Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (496)
No kai noita tallenteita voi pyytää näkyviin arkistoista ijan koska vaan?
Jumbojetit Teneriffalla.
Sitä ennen Lapuan patruunatehdas. Opettaja perui normaalit oppitunnit ja istutti meitä katsomassa tv.tä. Tietysti siksi että itse halusi katsoa. Välkälle sai mennä milloin siltä tuntui.
Omituisia ja omavaltaisia opettajia oli 70-luvulla. Kokonaisuutena asiat oli toki paremmalla tolalla kuin nykyään.
Eikö tosiaan 70-luvun lopussa tai 80-luvun alussa tapahtunut mitään merkittävää? Eli ennen HML helikupsutin turmaa 1984...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIDS. En ymmärtänyt mistä oli kyse mutta muistan uutislähetykset ja isot neljä kirjainta telkkarin ruudulla. Se pelotti.
Tästä tuli mieleen, että muistan Freddie Mercuryn kuoleman, koska silloin kuulin ensimmäisen kerran aidsista ja homoista. Olin 7-vuotias. Eikös tuo AIDS-hysteria ollut juuri siinä 80- ja 90-luvun vaihteessa?
Oli. Aids-hysteria alkoi 1983-1984 paikkeilla ja jatkui 90-luvun puoliväliin, jolloin tulivat ensimmäiset lääkkeet. Siihen saakka HIV-tartunta oli automaattinen kuolemantuomio.
Kauppakeskus myyrmannin räjähdys 2002
Muista kattoneeni pikkupoikana kuvia verisistä ja tomuisista naamoista kaupankassajonossa vuonna 2005. Oli ilmeisesti Lontoon metropommit
Vierailija kirjoitti:
Ahveniston moottoriradan helikopterionnettomuus 1984, olin 9v ja muistan nähneeni tv-uutisista videota jossa palava helikopterin romu pyöri katsojien seassa rinnetta alas. Se oli ihan kuin jostain katastrofielokuvasta, mutta totta. Se oli ehkä ensimmäinen herätys että voiko tosiaan Suomessakin asiat joskus mennä näin pahasti munilleen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahveniston_helikopterionnettomuus
Tämä oli paha, omassa tapauksessa tuli uniinkin. Siellä kuoli ja vammautui autourheilua seuraamaan tulleita pikkupoikia, joista yksi olisi hyvin voinut olla hämeenlinnalainen serkkuni, jonka kanssa olimme todella läheiset toisillemme tuolloin 9-vuotiaina.
Tämä ei ole ensimmäinen onnettomuus tms., jonka muistan, mutta se oli ensimmäinen, joka omakohtaisesti kosketti syvästi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan 70-luvun lopussa tai 80-luvun alussa tapahtunut mitään merkittävää? Eli ennen HML helikupsutin turmaa 1984...
On kai se esim. Siilinjärven Rissalan lentokoneonnettomuus, Juurusveteen syöksynyt lentokone johon Tarja Halosen oli ollut tarkoitus mennä, mutta ei mennytkään ja säästi henkensä. Tämä oli 3. lokakuuta 1978, mutta olin itse vasta 3v joten en muista itse sitä. Olen lukenut siitä vasta jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella oli Skynewsiä yms kanavia joilta näkyi suoranakin se toinen kone, meilläkin.
Täällä AV:llä on keskusteltu aiheesta vuosien varrella useita kertoja, esim. ketjussa "Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?" on 324 viestiä. Keskusteluissa on päädytty siihen, että tämä on valemuisto, ainakin siihen saakka kunnes joku esittää videotallenteen näkemäkseen väittämästään suorasta lähetyksestä.
Minulla itsellänikin on tuohon päivään liittyviä aivan selkeitä ja tarkkoja muistoja, jotka ovat todistettavasti valemuistoja. Niissä ei ole mitään noloa.
https://archive.org/details/911/day/20010911#/
Ainakin BBC World näkyi suomalaisille kaapeliasiakkaille. CNN taas satelliitilla.
intternetistä koetin katsella silloin 9/11 päivänä mutta oli pahoin ruuhkautunut nettiliikenne kun ei ainakaan jotkut sivut tahtoneet avautua millään. Yritin etsiä live webkameroita, mutta ei onnistanut.
Ei ollut mikään suuronnettomuus, mutta järkyttävä tapahtuma kuitenkin. Joskus 1990-luvun alussa joku alppihiihtäjä törmäsi aitaan ja käytännössä katkesi keskeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai se esim. Siilinjärven Rissalan lentokoneonnettomuus, Juurusveteen syöksynyt lentokone johon Tarja Halosen oli ollut tarkoitus mennä, mutta ei mennytkään ja säästi henkensä. Tämä oli 3. lokakuuta 1978, mutta olin itse vasta 3v joten en muista itse sitä. Olen lukenut siitä vasta jälkeenpäin.
Syys-lokakuun vaihde 1978 oli raju. Tuon Rissalan onnettomuuden lisäksi oli Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus; Suomenlahdella Hangon lähellä kuoli 10 nuorta veneonnettomuudessa; ja Tampereen keskustassa kuumailmapallo putosi satojen ihmisten nähden ja ohjaaja (tietenkin) kuoli. Kaikki nämä neljän päivän sisällä, 30.9. - 3.10.1978.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus
Sama, olin jo tarpeeksi vanha muistamaan. Lapuan tehdasta en muista mutta ei siitä taidettu neljä vuotiaalle hirveästi kertoa, toki olen myöhemmin kuullut.
Tšernobyl on varmasti omassa muistissa. Pystyn edelleen palauttamaan mieleeni kaikki ne vastausta vaille jääneet pohdinnat ja pelot, jotka nousivat tapahtuman uutisoinnin vuoksi nuoren minun ajatuksiin.
Lapuan räjähdyksen arkkukuva tuntui jotenkin tutulta, kun sen muutama vuosi sitten näin. Olin kuitenkin silloin 4v, joten muisto on varmaan myöhemmältä ajalta.
Afrikan nälkää näkevät lapset muistan myös uutisista, en vain osaa ajoittaa niitä mihinkään vaiheeseen elämääni. Olikos se LiveAid tähän nälänhätään liittyvä tapahtuma, sen kyllä muistan.
Kun Neuvostoliitto miehitti Tsekkoslovakian 1968. Ainakin meillä isä ja äiti pelkäsi tosissaan että taasko ne rytinät alkaa. Isä oli ollut sodan loppuvaiheilla rintamalla ja äidin naapuritaloon oli osunut pommi kun kaupunkiamme oli pommitettu.
Ja taas joudutaan pelkäämään samaa. Kolmas sukupolvikin.
Vierailija kirjoitti:
Tšernobyl. Olin lapsi, mutta muistan huolestuneen ilmapiirin, joka vallitsi. Olin huolissani eniten paikallisista eläimistä.
Minulla myös. Olin silloin jo ala-asteella, paljon siitä puhuttiin ja kirjoitettiin lehdissä. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen, ei sitä todellisuutta ja seurauksia silloin oikein ymmärtänyt.
Estonia sitten varmaan seuraava. Olin sinä yönä Amorellalla, joka pysähtyi auttamaan pelastustöissä.
Tšernobyl on se, josta on ensimmäinen muistikuva. Sitten Estonia ja sen jälkeen 9/11.
Eikö kukaan muista Munchenin olympiakisojen verilöylyä vai jätettiinkö se jotenkin kokonaan uutisoimatta Suomessa
Olen ollut juuri sen ikäinen että siitä pitäisi olla muistoja mutta ei mitään.
Tshernobylin muistan, olin 8, joitain anekdootteja ainakin. Joku nimesi kissansa Pekkerelliksi, vrt. Bequerell, vai kuinka se kirjoitetaan. Metsämarjat ja -sienet oli pannassa, 3-päisistä vasikoista oli juttua. Koko homma oli vähän usvainen, Neukkulan tiedotushan laahasi päivätolkulla. Eivät varmaan olisi myöntäneet mitään, ellei Ruotsissa olisi havahduttu säteilyyn. (Paikallinen STUK.) Olin huolissani, kuten aina lapsena ja edelleenkin, mutta en peloissani. Elämä jatkui kuten ennenkin.
Myöhemmin muutin alueelle, jossa lapsilla/nuorilla oli aikanaan yliedustus kilpirauhassyövissä. Oli ollut paha laskeuma-alue. Olen lukenut kirjallisuutta, jossa tapausta on taustoitettu. Järkkyjä juttuja. Perseilyä, vastuunpakoilua ja välinpitämättömyyttä kaikkien hapuilevien korjausliikkeiden ohessa. Myös se minisarja Chernobyl on todella mielenkiintoinen.