Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En olisi ikinä uskonut, että olisin 4,5 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.

Vierailija
16.01.2017 |

Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Kommentit (450)

Vierailija
441/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma taitaa olla se, että aloittaja on 35-vuotias ilman mitään työkokemusta. Aika harva jaksaa aikuista ihmistä alkaa "opettamaan työelämään". Olen itse IT-alalla ja työskennellyt useiden töiden ohella väitelleiden kanssa. Ei ole kellään ollut ongelmia työllistyä.

Alavalintasi meni kyllä täysin mönkään. Taidehistorian tutkijoita tarvitaan Suomessa ehkä kolme. Jos olisin sinä, lähtisin ulkomaille tai perustaisin yrityksen.

Ei normaalia tai keskimääräistä älykkäämpää tarvitse opettaa mitenkään työelämään. Työtehtäväkohtaista opastusta taas tarvii jokainen kun vaihtaa firmaa tai työtehtäviä. Siihen ei vaikuta onko 35v vai 25v ikäinen. 

Vierailija
442/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muutaman sivun alusta. Siellä ehdotettiin jotain kirjoitustöitä, enkä tiedä, vastasiko ap tähän, mutta itselleni tuli sama mieleen. Esimerkiksi jotkin dekkarit joissa olisi jotain taidehistoriaan liittyvää juttua voisivat olla myyviä. Eikös Suomessa ollut joku tämän tapaista kirjoittava naisdekkaristi? Tietysti siinä se hyvä tarina on tärkeä, ei mikään taidehistorian luento, mutta käsittääkseni nykyisin on aika suosittua tällainen ns. kevyt kirjallisuus, jossa kuitenkin hyödynnetään muun alan tietotaitoa. Olen itse vähän samassa tilanteessa, joskaan en ihan noin korkeasti koulutettu. Maisterin papereilla saa pyyhkiä lattiaa, kun ei ole juuri työkokemusta ja on ollut pitkään kotiäitinä. Noita kirjoitushommia minäkin yritän :) Jotenkin tulee mieleen, että se työ tosiaan pitää luoda itse, ei vain lähetellä hakemuksia. Ap:n koulutuksella olisi varmasti jotain annettavaa ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudelleen opiskelu hyvin työllistävälle alalle ei välttämättä auta sekään, jos ei ole suhteita. Näin minulla. Pitäisi olla sellainen ala sitten, että voi tarvittaessa työllistää itse itsensä.

Ap, olet opiskellut todella nopeasti tohtoriksi? Opiskele lääkäriksi, jos olet noin hyvä, eikö niillä ole kaikilla töitä.

ei oo aivan yksinkertaista, mikäli fyke sujuu ku rasvattu ja päälle bi eli biologia niin siitä vaan. Monella vaikka on kirjoittanut noi niin saattaa kestää vuosia ennenku pääsee. Ei tohtorin tarvi alentua siivoamaan sun muuta sälää. 

Vierailija
444/450 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomessa ei myönnetä että suurtyöttömyys on todellinen ja vakava ongelma?

Hymistellään ja piilotellaan maton alle todellista tilannetta .

Syyllistetään työnhakijoita.

u

Kunnallisvaalit tulossa, pakko selittää äänestäjille että oman puolueen politiikka on ollut menestys. Itse tein ennen äitiyslomia vientikauppaan liittyvää toimihenkilö/asiantuntijatyötä. Ala on rakas, voisin ihan mielelläni mennä saman alan hommiin muutamaan pykälää alemmallekin portaalle ja olla tyytyväinen. Nyt paikkoja ei vain ole haettaviksi. Niistä vähäisistä mitä ilmoitetaan on todella kova kysyntä. Työnantajilta tulee lipovia vastauksia joissa selkeästi koitetaan pitää hyviin hakijoihin hyvä suhteet jatkoa ajatellen jos talouden suunta muuttuu. Mutta tosiasia on, että vienti ei ole lähtenyt vetämään. Itse olen todella huolissani suomen tulevaisuudesta. Ja omakin lehmä ojassa.

Vierailija
445/450 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähdit opiskeleen tollasia?

Ja vielä tohtoriksi asti? 

Ja Ilman mitään osaamista (=ilman työelämää).

No. Kiinnosti taidehistoria ja kiinnosti korkeakoulutus. Miksi sinä lähdit opiskelemaan sitä, mitä ikinä opiskelitkin? Meillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet.

Luulin, että myös koulutus olisi jotain osaamista, mutta ilmeisesti opinnot ovat vain kasa paperia ja oikea osaaminen tulee vain työelämästä, jonne en näköjään pääse.

ap

Minä olen lastentarhanopettaja. Taidehistoriakin olisi kiinnostanut, mutta oli pakko valita työ, jolla voin elättää itseni ja perheeni. Jos sinua kiinnostaa lastanhoitotyö (olet sitä ilmeisesti hakenut), niin mitä jos opiskelisit vaikka lähihoitajaksi. Pääsisit päiväkotiin lastenhoitajaksi.

Vierailija
446/450 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi vaan kaikki, et voi olla tosissasi!? Alalta on suunnaton tunku pois, työstä saatava palkka suhteessa työn rankkuuteen on huono.

Vierailija
447/450 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Olen kirjoitellut tänne tuhat eri aloitusta työttömyydestäni ja työnhaustani. Se on loppu nyt: SAIN TÖITÄ! Ihan vakituisen työn.

Uskokaa unelmiinne. Mä olin niin vähällä luovuttaa.

ap

Vierailija
448/450 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Olen kirjoitellut tänne tuhat eri aloitusta työttömyydestäni ja työnhaustani. Se on loppu nyt: SAIN TÖITÄ! Ihan vakituisen työn.

ap

Et sit viiti kertoa millaisen duunin?

Vierailija
449/450 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Hienoa! Minä sain pitkäaikaisemman 10 vuoden työpaikkani kun en ollut edes maisteri vielä. Nyt taas on sellainen olo, ettei saa vaikuttaa liian hyvältä, muuten ei palkata. Jos on maisteri ja äiti, niin älä nyt ainakaan laita mitään ripsihuoltoja yms. Ole nöyrä ja pyydä kaikilta anteeksi.

Vierailija
450/450 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työ ei ole ratkaisu.eikä sovi esim.akateemisesti koulutetuille.lähihoitajan tutkinto on lähellä siivoojan työtä, raskasta, likaista ja tapaturma altista. Pohjakoulutus menee hukkaan jos yliopistossa oposkellut menee vaipan vaihtohommiin. Väitän että lähihoitajakoulutuksen pituuden voisi lyhentää 1, 5 vuoteen peruskoulupohjalta.suomen kieltä pitäisi osata ja alalle soveltuvuutta arvioida enemmän, ei sovi päihdeongelmaisille ja kovin itsekkäille esi.m niille äideille jotka sysäävät omat lapsensa yhteiskunnan hoidettavaksi kun itse makaavat kotona terveinä työttöminä.