Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En olisi ikinä uskonut, että olisin 4,5 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.

Vierailija
16.01.2017 |

Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Kommentit (450)

Vierailija
41/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö sulla oikeasti ole yhtään mitään työkokemusta? Ei edes kesätyökokemusta tai jotain vanhempia työkokemuksia ennen opiskelua ja lapsien hankkimista?

Luuletko että sillä on mitään merkitystä jos on jotain kesätyökokemusta 10-20v takaa? Ja muutenkin tuollaisia kesätyökokemuksia nyt voi väärentää niin paljon kuin haluaa. Ketään ei kiinnosta onko nönnönnöö ollut vuonna 2006 jossakin hanttihommissa vai ei.

Tottakai sillä on väliä. Nyt siis sun kannattais nimenomaan hakea samantyylisiin paikkoihin, joista sulla on jo jotain kokemusta, jotta saat edes vähän jalkaa takaisin työelämän pariin. Voit kuitenkin taukoa perustella opiskelun ja lasten hankinnan samanaikaisuudella. Esim. jos kymmenen vuotta sitten olet ollut vaikkapa kassatyössä kesätöissä, niin voisitko harkita esim. rekryfirman kautta hakevasi ensin keikkatyötä tekeväksi kassaksi ja sitten muita töitä kunhan saat cv:tä edes vähän päivitettyä ja suosittelijoita hankittua? 

Vierailija
42/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän yliopistosta olet saanut tuon taidehistorian FT opinarvon? Filosofian maisterit ja tohtorit on kyllä useimmiten matematiikan-, kemian-lääketieteen ym. aloilta... taidehistoria kun on enemmänkin humanistisen tiedekunnan juttuja.... Että joo. Sellainen tohtori, mutta hyvä aihe on kyllä nostettu esiin, vaikkakin varmaan jonkun just raskasta työtä pakertavan henkilön toimesta... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella pilipalitieteitä jos aikoo päästä töihin. Niitä voi opiskella sitten vaan huvikseen muttei työllistymistarkoituksessa.

Sano olleesi kotiäiti lukion jälkeen, niin varmaasti pääset niin mäkkärille kuin siivoomaankin.

Vierailija
44/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä ajattelit rupeavasi tekemään silloin, kun vielä opiskelit?

Kuvittelin eteneväni jotenkin niin, että saisin ensin jonkun suorittavan tason työn pienellä palkalla, vaikka osa-aikaisena. Ihan vaikka asiakaspalvelua jossain edes kaukaisesti omaa taidehistorian alaa sivuavalla työpaikalla. Vaikka taidemuseon narikkaan tai infoon. Sieltä sitten työkokemuksen karttuessa pikku hiljaa ylös- ja eteenpäin silloin, kun eteen jotain sopivaa sattuisi. 

Ongelma taitaa olla se, että nuo suorittavan tason työtehtävät olisi nimenomaan pitänyt tehdä silloin opintoaikana, eikä vasta valmistuttua.

ap

Miksi et opiskeluaikana tehnyt?

Opiskeluaikana olin oikeastaan täystyöllistetty neljän lapsen äiti ja opiskelin sivutoimisesti siinä arjen pyörityksen ohella. Ihan yksinkertaisesti ei ollut aikaa mennä töihin. Mies oli luonnollisesti perheen ainut elättäjä, eikä niistä tuloista noin vain jääty kotiin, jotta minä olisin voinut mennä kesätöihin johonkin infopisteelle.

ap

Melkein veetuttaa sun puolesta, ettei miehes auttanut sua, kuten sä autoit sitä. Sori matto, tohtori sentän tms...

0/5 tai sit olet oikeasti heikkolahjainen tavallaan

Vierailija
45/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen FT (oma tutkintoni ei kuitenkaan ole ihan noin höttöiseltä alalta). Työn saanti yliopiston ulkopuolelta oli minullekin vaikeaa. Monen mutkan kautta päädyin vihdoin oman alan töihin. Vasta näissä "oikeissa" töissä on tullut huomattua, kuinka laiskaa (ja osaamatontakin) porukkaa yliopistomaailmassa pyörii. Sen ajan kun itse vietti tutkijana (n. 6 vuotta) ovat muut tehneet niitä oikeita töitä ja oppineet todella paljon omasta alastaan - valtaosa paljon enemmän kuin itse opin tutkijana. Tuota eroa on todella vaikea kuroa umpeen - lähdet siis useita vuosia takamatkalta ottamaan muita kiinni.

Olen näin jälkiviisaana ehdottomasti sitä mieltä, että tohtorin tutkinto ei ole mikään merkki älykkyydestä tai viisaudesta, melkeinpä päinvastoin (eri asia tietysti, jos olet väitellyt jostain Harvardista, jonne nyt on pikkaisen vaikeampi päästä edes suorittamaan niitä tohtoriopintoja). Suomessa kun käytännössä kaikki halukkaat otetaan tohtorikoulutusohjelmaan ja varsinkin humanistisilla aloilla mitään konkreettisia kriteerejä sille tutkimuksen tasolle ei juuri aseteta.

Vierailija
46/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ap:n asenne isoin ongelma työnhaussa...

Vierailija
47/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän yliopistosta olet saanut tuon taidehistorian FT opinarvon? Filosofian maisterit ja tohtorit on kyllä useimmiten matematiikan-, kemian-lääketieteen ym. aloilta... taidehistoria kun on enemmänkin humanistisen tiedekunnan juttuja.... Että joo. Sellainen tohtori, mutta hyvä aihe on kyllä nostettu esiin, vaikkakin varmaan jonkun just raskasta työtä pakertavan henkilön toimesta... :D

Ohis olisit edes googlettanut ennen kommenttisiasi.

Vierailija
48/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla "liian pätevä" - sellaista ei olekaan. Olet vain huono työntekijä esim. siivoojaksi, koska sinulla ei ole mitään substanssia alalta. Ja sairaanhoitajaksi(kaan) ei ihan niin vain "mennä" opiskelemaan, sinne päästään. Tämän huomaat, kun katsot viimeisen kymmenen vuodrn hakutilastoja, joissa poikkeuksetta 30 opiskelupaikasta kisaa 300-1000 hakijaa.

Vierailija
49/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humanistisista tiedekunnista valmistuneen henkilön titteli on FM, filosofian maisteri, ja siitä jatkokoulutuksessa filosofian tohtori. Aluksi ollaan humanististen tieteiden kandidaatteja, mutta ei ole olemassa tittelia humanististen tieteiden maisteri.

Vierailija
50/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mitään liian pätevä ole, jos et ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä. Voit jättää aina tutkinnot kertomatta ja kertoa olleesi kotiäiti.

Joku tutkinto pitää olla, millä työtä hakee.  Kotiäiti ei ole tutkinto.

Vierailija
51/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut palkkatukitöitä. Ainakin Helsingin kaupungilla on mielenkiintoisia virastoja, ham, kulke, museo, zoo, orkesteri yms. Kun olet kerran saanut sinne jalkasi oven väliin, työn hakeminen helpottuu huomattavasti.

Vierailija
52/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä ajattelit rupeavasi tekemään silloin, kun vielä opiskelit?

Kuvittelin eteneväni jotenkin niin, että saisin ensin jonkun suorittavan tason työn pienellä palkalla, vaikka osa-aikaisena. Ihan vaikka asiakaspalvelua jossain edes kaukaisesti omaa taidehistorian alaa sivuavalla työpaikalla. Vaikka taidemuseon narikkaan tai infoon. Sieltä sitten työkokemuksen karttuessa pikku hiljaa ylös- ja eteenpäin silloin, kun eteen jotain sopivaa sattuisi. 

Ongelma taitaa olla se, että nuo suorittavan tason työtehtävät olisi nimenomaan pitänyt tehdä silloin opintoaikana, eikä vasta valmistuttua.

ap

Miksi et opiskeluaikana tehnyt?

Opiskeluaikana olin oikeastaan täystyöllistetty neljän lapsen äiti ja opiskelin sivutoimisesti siinä arjen pyörityksen ohella. Ihan yksinkertaisesti ei ollut aikaa mennä töihin. Mies oli luonnollisesti perheen ainut elättäjä, eikä niistä tuloista noin vain jääty kotiin, jotta minä olisin voinut mennä kesätöihin johonkin infopisteelle.

ap

Se vähän pakkaa olemaan niin, että kun suostuu hoitamaan lapset kotona 100-prosenttisesti, koska toisen ura ei salli keskeytyksiä, niin saa hoitaa kotia jatkossakin, kun oma ura ei lähde liikkeelle.

Vierailija
53/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää mutta elämä on valintoja, valitettavasti. Vaatii rationaalista itse-erittelyä ja luopumista jos se haaveammatti näyttää työllistävän huonosti. Opintoja valitessa siis.

Jokin vähemmän kiinnostava ala joka tarjoaa varmemman toimeentulon voi muuttua ajan myötä kiinnostavaksi. Ja iso plussa on tietysti se että saa töitä ja rahaa. Omaa asennettaan voi aina kehittää. Se ei ole helppoa mutta palkitsee lopulta.

Oletko mieluummin hyvätuloinen ei niin kiinnostavassa ammatissa oleva kuin sitä ominta alaa opiskellut ja mäkkärissä töissä?

54/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
55/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pätevä siivoojaksi - ap ei ole yhtään pätevä duunarihommiin. Niihin on ihan koulutukset ja kokemuskin on tärkeää.

Vierailija
56/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs opiskelu lastentarhanopettajaksi? Jos suorittaisi avoimessa jo valmiiksi perusopintoja saisi opinnot sun akateemisilla taidoilla varmasti kasaan todella nopeasti. Töitä luulisi riittävän.

Vierailija
57/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä osaat ja kuka ostaisi osaamisesi jos olet yrittäjä?

Vierailija
58/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parjattu työkokeilu tai joku harjoittelu voisi olla ponnistuslauta. Niinhän moni opiskelijakin ja just työuran alussa oleva on hankkinut kokemusta. Joo, on palkatonta, mutta jostain pitää aloittaa. Siinä sais näyttöä ja kokemusta. Sopis ehkä just sun tilanteessa olevalle (ei ehkä enää just työelämässä olleelle työttömälle).

Vierailija
59/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

profeetta-master kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

nämä pilipalitutkinnot pitäisi lailla kieltää, nimittäin se että annetaan ihmisille sellainen uskomus että lukemalla paperit mistä tahansa yliopiston alasta, saisit töitä, se oli 1970 luvulla ehkä näin.

Itsekin luin 7 vuotta eka tutkintoa ensin 2 vuotta elokuva ja tv tutkimus v. 1990-, (täyttä huuhaata), sitten kulttuurihistoriaa ( huuhaata sekin), ei pedagogisia  - eikä kultuurihistorialla voi edes opettaa kouluissa kun pitää olla yleisen historian tutkinto! ,,,,,,nyt 16 vuoden jälkeen menin yliopistolle huvikseen ja luin teologian maisteriksi 2 vuodessa....papeilla ei töitä, eikä kiiinnostakaan olla pappi tässä kirkossa.

2 vuotta olen ollut ala asteen opena, se oli tylsää. muuten työttömänä paljon ja pätkätöitä. nyt kohti työkkäriä kun saan pian ne paperit käteen. kun valmistuin eka kerran ja menin työkkäriin siellä oli aulamiehenä joku ffilosofian maisteri, joka oli lukenut filosofiaa 200 opintoviikkoa! naurettiin siinä että ainoa duuni mitä voi saada on just joku tuollainen yleispummi, työkkärin ovimiehenä!

Kaikki taidetutkimus, kirjallisuustiede elokuvahumpuuqitiede, historiat ja muut pitäisi kokonaan lakkauttaa, yhteiskunna ja ihmisten parhaaksi.

Ei, vaan vika on jäykissä suomalaisissa työmarkkinoissa, tuijotetaan sitä, onko tutkinto just oikealta alalta. Muissa maissa taidehistoriaa opiskellut voi sijoittaa vaikka pankkiin töihin. Itse olen biologi. Heillä on myös ankeat työllistymisnäkymät. Päätin pyrkiä Helsingin kaupungille kotiavustajaksi vanhuksille. Kun kerroin työhönottajalle puhelimessa koulutukseni, hän rupesi melkein huutamaan, ettei koulutukseni liity mitenkään ko. työhön. Ei niin, mutta toisaalta moni teki sitä pelkällä ylioppilaspohjalla.

Vierailija
60/450 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi ajatella työmahdollisuuksia luovasti. Alat vetamään jotain kurssia, pajaa, opastusta, kirjoittamaan lehtijuttuja, laatimaan historiikkia, pitämään luentoja, teet tietokirjoja, alat EU-rahalla projektipäälliköksi. Mietit, mitä taitoja ja kiinnostuksen kohteita sinulla on (myös koulutuksen ulkopuolelta) ja alat pitämään melua itsestäsi ja osaamisestasi. Sinä olet oman alasi asiantuntija, alat mainostaa asiantuntijuuttasi. Onko esim. jotain paikallista matkailujuttua, mihin voisit kehittää jotain taiteeseen ja paikallishistoriaan liittyvää elämystoimintaa? Hanttihommiin otetaan nykyään kouluttamattomia nuoria, niihin hakeminen on ajanhukkaa. Saisitko palkkatukea kolmannen sektorin hommiin tai pääsisitkö johonkin työkokeiluun?