Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tästä 24 tunnin työajan lisäyksestä?

Vierailija
16.01.2017 |

Tuleeko se sinun työhösi? Millä tavoin on toteutettu? Teetkö vuorotyötä vai "virka-aikaa"?

Minä ainakin pääsen tästä ihanuudesta nauttimaan. Minulla on liukuva työaika, mutta siis päivittäiseen työaikaan lisätään se 6 min. Pitää oppia uuteen 7h 21 min työaikaan. Tuntuu jotenkin hassulta tuollainen epämääräinen aika, mutta ei aiheuta suurempia tunteita.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työaikaa pidennettiin 2 tuntia kuussa. Eli työpaikalla pitää viettää kaksi tuntia enemmän, mutta töitä ei ole enempää (teemme asiakkaille hommia, asiakkaiden tilaukset ei ole lisääntyneet). Voin tietysti yrittää tehdä jotain järkevää ja lueskella oman alan asioita sen kaksi tuntia, mutta tiukkaa on tähänkin asti tehnyt saada aika tiettyinä päivinä kulumaan. Eli ei tämä tuottavuutta ainakaan heti nosta. Ehkä sitten jos saadaan lisää asiakkaita.

Vierailija
42/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ärsyttää ihan periaatteen vuoksi, sillä tää osuu jälleen kerran melko pienipalkkaisiin (etenkin naisvaltaisiin) aloihin. Hyvinpalkattujen asiantuntijoiden tunteja kun ei aina niin tarkasti seurata. Ja tuntuu että esim hoito- ja palvelualalla kiky on otettu johdon toimesta riemuiten vastaan, kun taas muilla aloilla on painettu villasella tai esim. sovittu että työntekijät harrastavat liikuntaa sen 2h/kk enemmän.

Ne hyvin palkatut asiantuntijat tekevät jo valmiiksi paljon enemmän ekstraa kuin sen 6 minuuttia. Siinäpä se syy.

Meillä lähtee maaliskuun alussa saldosta 24 tuntia. Jokainen saa sitten itse valita, että miten tekee tunnit sisään. Minä yritän saada mahdollisimman paljon kerättyä ennakkoon. Ihan ok mielestäni. Toivon todella, että tämä kiky hyödyttää edes jotenkin.

Tämä! Jos näille asiantuntijoille lisätään 6 minuuttia päivässä tai millä tahansa tavalla tuo 24 tuntia vuodessa, voivat he suivaantua niin, että alkavat kirjaamaan myös ne ylityönsä, joita eivät ole aiemmin viitsineet kirjata. Käypi pian niin, että systeemi tulee työnantajalle kalliimmaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla töissä. Työajan pidennys tuli, sekä 30 % lomarahoista lähtee... Palkka huikeat 1900 ja risat kuussa. Näinhän Suomi nousee, pienipalkkaisten naisten palkkoja leikkaamalla ja kyykyttämällä. Onneks häivyn kohtapuoliin.

Vierailija
44/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi minuuttia lisää työpäivään, eli jatkossa 7h 21 min. Edelleen vähemmän kuin yksityisellä tosiaan, oikeastaan ihan sama mulle. Jos ajattelee että tulee aamulla pari minuuttia aiempaa aikaisemmin ja lähtee muutaman minuutin myöhemmin kotiin, niin siinähän se jo tulee. Tai juo kummallakin kahvitauolla kahviaan 3 minuuttia pidempään, ei sitä kukaan vahdi. Ja vielä kun ylimääräisiä tunteja tulee joka tapauksessa kausittain, niin todellakin ihan sama.

Vierailija
45/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykologi kunnallisella puolella. Eiköhän jokainen ymmärrä, ettei 6 min päivässä tee yhtään eroa nykyiseen. Saman verran pidän potilastapaamisia päivässä kuin ennenkin: tyypillisesti klo 8:00, klo 10:00, klo 12:00 ja klo 14:00. Ehkä nyt "töiden jälkeen" ehdin lukemaan hetken lehteä kahvihuoneessa sen kuusi minuuttia.

Vierailija
46/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä idea perustuu siihen samaan kuin eläkeiän nostokin. Teetetään lisää töitä niillä, jotka sitä ovat koko ikänsä tehneet, jotta pystytään paremmin elättämään ne, joille töitä ei koko elämänsä aikana vain riitä tai niitä, jotka eivät ole työstä koskaan välittäneetkään.

Näin varmistetaan se, että vapaalla ovat aina vain ne, joiden rahat ei riitä mihinkään ylimääräisiin huvituksiin kuten kotimaan matkailuun ja muihin palveluiden käyttöön.

Niiltä, joilla moiseen olisi varaa, revitään vähätkin vapaa-ajan rippeet. Ei ole aikaa viedä lapsia lappiin, ei ole aikaa käydä kylpylässä, ei ole aikaa...

Tällainen tuntuu olevan ajatus. Mun mielestä työtä voisi enemminkin jakaa useammalle ja tasaisemmin. Niin, että kaikille riittäisi ja kaikille jäisi myös vapaa-aikaa. Mä olisin valmis antamaan omasta työpäivästäni kolmanneksen jollekin. Näin saataisiin kahdesta työpaikasta kolme.

Samoin voisin ajatella, että riittäisi, kun jokainen tekee vaikka 30 vuotta töitä elämänsä aikana. Ei niin, että joku ei tee yhtään ja toinen tekee 67 vuotta elättääkseen tämän ei yhtään tyypinkin.

Hups, avauduin

Vierailija
47/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilla töissä. Työajan pidennys tuli, sekä 30 % lomarahoista lähtee... Palkka huikeat 1900 ja risat kuussa. Näinhän Suomi nousee, pienipalkkaisten naisten palkkoja leikkaamalla ja kyykyttämällä. Onneks häivyn kohtapuoliin.

Tämä sama minulla. Viikottainen työaika tulevaisuudessa 38h 45 min, lisäystä siis 30 min viikossa. Työajan lisäys ei haittaa, mutta lomarahojen leikkaus 30 % kyllä ahdistaa.

Sh

Vierailija
48/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päätettiin pitää pyhät vapaina.

Niille työntekijöille joilla oli ennen 7 h työpäivä tuli 7,5 h työpäivät.

Minulla, jolla oli jo ennestään 7,5 h ei muuttunut mikään. Tunnen päässeeni kuin koira veräjästä ja toiset kärsii senkin edestä.

Vierailija
49/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla, jolla oli jo ennestään 7,5 h ei muuttunut mikään. Tunnen päässeeni kuin koira veräjästä ja toiset kärsii senkin edestä.

Siis kävikö tosissaan niin, että noiden 7tuntisten työaika lisääntyi 2,5 tuntia viikossa ilman palkan nostoa, ja teillä 7,5tuntisilla säilyy sama palkka? Ei kuulosta reilulta. Vai nostettiinko palkkoja edes jossain määrin?

Ap

Vierailija
50/63 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli, olen teollisuudessa, ylempänä toimihenkilönä. nyt pitää sitten jollain erillisseuramnalla seurata näitä. Mä teen jo nyt ja taatusti kaikki muutkin sen 24 tuntia leikiten vuodessa ylimääräistä palkatonta ylityötä.

Niin eli te vaan merkkaatte työt työksi ja avot työaika tuli pidennettyä

En ole tuo äskeinen, mutta mulla on sama systeemi: ylitöistä otetaan kiky-tunnit. Kolmasosa on jo tehty. Eli tätä vauhtia tuottavuusloikka on saavutettu helmikuun puolivälissä, ja sen jälkeen alkaa laskutus.

Ennen olin hölmö ja tein ilmaiseksi.

Noin siis juuri tietty tehdään. Tuottavuus ei lisäänny pätkääkään. Noi tunnit tehdään jo joka tapauksessa ilmaiseksi; nyt sitten täytyy kytätä että kirjataan noi kiky-tunnit johonkin ja varmaan niitä joutuu esimiehenä sittennraportoimaan joillekin.

Vierailija
51/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen psykologi kunnallisella puolella. Eiköhän jokainen ymmärrä, ettei 6 min päivässä tee yhtään eroa nykyiseen. Saman verran pidän potilastapaamisia päivässä kuin ennenkin: tyypillisesti klo 8:00, klo 10:00, klo 12:00 ja klo 14:00. Ehkä nyt "töiden jälkeen" ehdin lukemaan hetken lehteä kahvihuoneessa sen kuusi minuuttia.

Miksi teillä sitten saa tehdä 6 min. päivässä? Työnantaja kai sen päättää, miten työaika jakaantuu. Tee kerran kuussa 2 tuntia, niin voit ottaa ylimääräisen asiakkaan vastaan.

Vierailija
52/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah, hyvä vitsi. Tuota nyt ei usko Erkkikään, että olisi nostettu puoli tuntia päivässä työaikaa. Kikyn perusidea on nostaa työaikaa puoli tuntia viikkoa kohden!

Vierailija
53/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee voimaan palkan vähennyksenä. ;(

Vierailija
54/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen 6 min pv voi vaihtaa vaikka vaatteita työpäivän päätteeks tai käydä kakalla töissä!

Meillä vaatteet pitää olla vaihdettuna kun työaika alkaa, ja vaatteet saa lähteä vaihtamaan vasta työajan päätyttyä. Työvaatteet pakolliset, mutta niiden vaihto omaa aikaa, raportti alkaa samalla minuutilla kun työaikakin.

Meille tuli se 2 tuntia lisää / 3 viikon työaika, eli yksi 8h aamu venyy 10 tuntiin joka kolmas viikko. lisäksi tietysti palkka laski 700e/vuodessa ( lomarahojen leikkaus). Työnantaja hyötyy, lisähenkilökuntaa ei kuitenkaan saada että pääsisi edes oikeasti ruoka - ja vessataukonsa työpäivän aikanapitämään.

T. Sairaanhoitaja lasten syöpäosastolta

Vierailija
55/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työhöni tai ylipäätään kellekään meidän työpaikalla se ei vaikuta mitenkään, koska olemme aina tehnyt enemmän kuin on vaadittu.  Siitä on virallinen ilmoituskin.  

Vierailija
56/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä sitten saa tehdä 6 min. päivässä? Työnantaja kai sen päättää, miten työaika jakaantuu. Tee kerran kuussa 2 tuntia, niin voit ottaa ylimääräisen asiakkaan vastaan.

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta ainakin oma työnantajani (kunta) suuressa viisaudessaan päätti että jokainen työntekijä tekee 6 minuuttia/päivä lisää. Siis sairaanhoitajat osastolla, psykologit, hammaslääkärit, kentänhoitajat, vesilaitoksen henkilökunta, keittiöhenkilökunta, paperinpyörittäjät kaupungintalolla.  Ei tästä edes yritetty tehdä mitään järkevää, sehän vasta olisikin pöyristyttävää jos työntekijöitä kuultaisiin ja tehtäisiin työajan lisäys niin että siitä olisi jotain hyötyäkin.

Vierailija
57/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä idea perustuu siihen samaan kuin eläkeiän nostokin. Teetetään lisää töitä niillä, jotka sitä ovat koko ikänsä tehneet, jotta pystytään paremmin elättämään ne, joille töitä ei koko elämänsä aikana vain riitä tai niitä, jotka eivät ole työstä koskaan välittäneetkään.

Näin varmistetaan se, että vapaalla ovat aina vain ne, joiden rahat ei riitä mihinkään ylimääräisiin huvituksiin kuten kotimaan matkailuun ja muihin palveluiden käyttöön.

Niiltä, joilla moiseen olisi varaa, revitään vähätkin vapaa-ajan rippeet. Ei ole aikaa viedä lapsia lappiin, ei ole aikaa käydä kylpylässä, ei ole aikaa...

Tällainen tuntuu olevan ajatus. Mun mielestä työtä voisi enemminkin jakaa useammalle ja tasaisemmin. Niin, että kaikille riittäisi ja kaikille jäisi myös vapaa-aikaa. Mä olisin valmis antamaan omasta työpäivästäni kolmanneksen jollekin. Näin saataisiin kahdesta työpaikasta kolme.

Samoin voisin ajatella, että riittäisi, kun jokainen tekee vaikka 30 vuotta töitä elämänsä aikana. Ei niin, että joku ei tee yhtään ja toinen tekee 67 vuotta elättääkseen tämän ei yhtään tyypinkin.

Hups, avauduin

Aivan kuin minun ajatuksiani! Kun alettiin puhua kansalaispalkasta, ajattelin että vihdoinkin jotain järkevää: pystyy vähentämään työaikaa, työtä riittää muillekin. Fyysinen terveys ja mielenterveys paranee kun on aikaa liikkua ja enemmän vapaa-aikaa, ja töitä niille jotka sitä haluavat tehdä. Lapset voivat paremmin kun on enemmän aikaa perheen kanssa ja päivähoidon ja koululaisten ip-hoidon tarve todennäköisesti vähenee. Mutta ei, revitään kaikki niiden selkänahasta jotka jo raatavat niska limassa. Parempi antaa työikäisen väestön mädäntyä kotona työttömänä syrjäytymässä, syrjäytetään seuraavakin sukupolvi. Ja työläistenkin lapset voivat pahoin kun eivät näe vanhempiaan kuin 3h iltaisin. Viikonloputkin menevät aivan työviikosta toipuessa.

Vierailija
58/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tili päivä 2x kuussa ja jola tilistä vähennetään 1h

Vierailija
59/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, avauduin

Aivan kuin minun ajatuksiani! Kun alettiin puhua kansalaispalkasta, ajattelin että vihdoinkin jotain järkevää: pystyy vähentämään työaikaa, työtä riittää muillekin. Fyysinen terveys ja mielenterveys paranee kun on aikaa liikkua ja enemmän vapaa-aikaa, ja töitä niille jotka sitä haluavat tehdä. Lapset voivat paremmin kun on enemmän aikaa perheen kanssa ja päivähoidon ja koululaisten ip-hoidon tarve todennäköisesti vähenee. Mutta ei, revitään kaikki niiden selkänahasta jotka jo raatavat niska limassa. Parempi antaa työikäisen väestön mädäntyä kotona työttömänä syrjäytymässä, syrjäytetään seuraavakin sukupolvi. Ja työläistenkin lapset voivat pahoin kun eivät näe vanhempiaan kuin 3h iltaisin. Viikonloputkin menevät aivan työviikosta toipuessa.

Nyt kun innostuin, niin hyvä esimerkki: Työaika lisääntyi 2,5h viikossa jo pari vuotta sitten kun työhön tuli palkaton ruokatauko. Ennen pystyin edes perjantaisin tekemään lasten kanssa jotain ekstraa, kuten viemään uimahalliin, koska työajanlyhennyksen johdosta olin kotona kolmelta. Nyt olen kotona joka ikinen päivä vasta varttia vaille viisi, ei siinä enää lähdetä naapurikuntaan uimaan. Luistelemaan tai hiihtämään tai kirjastoon voi lähteä jos on eilistä ruokaa lämmitettäväksi. Muuten illat menevät täysin ruoanlaitossa, ruokakaupassa, harrastuksiin kuskaamisessa, läksyissä auttamisessa (ei kaikkea joka päivä, mutta perheen arjen pyörittämisessä). Ja tätä ruokataukoa perusteltiin sillä, että me työntekijät tarvitsemme virkistystauon keskelle päivää. Kuka kuunteli työntekijöitä???

Vierailija
60/63 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, avauduin

Nyt kun innostuin, niin hyvä esimerkki: Työaika lisääntyi 2,5h viikossa jo pari vuotta sitten kun työhön tuli palkaton ruokatauko. Ennen pystyin edes perjantaisin tekemään lasten kanssa jotain ekstraa, kuten viemään uimahalliin, koska työajanlyhennyksen johdosta olin kotona kolmelta. Nyt olen kotona joka ikinen päivä vasta varttia vaille viisi, ei siinä enää lähdetä naapurikuntaan uimaan. Luistelemaan tai hiihtämään tai kirjastoon voi lähteä jos on eilistä ruokaa lämmitettäväksi. Muuten illat menevät täysin ruoanlaitossa, ruokakaupassa, harrastuksiin kuskaamisessa, läksyissä auttamisessa (ei kaikkea joka päivä, mutta perheen arjen pyörittämisessä). Ja tätä ruokataukoa perusteltiin sillä, että me työntekijät tarvitsemme virkistystauon keskelle päivää. Kuka kuunteli työntekijöitä???

Siinä on kateelliset valittaneet ammattiliittoon, joka on painostanut työnantajaa. Minullakin oli vuosia sitten muodollinen jaksotyö ja sain pitää 20 min. tauon työn lomassa. Sitten kateelliset jaksotyöläiset valitti ja jouduin pitämään 30 min. tauon keskellä päivää. Perustelu oli, että tarvitsee olla 30 min. tauko työajan ulkopuolella. Työpaikan lähellä ei ollut edes kunnon ruokapaikkoja, vain jotain pizza-kebab-paikkoja ja pubeja. Söin omia eväitä korvalaput korvilla. Jos joku näistä jaksotyöläisistä yritti puhua minulle, sanoin, että minulla on oma aika, en puhu nyt työasioista tai työpaikan asioista, mutta puhukaa ihmeessä keskenänne, kun teillähän työaika ja palkka juoksee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme