Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (432)
Ensimmäisenä tuli mieleen Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuus. Olin silloin 13-vuotias. Varmaan jotain vakavaa on tapahtunut ennen sitäkin, mistä olen ollut tietoinen ainakin aikuisten puheiden kautta, mutta Tsernobyl vaikutti omaankin maailmankuvaani ja pisti ajattelemaan muutakin kuin sitä omaa varhaisteinin elämääni.
Kun se helikopteri putosi ihmisjoukkoon Hämeenlinnassa ja roottorit silpoivat ihmisiä viipaleiksi. Jotakin kasari aikaa oli.
Lapua. Muistan hämärästi uutislähetyksen jossa Kekkonen ja paljon arkkuja. Mietin että sen täytyy olla jotain kamalaa kun kaikki aikuiset olivat niin järkyttyneitä. Siis tosi hämärä muistikuva. Seuraava isompi tais olla vasta Tsernobyl. Jotain Iranin vallankaappausta välillä. Koulussa tosin katsottiin kaikkien Neuvostoliiton puoluesihteerien hautajaiset. Näin jälkeenpäin ajatellen aika erikoista. Siis kolmehan niitä kuoli aika lyhyen ajan sisään.
Tshernobyl 1986.Eihän sekään olisi poksahtanut ellei olisi tehty täysin mielipuolisia testejä vastoin käyttöohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen.
Miten niin se on onnettomuus?
Vierailija kirjoitti:
Kun se helikopteri putosi ihmisjoukkoon Hämeenlinnassa ja roottorit silpoivat ihmisiä viipaleiksi. Jotakin kasari aikaa oli.
Paikkakunnalla asuin tuolloin ja ala-asteella kiersi vahvasti väritettyjä juttuja pitkin rinnettä kierineistä irtopäistä.
Vierailija kirjoitti:
Estonia. Omakohtaisia kokemuksia.
Olitko laivassa?
No kun jo tajusin onnettomuuksista jotain ja tajusin kuinka kamalia ne on nii eka oli thaimaan tsunami. Koulussa opettaja kertoi tapauksesta ja olin hyvin järkyttynyt ja seurasin isän kanssa uutisissa tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut aiemmin tästä kuullut mutta katsoin Wikipediasta että tapahtui 6.5.1984 ja tunnetaan nimellä Ahveniston helikopterionnettomuus. En ollut syntynytkään itse silloin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen.
Tämähän oli ilon aihe eikä onnettomuus.
AIDS. En ymmärtänyt mistä oli kyse mutta muistan uutislähetykset ja isot neljä kirjainta telkkarin ruudulla. Se pelotti.
Lapuan patruunatehtaan räjähdys ja hollantilaisbussin turma.
Tsernobyl.
Lapuan patruunatehtaan räjähdystä en muista, olin silloin 4-vuotias.
Lapuan ja Tsernobylin välissä on taatusti tapahtunut isojakin juttuja, mutta ei ole jäänyt mieleen. Tässäkin mainittu Ahveniston helikopteriturma ei soita mitään kelloja.
Muistan estonian kuin eilisen päivän, mutta Jokelasta en ollut ennen tätä päivää kuullutkaan.
Avaruussukkulan räjähdys,mukana oli naisopettaja.
Lapuan patruunatehtaan räjähdys.
Sitäkin aiemmin taisi olla Biafran nälänhätä.
Kennedyn murha, vaikkei se mikään suuronnettomuus tai katastrofi ole.
Ehkä ihan ensimmäinen minua pelottanut juttu oli Tuntsan metsäpalo (yli 100000 hehtaaria paloi Nevostoliiton ja Suomen rajalla 1960). Kuulin siitä juttuja ja sitten kun lähellä paloi pieni pläntti metsää ja savupatsas näkyi ikkunaamme, pelotti, että nyt palaa kaikki niin kuin Tuntsalla.