Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi ikinä uskonut, että olisin 4,5 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.

Vierailija
16.01.2017 |

Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Kommentit (450)

Vierailija
221/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tykkää historiasta ja tokarissa se on kymppi.

En missään nimessä halua, että lähtee yliopistoon lukemaan ko ainetta. AMK inssi miljoona kertaa parempi.

Siis jos olen täysin rehellinen niin ihmettelen tätä taidehistorian alaa koska siinä ei työllisty. Ja ihmettelen ettei ap ole epäillyt työllistymistään...tiede on vienyt mennessään.

Vierailija
222/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Kirjoitat itse jo vastauksen:  "Työkokemusta ei ole" Miksi sut pitäis palkata, jos sulla ei ole mitään työkokemusta?

Eikös tuo ole aika julma itseään ruokkiva kehä?

Ihan varmasti ap:sta on vaikka mihin. Kyllä se jo jonkin verran lujuutta vaatii että jaksaa opiskella ja varsinkin raaputtaa väikkärin kasaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähihoitaja tekee käytännössä?

Vierailija
224/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nyt ei ole muutenkaan mitään järkeä, että korkeakouluttautuneet alkaa tekemään hanttihommia. Mihin ne "elämäm koulun" käyneet tyypit sitten menee? Tietenkin yksikön kannalta tuossa on järkeä, tai siis sen kouluttautuneen, mutta kansantaloudellisesti täyttä itsemurhaa eikä muuta mitään ainakaan parempaan suuntaan.

Vierailija
225/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilun kautta saa hyvin jalkaa oven väliin :) Eikä maksa työnantajalle mitään.. saisit vähän kokemustakin.

Vierailija
226/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehkä tsekata miten voisit opiskella esimerkiksi taideterapeutiksi tai vastaavaksi. aideterapia on kuntoutus- ja hoitomuoto, jossa käytetään kuvallista itseilmaisua vuorovaikutuksen välineenä. Terapian tavoitteena on korjata, täydentää ja tukea asiakkaan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Sitä käytetään psyykkisten kriisien ja ongelmien hoidossa sekä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä. Taideterapian suuntauksia on useita.

Joo, tiedän että et ole varsinainen maalaja tai taiteilija. Kuitenkin varmasti taidehistorian paperit omaavana pystyisit ex-tempore suunnittelemaan, toteuttamaan sekä ohjaamaan taideterapialuokkaa. Siihen ei nyt varmasti Salvador dali tai Picasso tarvitse olla. Riittää että tietää perustekniikat ja miten eri värimaaleja käytetään. Olisi "uusi" ammatti, mutta siinä kuitenkaan se sun taidepuolesi ei menisi täysin hukkaan. Varmasti taideterapiasta saatetaan maksaa enemmän kuin pelkästä taidepainotteisesta lastenhoidosta.

Vaatimuksena on kuvataidon ja kuvallisen ilmaisun tuntemus. Taidehistorian tohtorina tunnet kyllä tarpeeksi kuvallista ilmaisua.

AMK:n taideterapiakoulutus voisi auttaa tuohon lisäkoulutukseksi kylkeen. Niillähän on jotain työssäoppimustakin yleensä tutkinnossa niin saisit heti jo vähän kokemustakin siihen kylkeen.

http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/264_ammatti

Vierailija
227/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yrittänyt jatkaa tieteellistä uraa, hakea apurahoja jatkotutkimukselle? 

Jep. Ei oikein nyt raha liiku, kun kaikesta vähästäkin leikataan ja leikataan vielä lisää.

ap

Apurahathan tulevat enimmäkseen kaikenlaisilta säätiöiltä, eli ei niihin pitäisi leikkausten vaikuttaa.

Vierailija
228/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulikin jo, mutta ei voi liikaa korostaa. Aktivoidu alalla harrastuspuolella. Tunge mukaan alan järjestötoimintaan, mene auttamaan webbisivujen kanssa tai tapahtumiin järkkäriksi ym. Niihin pääsee yleensä helposti, talkootyövoimaa kaivataan aina. Sen lisäksi että se on mukava harrastus, tutustut alan ihmisiin. Sopivien työpaikkojen auetessa tutut ja tutuntutut mietitään läpi ensimmäisenä, vasta sen jälkeen laitetaan ilmoitus molliin.

Itse olen pyörinyt eri alan järjestötoiminnassa ja kerännyt mahtavat verkostot, sekä saanut hienoa kokemusta talkootyön kautta. Puhumattakaan mahtavista ihmisistä joihin olen tutustunut. Työkokemusta on alalta jo ihan hyvin, mutta nykyisen työn sain 50% tämän alalle hyvin mätsäävän vapaaehtoistyökokemuksen kautta. Toki neljän lapsen kanssa vapaaehtoistyöhön osallistuminen on haastavampaa, mutta ehkä mies voi katsoa joskus lapsia kun olet itse harrastuksissa.

Blogikaan ei ole huono idea, sitä kautta saat tuotua varsin helposti ja näkyvästi omaa osaamistasi esille.

Vierailija
229/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pysyvää työtä saat julkiselta sektorilta koskaan. Kuntien ja valtion rahahanat on kiinni ja jäjelläolevatkin saavat kuulla olevansa kuluerä, jonka lomarahoja leikataan ja työaikaa pidennetään. Ison lapsikatraan kansssa ei ulkomaille lähtökään ole vaihtoehto. Kouluttautuisin uudestaan enkä jäisi kortistoon seisomaan. Opiskele oikeustiedettä tai poliisiksi. Väärennettyä taidetta on paljon liikkeellä ja poliisien koulutus asiaan huono. Olisit hyvä väärennösten selvittäjä.

Vierailija
230/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- blogi (hyvälaatuinen)

- Tunge järjestötoimintaan mukaan ja muun alan kissanristiäisiin

- sivussa voit aloitella vaikka taideterapeutin opintoja. Pitäisi kuulua niihinkin harjoittelua ja sosiaali ja terveysalalle usein haetaan ohjaajia jne. AMK opinnot myös tuovat uutta lisää cv:seesi

Tietenkin voit aina hakea niitä töitä tuossa sivussa

Vierailija
231/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pysyvää työtä saat julkiselta sektorilta koskaan. Kuntien ja valtion rahahanat on kiinni ja jäjelläolevatkin saavat kuulla olevansa kuluerä, jonka lomarahoja leikataan ja työaikaa pidennetään. Ison lapsikatraan kansssa ei ulkomaille lähtökään ole vaihtoehto. Kouluttautuisin uudestaan enkä jäisi kortistoon seisomaan. Opiskele oikeustiedettä tai poliisiksi. Väärennettyä taidetta on paljon liikkeellä ja poliisien koulutus asiaan huono. Olisit hyvä väärennösten selvittäjä.

Kyllä taideteoksen aitous tutkitaan Suomessa ihan jossain muualla kuin poliisin labrassa. Ei sitä poliisi tee vaan taide-alan asiantuntija.

Vierailija
232/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika syvältä.

no miksi väittelit??

serkku meinas kans lähtee väittelemään, mut onneks tajusi ajoissa että työ mahikset on oikeesti aika rajalliset tohtorilla verrattuna maisteriin! tohtori hattu päässä olet vaan liian koulutettu!

mitä ja missä voit työskennellä tuollaisella koulutuksella?

Vierailija
233/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta olisikohan sinun nyt aika kouluttautua uudelleen? On aloja, joilla varmasti riittää työtä vaikka sulla ei ole oikeastaan työkokemusta. Vaikkapa sairaanhoitajaksi, merkonomiksi (kirjanpitäjä) tms.

Vierailija
234/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähdit opiskeleen tollasia?

Ja vielä tohtoriksi asti? 

Ja Ilman mitään osaamista (=ilman työelämää).

No. Kiinnosti taidehistoria ja kiinnosti korkeakoulutus. Miksi sinä lähdit opiskelemaan sitä, mitä ikinä opiskelitkin? Meillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet.

Luulin, että myös koulutus olisi jotain osaamista, mutta ilmeisesti opinnot ovat vain kasa paperia ja oikea osaaminen tulee vain työelämästä, jonne en näköjään pääse.

ap

No minä lähdin opiskelemaan omaa alaani siksi, että tiesin sen työllistävän. En siksi, että "kiinnosti". Tai siis kiinnostihan se, että tällä koulutuksella työllistyy ihan varmasti, jos nyt yleensä töitä kiinnostaa tehdä.

En halua vittuilla, mutta ihmettelen suuresti miten aikuiset ihmisetkin lähtevät opiskelemaan mahdollisimman kapeaan rakoon soveltuvaa tutkintoa alalta, joka muutenkin on epävarma ja opiskelijoita liikaa työpaikkoihin nähden.

Olen pragmaatikko. Opiskelut suunnitellaan sen mukaan, mikä tarjoaa toimeentulon. Itse olen akateeminen, mutta takuulla olisin opiskellut vaikka putkimieheksi mieluummin, kuin hankkiutunut akateemiseen tutkintoon erittäin epävarmoilla aloilla. Tosin on niitä epävarmoja tutkintoja ammatillisella ja opistopuolellakin. Kaikenlaista hevostenhoitajaa ja medianomia.

Ja ei, en halveksi noita tutkintoja sinänsä. Niihin valmistuu vain hitosti liikaa väkeä palkanmaksuhaluisiin työnantajiin nähden.

Tämä. Mulla on maisterintutkinto mutta ennenkaikkea sen takaama suojattu ammattinimike, joka on pätevyysvaatimuksena useisiin nytkin vapaisiin työpaikkoihin ja lisäksi oikeus toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana. Mieheni taas on putkimies 😃 eli todellakin raha ja käytäntö edellä valittu opiskelupaikkoja, koska ollut alusta asti selvää että hankimme lapsia elätettäväksi.

Harmi ap n puolesta, oikeastaan ei oo edes sun vika vaan sekopäisten opiskelupaikkojen määrien vika noilla huonosti työllistävillä aloilla. Toivottavasti löydät jotain puuhaa! Ääni taidekasvatus painotteiselle yksityiselle lastenhoitotyölle?

Vierailija
235/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan. Moisella koulutuksella pitäs lähteä ulkomaille, siellä olis varmasti jotain tutkijanhommia. Sitten olisi pitänyt tajuta jättää joko ne lapset tekemättä tai kouluttautua muualle jos tommonen nykyajassa käsittämättömän suuri katras tänne on pakko pukata.

Vierailija
236/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele koodaamaan -> luoda joku kiva mobiilisovellus -> myy se -> tienaa miljoonia

Vierailija
237/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele tradenomiksi parissa vuodessa ja ryhdy palkanlaskijaksi. Kuulemma heistä on pulaa.

Vierailija
238/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ovelta ovelle erilaisiin taide- yms museoihin ja tarjoat itseäsi 1-6 kk:n työkokeiluun. Kun saat paikan, sovit asiasta työkkärin kanssa ja sopimukseen nimet alle. Siinä on sulle kokemusta, sama se vaikka olisit osan aikaa lipunmyynnissä tai varastossa teoksia lajittelemassa kunhan saat alan työkokemusta. Ihan varmasti sinut otetaan johonkin. Etkö harrasta mitään alaasi liittyvää mikä pitäisi ammattitaitoasi yllä? Jos et niin vähän ihmettelen...

Vierailija
239/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala yrittäjäksi, vetämään mielenkiintoisia taidehistoriakursseja esim. yritysporukoille / kansalaisopistoille. Museokierroksia tms..   Itse olin Roomassa "Rooman Opas" (katso facebookista) erittäin pätevän oppaan kierroksella ja täytyy sanoa, että siitä kannattaa maksaa, kun on sellainen henkilö, joka oikeasti osaa ja tietää! 

Entäpä jo yrittäminen ei kiinnosta, niin miten opetustyö? Työväenopistot ym.

Igor Bok oli pätevin suomenlinnan opas ikinä.

Oikeinkirjoitus olisi hyvä hallita edes ihmisten nimien kohdalla. Ior Bock.

Vierailija
240/450 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähdit opiskeleen tollasia?

Ja vielä tohtoriksi asti? 

Ja Ilman mitään osaamista (=ilman työelämää).

No. Kiinnosti taidehistoria ja kiinnosti korkeakoulutus. Miksi sinä lähdit opiskelemaan sitä, mitä ikinä opiskelitkin? Meillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet.

Luulin, että myös koulutus olisi jotain osaamista, mutta ilmeisesti opinnot ovat vain kasa paperia ja oikea osaaminen tulee vain työelämästä, jonne en näköjään pääse.

ap

No minä lähdin opiskelemaan omaa alaani siksi, että tiesin sen työllistävän. En siksi, että "kiinnosti". Tai siis kiinnostihan se, että tällä koulutuksella työllistyy ihan varmasti, jos nyt yleensä töitä kiinnostaa tehdä.

En halua vittuilla, mutta ihmettelen suuresti miten aikuiset ihmisetkin lähtevät opiskelemaan mahdollisimman kapeaan rakoon soveltuvaa tutkintoa alalta, joka muutenkin on epävarma ja opiskelijoita liikaa työpaikkoihin nähden.

Olen pragmaatikko. Opiskelut suunnitellaan sen mukaan, mikä tarjoaa toimeentulon. Itse olen akateeminen, mutta takuulla olisin opiskellut vaikka putkimieheksi mieluummin, kuin hankkiutunut akateemiseen tutkintoon erittäin epävarmoilla aloilla. Tosin on niitä epävarmoja tutkintoja ammatillisella ja opistopuolellakin. Kaikenlaista hevostenhoitajaa ja medianomia.

Ja ei, en halveksi noita tutkintoja sinänsä. Niihin valmistuu vain hitosti liikaa väkeä palkanmaksuhaluisiin työnantajiin nähden.

Tämä. Mulla on maisterintutkinto mutta ennenkaikkea sen takaama suojattu ammattinimike, joka on pätevyysvaatimuksena useisiin nytkin vapaisiin työpaikkoihin ja lisäksi oikeus toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana. Mieheni taas on putkimies 😃 eli todellakin raha ja käytäntö edellä valittu opiskelupaikkoja, koska ollut alusta asti selvää että hankimme lapsia elätettäväksi.

Harmi ap n puolesta, oikeastaan ei oo edes sun vika vaan sekopäisten opiskelupaikkojen määrien vika noilla huonosti työllistävillä aloilla. Toivottavasti löydät jotain puuhaa! Ääni taidekasvatus painotteiselle yksityiselle lastenhoitotyölle?

Aika ikävää valita ammatti sen mukaan missä on varmasti töitä, eikä sen mukaan mitä haluaa tehdä.