluttaa aikaa koiriin kun tehdä lapsille terveellistä ruokaa einespaskan sijaan. Valintoja.
Väärin! Mä en ole päättänyt ottaa koiria vaan olen päättänyt olla ystävällinen miehelleni jonka koiria ne ovat ja hoitaa niitä hänen poissaollessaan... että äläpäs nyt siinä :D
Ja sitäpaitsi elämäntilanne ei ollut aina tälläinen että toinen on poissa viikot. Olisihan se mukavaa kun työtä löytyisi läheltä mutta kun ei se niin aina mene eikä varmaan tänään järjestely lopullista ole..
Ei lasten tsrvitse enää illalla ulkoilla. Johan ne on olleet kaksi pitkää ulkoilua siellä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten automatisoida puulämmitteinen talo?
Heivataan se puukattila mäelle ja tilalle laitetaan jotain modernimpaa.
Sähkölämmitys tulee melko kalliiksi eikä nyt muutenkaan vaihtoehtona ole lämmitysmuodon vaihto ihan äkkiä. Muuten hyvä ajatus sillä siihen suttaantuu paljon aikaa..
Öljylämmitys?
Mikset tee uunissa hautuvia pataruokia? Ruskistat lihat, pilkot kasvikset, heität ne pataan ja pata muhii itsekseen uunissa. Ruoka riittää pariksi päiväksi. Tee patoja ja keittoja ja unohda einekset. Ruoan pystyy tekemään 30 minuutissa. Viikonloppuisin ehtii tehdä pohjia valmiiksi seuraavan viikon safkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyeksi lasten yöuni jää, jos nukkuvat klo 20-5.30.
9h 30min yöuni lyhyt? No HEH.
Vierailija kirjoitti:
Ei lasten tsrvitse enää illalla ulkoilla. Johan ne on olleet kaksi pitkää ulkoilua siellä päiväkodissa.
Ok, no me ollaan nyt ulkoiltu/luisteltu/hiihdetty koska lapset ovat sitä toivoneet. Minusta on juuri tärkeää viettää siitä vähästä ajasta kuitenkin lasten kanssa aikaa. Välillä sitten pelataan sisällä tms. Siksi niille kotitöille yms jää noiden pakollisten (eli koirat ja lämmitys) jälkeen niin vähän aikaa. 3,5h menee aika nopsasti näissä kaikissa hommissa :/
Mä en tiedä mistään oikeasta elämästä mitään kun oon toistaiseksi ollut vasta kotiäiti, joten antakaa anteeksi jos puhun ihan pölöjä. Mutta jos viikonloppuna laittaa 2-4 uutta ruokaa niin että tekisi isomman satsin ja pakastaisi osan, ja viikolla vaan nostelisi sulamaan /lämmittäisi? Kiusauksia, keittoja, pastavuokia... Meillä ei ainakaan kuolla jos on parina peräkkäisenä päivänä samaa ruokaa, ja varsinkin jos töissä/hoidossa syö jotain muuta. Ja jos tästä saisi hyvän kiertävän systeemin että voisi aina nostella sulamaan viime viikonlopulta pari lajia ja sitä edelliseltä taas pari, niin ei tarvitsisi edes puputtaa samoja ruokia jatkuvasti.
Näin mä olen sen suunnitellut, voin kertoa sitten vuoden päästä miten pahasti meni käytännössä penkin alle :D :D :D Ja eineksissäkin on ihan tarjoilukelpoista ruokaa, jotain tuoretta vain kaveriksi :) Meillä molemmat 3v ja 5v kuorii onnesta soikeana porkkanoita sen aikaa että minä saan muut osat esille. 3v tosin ei tajua kääntää porkkanaa joten tarvitsee vähän apua lopuksi, mutta porkkana maistuu paremmalta kun se on ensin itse veistetty puolikkaaksi! Isompi myös paloittelee kurkkua, tomaattia, paprikaa, irrottelee parsakaalin ja kukkakaalin kukintoja... Ei se oikeasti sitä ruuanlaittoa nopeuta, yleensä päin vastoin, mutta se antaa mulle aikaa tehdä sen mitä täytyy ilman että nälkäkurjet kiekuu.
Montako tulisijaa ja mistä helvetin kaukaa sä haet ne puut, jos lämmitykseen menee kolme ja puoli tuntia? Pitääkö niiden palamista tuijottaa koko se aika?
Kokeile olla vaikka viikko ilman internetiä, niin alkaa kummasti löytyä sitä aikaa ruuanlaittoonkin.
Kuinka pitkä työmatka sinulla oikein on, jos heräät jos viideltä ja kuitenkin olet vasta 16.30 hakemassa lapsia??
Mä oon skipannut noi ulkoilut arki-iltaisin kokonaan ja viikonloppuisinkin ehkä kerran päivässä. Päiväkodissa ulkoilevat 1-2xpäivässä, niin se riittää. Toki jos on koira, niin silloinhan on pakko. Pyykkiä pesen kyllä joka päivä koska se vie vähemmän aikaa kun jos annan pyykkien kasaantua. Imuroin ehkä kerran viikossa, rikkaimurilla pahimmat murut keittiöstä vähän useammin. Astianpesukonekin pyörii kerran päivässä. Ruokaa teen yleensä niin että sitä on seuraavallekin päivälle.
Mutta joo, tuttu tunne silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, no me ollaan nyt ulkoiltu/luisteltu/hiihdetty koska lapset ovat sitä toivoneet. Minusta on juuri tärkeää viettää siitä vähästä ajasta kuitenkin lasten kanssa aikaa. Välillä sitten pelataan sisällä tms. Siksi niille kotitöille yms jää noiden pakollisten (eli koirat ja lämmitys) jälkeen niin vähän aikaa. 3,5h menee aika nopsasti näissä kaikissa hommissa :/
Vietä aikaa kokaten lasten kanssa. Ei meillä ole koskaan hoitopäivän päälle enää ulkoiltu. Mieluummin sitten koko perhe viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Montako tulisijaa ja mistä helvetin kaukaa sä haet ne puut, jos lämmitykseen menee kolme ja puoli tuntia? Pitääkö niiden palamista tuijottaa koko se aika?
Kokeile olla vaikka viikko ilman internetiä, niin alkaa kummasti löytyä sitä aikaa ruuanlaittoonkin.
:D
No en tiiä miksi ees vastaan tähän kun et ajatuksella lukenut tätä mutta siis kolme ja puoli tuntia aikaa hoitaa kaikki kotityöt ja koirat ja lapset ja ruoka _JA _Lämmitys. Jos kaupassa käydään niin aikaa tietty vähemmän. Puilla lämmitetään pannu sekä kaksi tulisi jaa sisällä. Internettiä käytän vain illalla ja oikeasti harvoin, en esim katso tv.tä
Meillä esim joku quiche salaatin kanssa ja keitto keivän yms riittää koko viikon illoiksi. Samaten lasagne on helppo ja nopea, uunikala ja muussi jne. Ihan hyvin voi syödä parina iltana samaa ruokaa.
Kauppareissut viikonloppuun kokonaan.
Suunnittelu on avain ruoanlaittoon.Teet edellisenä iltana mitä voit etukäteen niin ruoka tulee nopeasti.esim.makaronilaatikko maanantaiksi:keität makaronit ja jauhelihan paistat valmiiksi sunnuntaina, maanantaina kun tulette kotiin laitat laatikon heti ovesta sisälle tullessa uuniin.Perunat voi kuoria edellisenä päivänä ja laittaa kylmään veteen jääkaappiin valmiiksi.Etukäteen valmistelemalla seuraavan päivän ateriaa nopeutat ruoanlaittoa.