En olisi ikinä uskonut, että olisin 4,5 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.
Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!
Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.
Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.
Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.
Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.
Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.
Aika syvältä.
Kommentit (450)
Sama tilanne kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Työkokemusta ainoastaan siivoamisesta, mutta enää en saa sitäkään. Lähden opiskelemaan uutta alaa jonka valitsen työllistymismahdollisuuksia silmällä pitäen.
Oletko hyvä kirjoittaja? Taidealaan liittyviä kirjoitustöitä? Ehkä jopa dekkareita?
....nini ja ikää mulla nyt 45 v, mies, naimaton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä ajattelit rupeavasi tekemään silloin, kun vielä opiskelit?
Kuvittelin eteneväni jotenkin niin, että saisin ensin jonkun suorittavan tason työn pienellä palkalla, vaikka osa-aikaisena. Ihan vaikka asiakaspalvelua jossain edes kaukaisesti omaa taidehistorian alaa sivuavalla työpaikalla. Vaikka taidemuseon narikkaan tai infoon. Sieltä sitten työkokemuksen karttuessa pikku hiljaa ylös- ja eteenpäin silloin, kun eteen jotain sopivaa sattuisi.
Ongelma taitaa olla se, että nuo suorittavan tason työtehtävät olisi nimenomaan pitänyt tehdä silloin opintoaikana, eikä vasta valmistuttua.
ap
Miksi et opiskeluaikana tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tuli mulle mieleen. Eli mihin kuvittelit työllistyväsi taidehistorian opinnoilla?
Haetko myös vuokratyöpaikkoja? Kannattaa kokeilla. Varmasti pääset asiakasneuvojaksi/vakuutuskäsittelijäksi jne. Paikat ovat nykyään kokoaikaisia ja kuukausipalkalla. pätkiä tosin, mut avaa ovia. Keskity hakemuksissa siihen, mitä osaisit työn kannalta, ei koulutuksen esiintuomiseen.
Toinen vaihtoehto, kirjoita kirja, hae apurahaa ja ala tehdä tutkimusta
Lähihoitajaksi vain. Siellä on kuulemma joku taidepainotteinen linja. Sopisit varmaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sulla oikeasti ole yhtään mitään työkokemusta? Ei edes kesätyökokemusta tai jotain vanhempia työkokemuksia ennen opiskelua ja lapsien hankkimista?
Luuletko että sillä on mitään merkitystä jos on jotain kesätyökokemusta 10-20v takaa? Ja muutenkin tuollaisia kesätyökokemuksia nyt voi väärentää niin paljon kuin haluaa. Ketään ei kiinnosta onko nönnönnöö ollut vuonna 2006 jossakin hanttihommissa vai ei.
Oletko kysellyt kansanopistoista, kesäyliopistoista, avoimista yliopistoista tarvitsevatko he kouluttajaa? Tai siis pikemminkin, oletko tarjonnut sinne kursseja jotka voisit pitää?
Ulkomaille. Laita spostia kaikkiin taidegallerioihin ja kysele jotain hommia antiikkiliikkeistä. Vaikeaa löytää muita hommia jos oot tohtoritason opinnot suorittanut. Työnantajat tietää ettei mäkki ym hommat kiinnosta, joten todennäköisesti palkataan johonkin taidealaan liittyvään. Valtiolla on vaikka mitä hankekoordinaattorien paikkoja koulutusalalle ym avoinna. Esim opetushallitus. Joskus selvästi voidaan ottaa myös joku taidealan tai kulttuurialan ihminen niin sellaisiin paikkoihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!
Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.
Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.
Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.
Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.
Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.
Aika syvältä.
"...pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski." No tuossa olet väärässä. Olisit hankkinut STEM tutkinnon niin ei tarvitsisi näin vuosien jälkeen syyllistää toisia.
Jotenkin nykyään tuntuu että opiskelu vaan haittaa työn saamista!
Kuullostaahan se tosi hienolta olla tohtori. Ei tuon ikäistä oteta tarjoilijaks ilman kokemusta. Yleensä tuon ikäisenä lähdetään ravintola-alalta pois tai ollaan siihen koulutettuja esimiehiä. Ei tuollaisesta tutkinnosta taida olla kauheasti hyötyä työmarkkinoilla. Taiteita opettaan pari tuntia viikossa työväenopistolle? Opettajaks? Pitää varmaan opiskella vielä joku muu ammatti jos aikoo johonkin päästä. Silti voi tulla ikä vastaan. Nelikymppiset naiset ei oo kovassa huudossa paitsi ehkä hoitoalalla. Tiedän kyllä vastaavassa tilanteessa olleen miehenkin (ilman lapsia), joka sitten ei päässyt mihinkään töihin vaikka oli tekniikan tohtori ja lähtikin opiskelemaan jotain muuta.
minä olen ollut työttömänä vuodesta 1998 alkaen, vain 2 vuotta oli se ala asteen duuni, jonka hoidin huonosti. eli tässähän on mennyt 14 vuotta, ok 2 vuotta meni nyt opiskeluun, sanotaan 12 vuotta työttömänä
ei tuu tästä elämästä enää mitään, no 10 vuotta menikin kaljaa juodessa
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille. Laita spostia kaikkiin taidegallerioihin ja kysele jotain hommia antiikkiliikkeistä. Vaikeaa löytää muita hommia jos oot tohtoritason opinnot suorittanut. Työnantajat tietää ettei mäkki ym hommat kiinnosta
Ja ketähän ne muka oikeasti kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin eteneväni jotenkin niin, että saisin ensin jonkun suorittavan tason työn pienellä palkalla, vaikka osa-aikaisena. Ihan vaikka asiakaspalvelua jossain edes kaukaisesti omaa taidehistorian alaa sivuavalla työpaikalla. Vaikka taidemuseon narikkaan tai infoon. Sieltä sitten työkokemuksen karttuessa pikku hiljaa ylös- ja eteenpäin silloin, kun eteen jotain sopivaa sattuisi.
Ongelma taitaa olla se, että nuo suorittavan tason työtehtävät olisi nimenomaan pitänyt tehdä silloin opintoaikana, eikä vasta valmistuttua.
ap
Miksi et opiskeluaikana tehnyt?
Opiskeluaikana olin oikeastaan täystyöllistetty neljän lapsen äiti ja opiskelin sivutoimisesti siinä arjen pyörityksen ohella. Ihan yksinkertaisesti ei ollut aikaa mennä töihin. Mies oli luonnollisesti perheen ainut elättäjä, eikä niistä tuloista noin vain jääty kotiin, jotta minä olisin voinut mennä kesätöihin johonkin infopisteelle.
ap
profeetta-master kirjoitti:
minä olen ollut työttömänä vuodesta 1998 alkaen, vain 2 vuotta oli se ala asteen duuni, jonka hoidin huonosti. eli tässähän on mennyt 14 vuotta, ok 2 vuotta meni nyt opiskeluun, sanotaan 12 vuotta työttömänä
ei tuu tästä elämästä enää mitään, no 10 vuotta menikin kaljaa juodessa
Vanhoissa ketjuissa on se ikävä puoli ettei vuodet täsmää. Vuodesta 98 on nyt jo 19 vuotta kulunut.
Ensi vuonna tasan 20 vuotta.
Juuri tällä(kin) hetkellä museoliiton sivuilla on avoimia työpaikkoja. Voit myös hakea kulttuurialan työpaikkoja. Mikä on työnhakualueesi? Koska tutkintosi on haastava työnhaun kannalta ja olet väitellyt työnhakualueen on syytä olla koko Suomi. Ilmeisesti taloudellisesti teillä menee hyvin vaikka et ole töissä. Aidosti ihmettelen, ettet ole hakenut ulkomaille töihin työkokemusta saadaksesi. Nyt alkaa olla viime hetket käsillä oman alasi työn suhteen. Hae ulkomaille lyhyelle tai vuoden projektiin ja kokeile työllistymistä Suomessa sen jälkeen uudelleen.
No kai sillä miehelläsi on sen verran rahaa, että saat edes nettisivut pystyyn?
Ilmainen vinkki: domain http://www.taidehistoria.fi/ ei ole vielä käytössä.