Sikiö ja ultraäänimerkit, itkettää..
Meillä oli rakenneultraääni tänään. Viikkoja 20+2. Vauvan rakenne oli normaali, luut ja pää normaali mutta löytyi kaksi pientä ultraäänimerkkiä. Parin päivän päästä verikokeeseen jonka tulokset kertovat onko vauvallamme mahdollisesti kromosomipoikkeamia vaiko ei.
Nyt en osaa kuin murehtia ja itkeä, siitä huolimatta että luettuani kokemuksia olen tullut siihen tulokseen että suuremmalla todennäköisyydellä kaikki on hyvin.
Onko kellään kokemuksia, tilastoja, rohkaisevia sanoja? Olemme ihan romuna huolesta :(
Kommentit (34)
Nro 20 en ole aloittaja mut älä tule härkkimään yhtään toista kun toinen on huolissaan. Mietippä omalle kohdallesi ja nyt suu suppuun kun et selkeästi osaa mitään kivaakaan sanoa.
En osaa tarkemmin sanoa mitään, mutta olen tavannut useamman lapsen, jolla ollut vain 2 napasuonta ja ihan normaaleja ovat olleet. Voimia raskaisiin viikkoihin!
Aikoinaan meillä seula hälytti todella vakavasti, muistelen että se oli jotain 1/46 tms., jonka ansiosta erityistehostettu seuranta ja lapsivesibiopsia. Siihen aikaan niskapoimu-ultraa ei vielä ollut.
Nyt tuo surulla odotettu lapsi opiskelee kauppakorkeassa Helsingissä.
Seuraavassa raskaudessa kieltäydyin kaikista seulonnoista, koska ne eivät ensinnäkään ole varmoja ja koska väärä hälytys aiheutti paljon turhaa huolta. Taas tuli terve lapsi.
Neuvolassa pitäisi enemmän painottaa sitä, että ei olla etsimässä asioita, joille voi tehdä jotain vaan asioita, joiden tietäminen ei käytännössä auta mitään. Se vika tai ominaisuus on lapsessa - ja vaikka seula ei hälytä, voi synnytys mennä pieleen ja tuoksena on paha cp-vamma.
Siksi tehdään se lisätutkimus, että selvitetään oliko hälytys oikea vai väärä. Meillä oli viimeisen lapsen kohdalla seerumiseulassa häly ja ultraaja pyysi paikalle lääkärin tuijottamaan näyttöä, kun ei ollut varma näkemästään. Saatiin valita lapsivesipunktio tai uutena tarjolle tullut verikoe, joka tosiaan käytetään Jenkkilässä luettavana, eli saa ihan päivän ja pari odotella (meille sattui pari arkipyhääkin siihen). Jos verinäyte on ok, niin silloin kaikki on sillä hetkellä ok. Jos verinäytteestä tulee häly, niin niistäkin on osa vääriä ja silloin voidaan vielä tehdä lapsivesipunktio tms. invaasinen toimenpide. Että valitettavasti ei auta kuin istua ja odottaa. Tuolla Kaksplussan keskustelupalstalla on pitkät ketjut aiheesta ja minä luin ne alusta loppuu, tankkasin raja-arvoja, odotin kauhulla puhelinsoittoa ja sitten tuli kirjeellä tieto siitä, että näyte on ok. Mies oli koko ajan rauhallisempi ja totesi, että olisi helpompi voittaa lotossa kuin saada tuosta testistä ei-toivottu tulos.
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 en ole aloittaja mut älä tule härkkimään yhtään toista kun toinen on huolissaan. Mietippä omalle kohdallesi ja nyt suu suppuun kun et selkeästi osaa mitään kivaakaan sanoa.
Lukutaitokin ois poikaa sulla...
Jaksamista ap!
Voin kuvitella miltä tuntuu. Itse olen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Odotin esikoista 24 vuotiaana. Niskapoimu-ultrassa kaikki ok. Rakenneultrassa löytyi kaksi markkeria. Sydämestä ja aivoista. Raskausviikkoja oli siis tällöin 20. Päätin mennä lapsivesitutkimukseen, sitä piti odottaa 3 päivää. Tulokset siitä tuli 3 vkon päästä. Epätietoisuus satuttaa. Onneksi tuloksena oli terveen lapsen kromosomit. Toivottavasti tekin saatte mieltä huojentavat tulokset :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä merkit oli? Meillä ei kromosomipoikkeavuutta ainakaan verikokeella selvitetty.
Et siis käynyt seulontaverikokeessa? Miksi?
Ohis, mutta itse en koskaan käynyt seulonnoissa. Sehän olisi vaan tiennyt abortin tyrkyttämistä. Sellaiseen en ikinä pystyisi. (murhaan)
Ap:lle, todennäköisesti kaikki on kuitenkin hyvin, joten nyt vaan rauhoitutte.
Ennuste: vammainen lapsi tai kusipää psykopaatti. Kumpi vain voi putkahtaa. Kumpi pahempi? Jos tietäisit, keskeyttäisitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä merkit oli? Meillä ei kromosomipoikkeavuutta ainakaan verikokeella selvitetty.
Ohis, mutta itse en koskaan käynyt seulonnoissa. Sehän olisi vaan tiennyt abortin tyrkyttämistä. Sellaiseen en ikinä pystyisi. (murhaan)
Oon kuullut että lääkärien asenteet ovat tosi kovia jos sikiöltä löytyy jotain poikkeavaa mutta tyrkyttävätkö he oikeasti aborttia? :(
Kamalaa jos näin on. Vammaisjärjestöt saisivat pitää asiasta enemmän meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tyrkyttämistä ole, jos itse haluaa tietää mitä on luvassa. Minun raskauteni ovat todella vaikeita ja kivuliaita, johtavat pitkään sairaslomaan ja auttavasti ennalleen toipumiseen menee noin vuosi. Minä halusin verikokeen, koska tiesin ettei olisi mitään järkeä laittaa itseäni ja perhettäni tuon rumban läpi vain sen vuoksi, että meille syntyisi pahasti kehitysvammainen lapsi, joka ei kovin montaa päivää välttämättä näkisi. Mieheni joutuu joka tapauksessa toimimaan miltei omaishoitajana puolet raskausajasta ja monta kuukautta synnytyksen jälkeen, joten tietoisesti syvästi vammaisen lapsen tuominen perheeseemme olisi minusta aivan liian rankka kokemus.
Saa toki huudella että "no ei tartte tehä lainkaan lapsia jos on noin vaikeeta" tai "voihan ne lapset vammautua huomenna auton alle jäädessäään". Toki, mutta raskaudet ovat hyvin tarkasti suunniteltuja, samoin kuntoutustarve on tiedossa, mutta mitään pysyvää jälkeä niistä ei toipumisen jälkeen jää. Samoin on hieman eri asia ottaa vastaan 100% varmuudella syvästi kehitysvammainen vauva, kuin ottaa se muutaman promillen riski jolla joku lapsista saattaa vammautua elämänsä aikana. Joskus joutuu punnitsemaan asioita ja miettimään mihin on järkeä ryhtyä ja mihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kuullut että lääkärien asenteet ovat tosi kovia jos sikiöltä löytyy jotain poikkeavaa mutta tyrkyttävätkö he oikeasti aborttia? :(
Kamalaa jos näin on. Vammaisjärjestöt saisivat pitää asiasta enemmän meteliä.
Ei ainoastaan silloin, jos jotain viitteitä vammaisuudesta löytyy, vaan aivan terveen vauvan odottajalle, (tyttäreni 19v, eikä mitään ongelmia hänellä elämässään ollut) tyrkytettiin aborttia!
Tyttö oli syystäkin hiukka järkyttynyt, että kuinka heppoisin perustein abortti tehdäänkään nykyisin???
Meillä terveydenhoitaja neuvoi olemaan menemättä seulontoihin kun sanoin ettei niiden tuloksella ole mitään vaikutusta lopputulemaan. Pidämme lapsen joka tapauksessa. Näissä asioissa tieto lisää tuskaa ja jos on varma että haluaa pitää lapsen, miksi kiusata itseä turhalla epäilyllä lapsen terveydestä.
Kiitos kokemuksistanne ja rauhoittavista sanoista <3 -Ap
Kokemuksesta kerron, että ei se hätä vielä ole...