Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasumisen mystiset remontit?

Vierailija
15.01.2017 |

Täälläkin kuulee usein kauhukuvia omakotiasumisen jatkuvasta remonttitarpeesta, eli omakotitalon ostajan pitäisi näiden väitteiden mukaan olla lähes jatkuvasti vasara kourassa..

Kertokaa minulle oi tietäjät, mitä nämä omakotitalojen mystiset jatkuvat remontit oikein ovat? Siis sellaiset remontit, joita on ainoastaan omakotitaloissa, eikä lainkaan kerros-, tai rivitaloissa.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat remontit kaikissa taloissa on. Omakotitalossa niistä pitää vastata itse, kerros- ja rivitalossa suunnittelu, kilpailutus ja rahoitus on taloyhtiön vastuulla mutta asukas maksaa sitten remontin lisäksi välikäsienkin kulut.

Vierailija
42/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ole vielä törmännyt. Ja sitten en ymmärrä sitä, että rivariin tai kerrostaloon voi aina ottaa ammatti-ihmisen hommaa hoitamaan, mutta omakotitalossa on kaikki tehtävä itse. Joskus joltain asiasta kysyin niin syy tähän on kuulemma se, että omakotitalossa pitää se ammattilainen maksaa itse. En kysynyt, että kukas sen kerrostaloon tulevan tyypin palkan maksaa.

Juuri näin. Tismalleen samat remontithan ne on niin omakotitaloissa, kuin kerrostaloissakin, paitsi että kerrostaloissa joudut maksamaan vielä sellaisiakin remontteja, jotka ei paranna elämääsi mitenkään ja joita ei omakotitalossa välttämättä edes ole. Lapseni taloyhtiöön tulee tänä vuonna hissiremontti. Hän itse asuu ensimmäisessä kerroksessa, eikä käytä hissiä koskaan, mutta joutuu silti pulittamaan hissiremontista liki kymppitonnin. Myöskin taloyhtiön saunaremontista joudut maksamaan osan, vaikka et käyttäisi sitä koskaan. 

Omakotitalossa voit ihan itse päättää, kuinka paljon teet remonteista itse ja kuinka paljon teetät muilla. Tätähän valintaa et voi kerrostalossa tehdä, vaan sen päättää taloyhtiö, eli käytännössä itse et voi tehdä mitään (paitsi tietysti oman kämppäsi pintaremontteja), vaan aina on maksettava vieraan töistä vaikka osaamista ja halua olisikin. Jos ei omakotitalossa ei kiinnosta tehdä mitää itse, niin silloin käytät ammattilaisia ja maksat suurinpiirtein saman kuin kerrostaloasukaskin.

Vanhempani muuttivat juuri pois lapsuudenkodistani, jonka itse rakensivat. Asuivat siinä noin 50 vuotta. Tuona aikana tehtiin seuraavat remontit: Peltikatto maalattiin, ikkunat uusittiin ja öljypoltin uusittiin. Nuo kaikki teki ulkopuoliset ammattimiehet. Sisärempat teki pääosin isäni.

ap

Putkiremonttikin on täyttä ihanuutta jos osakkeesi on 100m2. Maksat pinta-alan mukaan 40000€ siitä, että saat uuden putken 2-3 vesipisteeseen ja uudet pinnat vessaan.

OK-talossa suuren osan itse tehden tuolla rahalla tekee kylpylää muistuttavan saunaosasaston ja keittiöön täysrempan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto, välikatto, kylppäri, vesi( niin nosto kuin lämmitysjärjestelmä plus viemärit) keittiö, maalaukset, eristeiden vaihto lattiaan, lattia materiaalien vaihto, saunan purku ja uusi tilalle, kulmakiven korjaus, salaojaputket, sähköremontteja, lattialämmityksiä, sakokaivot.. Tässä niitä mitä tehty, vielä jotain tekemättä, ja sitten saakin aloittaa alusta..

Miten usein ajattelit vaihtaa katon, sähköt tai putket? "suositellun 25v välein"? :D

Ei niitä hyvin tehtynä tarvitse vaihtaa kuin kerran elämässä.

Vierailija
44/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ostettiin 10v sitten edullinen asumiskuntoinen talo.

Ollaan tehty vessa, kylppäri ja sauna atomeista uusiksi vesieristeineen.

Ollaan uusittu rossipohja ja vinttikerroksen eristeet.

Ollaan vaihdettu 1 alajuoksu ja uusittu ulkolaudoitusta.

Ollaan uusittu ja huollettu ikkunoita ja ovet.

Ollaan tehty keittiö uusiksi oman maun mukaan.

Ollaan tehty pinnat uusiksi oman maun mukaan.

Ollaan palautettu pönttöuuni.

Ollaan rakennettu terassi.

10 v aikana on uusittu jääkaappi, liesi, liesituuletin, vesipumppu, paineastia. Lämminvesivaraaja on 30v vanha, se kosahtanee joskus.

Ollaan maalautettu talo ja maalattu itse autotalli ja piharakennus.

Ollaan vaihdettu piharakennuksen katto ja laudoitus..

Ollaan maalattu talon laajennuksen katto.

Ollaan vaihdettu kaikki 70-luvun sähköpatterit öljytäytteisiin.

Khh puuttuu vielä pinnat.

Vesiputket pitänee uusia jossain välissä.

Jätevesiasetus on vielä mysteeri.

Osa remonteista on ollut tarpeen talon säilymisen ja käytön kannalta, osa on vain värin vaihtoa tai omiin tarpeisiin mukauttamista. Mutta tämän jälkeen meillä on loppuelämäksi talo, jonka tunnemme läpikotaisin ja joka kaipaa vain huoltoa. Seuraava asukas saa sitten tehdä oman remonttinsa miten haluaa.

Sitten on vielä ne lumi- ja pihatyöt, muksulle uima-altaan pystyttämiset ja huoltamiset, polttopuut, sadonkorjuut....

Elämäntapa.

Vierailija
45/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1928 rakennettu hirsirunkoinen talo ja suurimmat remontit tehtiin reilu 4 vuotta sitten (uudet sähköt, vesiputket, keittiö ja kylppäri uusiksi alusta asti). Lisäksi pintarempattiin alakerta ja yläkerrasta muut paitsi lattiat.

Yläkerran aulan eristäminen ja suihkun teko yläkertaan on edessä, mutta ne eivät ole välttämättömiä eikä kiireellisiä, mukavuussyistä vain.

Pihasaunaa voisi päivittää, mutta toimii oikein hyvin myös nykyisellään.

Pihaa voisi tonkia, mutta pari kukkapenkkiä riittää.

Ihan yhtälailla sitä rahaa saa menemään kerros- ja rivitalosssakin, sitä ei vain huomaa kun maksetaan vastiketta joka kuukausi varastoon. Lisäksi, omakotitalossa ei tarvitse tehdä mitään itse, jos ei halua. Ammattilaiset voi palkata.

Että ei meidän tarvitse elämää suunnitella sen mukaan, että joka päivä pitäisi olla vasara yhdessä kädessä ja saha toisessa. Ihan normaalia elämää eletään.

Vierailija
46/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu 11v. Heti muuton jälkeen laitatettiin yläkerran lattia.

Sen jälkeen on laitettu alakerran lattia ja katon maalaus. Putkiremppa ja kattoremppa. Kaivon syvennys. Yläkerran kylpyhuoneen remppa, alakerran saunaosaston remppa.

Seuraavaksi vuorossa makkareiden pintarempat (paitsi että ulkoseinistä pitäs katsoa villoitukset) ja sitten aletaan miettiä keittiöremonttia.

Ei yhtään mystistä, mutta melko kallista.

Vierailija
47/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ostettiin 10v sitten edullinen asumiskuntoinen talo.

Ollaan tehty vessa, kylppäri ja sauna atomeista uusiksi vesieristeineen.

Ollaan uusittu rossipohja ja vinttikerroksen eristeet.

Ollaan vaihdettu 1 alajuoksu ja uusittu ulkolaudoitusta.

Ollaan uusittu ja huollettu ikkunoita ja ovet.

Ollaan tehty keittiö uusiksi oman maun mukaan.

Ollaan tehty pinnat uusiksi oman maun mukaan.

Ollaan palautettu pönttöuuni.

Ollaan rakennettu terassi.

10 v aikana on uusittu jääkaappi, liesi, liesituuletin, vesipumppu, paineastia. Lämminvesivaraaja on 30v vanha, se kosahtanee joskus.

Ollaan maalautettu talo ja maalattu itse autotalli ja piharakennus.

Ollaan vaihdettu piharakennuksen katto ja laudoitus..

Ollaan maalattu talon laajennuksen katto.

Ollaan vaihdettu kaikki 70-luvun sähköpatterit öljytäytteisiin.

Khh puuttuu vielä pinnat.

Vesiputket pitänee uusia jossain välissä.

Jätevesiasetus on vielä mysteeri.

Osa remonteista on ollut tarpeen talon säilymisen ja käytön kannalta, osa on vain värin vaihtoa tai omiin tarpeisiin mukauttamista. Mutta tämän jälkeen meillä on loppuelämäksi talo, jonka tunnemme läpikotaisin ja joka kaipaa vain huoltoa. Seuraava asukas saa sitten tehdä oman remonttinsa miten haluaa.

Sitten on vielä ne lumi- ja pihatyöt, muksulle uima-altaan pystyttämiset ja huoltamiset, polttopuut, sadonkorjuut....

Elämäntapa.

Tämän takia me rakennamme mieluummin uuden talon kuin remppaamme vanhaa. Haluamme nauttia talon eduista mutta emme työsiirtolaa. Hinnaksi tulee ihan sama summa loppukädessä.

2 taloa jo rakennettu ja kolmannesta paperit olemassa.

Vierailija
48/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ole vielä törmännyt. Ja sitten en ymmärrä sitä, että rivariin tai kerrostaloon voi aina ottaa ammatti-ihmisen hommaa hoitamaan, mutta omakotitalossa on kaikki tehtävä itse. Joskus joltain asiasta kysyin niin syy tähän on kuulemma se, että omakotitalossa pitää se ammattilainen maksaa itse. En kysynyt, että kukas sen kerrostaloon tulevan tyypin palkan maksaa.

Juuri näin. Tismalleen samat remontithan ne on niin omakotitaloissa, kuin kerrostaloissakin, paitsi että kerrostaloissa joudut maksamaan vielä sellaisiakin remontteja, jotka ei paranna elämääsi mitenkään ja joita ei omakotitalossa välttämättä edes ole. Lapseni taloyhtiöön tulee tänä vuonna hissiremontti. Hän itse asuu ensimmäisessä kerroksessa, eikä käytä hissiä koskaan, mutta joutuu silti pulittamaan hissiremontista liki kymppitonnin. Myöskin taloyhtiön saunaremontista joudut maksamaan osan, vaikka et käyttäisi sitä koskaan. 

Omakotitalossa voit ihan itse päättää, kuinka paljon teet remonteista itse ja kuinka paljon teetät muilla. Tätähän valintaa et voi kerrostalossa tehdä, vaan sen päättää taloyhtiö, eli käytännössä itse et voi tehdä mitään (paitsi tietysti oman kämppäsi pintaremontteja), vaan aina on maksettava vieraan töistä vaikka osaamista ja halua olisikin. Jos ei omakotitalossa ei kiinnosta tehdä mitää itse, niin silloin käytät ammattilaisia ja maksat suurinpiirtein saman kuin kerrostaloasukaskin.

Vanhempani muuttivat juuri pois lapsuudenkodistani, jonka itse rakensivat. Asuivat siinä noin 50 vuotta. Tuona aikana tehtiin seuraavat remontit: Peltikatto maalattiin, ikkunat uusittiin ja öljypoltin uusittiin. Nuo kaikki teki ulkopuoliset ammattimiehet. Sisärempat teki pääosin isäni.

ap

Eli putket, viemärit, lämmönjako, sähköt, salaojat, lämmöneristeet, hormit, ilmastoinnit yms yms jäi seuraavan asukkaan iloksi... Joo, ei ole sen ihmeempiä remppoja kuin kerrostalossakaan, mutta sitä viemäriremppaa on maksamassa pikkusen enemmän porukkaa kuin omakotitalossa.

Vierailija
49/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävämpiä varmaan salaojitusten, viemäröinnin ja katon uusimiset. Monesti ne omakotitalon kosteusongelmat nimittäin seuraa mukana koko talon elinkaaren, ei saa koskaan täysin "pyyhittyä" pois.

Lisäksi kuukausittaiset kulut omakotitalossa on selvästi suuremmat kuin osakeyhtiössä asuttaessa. Kiinteistöverot, jätehuolto, mahdolliset tiemaksut, vakuutukset, vesi/viemäröinti, lämmityskustannukset (sähkö, öljy, kaukolämpö tms)...

Vierailija
50/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia me rakennamme mieluummin uuden talon kuin remppaamme vanhaa. Haluamme nauttia talon eduista mutta emme työsiirtolaa. Hinnaksi tulee ihan sama summa loppukädessä.

Taidan tuntea sut. Talo 2 vaan ei käy kaupaksi, kun hinta on niin järkyttävä.

Vierailija
51/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävämpiä varmaan salaojitusten, viemäröinnin ja katon uusimiset. Monesti ne omakotitalon kosteusongelmat nimittäin seuraa mukana koko talon elinkaaren, ei saa koskaan täysin "pyyhittyä" pois.

Lisäksi kuukausittaiset kulut omakotitalossa on selvästi suuremmat kuin osakeyhtiössä asuttaessa. Kiinteistöverot, jätehuolto, mahdolliset tiemaksut, vakuutukset, vesi/viemäröinti, lämmityskustannukset (sähkö, öljy, kaukolämpö tms)...

No ei todellakaan ole!

Meillä 250m2 talossa kaikki asumiskulut on 360€/kk (lämmitys, sähkö, jäte, vedet, turvajärjestelmä)! Nuohous 40€/ vuosi ja kiinteistövero 700€ / vuosi. Nuo jos splittaa koko vuodelle niin tulee vasta 420 €/kk. En ole koskaan kuullut mistään kerrostaloasunnosta joka olisi noin halpa (samoilla neliöillä!!). 100 neliöinen saattaa juuri ja juuri olla tuo vastike jos ei ole rahoitusvastiketta (esim remonteista) maksettavana.

Vakuutuksia en laske mukaan koska jokaisella on sellaiset kun haluaa, oliskohan se jotain 100€/kk?

Vierailija
52/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan tuntea sut. Talo 2 vaan ei käy kaupaksi, kun hinta on niin järkyttävä.

Ei ole myynnissä mutta hinta olisi ihan tämän alueen keskivertoa.

Vierailija
53/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat rakensi talon 1987, ja siinä ei ole kyllä tehty kuin pintaremontteja, eli tapetteja vaihdettu ja yhden huoneen katto maalattu, puulämmitteiseen systeemiin laitettiin sähkövastukset vanhempien vanhuutta varten, ei tarvi kantaa puita eikä vahtia pannua.

En minäkään tiedä mitä ne omakotitalon remontit on, itse asuttiin ennen rivarissa, ja kyllä siinä piisasi remontteja jokaiselle vuodelle, mutta se olikin rakennettu jo 70-luvun puolella, alkaa olla pian jo putkiremontinkin aika. Myytiin muutama vuosi sitten se kämppä pois ja ostettiin 70-luvun talo, tähän oli tehty katto, ikkunat ja ovet vaihdettu, sauna ja kylppäri laitettu, me rempattiin ennen muuttoa vessa ja myöhemmin putkiremontti joka maksoi muutaman tonnin. Nyt on siis oikeastaan kaikki isot remontit tehty. Mitään huolto/remonttijuttuja en keksi mitä tässä pitäisi jatkuvasti tehdä, ettei arvo laske.

Vierailija
54/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin okt-asujana voin kertoa että se jätevesiasetus tuli kyllä aikamoisena yllärinä! En ole kuullut että sellaista olisi tehty kerros- tai rivitaloihin.

Kuitenkin puhutaan "remontista" joka on hintalapultaan jopa 10 000e - 15 000e, ei mikään pikkujuttu.

Vierailija
55/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto, välikatto, kylppäri, vesi( niin nosto kuin lämmitysjärjestelmä plus viemärit) keittiö, maalaukset, eristeiden vaihto lattiaan, lattia materiaalien vaihto, saunan purku ja uusi tilalle, kulmakiven korjaus, salaojaputket, sähköremontteja, lattialämmityksiä, sakokaivot.. Tässä niitä mitä tehty, vielä jotain tekemättä, ja sitten saakin aloittaa alusta..

Et sitten vastannut lainkaan aloittajan kysymykseen. Hänhän kysyi, että mitä on ne omakotitalon rempat, joita ei kerros-, tai rivitalossa ei tarvitse tehdä.

Noi mainitsemasi rempat on määräajoin tehtävä asumismuodosta huolimatta, eivät siis ole ainoastaan omakotiasujan mietittävänä. Toki tuossakin listassa oli sellaisia remppoja, jotka ei jokaiselle omakotitaloasujalle tule eteen koskaan ja esim lattialämmitys ei ole pakollinen ratkaisu.

Vierailija
56/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä onkin ratkaisevaa, että millaisen talon ostat.

Vähän tunkkaiselta haiskahtava rintamamiestalo alias romanttinen unelma. Siinäpä riittää parhaimmillaan tekemistä ja puuhaa, terveytensäkin voi menettää.

Tai sitten laitat sen 50t enemmän ja katsot hyvillä pohjilla ja hyvälle pohjalle tehdyn uudemman talon (vesieristykset, putket ok, toimivat salaojat, järkevä lämmitystapa, katto kunnossa jne.).

Voi olla että itse remppaamalla säästäisit jotakin, mutta vanhempia taloja ei aina saa kuntoon remontoimallakaan. Vaikea nähdä päälle päin kaikkia vikoja, ja jos on kosteutta ollut ei sisäilmaa saa välttämättä ikinä kuntoon.

Nyt kaikki kertomaan omista päinvastaisista kokemuksista, mutta käykääs hometalkoot piste fi. Hyvää perusinfoa eri vuosikymmenten taloista ja siitä, kuinka yleistä nämä homeongelmat oikeesti ovat...

On aika paljon meitä, joille vanhat talot on elämäntapa. En missään nimessä viihtyisi uudessa talossa. Mutta tätähän ei ymmärrä jos ei ymmärrä. Ihmiset ovat erilaisia. 

Vierailija
57/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boldattu on kyllä ihan täyttä paskaa!

Ihan mutu pohjaltako ton vetäsit? Omakohtaista kokemusta sinulla tuskin on, kun tuollaista huttua päästelet. Se nyt on satavarma juttu, että ihan normaalisti eristetyn omakotitalon asumiskustannukset on saletisti pienemmät, kuin vastaavan kokoisessa kerrostalokämpässä.

Vierailija
58/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli putket, viemärit, lämmönjako, sähköt, salaojat, lämmöneristeet, hormit, ilmastoinnit yms yms jäi seuraavan asukkaan iloksi... Joo, ei ole sen ihmeempiä remppoja kuin kerrostalossakaan, mutta sitä viemäriremppaa on maksamassa pikkusen enemmän porukkaa kuin omakotitalossa.

En yhtää ihmettele, että omakotiasumisen remppoja mystifioidaan kun tietämys on tätä tasoa. 

Onko sinulla yhtään mitään käsitystä, mitä omakotitalojen putkirempat maksaa??? Ne on vain murto-osa kerrostalojen putkiremppojen hinnoista. Kerrostaloissa puhutaan aina kymppitonneista, kun uusitaan sekä käyttövesiputket että viemärit. Omakotitalossa ainoastaan tonneista!

http://yle.fi/uutiset/3-6561542

Omakotitalon putkiremontti on ohi viikossa ja maksaa keskimäärin 4000-7000 euroa. Hinta riippuu mm. vesipisteiden lukumäärästä ja sijainnista rakennuksessa.

- Kerrostaloremonteista uutisoidaan ja se aiheuttaa ennakkoluuloja kaikkia putkiremontteja kohtaan. Omakotitalossa homma on paljon helpompi, Paavola toteaa.

Vierailija
59/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin okt-asujana voin kertoa että se jätevesiasetus tuli kyllä aikamoisena yllärinä! En ole kuullut että sellaista olisi tehty kerros- tai rivitaloihin.

Kuitenkin puhutaan "remontista" joka on hintalapultaan jopa 10 000e - 15 000e, ei mikään pikkujuttu.

Onko se asetus tullut jo? T: okt-asuja

Vierailija
60/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni okt on rakennettu 25 vuotta sitten. Maalausta ja tapettien vaihtoa lukuunottamatta ensi kesänä tehdään ensimmäinen remontti.