Apua mun iho-ongelmiin?
Jäätävät ihohuokoset poskissa, tää häiritsee varmaan eniten. Mikään primer peitevoide + meikkivoide kombo ei auta piilottamaan niitä.
Lääkärin mukaan lievä akne, on hoidossa mutta lääke ei auta. Poskissa ollut nyt monta kuukautta hievahtamatta nuo finnit. Pahat arvet myös. Alan pikkuhiljaa menettää toivoni. Jos joku osaisi auttaa?
N20
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen itse palasaippualla ja välillä käytän apuna kosteuspyyhkeitä pesussa.
Pesen ja rasvaan aamuin illoin.
Miniderm rasva, ryppyvoide, apteekista sellaista ihoa vahvistavaa voidetta, itseruskettavaa.. Kaikkia vuoron perästä ja iho on ok, vaikka välillä tulee kaameita finnejä, ja huokoset poskipäissä " suuret".
Harvalla on hei täydellinen iho..
Mulla on auttanut kunnolla vasta se, et tein lapsia!:D
Juo paljon vettä ja syö avokadoa, sekin auttaa.No ei ihme, että sulla ei ole "täydellinen iho"
No mulla on kuule 30 vuoden kokemus huonon ihon hoidosta. Nyt on pysynyt heleänä ja terveen näköisenä. Kaikki tuotteet on tullu koitettua. Pesu saippualla, kunnon huuhtominen ja rasvaus auttaa.. Ei mitkään järjettömän vahvat ja voimakkaan tuoksuiset ja älytehokkaat tuotteet.. Ikävä kyllä näin.
Kokemus tuo varmuutta..30 vuotta huonon ihon hoitoa? Etpä ole tuotteillas onnistunut.
Kuten sanoin, kaikkea on tullut koitettua. Myös lääkekuureja, apteekin tuotteet, markettituotteet, kosmetologit..
Nyt iho ihan " tavallisella" hoidolla niin hyvä, kuin akne iho voi olla.
Mikä sua rupesi ärsyttämään? Se että kerroin ihon parantuneen lasten jälkeen?Myös ruokavaliot ja yletön veden juonti tullut koitettua. Se on vaan niin, ettei kukaan pysty ikuisesti ja aina sellaista noudattamaan.
Syön normaalisti mutta mahdollisimman terveellisesti, enkä enää tällä ikää pelkän naamanahkan takia, ja koitan muistaa juoda vettä.
Mut kyllä se perushoito ja rasvaus, hormonien tasoittuminen ja tilanteen hyväksyminen on auttaneet paljon enemmän.Sun ongelmasi lienee siinä, että tosiaan syöt normaalisti. Normaalisti syömällähän valtaosa väestöstä kärsii aknesta (suurin osa tosin vain murrosiässä), siinä missä aivan erilaisella dieetillä elävät metsästäjä-keräilijät eivät ole koskaan taudista kuulleetkaan.
No joo.. Ootsä metsästäjä keräilijä?
Mistä mä löytäisin niitä?
Eli liha,kala,kasvis ruoka vaihdetaan avotulella kypsennettyyn lihaan ja mättäästä vedettyihin marjoihin?
Kuulepa, akne on sellainen tauti, josta ei kannata terveihoisten luulla tietävänsä mitään. Oikeasti.
Olen ikäni kuunnellut näitä " miksi et vain pese sitä kunnolla" kysymyksiä, joten tiedän sun kaltaiset.
Onko sulla ollut hiivaa? Mulla ei ikinä.
Mikset vaan pese sitä värkkiäs kunnolla?
Kyse ei ole siitä, että sun pitäisi olla metsästäjä-keräilijä, mutta jokin yksi tai useampikin ympäristötekijä aknessa on, jonka takia yli tuhannelta tutkitulta alkukantaisesti elävältä ihmisellä ei aknea löytynyt, mutta joille se kuitenkin ilmestyy, mikäli länsimaistuvat. Näitä eri heimojahan elää todella erilaisissa ympäristöissä (Inuiitit, Hazdat, Kitavalaiset, Masait) ja todella erilaisilla ruokavalioilla.
Toki aknen pääasiallinen vaikuttaja voi olla jokin muukin kuin ruokavalio; esimerkiksi shampoot/saippuat, jotka tappavat iholta Nitrosomonas eutropha -bakteeriston, joka mahdollisesti nirhaa P. acnes kannan sadasosaan nykyisestä. Tai sähkövalaistus, joka sotkee melatoniinin erityksen ja vähentää sen määrän about puoleen, joka on tehokas antioksidantti, ja joka vaikuttaa todella moneen elintasosairauteen syövästä sydäriin. Antibiootit, jotka tappavat suoliston mikrobiston vuosiksi ja sotkevat bakteerilajiston suhdeluvut.
Kalaa, lihaa, kanaa, juuria, vihanneksia, hedelmiä, marjoja. Näillä saadaan sekä yleisiä terveyshyötyjä, että hyötyjä akneen. Näitä nuo metsästäjä-keräilijätkin syövät, jos kiinni saavat. Tosin he yleensä syövät myös ne elukoiden ikävältä vaikuttavat osat, kuten aivot ja muut sisuskalut. Usein raakana. Bakteeristonsa on varmasti monipuolista ja kuiduilla ruokittua (jopa inuiittien kohdalla, koska elukoista saatava glykogeeni) .
Mä en ole sulle sanonut, että "pese kunnolla". Peseminen tuskin auttaa. Aknea ollut itselläni teini-iästä, nyt 34. Ruokavalio ja doksisykliini mua on auttanut, todennäköisesti poistuisi kokonaan pelkällä ruokavaliolla omallakin kohdallani, mikäli yhtään tykkäisin kalasta ja rehuista.
Hedelmähappotuotteet esim. Exuviance.
Huokosia supistava kasvovesi.
Tuota, näin afrikassa käyneenä voin kertoa, että niiden iho on todellakin pienen näpyn peitossa ja paksu ja rasvainen. Se siitä metsästäjäkeräilijä- jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, näin afrikassa käyneenä voin kertoa, että niiden iho on todellakin pienen näpyn peitossa ja paksu ja rasvainen. Se siitä metsästäjäkeräilijä- jutusta.
Kävit metsästäjä-keräilijäheimoa tapaamassa? Ne miljardi muuta ihmistä siellä Afrikassa eivät ole metsästäjä-keräilijöitä.
Tässä nyt vielä lähde, jossa "Kitavan Islanders of Papua New Guinea" ja "Aché hunter-gatherers of Paraguay" -ryhmissä ei aknea näkynyt. Tutkittuja yksilöitä 1200 ja 115 kappaletta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12472346
.
Mulla oli myös iho aivan järkyttävässä kunnossa! Ostin kaikki mahdolliset tökötit mutta ne tuntui vain pahentavan tilannetta. Sitten lopetin meikkivoiteen käytön ja pesin pelkällä vedellä muun meikin enkä laittanut mitään rasvoja tai mömmöjä. Olihan se tosi noloa kulkea naama täynnä finnejä ja punaisia läiskiä mutta oli sen arvoista! Eli älä laita naamaasi yhtään mitään niin ongelma voi kadota!
... Ja olen ruoan suhteen melko fanaattinen. Kasvikset, hedelmät, marjat, riista. Ihan jo siksi, että pelkään syöpää. Syön myös tuota jossain vaiheessa mainuttua valkosipulia. Lehtikaalit ym.muotiruoat. Toisekseen olen itse lappalainen, eli aika lähellä alkuasukkaita. Meidän suvussa kaikilla paksu, rasvainen, näppyläinen iho. Ollut aina.
Akne on jotain, mikä tulee sisältä. Itse syytän täysin hormoneja! En ruokavaliota enkä muutakaan. Siksi naisilla yleensä iho paranee, kun saa lapsen.
Itse epäilen mieshormoneja. On tutkittu, että naisilla joilla on nimetön pidempi kuin etusormi, on paljon mieshormoneja ja myös aina akne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit metsästäjä-keräilijäheimoa tapaamassa? Ne miljardi muuta ihmistä siellä Afrikassa eivät ole metsästäjä-keräilijöitä.
Kyllä. Ja nimenomaan heidän ihonsa oli paksu, rasvainen ja kauttaaltaan pienen näpyn peitossa.
Vierailija kirjoitti:
... Ja olen ruoan suhteen melko fanaattinen. Kasvikset, hedelmät, marjat, riista. Ihan jo siksi, että pelkään syöpää. Syön myös tuota jossain vaiheessa mainuttua valkosipulia. Lehtikaalit ym.muotiruoat. Toisekseen olen itse lappalainen, eli aika lähellä alkuasukkaita. Meidän suvussa kaikilla paksu, rasvainen, näppyläinen iho. Ollut aina.
Akne on jotain, mikä tulee sisältä. Itse syytän täysin hormoneja! En ruokavaliota enkä muutakaan. Siksi naisilla yleensä iho paranee, kun saa lapsen.
Itse epäilen mieshormoneja. On tutkittu, että naisilla joilla on nimetön pidempi kuin etusormi, on paljon mieshormoneja ja myös aina akne.
Syöty ruoka vaikuttaa myös hormoneihin. Ihokin saa ravintonsa sisältä päin, ei ulkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen mieshormoneja. On tutkittu, että naisilla joilla on nimetön pidempi kuin etusormi, on paljon mieshormoneja ja myös aina akne.Syöty ruoka vaikuttaa myös hormoneihin. Ihokin saa ravintonsa sisältä päin, ei ulkoisesti.
No en usko, että ruokavaliolla loputtomasti saa muutettua jotain, mitä sisältä tulee.
Aina kannattaa jättää turha pois ja syödä mahdollisimman terveellisesti, mutta kyllä minua hirvittävästi ätsyttää nämä
- sinä et syö terveellisesti
- mikset pese sitä kunnolla
- et juo tarpeeksi vettä
- sinä et liiku tarpeeksi
- sun täytyy ulkoilla enemmän...
Itse olen oikeasti terveyden perikuva ja ihan jo muistakin syistä pidän itseni kunnossa, ja ainoa mikä minut määrittelee ihmisenä, on se, että minulla on näppyjä ja aknearpea.
Jos on huono iho, elää huonoa elämää.
Ja tähän sortuu myös lääkärit!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen mieshormoneja. On tutkittu, että naisilla joilla on nimetön pidempi kuin etusormi, on paljon mieshormoneja ja myös aina akne.Syöty ruoka vaikuttaa myös hormoneihin. Ihokin saa ravintonsa sisältä päin, ei ulkoisesti.
No en usko, että ruokavaliolla loputtomasti saa muutettua jotain, mitä sisältä tulee.
Aina kannattaa jättää turha pois ja syödä mahdollisimman terveellisesti, mutta kyllä minua hirvittävästi ätsyttää nämä
- et juo tarpeeksi vettä
- sun täytyy ulkoilla enemmän...Itse olen oikeasti terveyden perikuva ja ihan jo muistakin syistä pidän itseni kunnossa, ja ainoa mikä minut määrittelee ihmisenä, on se, että minulla on näppyjä ja aknearpea.
Ja tähän sortuu myös lääkärit!!!!
Kyllä sillä ruualla on suuri merkitys, ihan turhaan sitä vähätellään. Ei varmaankaan kukaan tahallaan syö huonosti, mutta tieto puuttuu sellaisesta ravinnosta, jota kannattaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja nimenomaan heidän ihonsa oli paksu, rasvainen ja kauttaaltaan pienen näpyn peitossa.
Heimon nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- et juo tarpeeksi vettä
- sun täytyy ulkoilla enemmän...Itse olen oikeasti terveyden perikuva ja ihan jo muistakin syistä pidän itseni kunnossa, ja ainoa mikä minut määrittelee ihmisenä, on se, että minulla on näppyjä ja aknearpea.
Ja tähän sortuu myös lääkärit!!!!Kyllä sillä ruualla on suuri merkitys, ihan turhaan sitä vähätellään. Ei varmaankaan kukaan tahallaan syö huonosti, mutta tieto puuttuu sellaisesta ravinnosta, jota kannattaa syödä.
Kyllä, siis ihmiset syö edelleen liian vähän kasviksia, hedelmiä, marjoja. Kalaa pitäisi syödä enemmän ja pähkinöitä. Moni asia sotkee hormonitoimintaa..
Mut tästä hyvä esimerkki mun mies. Täydellinen iho. Muutoin todettu jo nyt kolesterolia liikaa veressä, eikä todellakaan suostu tähän "hömpötykseen" mitä suoritan itsellä ja lapsilla.
Ei se ihon kunto kaikkea kerro...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heimon nimi?
En ikävä kyllä muista. Kävin 20 vuotta sitten Namibiassa opetusmatkalla, ja siellä tapasin oikean, vielä eristyksissä elävän heimon. Heillä oli todella erikoinen se iho. Auringoltahan siinä suojaudutaan. Ruokavalio heillä se, mihin länsimaissa pyritään nykyään. Mutta ei se sellainen silkkinen, kaunis, tasainen iho ollut, mikä länsimaissa on kaunis ja terve..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt loputtomasti, mutta olisihan se nyt erittäin huonoa tuuria, jos sulla olisi jokin mutaatio, jonka vuoksi hormonit kusee pakostakin, elämäntavoista riippumatta. Kuten tuo toinenkin sanoi, niin ruoka todella vaikuttaa hormoneihin.
Voihan se olla, että juuri sun kohdalla paras ratkaisu olisi mennä pyörimään multaiseen maahan ja täyttää ihosi bakteereilla, jotka nirhaavat P. acnesia. Näissä on vaan kaikissa ratkaisuissa se ongelma, että tulosten näkymiseen kuluu monesti useita kuukausia.
Voisit pitää ruokapäiväkirjaa viikon ajan ja punnita syömäsi ruoat, jos sitä kautta ongelma selviäisi. Ravintosisältö on loppupeleissä suhteellisen helppo laskea (voin tehdä sen puolestasi, jos haluat, kun mulla on siihen soveltuva omatekoinen softakin). Luettelemistasi ruoka-aineista kun voi tehdä niin terveellistä kuin epäterveellistäkin ruokaa ja muuttelemalla niiden suhteita voi saada vajauksia aikaiseksi.
Mulle ei esimerkiksi selvinnyt, että syötkö kalaa ja kuinka paljon. Tai saatko mistään D-vitamiinia riittävästi (sitä kun ei käytännössä Suomessa voi saada ilman kalaa tai pillereitä). Molemmat noista ovat todella isosti yhteydessä aknen yleisyyteen ja molempien lisäkäyttö poistaa aknea kontrolliryhmiin verrattuna. Sitten on kanssa näitä vähemmän tutkittuja ja hankalammin selvitettäviä ravinteita, kuten kromi, mutta lähtisin ihan ensimmäisenä liikenteeseen näistä yleisimmistä puutteista.
Jos mahdollista, niin ota itsestäsi selkeä kuva kasvoistasi, jonka jälkeen syö joka päivä kalaa ainakin 100 grammaa sekä D3-vitamiinia 50 µg (2000 IU) per päivä, ja ota uusi kuva kuukauden tai parin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- et juo tarpeeksi vettä
Ja tähän sortuu myös lääkärit!!!!Kyllä sillä ruualla on suuri merkitys, ihan turhaan sitä vähätellään. Ei varmaankaan kukaan tahallaan syö huonosti, mutta tieto puuttuu sellaisesta ravinnosta, jota kannattaa syödä.
Kyllä, siis ihmiset syö edelleen liian vähän kasviksia, hedelmiä, marjoja. Kalaa pitäisi syödä enemmän ja pähkinöitä. Moni asia sotkee hormonitoimintaa..
Mut tästä hyvä esimerkki mun mies. Täydellinen iho. Muutoin todettu jo nyt kolesterolia liikaa veressä, eikä todellakaan suostu tähän "hömpötykseen" mitä suoritan itsellä ja lapsilla.
Ei se ihon kunto kaikkea kerro...
Miehesi näköjään syö sellaista, mitä kannattaa syödä.
Eli itsellä käytössä normaalin ruokavalion lisäksi d- vitamiini, kalanmaksaöljy, avokado, pähkinät.
Muutoin meillä syödään lautasmallin mukaan ja voita ja kermaa käytössä. Kaikki on mahdollisuuksien mukaan luomua.
Otan myös luontaistuotteita.
Mies ei mielestäni syö tarpeeksi jatkuvasti lapsille ja minulle tarjolla olevia hedelmiä ja vihanneksia, vaan ottaa mielummin leipää ja leikkelettä välipalaksi.
Ja tosiaan veriarvot minulla 35- vee tarkastuksessa kunnossa, hänellä kolesterolia liikaa ja ylipainoa ja huono lihasrakenne.
Ainoa " vika" mikä minusta aina löydetään, on iho. Minulle tulee näppyjä, vaikka kaikkeni hyvän ihon eteen teen.
Liikun paljon, ulkoilen, syön hyviä rasvoja..
Ainoa, mitä lääkäri tähän keksii, on maksaa rasittava lääkekuuri ( sekin koitettu joskus nuorempana)
Ihoni ei ole enää kipeä, ja on jo ihan normaali.. Muttei kuitenkaan sellainen kuin miehelläni, joka pesee kasvonsa vedellä ja kuivaa, eikä ikinä ikinä ikinä käytä mitään kosteusvoiteita.
Olen koittanut tuotakin, ja iho oli jo parin viikon jälkeen harmaa ja raskas...
Siemenneste.