Vanhana lapsen saaneet?Käytitkö apuja vai luomuna?Minkä ikäinen olit raskautuessasi?
Minä kohta 40v haluankin lapsen. Onkohan jo täysin mahdotonta. Tietenkin menen lääkäriin ja tutkimaan asian, mutta mitä kokemuksia teillä on :)
T. Vihdoin valmis
Kommentit (72)
44 v ja luomuna. Ei tosin ollut eka.
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään,mut mua naurattaa vanhempainilloissa kun kaikkien muiden lasten vanhemmat ovat niin vanhoja. Olen niin tyytyväinen,et tein lapsen nuorena.
T. 21-vuotiaana äidiksi
Mikä sinua siinä oikein naurattaa?
Olen 38 ja odotan esikoistani syntyväksi alkuvuonna. Jätimme ehkäisyn pois noin viisi vuotta sitten. Sen jälkeen olen saanut kolme keskenmenoa ja raskauksien välissä on ollut aina vähintään vuosi. Kaikki ovat saaneet alkunsa luomusti. Nyt vain toivotaan, että vauva syntyy elävänä ja terveenä.
Kuinka turvallista on antaa lapsivesinäyte? Olin joskus harjoittelijana labrassa, jossa niitä analyysejä tehtiin... (olipa outoa, kun vastaan tuli lukion opettajani näyte) ja muistaakseni näytteenottoon liittyi pienoinen riski - jos sen ottaja on kokematon, tai muuten taitamaton, olettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ikinä ole kuin hyviä kokemuksia.
Tosiasia on, että THL:n tilastojen mukaan vsin 2÷ kaikista synnyttäjistä on 40-vuotiaita tai yli, ja vain 8÷ naisista saa ensimmäisen lapsensa yli 35-vuotiaana. Noin 90÷ saa esikoisen tätä ennen. Joten ei, ilmeisesti se ei ole aina niin helppoa.
Oho, jos esikoisen saa 8% 35v. 5v olisi aikaa siihen, mutta tuskin ehtii miestä edelleenkään löytyä.
Multa on otettu lapsivesinäyte ja muistelen, että siinä olisi ollut hyvin pieni riski keskenmenolle. Todennäköisyyksiä en enää muista mutta riskistä kuitenkin kerrottiin ennakkoon. Piti ottaa se päivä rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin häpeekö mun poju mua ekalla,kun muut vanhettat ovat noin 15v nuorempia kun sen mummomutsi..
Mä sain lapsen 37v ja ei hän mua ole hävennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään,mut mua naurattaa vanhempainilloissa kun kaikkien muiden lasten vanhemmat ovat niin vanhoja. Olen niin tyytyväinen,et tein lapsen nuorena.
T. 21-vuotiaana äidiksiMinä taas säälin nuorten äitien lapsia. Pikkulapsuus on luultavasti ollut köyhä, vähäravinteinen, virikkeetön. Vanhoja vaatteita ja kenkiä joutunut käyttämään ja kaihoisana katsomaan kavereita, joilla on kivoja harrastuksia, tilavat kodit, lomamatkoja, polkupyöriä, potkulautoja ja kaikkea muuta hauskaa, mitä jo kouluttautuneet ja työpaikan hankkineet ja hyvin tienaavat vanhemmat voivat tarjota. Pikkulapsuus on ihmisen tulevaisuudelle kaikkein tärkein aika.
No suurin osa suomalaisista on melko persaukisia, korkeintaan amiksen käyneitä ja ahtaasti asuvia, myös niistä neljäkymppisistä huippumammoista.
Ap:n postauksesta on jo 8 vuotta - mitenköhän mahtoi käydä?
Itse yritän näin nelikymppisenä saada lasta IVF-hoidoilla. Huomaa kyllä, kuinka ikä vaikuttaa munasolujen laatuun, sillä saimme pakkaseen vain yhden blastokystialkion vaikka kaikki 8 kypsää munasolua hedelmöittyivät ja lähtivät jakautumaan.
Luomuraskaus yllärinä 41-vuotiaana. Olin ihan äimänä. Oli pakko ottaa sterilisaatio suunnitellun sektion yhteydessä.
Tuttuni sai ensimmäiset lapsensa 46 ja 47-vuotiaana ja kehuskeli miten raskautui heti, mies on yli 50.
Olin 39 kun jätettiin ehkäisy pois ja tulin raskaaksi tokasta kierrosta ihan luomusti. Ja terve lapsi syntyi ajallaan.