Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (496)
"Edelleen odotellaan sitä videotallennetta. Nyt äsken tähän ketjuun tuli lupaavan tuntuinen linkki sivulle, jossa on satoja pieniä esikatselukuvia, mutta kertomatta mitä niistä pitää klikata ja mihin kohtaan kelata. Mahdollisesti kiinnostun kokeilemaan hakuammunnalla, kunhan joskus ehdin."
No voi hitsi, eikö vaatimaasi todistetta nyt tarjoiltukaan ihan hopealautasella, harmillista. Oletpas itseäsi täynnä.
Tuolta aikajanalta nyt kuitenkin jokainen halutessaan näkee tuolta päivältä useammankin kanavan lähetykset lyhyinä klippeinä. Livenä kakkoskoneen osuman 9.03 ovat näyttäneet ainakin BBC World, ABC, NBC, CNN ja CBC, noista uutiskanavista joita Suomessa on kaapeliverkossa tai satelliitilla ollut saatavilla.
Se niistä valemuistoista.
Tsernobyl, Estonia, poliisisurnat Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
AIDS. En ymmärtänyt mistä oli kyse mutta muistan uutislähetykset ja isot neljä kirjainta telkkarin ruudulla. Se pelotti.
AIDS oli hyvä kun alkoi harventamaan hint
tareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tshernobyl 1986. Yhtäkkiä ei saatu mennä metsään ja piti syödä jotain tabletteja (jodia, ilmeisesti). Ikää silloin 5v.
Enmuista että minulle olisi koulussa tai kotona annettu mitään tabletteja tai kielletty ulkoilemasta :(
Minäkään en muista, tosin olin tuolloin neljävuotias. Mutta kuulemani mukaan silloin onnettomuuspäivänä ilma täällä Suomessa oli kaunis ja aurinkoinen, ja varmasti "kaikki" lapsiperheet ulkona. Sitä en tiedä, miten nopeasti laskeuma liikkui. Mutta tänne Päijät-Hämeeseenhän se iski :(
Minä muistan ensimmäisenä Estonian. Isä katsoi aamu-uutisia ennen kuin lähdin kouluun ja mietin että isän pitäisi olla jo lähtenyt töihin että mitä se tuossa istuu. Koulumatkalla mietin millaista on kun matkustaja-
Lisään vielä, että äitini oli sairaanhoitaja ja varmasti olen joditabletteja saanut. Mutta uutiset levisi niin hitaasti että monta haittaa kerkesi tapahtua. Onkohan tätä tutkittu paljoa? Esimerkiksi ikäluokkani lapsettomuutta tai kilpirauhasyöpiä ja niiden yhteyttä Tsernobyliin?
Tsernobylistä ei varoitettu ketään, varmaan ne sai paremmin tietoa joilla oli riskeistä käsitystä, uutisoinnista kertoi se, että Ruotsista tuli ensimmäiset tiedot onnetomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No voi hitsi, eikö vaatimaasi todistetta nyt tarjoiltukaan ihan hopealautasella, harmillista. Oletpas itseäsi täynnä.
Tuolta aikajanalta nyt kuitenkin jokainen halutessaan näkee tuolta päivältä useammankin kanavan lähetykset lyhyinä klippeinä. Livenä kakkoskoneen osuman 9.03 ovat näyttäneet ainakin BBC World, ABC, NBC, CNN ja CBC, noista uutiskanavista joita Suomessa on kaapeliverkossa tai satelliitilla ollut saatavilla.
Se niistä valemuistoista.
Jos korostaa, miten helppoa ja yksinkertaista jonkin asian tekeminen on, antamatta helppoja ja yksinkertaisia ohjeita siihen miten se tehdään, tämä väittäminen joutuu väistämättä outoon valoon.
Lisäksi kukaan ei ole kiistänyt, etteikö toisen koneen iskeytymistä olisi Suomessa voinut nähdä suorana joiltakin ulkomaisilta kanavilta, joita useimmat eivät Suomessa katsoneet. Tämä todettiin moneen kertaan esimerkiksi aiemmin mainitussa "Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?" -ketjussa, ja se todettiin myös siinä alkuperäisessä tämän ketjun kommentissa, jota lähdit kommentoimaan. Korkeintaan sitä voi paheksua, ettei tuon kommentin kirjoittaja sen lopussa olleessa ennakkopahoittelussaan väärintulkinnan mahdollisuudesta ottanut mukaan tämän huomioivaa sivulausetta.
Mulla sama kuin ap:llä. Sitä ennen meidän näköpiirissä kukkulalla paloi metsää. Tilallisen pieni suurkatastrofi. Pienimmälle lapselle pelottavaa, vaikka oli kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella oli Skynewsiä yms kanavia joilta näkyi suoranakin se toinen kone, meilläkin.
Täällä AV:llä on keskusteltu aiheesta vuosien varrella useita kertoja, esim. ketjussa "Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?" on 324 viestiä. Keskusteluissa on päädytty siihen, että tämä on valemuisto, ainakin siihen saakka kunnes joku esittää videotallenteen näkemäkseen väittämästään suorasta lähetyksestä.
Minulla itsellänikin on tuohon päivään liittyviä aivan selkeitä ja tarkkoja muistoja, jotka ovat todistettavasti valemuistoja. Niissä ei ole mitään noloa.
Kuka on päätynyt, sinäkö? Eikös tuossakin ketjussa useampi kerro että on maksukanavilta näkynyt vaikkei peruskanavilta olisikaan?
WTC näkyi Suomessa CNN, Sky News ja EuroNews kanavilla. Näistä CNN oli maksullinen. Kaikki nämä näkyivät kaapelitelevisiossa.
Yle24/Teema seurasi suorana tapahtumaa melkein heti ensimmäisen tornin osuman jälkeen. Yle24 ei näkynyt silloin kaikilla, koska oli digikanava.
Kotimaisista suuronnettomuuksista Lapuan pamaus.
No, ei ihan sovi noihin kategorioihin, mutta Persianlahden sota. Jos siihen aikaan on ollut jotain isoja onnettomuuksia, niin varmaan muistaisin nekin. Ei vaan tule nyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan 70-luvun lopussa tai 80-luvun alussa tapahtunut mitään merkittävää? Eli ennen HML helikupsutin turmaa 1984...
Jonstown 1978.
2kpl 747 jumboja 1977 kanarialla
Fouga Magistereille sattui useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 1970-1985 kun säästettiin jättämällä heittoistuimet pois mutta mahdotonta sanoa mikä onnettomuuksista on ensimmäinen jonka muistan.
Kasevan ilmapalloturma 1978
Amoco Cadiz 1978
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan 70-luvun lopussa tai 80-luvun alussa tapahtunut mitään merkittävää? Eli ennen HML helikupsutin turmaa 1984...
Jonstown 1978.
2kpl 747 jumboja 1977 kanarialla
Fouga Magistereille sattui useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 1970-1985 kun säästettiin jättämällä heittoistuimet pois mutta mahdotonta sanoa mikä onnettomuuksista on ensimmäinen jonka muistan.
Kasevan ilmapalloturma 1978
Amoco Cadiz 1978
Siis Jonestown massiivinen mürha/itsemurha jossa kuoli 918.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaan tsunami.
Mikä tsunami?
Estonian uppoaminen, olin silloin 7v.
Jos Tsernobylin aikaan olinkin vielä kovin pieni, niin Estonian uppoamisen yöstä muistan sen, että heräsin ja kuulin helikoptereitten ääniä. Yövyin Paimion kansanopistolla jossa opiskelin silloin ja muistan että aamulla sain sitten selvyyden siitä mitä yöllä oli tapahtunut.
Estonia on ensimmäinen minkä muistan. Olin silloin teini-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen, tankit Kremlissä.
Neuvostoliiton hajoaminenko oli katastrofi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen, tankit Kremlissä.
Neuvostoliiton hajoaminenko oli katastrofi?
Liiton hajoaminen oli, kommunismin kaatuminen ei.
Etiopian nälänhätä 80-luvun alkupuolella. N50