Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen.
Tämähän oli ilon aihe eikä onnettomuus.
Miksi, oletko harhaanjohdettu median uhri? Ajattele, Neuvostoliiton suurimpiin saavutuksiin kuuluvat vaikka saksan kukistaminen toisessa maailmansodassa, ensimmäinen avaruuslento, ensimmäiset luotaimet, ensimmäinen avaruusasema, ja vaikka mitä. Nykyisestä venäjästä ei tule muuta kuin paskaa ja virosta paskaa rakennuslaatua, latvioista ja liettuoista ei mitään ole edes sanottavaa.
Tsunami. Varmaan lapsuudessa muistakin kuullut, mutta tuon muistan hyvin, kun siitä koulussa puhuttiin.. olen syntynyt 1994.
Sokopan-lastulevytehtaan räjähdys v. 1966. Olin itse silloin 6-vuotias, mutta muistan sen hyvin, koska näin tehtaan palavan. Lapuan onnettomuuden ja hollantilaisbussin muistan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estonia. Omakohtaisia kokemuksia.
Olitko laivassa?
En, mutta ensimmäisenä paikalle tulleessa laivassa.
Kuusankoskella 90-luvun alussa hakekuljettimen palo.
Allenden murha ja sotilasvallankaappaus Chilessä. Olin yhdentoista ja aloin lukea sen jälkeen sanomalehtiä. Vaikutti voimakkaasti maailmankatsomukseen 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se helikopteri putosi ihmisjoukkoon Hämeenlinnassa ja roottorit silpoivat ihmisiä viipaleiksi. Jotakin kasari aikaa oli.
Paikkakunnalla asuin tuolloin ja ala-asteella kiersi vahvasti väritettyjä juttuja pitkin rinnettä kierineistä irtopäistä.
Olin paikalla kun tapahtui.
WTC. Olin tuolloin 11-vuotias ja muistan miten uutisissa näytettiin torneja päin lentäviä koneita. Eihän sitä silloin oikein tajunnut miten iso juttu oli kyseessä.
Toinen samoihin aikoihin tapahtunut oli Vantaan Myyrmannissa tapahtunut itsemurhaisku. En nyt muista räjäyttikö joku itsensä vai ammuskeliko ympäriinsä. Jäi mieleen koska täti asui ihan ostoskeskuksen lähistöllä ja olin siellä käynyt.
Sähkölakko 70-luvulla, sähköt oli sen takia iltaisin poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se helikopteri putosi ihmisjoukkoon Hämeenlinnassa ja roottorit silpoivat ihmisiä viipaleiksi. Jotakin kasari aikaa oli.
Itse en ollut aiemmin tästä kuullut mutta katsoin Wikipediasta että tapahtui 6.5.1984 ja tunnetaan nimellä Ahveniston helikopterionnettomuus. En ollut syntynytkään itse silloin.
Tässä video onnettomuudesta.
En ole koskaan edes tuntenut ketään suuronnettomuudessa ollutta ja sieltä jotenkin selvinnyttä henk.kohtaisesti ,enkä niitäkään jotka sellaisessa olivat menehtyneet. En siis voi sanoa minkään sellaisen oikeasti koskettaneen minua henk.kohtaisella tasolla.
Uutiset ovat uutisia ja ne ovat aina eri juttu,kuin esim. soitto viranomaisilta kotiin keskellä yötä ikävien uutisten kertomisen ja kuulemisen merkeissä.
Onneksi olen välttynyt sellaiselta kokemukselta elämässäni.
Siitä voin olla kiitollinen, vaikka tunnenkin aina sympatiaa kaikkia onnettomuuksien ja katastrofien uhreja kohtaan.
Ihmishengen vaatineita liikenneonnettomuuksia, itsemurhia ja tiettävästi jopa eräs murha on sattunut lähipiiireissä tuntemilleni ihmisille,mutta sitähän tässä ei nyt kysyttykään.
Omaisille se on kyllä oikeastaan sama hukkuiko esim. veli tai sisko MS Estoniassa vai soutuveneessään lähellä saunarantaa....
Thaimaan v 2004 tsunami tai täysin varmuudella Jokelan koulusurmat.
Muistan kuin eilisen päivän, tänä vuonna tulee 10 vuotta siitäkin.
Suuronnettomuuksia on ollut aina.
Turha peilata omaa ikäänsä niitä vasten.
Suuronnettomuus. joka ei itseä kosketa omassa
todellisuudessa oikeasti millään tavalla
on aivan sama sattuiko se vasta vuosi sitten,
vaiko jo sata vuotta sitten .
Tietoa on ja saa nykyisin vaikka kaikista niistä .
Tieto ei kuitenkaan läheistä niitä sen enempää.
Tshernobyl 1986. Yhtäkkiä ei saatu mennä metsään ja piti syödä jotain tabletteja (jodia, ilmeisesti). Ikää silloin 5v.
Jyväskylän junaturma tai Estonia en muista kumpi oli ensin.
Konginkankaan bussiturma. Olin tuolloin 8-vuotias.