Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (496)
Muistan Estonian uppoamisen ja ne hirveät kuvat pelastuslautoista uutisissa. Se oli meilläkin sateinen ja tuulinen päivä. Olin silloin 5-6 -vuotias.
Olisikohan ollut Lapuan patruunatehtaan räjähdys. Muistan katsoneeni sitä arkkuriviä, kun hautajaiset televisioitiin.
Vierailija kirjoitti:
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus
Sama, olin jo tarpeeksi vanha muistamaan. Lapuan tehdasta en muista mutta ei siitä taidettu neljä vuotiaalle hirveästi kertoa, toki olen myöhemmin kuullut.
Wtc-iskun näin telkkarista reaaliajassa. Hyvin on syöpynyt mieleen.
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus, olin pieni lapsi, mutta kirjoitin siitä huolestuneena päiväkirjaan. Luulen, että se vaikutti kaikkiin ikäisiini, lapsia kiellettiin leikkimästä ulkona esim. paikoissa johon sadevesi oli kerääntynyt. Ilmapiiri vaikutti toki myös lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus, olin pieni lapsi, mutta kirjoitin siitä huolestuneena päiväkirjaan. Luulen, että se vaikutti kaikkiin ikäisiini, lapsia kiellettiin leikkimästä ulkona esim. paikoissa johon sadevesi oli kerääntynyt. Ilmapiiri vaikutti toki myös lapsiin.
Uskon että on myös vaikuttanut energiapolitiikkaan täällä.
JF Kennedyn ampuminen 22.11.1963. Olin ulkona, kun äiti tuli kertomaan radiouutisista kuulemansa. Olin ekaluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Tšernobyl. Olin lapsi, mutta muistan huolestuneen ilmapiirin, joka vallitsi. Olin huolissani eniten paikallisista eläimistä.
Sama mulla. Oli jotain sadeveteen liittyvää varoitusta ja laskeumapuheita.
Virosta Suomeen matkalla olleen helikopterin mereen putoaminen, josta juuri kohta on kulunut 20 vuotta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Copterlinen_onnettomuus_2005
Sinänsä kiinnostavaa että tästä on muistoja, mutta ei vaikkapa kuukautta aiemmasta Lontoon terrori-iskusta, jossa kuoli 55.
Vierailija kirjoitti:
JF Kennedyn ampuminen 22.11.1963. Olin ulkona, kun äiti tuli kertomaan radiouutisista kuulemansa. Olin ekaluokkalainen.
Äitini kertoi kuinka hänen äitinsä itki kun oli kuullut radiosta kun se amöriikkalainen hieno ja komea nuori mies tapettiin.
Kaksoistornit. Ala-asteella luokassa kerrottiin että tämmöistä tapahtunut. Ei sitä tietysti lapsena ihan tajunnut, mutta vakava paikka oli.
Tšernobyl.
Ala-asteella olin. Välkät piti olla sisällä ja ei oikein ymmärretty miksi mutta ope oli kauhean huolestuneen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tšernobyl. Olin lapsi, mutta muistan huolestuneen ilmapiirin, joka vallitsi. Olin huolissani eniten paikallisista eläimistä.
Sama mulla. Oli jotain sadeveteen liittyvää varoitusta ja laskeumapuheita.
Hiekkalaatikoista vaihdettiin hiekat myös, se on jäänyt mieleen hassuna yksityiskohtana vaikka järkeväähän se on kun siellä lapset möyrii.
Olin lapsi 1960-luvulla. Muistan ainakin, että puhuttiin Vietnamin sodasta.
Vierailija kirjoitti:
Wtc-iskun näin telkkarista reaaliajassa. Hyvin on syöpynyt mieleen.
Itse iskun tapahtuminen ei näkynyt Suomessa TV:ssä reaaliajassa, kuin korkeintaan jollakin yhdysvaltalaisella maksukanavalla jota ei ollut juuri kenelläkään. Se ensimmäinen kone ei ollut vielä niin iso uutinen, että sen takia olisi keskeytetty heti samalla sekunnilla ohjelmia Suomessa; sitä ehdittiin hetken aikaa luulla tavalliseksi lento-onnettomuudeksi. Vasta sen toisen koneen osuminen 17 minuuttia myöhemmin kertoi edes niille paikalla olijoille paikan päällä New Yorkissa, että kyseessä on varmuudella terrori-isku ja tästä tulee maailmanlaajuinen superuutinen.
Jos taas tarkoitus oli vain viitata iskun jälkeisten tapahtumien seuraamiseen reaaliajassa, niin vilpittömät pahoittelut tähän takertumisesta.
Tsunamit vuonna 2004. Ne olivat kuningas monarkian vaikutteita pelosta vastakaikuna jumalan tekemistä wtc-iskuista jolla pelotettiin kuningatar Elizabeth2 pois New Yorkista varastamasta Trumpin jalohopean c-l-i-p-p-e-r metallin. Ja vuoden 2004tsunamit oltiin tahallaan tehty, siellä indonesiassa joka on niiden coco kehto niin kasvatetaan Fake News Media kaakaopapuja jotka ovat pehmeitä ja makeita. F**k this sweet shit.