Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäättekö korianterista?

Vierailija
17.01.2017 |

Mun mielestä se maistuu sanoinkuvaamattoman paskalta. En oikein tiedä miten sitä makua voisi kuvailla.. mädäntyneet luteet vois olla aika lähellä (vaikka en siis tiedä miltä mädäntyneet luteet maistuisi) :D

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän 😋

Vierailija
2/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää minäkään. Kaikista muista yrteistä kyllä. Ekan kerran kun maistoin tuoretta korianteria, luulin että se oli jotenkin pilaantunutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kunnes sain tietää, että se maistuu saippualta ;)

Vierailija
4/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Maistuu astianpesuaineelta.

Vierailija
5/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sille allerginen, rupee heti kutittaa ja kirvelee. mun suussa se siis maistuu nokkoselta

Vierailija
6/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on geneettinen juttu. Jotkut maistaa siinä ulosteen maun, jotkut ei. Samoin kuin joillakin tomaatti polttaa suuta, tai parsa saa pissan haisemaan muovilta

Vierailija
7/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Saippualta se maistuu.

Vierailija
8/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempiyrttini.

Vierailija
9/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, tykkään Makesta

Vierailija
10/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, maistuu suunnilleen saippuoidulta villasukalta.

Vierailija
11/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä tykkää kaikki, ollaan siis siltä osin geeneiltä samanlaisia :) 

http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/vihaatko-korianteria-sille…

Vierailija
12/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on vain alkujärkytyksestä. Makuun tottuu hyvin, jos sitä viitsii muutaman kerran yrittää.

Vierailija
13/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vain alkujärkytyksestä. Makuun tottuu hyvin, jos sitä viitsii muutaman kerran yrittää.

Oon reissannut niin paljon ja asunut ulkomailla monta kertaa, että tähän "herkkuun" on valitettavasti tullut törmättyä enemmän kuin olisin halunnut. Ei oo kerta eikä kaks kun oon ollut sellaisessa seurassa jossa ruokaa ei kehtaa puljata nenäliinaan (koska pahaa aavistamatta en ole tiennyt että ruuassa on korianteria), joten sitten sitä luteilta maistuvaa paskaa on vaan nieleskeltävä mahdollisimman nopeasti kurkusta alas. Hrrr......

Kuten joku tuolla jo linkkasikin, niin geneettinen juttuhan tämä on, että miksi jotkut vihaavat korianteria näin paljon.

-ap

Vierailija
14/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianterissa on useita samoja aromaattisia öljyjä kuten kaikissa kasvesissa. Maun pilkkominen kemiallisiksi yhdisteiksi on todella monimutkainen prosessi. Eri yhdisteet eri määrissä saavat maut ja aromit muuttumaan. Eri lajikkeilla on selkeitä dominoivampia makuja kuten esimerkkinä on thai tai sitruuna tai "normi" basilikoissa. Olisikin mielenkiintoista maistella eri paikoissa kasvaneita ja hieman eri suhteissa öljyjä sisältäviä koriantereita.

Varmasti löytyy erimakuisia koriantereitakin. Eri ihmiset tulkitsevat sitten makuja eritavalla ja joku voi sanoa jonkun maun tai hajun muistuttavan jotain muuta makua tai hajua josta heillä itsellä on vahva käsitys. Saippuoissakin on erilaisia aromaattisia öljyjä eri suhteissa.

Myös altistaminen erilaisille lämpotiloille muuttaa kemiallisia koostumuksia ja luo uusia yhdisteitä.  

Vierailija
15/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi "yrittää" tykätä siitä? Miksi makuun "pitäisi tottua"? Miksi ihmisen pitäisi väkisin opetella syömään ruokaa, josta ei tykkää? :O

En ole nirso. Syön tässä maailmassa lähestulkoon mitä vain, ei ole tullut vielä vastaan ruokaa jota en söisi, paitsi korianteri.

Vierailija
16/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi kaikkiruokainen. Mulla ei ole oikeastaan mitään ruokarajoitteita ja tosi monet yleisesti epäpidetyt ruuatkin menevät. Paitsi korianteri! Siis se mielestäni käytännössä pilaa annoksen. Maistuu omaan suuhuni joltain eltaantuneelta fairyltä. Kyllä mä sen jotenkin saan alas tietty, mutta aina tulee joka suupalasta sellainen inhotus kun maku on yksinkertaisesti niin epämielyttävä. Mulla on varmaan tuo mainittu geeni itselläni, koska muuten en ole yhtään ennakkoluuloinen makujen suhteen.

Vierailija
17/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianteri on ainut asia jota en pysty syömään, ihan kamalaaa!

Vierailija
18/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi "yrittää" tykätä siitä? Miksi makuun "pitäisi tottua"? Miksi ihmisen pitäisi väkisin opetella syömään ruokaa, josta ei tykkää? :O

En ole nirso. Syön tässä maailmassa lähestulkoon mitä vain, ei ole tullut vielä vastaan ruokaa jota en söisi, paitsi korianteri.

No ei mitään. Itseltä meinasi jäädä ruoka lautaselle, kun sitä pari ekaa kertaa vahingossa seassa oli (juurikin voimakkaan saippuan maun takia). Nykyään tulee ihan katseltua, että mistä sitä löytyisi.

Vierailija
19/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianterissa on samoja yhdisteissä kuin mitä muodostuu tuholaisten pilaamaan ruokaan.

Evoluutio on siksi ohjannut välttämään tuota makua.

Etelämmässä taas tuholaiset ovat olleet niin yleisiä, että tuholaisten pilaamaa ruokaa välttelevät ovat karsiutuneet pois ja korianterinkesto on muodostunut vallitsevaksi ominaisuudeksi.

Vierailija
20/73 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta olen kasvattanut myös korianteria yrttipenkissäni. Ei se tuoreena hyvältä maistu, mutta on monien aasialaisruokien olennainen osa. Opetelkaa tekemään niitä kastikkeita ja keittoja yms, niin makuun tykästyy pikkuhiljaa. Vaikka eihän siitä pakko ole kenenkään pitää! :-)

Korianteria on muuten helppo kasvattaa itse ja suosittelen tutustumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän