Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan täällä laittanut opiskelua/työtä ihmissuhteiden edelle?

Vierailija
17.01.2017 |

Jopa eronnut suhteesta opiskelun/työn vuoksi?

Kysyn tätä siksi koska tämä valinta on nyt tullut eteeni. Voimavarani ei riitä kaikkeen, aika on myös vähissä. Ihmissuhteiden ylläpitäminen vie liikaa energiaa opiskelulta tällä hetkellä. Varsinkin parisuhde. Olen lapsesta saakka unelmoinut opiskelevani pitkälle, tälläkin hetkellä olen kuin tietokirja. Rakastan lukemista aivan äärettömästi ja tavallaan janoan sellaista tietämystä kaikesta. Koen myös että opiskelu ainoa keino saada sellainen elämäntyyli kuin haluan.

Voiko aika riittää kaikkeen? Pitääkö jostain luopua. Rakastan kyllä nykyistäni, mutta taidan rakastaa itseäni enemmän, ja sitä unelmaa että jonain päivänä voisi olla ylpeä itsestään kun pääsi sinne mistä aina on vain uneksinut.

Pliis, kertokaa joku että en ole jotenkin itsekäs peto kun laitan tälläiset asiat parisuhteen edelle...

Ja omia kokemuksia kiitos :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin opiskelemaan matemaatikoksi, vaikka tiesin, että sillä ei naista saa. Mulla olisi ollut realistiset mahdollisuudet myös lääkikseen, jolloin flaksikin olisi ollut parempi. Mutta matematiikka kiinnostaa enemmän kuin lääketiede, joten...

Vierailija
2/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin opiskelemaan matemaatikoksi, vaikka tiesin, että sillä ei naista saa. Mulla olisi ollut realistiset mahdollisuudet myös lääkikseen, jolloin flaksikin olisi ollut parempi. Mutta matematiikka kiinnostaa enemmän kuin lääketiede, joten...

Mun mielestä naisen on pakko olla kapeakatseinen jos ei nää toisen ihmisen intohimoa johonkin asiaan, musta se on tärkeämpää kuin se mitä se opiskeltava asia on. Loistava päätös :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olen jättänyt taakseni 3 ihanaa seurustelukandidaattia vain siksi, että opiskelu edellytti muuttoa, kesäharjoitteluja jne. Tosin yleensä tapasin nämä 5-7 vuorokautta ennen kuin piti muuttaa, eli mitään pitkää suhdetta ei kehkeytynyt. Jatko-opintoihin lähtiessä jäi taas n. 5 kk seurustelun jälkeen nainen kuin nalli kalliolle. En edes harkinnut, että nainen olisi voinut muuttaa perässä.

Joskus olin katkera siitä, että oli pakko muuttaa, joskus taas en. Se on elämää.

Vierailija
4/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa kuvitella, ettei noita voisi yhdistää. Jos ero tulisi muuton takia, niin sitten etsisin uuden kumppanin.

Vierailija
5/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sitä flaksiakin löytyy, kun kuljet tukka sekaisin ja vaihdat etunimesi vaikka quatro stagioniksi.

Vierailija
6/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin toisen tutkinnon työn ohella. Ennen opintojen alkua seurustelin ja muutettiin yhteen. Miehen mielestä käytin liikaa aikaa opiskeluun ja työntekemisen. Työskentelin tuolloin lukiossa, joten käytin paljon aikaa myös tuntien suunnitteluun.

Varmaan meitä ei muutenkaan oltu tarkoitettu toisillemme, koska ero tuli. Edelleenkin pidän sitä elämäni suurimpana saavutuksena, että sain tehtyä toisen tutkinnon työn ohella ja sain myös vaihdettua ammattia.

Vierailija
7/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa kuvitella, ettei noita voisi yhdistää. Jos ero tulisi muuton takia, niin sitten etsisin uuden kumppanin.

Varmaan on hyvin yksilöllistä ja riippuu parisuhteesta. Oma parisuhde vie oikeasti puolet ajastani ja silloin kun olen hänen kanssaan niin huomioni on vain hänessä. En kykene edes keskittymään lukemiseen kun olen hänen kanssaan. En osaa sanoa mikä siinä mättää. Koen syyllisyyttä jos opiskelulle jää vähemmän aikaa mutta myös syyllisyyttä jos poikaystävälle jää vähemmän.

ap

Vierailija
8/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä opiskelu on ensisijalla elämässäni. Aika ei yksinkertaisesti riitä parisuhteelle, enkä usko, että tulee riittämään ennen kuin valmistun, mihin on vielä ainakin kolme vuotta. Tosin en usko jääväni Suomeen, varmaankin haluan koittaa asumista muutamassakin maassa, joten tuskimpa parisuhdetta mahtuu elämääni vielä hetkeen valmistumisen jälkeenkään. Mutta jonain päivänä sitten, jos olen onnekas. :)

Vierailija
9/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu siltä että toinen on rasitteena menestykselle niin kannattaa erota :) itse olen opiskellut 2 eri alan yliopistotutkintoa ja mieheni oli suurin tukeni ja tsempparini kun aikaa meni hurjasti opiskeluun/työkuvioihin. Jos parisuhde vetää alas päin se ei kannata, sen täytyisi tehdä sinusta parempi ihminen!

Vierailija
10/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu siltä että toinen on rasitteena menestykselle niin kannattaa erota :) itse olen opiskellut 2 eri alan yliopistotutkintoa ja mieheni oli suurin tukeni ja tsempparini kun aikaa meni hurjasti opiskeluun/työkuvioihin. Jos parisuhde vetää alas päin se ei kannata, sen täytyisi tehdä sinusta parempi ihminen!

toivon että hän tavallaan kasvaisi tuekseni kun huomaa tämän asian tärkeyden. Hän ei itse opiskele tällä hetkellä joten ei varmaan ymmärrä paljon se vaatii :(

ap

Vierailija
11/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen jatkaa. Tuolloin miehelläni ei oikein ollut kodin ulkopuolisia harrastuksia ja oikeastaan hänen oli tarkoitus myös aloittaa opinnot, mutta olikin keskeyttänyt aiemmat opintonsa ja siirsi uudessa oppilaitoksessa aloittamista. Miehen mukaan olin myös "hänen ainut aikuiskontakti vapaa-ajalla". Oltiin siis molemmat muutettu uudelle paikkakunnalle, joten kovin paljon ei tunnettu muita ihmisiä.

Kun sitten omaa aikaani meni paljon opiskeluun ja töiden valmisteluun, niin olihan se toki pois yhteisestä ajasta. Kuitenkin tiedän paljon pariskuntia, joista toinen osapuoli on alkanut opiskella ja silti ovat yhdessä myös pariskuntana.

Vierailija
12/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tietyin varauksin - jossakin vaiheessa joudut sitten ehkä evaluoimaan, onko tarpeeksi yhteistä miehen kanssa.

Jos nimittäin puhutaan menestyksestä sitten työelämän puolella, niin siinä ei montaa yötä viikosta nukuta kotona.

Vierailija
13/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että todennäköisemmin ihmiset katuvat elämässäään sitä jos on luopunut omista unelmistaan ja opiskelustaan miehen takia kuin jos on luopunut miehestä unelmiensa takia.

Vierailija
14/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some women choose to follow men, and some women choose to follow their dreams. If you're wondering which way to go, remember that your career will never wake up and tell you that it doesn't love you anymore.”

― Lady Gaga

Vierailija
15/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some women choose to follow men, and some women choose to follow their dreams. If you're wondering which way to go, remember that your career will never wake up and tell you that it doesn't love you anymore.”

― Lady Gaga

totta... 

ap

Vierailija
16/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt opiskelua ja uraa seurustelusuhteita tärkeämpänä. Joskus olen miettinyt, olisinko onnellisempi ihminen, jos olisin syntynyt/kehittynyt perhekeskeisemmäksi. 

No, olen tällainen kuin olen. En ole katunut valintojani, vaikka olenkin ajoittain tuntenut itseni yksinäiseksi. Itseään ei voi muuttaa. Ja mainittakoon, että myös eräs harrastus on minulle äärimmäisen tärkeä - rehellisesti sanottuna tärkeämpi kuin parisuhde.

En ole elänyt koko elämääni yksin, minulla on ollut suhteita ja kaksi avoliittoakin. Parhaiten toimi suhde samantapaiseen ihmiseen: Mieheen, joka suhtautui todella kunnianhimoisesti työhönsä. Lasten tekemistä en ole koskaan edes harkinnut, se ei ole ollenkaan minun juttuni.

Vierailija
17/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

― Lady Gaga

totta... 

ap

Kyllä työhön tai uraan voi menettää tunteen palon ihan yhtä hyvin kuin kumppaniinkin

Vierailija
18/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

― Lady Gaga

totta... 

ap

Kyllä työhön tai uraan voi menettää tunteen palon ihan yhtä hyvin kuin kumppaniinkin

Joo, mutta ura tai työ ei jätä sinua.

Vierailija
19/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

― Lady Gaga

totta... 

ap

Et näköjään osaa oikein englantia jos tuo on tulkintasi tuosta lainauksesta.

Kyse ei ole siitä, että kyllästyykö itse kumppaniinsa. Kyse on siitä, että kun rakennat uraasi ja vahvistat ammattitaitoasi tulee se olemaan vahvempaa kuin kumppanin rakkaus, joka voi koska tahansa loppua. On silti oma subjektiivinen kokemus kumpaa arvostaa enemmän: ihmissuhdetta, jossa toisella on aina mahdollisuus lähteä vai uraa, joka takaa taloudellisen hyvinvoinnin ja elintason. 

(tosin harvemminhan nämä asiat noin mustavalkoisia ovat, mutta kärjistetysti)

Vierailija
20/31 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku olikin jo sanonut hyvin,että suhteesta tulisi saada voimia ja tukea muuhun elämään. Pääasiassa siis hyvä suhde antaa enemmän kuin ottaa. Jos näin ei ole, väärä tyyppi.

Harva oikeasti on niin paljon töissä tai koulussa etteikö ehtisi seurustella,lähinnä se on aikataulutus ja organisointikysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän