Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?

Vierailija
17.01.2017 |

Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.

Kommentit (496)

Vierailija
281/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtc-iskun näin telkkarista reaaliajassa. Hyvin on syöpynyt mieleen.

Muistan Tšernobylin, mutta WTC-iskut koskettivat itseäni siinä mielessä, että juuri sinä samana iltana menin Näsinneulan illalliselle. Siihen aikaan tieto ei kulkenut siten kuin nykyään, vaan oltiin melko lailla pimennossa syistä, osin seurauksistakin. Olihan se mielessä mennessä ja illan aikana, että toivottavasti tähän torniin ei kukaan rysäytä.

Vierailija
282/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella oli Skynewsiä yms kanavia joilta näkyi suoranakin se toinen kone, meilläkin.

Täällä AV:llä on keskusteltu aiheesta vuosien varrella useita kertoja, esim. ketjussa "Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?" on 324 viestiä. Keskusteluissa on päädytty siihen, että tämä on valemuisto, ainakin siihen saakka kunnes joku esittää videotallenteen näkemäkseen väittämästään suorasta lähetyksestä.

Minulla itsellänikin on tuohon päivään liittyviä aivan selkeitä ja tarkkoja muistoja, jotka ovat todistettavasti valemuistoja. Niissä ei ole mitään noloa.

https://archive.org/details/911/day/20010911#/

Ainakin BBC World näkyi suomalaisille kaapeliasiakkaille.  CNN taas satelliitilla. 

Hyvä linkki, tuoltahan voi vaikka elää koko sirkuksen uudestaan lähes reaaliajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapuan onnettomuus kun tuli radiosta  joskus kahdeksan aikaan ensimmäisen kerran ja lähdin kertomaan jo askareissa oleville vanhemmille.

Vierailija
284/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muista Munchenin olympiakisojen verilöylyä vai jätettiinkö se jotenkin kokonaan uutisoimatta Suomessa

Ei jätetty. Oli pääuutinen aivan kaikkialla, Yle, Hesari yms. Ja esimerkiksi Ilta-Sanomien etusivulla 6.9.1972 luki

16 KUOLI

MÜNHCENIN

VERI-

LÖYLYSSÄ

niin isolla, että rivit piti katkaista noista kohdista, ja Münchenin oikeinkirjoituskin meni pieleen.

Vierailija
285/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella oli Skynewsiä yms kanavia joilta näkyi suoranakin se toinen kone, meilläkin.

Täällä AV:llä on keskusteltu aiheesta vuosien varrella useita kertoja, esim. ketjussa "Näkyikö 9/11 isku Suomessakin televisiosta suorana?" on 324 viestiä. Keskusteluissa on päädytty siihen, että tämä on valemuisto, ainakin siihen saakka kunnes joku esittää videotallenteen näkemäkseen väittämästään suorasta lähetyksestä.

Minulla itsellänikin on tuohon päivään liittyviä aivan selkeitä ja tarkkoja muistoja, jotka ovat todistettavasti valemuistoja. Niissä ei ole mitään noloa.

Kuka on päätynyt, sinäkö? Eikös tuossakin ketjussa useampi kerro että on maksukanavilta näkynyt vaikkei peruskanavilta olisikaan?

Vierailija
286/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtc. Oltiin leirikoulussa jutun tapahtumahetkellä ja kuultiin koko jutusta vasta pari pv myöhemmin, kun ope kertoi ettei ollut halunnut leirillä järkyttää.

Vierailija
287/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munchenin olympialaisten verilöyly.

Vierailija
288/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/11, mutta ei se samalla tavalla koskettanut. Tsunami oli oikeastaan ensimmäinen sellainen tapahtuma, oltiin lomalla Thaimaassa. Meidän perheestä kuoli kolme, joten se oli henkilökohtaisempi kokemus. Olin silloin yläasteikäinen.

Vierailija
289/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonian uppoaminen

-89

Vierailija
290/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estonian uppoaminen

-89

Siellä oli siis joku vanhempien tuttu

Vierailija
291/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia ja sen uppoaminen. 

Vierailija
292/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on päätynyt, sinäkö? Eikös tuossakin ketjussa useampi kerro että on maksukanavilta näkynyt vaikkei peruskanavilta olisikaan?

Nimimerkki Vierailija on päätynyt, useitakin kertoja.

Edelleen odotellaan sitä videotallennetta. Nyt äsken tähän ketjuun tuli lupaavan tuntuinen linkki sivulle, jossa on satoja pieniä esikatselukuvia, mutta kertomatta mitä niistä pitää klikata ja mihin kohtaan kelata. Mahdollisesti kiinnostun kokeilemaan hakuammunnalla, kunhan joskus ehdin.

Vierailija
293/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanarian lento-onnettomuus 1976, kun kaksi jumbojettiä törmäsi. Oli kamala.  Olin 10.

Vierailija
294/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapuan muistan minäkin

Se. Synt 1966. 

Vierailija
295/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuurilan junaonnettomuus 1957. Maaliskuussa, en ollut vielä aloittanut koulua syksyllä menin kouluun.

Vierailija
296/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanarian lento-onnettomuus 1976, kun kaksi jumbojettiä törmäsi. Oli kamala.  Olin 10.

Se oli 27.3.1977. Kaksivuotispäivänäni, joten ei omia muistoja. Paitsi se että luulin aikoinaan pitkään, että tässä kuoli Frank Sinatran äiti, joka kuoli samana vuonna aivan toisessa lento-onnettomuudessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teneriffan_lento-onnettomuus

Vierailija
297/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaan tsunami.

Vierailija
298/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiinnostava ketju.

Olisiko joku innostunut vuosilukujen mukaan laittamaan järjestykseen? Olisi hieno juttu. Minulle tuo Kuurilan onnettomuus oli ensimmäin suurta tuskaa ja huolta aiheuttava.

Vierailija
299/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan 70-luvun lopussa tai 80-luvun alussa tapahtunut mitään merkittävää? Eli ennen HML helikupsutin turmaa 1984...

On kai se esim. Siilinjärven Rissalan lentokoneonnettomuus, Juurusveteen syöksynyt lentokone johon Tarja Halosen oli ollut tarkoitus mennä, mutta ei mennytkään ja säästi henkensä. Tämä oli 3. lokakuuta 1978, mutta olin itse vasta 3v joten en muista itse sitä. Olen lukenut siitä vasta jälkeenpäin.

Syys-lokakuun vaihde 1978 oli raju. Tuon Rissalan onnettomuuden lisäksi oli Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus; Suomenlahdella Hangon lähellä kuoli 10 nuorta veneonnettomuudessa; ja Tampereen keskustassa kuumailmapallo putosi satojen ihmisten nähden ja ohjaaja (tietenkin) kuoli. Kaikki nämä neljän päivän sisällä, 30.9. - 3.10.1978.

Ohoh, noistapa en tiennytkään mitään aiemmin. On oikein suma sattunut siihen kohti.

T: se "3-vuotias". 

Vierailija
300/496 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl ja sitten se Estonia.