Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasumisen mystiset remontit?

Vierailija
15.01.2017 |

Täälläkin kuulee usein kauhukuvia omakotiasumisen jatkuvasta remonttitarpeesta, eli omakotitalon ostajan pitäisi näiden väitteiden mukaan olla lähes jatkuvasti vasara kourassa..

Kertokaa minulle oi tietäjät, mitä nämä omakotitalojen mystiset jatkuvat remontit oikein ovat? Siis sellaiset remontit, joita on ainoastaan omakotitaloissa, eikä lainkaan kerros-, tai rivitaloissa.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi aika isokin juttu on se, että jos omakotitalossa haluat teettää remppaa muilla, joudut itse etsimään sen tyypin ja sopimaan ja järkkäämään sen kanssa kaiken. Rakennusala  on puolillaan epämääräisiä tyyppejä ja firmoja joiden kanssa toimiminen voi lopulta olla aika pain in the ass, ja aikaa kuluu. Joskus on jopa vaikeaa löytää ketään tekemään, se isompi karrostalourakka menee aina sinun tarjoamasi edelle, vaikka sinun kanssasi olisi jotain jo sovittukin (jos siis on vähänkään huonompi tuuri, tottakai luotettaviakin tekijöitä on). On paljon helpompaa, jos sen kaiken hoitaa joku isännöitsijä. Ja toisaalta, jos itse osaa tehdä jotain, niin pienemmän homman tekee helpommin itse kun alkaa palkata ketään. Siispä myös vasara kädessä on oltu usein.

Nimim.Runsaasti kokemusta erilaisista vanhoista taloista, joisaa todentotta rempaatarvetta riittää

Allekirjoitan. Meillä onneksi uusi talo ja kokemusta remonttiteiskoista ei ole. Mutta temonttiala on todellakin villi länsi.

Tutuille tuli talonmaalaus urakaksi, valitsivat yhdessä muiden naapureiden kanssa kotimaisen toimijan ja hinta useita tonneja melko pienestä projektista (talossa vain osa tarvitsi maalia - suurin osa oli kiveä).

Suomalainen, kallein vaihtoehto käytti opiskelijoita- eikä siis maalariopiskelijoita vaan joltain muulta alalta. No tyypit opiskeli sitten samalla maalaamista... Ja on kyllä pakko sanoa maalattuani vanhempien taloa, että olisin itse maalannut paremmin. Taloihin oli jäänyt raitoja, mikä on kyllä virhe.

Että tällaista ammattitaitoa...

Vierailija
22/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa talossa voi olla koko ajan jotain remontoitavaa, jos ei tee heti alussa isompaa remppaa. Me rakennettiin talomme 12 v sitten, eikä vielä olla remontoitu mitään, ei edes tapetteja vaihdettu, meillä on maalattavat tapetit, mutta ei olla niihdenkään väriin vielä kyllästytty ja ovat yhtä siistit kuin uutena. Parketissa on toki naarmuja, mutta se ei meitä haittaa, päinvastoin, tekee talon kodikkaammaksi.

Kodinkoneiden uusiminen ei mun mielestä ole mitään remonttia, saman ajan ne kestää kaikissa asunnoissa. Jääkaappi ja pakastin ollaan viime vuonna jouduttu uusimaan. Terassi ollaan rakennettu, mutta eihän sekään ole remonttia, ihan vaan huvikseen tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin kuulee usein kauhukuvia omakotiasumisen jatkuvasta remonttitarpeesta, eli omakotitalon ostajan pitäisi näiden väitteiden mukaan olla lähes jatkuvasti vasara kourassa..

Kertokaa minulle oi tietäjät, mitä nämä omakotitalojen mystiset jatkuvat remontit oikein ovat? Siis sellaiset remontit, joita on ainoastaan omakotitaloissa, eikä lainkaan kerros-, tai rivitaloissa.

Siis omakotitalossahan ei ole mitään sellaista kulua, jota ei olisi myös kerrostalo- tai rivitaloasunnossa.

Olen rakentanut 2002 ja tähän menessä pakollisiin remontteihin on mennyt rahaa  vajaa tonni. Suurin vahinko oli 2010 kun kattotikkaat tuli keväällä lumien mukana alas katolta ja piti uusia kiinnikkeet ja samalla lisäsin lumiesteitä, maksoi muutaman satasen. Muutaman kerran olen öljynnyt terassilautoja ja pari kertaa maalannut terassin ja parvekkeen kaiteita. Puuverhousta ei edes ole tarvinnut vielä maalata uudestaan. Ulko-oveen on vaihdettu tiiviste ja lämmitysvaraajaan yksi rele ja kiukaaseen vastukset. Siinäpä ne taitaa olla.

Lisäksi on tehty sisustusremppaa kun lasten huoneita on päivitetty pois nallepuhtapeteista lasten kasvaessa yms. Mutta nämähän eivät ole mitenkään pakollisia tai liity omakotitalon pitämiseen. Näihin on sitten kyllä pistetty tonni poikineen, mutta olisi laitettu osakkeessakin.

Parasta omakotitalossa on se että minä päätän remonteista ja niiden ajankohdista ja tekotavoista, eikä tarvi tyytyä osakkaiden enemmistöpäätökseen, jonka joku isännöitsijä on lobannut valittavaksi.

Putkiremontti tekee kerrsotalossa helposti kymppitonneja per asunto, kun omakotitalossa koko talon putkiremontin saa muutamalla tonnilla, koska tekeminen vaan on niin paljon helpompaa ja halvempaa.

Vierailija
24/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarkoitetaan, että omakotitalossa ne tehdään itse, kerros- ja rivitalo-omistamisessa omistat vain osakkeita, et itse asuntoa/rakennusta, joten taloyhtiö hoitaa hommat (ja lasku lankeaa osakkaiden kesken jaettavaksi).

Jos ostat vanhan talon, niin tuleehan niitä matkan varrella. Uudemmissa sitten vähemmän. Yhtälailla niitä on kaikissa rakennuksissa.

Vierailija
25/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi aika isokin juttu on se, että jos omakotitalossa haluat teettää remppaa muilla, joudut itse etsimään sen tyypin ja sopimaan ja järkkäämään sen kanssa kaiken. Rakennusala  on puolillaan epämääräisiä tyyppejä ja firmoja joiden kanssa toimiminen voi lopulta olla aika pain in the ass, ja aikaa kuluu. Joskus on jopa vaikeaa löytää ketään tekemään, se isompi karrostalourakka menee aina sinun tarjoamasi edelle, vaikka sinun kanssasi olisi jotain jo sovittukin (jos siis on vähänkään huonompi tuuri, tottakai luotettaviakin tekijöitä on). On paljon helpompaa, jos sen kaiken hoitaa joku isännöitsijä. Ja toisaalta, jos itse osaa tehdä jotain, niin pienemmän homman tekee helpommin itse kun alkaa palkata ketään. Siispä myös vasara kädessä on oltu usein.

Nimim.Runsaasti kokemusta erilaisista vanhoista taloista, joisaa todentotta rempaatarvetta riittää

Eipä ne ongelmitta suju nuo taloyhtiöidenkään remontit. Ihan sama se on silläkin että sen remppaporukan saadessa rahakkaamman keikan, se taloyhtiön työmaa jää seisomaan. Tai sitten voi olla niin että remontin tekee isännöitsijän veljenpojan firma, joka ei todellakaan ole edullinen. Hyvä isännöitsijä tietysti vahtii ja hoitaa asioita, mutta sekään ei todellakaan ole ilmaista ja kun jotain menee pieleen, niin maksaja on kuitenkin aina taloyhtiön osakkaat.

Vierailija
26/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus aivan näiltä päiviltä:

vesipumppu ei oikein toimi, ja sen pitäisi nostaa vettä omasta kaivosta. On lapioitava lumet kaivonkannelta ja mentävä kaivoon huoltamaan pumppua. 

Tämä ei ole varsinainen remontti, mutta omakotitalon huoltoa.

Yksi ikkunoista alkaa olla selvästi entinen eli tiivisteet kolmikerroksisessa ikkunassa eivät ole enää kunnossa. Tälle yhdelle ikkunalle pitäisi tehdä jotain, kun näin vanhassa talossa ei oikeastaan kannata alkaa kunnostamaan ja vaihtamaan kaikkia.

Vierailija
27/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan. Meillä onneksi uusi talo ja kokemusta remonttiteiskoista ei ole. Mutta temonttiala on todellakin villi länsi.

Tutuille tuli talonmaalaus urakaksi, valitsivat yhdessä muiden naapureiden kanssa kotimaisen toimijan ja hinta useita tonneja melko pienestä projektista (talossa vain osa tarvitsi maalia - suurin osa oli kiveä).

Suomalainen, kallein vaihtoehto käytti opiskelijoita- eikä siis maalariopiskelijoita vaan joltain muulta alalta. No tyypit opiskeli sitten samalla maalaamista... Ja on kyllä pakko sanoa maalattuani vanhempien taloa, että olisin itse maalannut paremmin. Taloihin oli jäänyt raitoja, mikä on kyllä virhe.

Että tällaista ammattitaitoa...

Kylläpä nuo hommat tulee omakotitalossa tehtyä itse, koska remonttifirmojen työntekijöiden osaaminen on mitä on ja hinnat järkyttäviä.

Tein tuttavalle apuna remonttia ja hänellä oli toisena tekijänä ammattimies. Melkein hävetti neuvoa sitä ammattilaista eri työvaihden tekemisessä. Rakennusalalla pärjää kun esittää ammattilaista.

Vierailija
28/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remonttien määrä on suoraan verrannollinen talon ikään ja siihen kuinka sitä on huollettu. Omassa kodissani, joka on vanha, alunperin tervattu hirsitalo, on tehty mm. Yläkerran avaaminen asuinkäyttöön (käytännössä koko yläkerta rakennettu alusta), vaihdettu lattia ja eristeet sekä alimpia hirsiä, ulkomaalaukset, väliseiniä purettu ja tehty uusia, keittiö rempattu, kaikki pinnat rempattu, rakennettu uusi kuisti vanhan tilalle, uusi kylppäri kun sellaista ei ollut, katto uusittu, tulisijoja korjattu, ulkosauna rempattu (lattiaa vaihdettu ja alimpia hirsiä uusittu), siihen vaihdettu katto, iso ulkorakennus rempattu, sen katto vaihdettu, kaikkien rakennusten rännit uusittu...

Siihen lisäksi pihan kunnostustyöt, kaivon ja jätevesijärjestelmän huollot ja uusimiset, sähkötyöt, antennityöt..

Ihan koko ajan on jotain tehtävää ja esim. lattian vaihto ei todellakaan ole yhtä helppoa kuin elementtitalossa.

Itse olemme tämän halunneet ja olemme ammattilaisia, mutta voin kertoa ettei sen idyllisen hirsitalon ylläpito todellakaan ole pelkkää hyggeilyä. :-)

Tätä taloa ei ole varmaan rakennettu 1980-luvulla eikä se ole jo elinkaarensa päässä jo näinä päivinä. Ei hirsitaloihin vaihdeta lattioita ym. muutaman kymmenen vuoden välein.

Olennainen ero omakotitalon remontissa verrattuna kerros- ja rivitaloihin on se, että omakotiasukas tekee remontit itse, tai hankkii itse remontintekijän. Osakeasukas vain maksaa.

Vierailija
29/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemus aivan näiltä päiviltä:

vesipumppu ei oikein toimi, ja sen pitäisi nostaa vettä omasta kaivosta. On lapioitava lumet kaivonkannelta ja mentävä kaivoon huoltamaan pumppua. 

Tämä ei ole varsinainen remontti, mutta omakotitalon huoltoa.

Yksi ikkunoista alkaa olla selvästi entinen eli tiivisteet kolmikerroksisessa ikkunassa eivät ole enää kunnossa. Tälle yhdelle ikkunalle pitäisi tehdä jotain, kun näin vanhassa talossa ei oikeastaan kannata alkaa kunnostamaan ja vaihtamaan kaikkia.

Voiko olla vanha talo jos on kolmikerrosikkunat?

Eihän niitä alettu asentaa kuin vasta 60-luvulla ja ne talothan ovat vielä melkein uusia.

Vierailija
30/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 35-vuotias omakotitalo. Tällä hetkellä ei tiedossa remontteja (jollei tule yllätyksiä) moniin vuosiin. Olenkin miettinyt, että kannattaisikohan asua tämä ns. loppuun 10-15 vuodessa, jonka lapset vielä asuvat luonamme ja sitten rakennuttaa tilalle uusi moderni, energiatehokas ja pienempi omakotitalo vanhuuden päiville. Täällä Helsingissä tosin suurin arvo on varmaan tällä tontilla.

Vierailija
31/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja kuin rivi- ja kerrostaloissa.

Asunto-osakeyhtiöissä (rivi- ja kerrostaloissa) rahaa kerätään jatkuvaan huoltoon ja remontteihin osin vastikkeen kautta, osin sitten niin, että kun tulee iso remontti, otetaan taloyhtiöön iso laina, joka jyvitetään osakkaille ja liitetään vastikkeeseen.

Tottakai taloa pitää huoltaa, eihän se muuten pysy kunnossa. Huollon tarpeen omakotiasukas arvioi ihan itse keskenään, eli mitä teen jotta tämä taloni säilyttää arvonsa ja mitä jätän tekemättä, ja arvo laskee. Yhtiössä tokikin on yleensä ammattilaisia arviointia varten, mutta omakotitalossa arvioinnin joko ostat tai sitten olet itse tarpeeksi fiksu. Tai et ole.

Rivarissa kaikki kyllä maksaa remonttinsa ihan itse omasta pussistaan. Poislukien ne yhtiön vastuulla olevat, johon kuuluu lähinnä vessanpönttö ja vesikatto.

Taivaastako luulet sen yhtiön ne vessanpönttö ja vesikattorahat saavan????

Vierailija
32/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin laapsuudenkodissani, omakotitalossa 20 vuotta. Muutettiin siis ihan uuteen taloon ja muutama vuosi muuton jälkeen rakensimme yläkerran. Se on ainoa "remontti" minkä kotona asuessani kohtasin ja senkin olisi voinut joko tehdä rakentamisvaiheessa tai jättää tekemättä.

Nyt olen vuosia asunut omillani ja edelleenkään siinä talossa ei ole mitään remontoitu. Autotallia maalattu jossain vaiheessa.

Vierailija
33/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen rivaripätkä vuokralla on huolettomin asumismuoto. Kun joku paikka hajoaa, huoltoyhtiö hoitaa- kuten myös lumityöt yms. Jos asuisin okt:ssa, edes vuokralla, äkillisiin remppoihin pitäisi osata reagoida ihan toisella tavalla. Omaa en osta kun en tänne paikkakunnalle jää. No, vähän ohis, mutta tulee näitä siis mietittyä vuokralla asujankin näkökohdista.

Vierailija
34/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis omakotitalossahan ei ole mitään sellaista kulua, jota ei olisi myös kerrostalo- tai rivitaloasunnossa.

Olen rakentanut 2002 ja tähän menessä pakollisiin remontteihin on mennyt rahaa  vajaa tonni. Suurin vahinko oli 2010 kun kattotikkaat tuli keväällä lumien mukana alas katolta ja piti uusia kiinnikkeet ja samalla lisäsin lumiesteitä, maksoi muutaman satasen. Muutaman kerran olen öljynnyt terassilautoja ja pari kertaa maalannut terassin ja parvekkeen kaiteita. Puuverhousta ei edes ole tarvinnut vielä maalata uudestaan. Ulko-oveen on vaihdettu tiiviste ja lämmitysvaraajaan yksi rele ja kiukaaseen vastukset. Siinäpä ne taitaa olla.

Lisäksi on tehty sisustusremppaa kun lasten huoneita on päivitetty pois nallepuhtapeteista lasten kasvaessa yms. Mutta nämähän eivät ole mitenkään pakollisia tai liity omakotitalon pitämiseen. Näihin on sitten kyllä pistetty tonni poikineen, mutta olisi laitettu osakkeessakin.

Parasta omakotitalossa on se että minä päätän remonteista ja niiden ajankohdista ja tekotavoista, eikä tarvi tyytyä osakkaiden enemmistöpäätökseen, jonka joku isännöitsijä on lobannut valittavaksi.

Putkiremontti tekee kerrsotalossa helposti kymppitonneja per asunto, kun omakotitalossa koko talon putkiremontin saa muutamalla tonnilla, koska tekeminen vaan on niin paljon helpompaa ja halvempaa.

Olet oikeassa, meille tehtiin pari vuotta sitten 80 valmistuneeseen taloon putkiremppa ja lisättiin jopa vesipisteitä ja hinta oli reilut 3000 e.

Vierailija
35/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä ovat.

Meillä oli rivitalossa remontteja ihan samalla tavalla kuin ok-talossa.

Kerrostalossa vuokralla asuessa ei tarvinnut kantaa huolta mistään remonteista.

Rivitalossa oli kaikkein työläintä. Siellä kun piti saada lupa kaikkeen ja isännöitsijä tykkäsi ettei mitään tarvita. Esim kun katto vuoti, oli isännöitsijä sitä mieltä ettei sitä kannata korjata kun ei sitä vuotokohtaa kuitenkaan löydä. Kauhean tappelun takana oli että sai vuotavan katon korjattua. Ei ollut edes vuokratalo kyseessä ja silti piti anoa lupaa niin mahdottomasti pieniinkin juttuihin.

Nyt asutaan ok-talossa ja tykätään tästä. Vähemmän työtä ja (ei enää isojen yhteisten alueiden hoitamista) enemmän vapautta. Katonkin saa korjata ilman lupa-anelua jos se alkaa vuotamaan. Sen kun vaan soittaa remonttifirmaan ja sopii suoraan heidän kanssaan korjaamisesta.

Vierailija
36/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia juttuja nyt ihan miettimättä tulee mieleen, joita harvempi miettii kerrostalossa tai edes sen taloyhtiön hallituksessa:

- Tulisijat ja niiden hormit

- Ilmalämpöpumppu

- Porakaivo, likakaivot/säiliöt/puhdistamot/imeytyskentät

- Eristeiden uusiminen

- Puuverhoilun huolto

Tietenkin mikä tahansa mahdollisesti löytyy myös jostain kerrostalosta ja tietenkään mikään ei välttämättä löydy omakotitalosta, mutta harvemmin.

Vierailija
37/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja kuin rivi- ja kerrostaloissa.

Asunto-osakeyhtiöissä (rivi- ja kerrostaloissa) rahaa kerätään jatkuvaan huoltoon ja remontteihin osin vastikkeen kautta, osin sitten niin, että kun tulee iso remontti, otetaan taloyhtiöön iso laina, joka jyvitetään osakkaille ja liitetään vastikkeeseen.

Tottakai taloa pitää huoltaa, eihän se muuten pysy kunnossa. Huollon tarpeen omakotiasukas arvioi ihan itse keskenään, eli mitä teen jotta tämä taloni säilyttää arvonsa ja mitä jätän tekemättä, ja arvo laskee. Yhtiössä tokikin on yleensä ammattilaisia arviointia varten, mutta omakotitalossa arvioinnin joko ostat tai sitten olet itse tarpeeksi fiksu. Tai et ole.

Rivarissa kaikki kyllä maksaa remonttinsa ihan itse omasta pussistaan. Poislukien ne yhtiön vastuulla olevat, johon kuuluu lähinnä vessanpönttö ja vesikatto.

Taivaastako luulet sen yhtiön ne vessanpönttö ja vesikattorahat saavan????

Itsehän nekin maksetaan. Ne vaan maksetaan yhdessä kaikkien asukkaiden kanssa. Ja maksetaan myös ne naapureiden remontit jotka kuuluvat yhtiön vastuulle.

Vierailija
38/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto, välikatto, kylppäri, vesi( niin nosto kuin lämmitysjärjestelmä plus viemärit) keittiö, maalaukset, eristeiden vaihto lattiaan, lattia materiaalien vaihto, saunan purku ja uusi tilalle, kulmakiven korjaus, salaojaputket, sähköremontteja, lattialämmityksiä, sakokaivot.. Tässä niitä mitä tehty, vielä jotain tekemättä, ja sitten saakin aloittaa alusta..

Korjaustarve oli oletettavasti otettu huomioon myyntihinnassa?

Katto 30v välein, riippuen materiaalista

Pesuhuoneen / saunan keski-ikä 20v

Salaojat 20v välein, vaihtoväli pitenee jos niistä pidetään huolta, esim huuhtelu 5v välein

Sähköremontteja? Saattaa olla ajankohtainen jos talo on 50-60-luvulta

Lattiamateriaalien vaihto? Oliko talo rakennettu päin helvettiä?

Kuulostaa siltä että pommin ostit :)

Täällä on yli 60 vuotta vanha tiilikatto ja vaikka silloin oli pulaa kaikestan, niin silti näkyy edelleen kestävän.

Pesuhuone uusittiin joskus 80-luvun alussa ja koska siellä on lastulevyä, niin voisi jo harkita uusimista.

Olisi pitänyt tehdä kaapit vanerista, niin ei tarvitsisi vielä edes miettiä.

Ei ole sähköremontti ajankohtainen ja ne teräsputkissa olevat kangaspäällysteiset johdot ovat edelleen alkuperäisessä kunnossa.

Lattioita voisi hiukan taas lakata, sillä ne ovat alkuperäiset eikä täällä ole mitään laminaatteja.

Ei se remontoiniti ole kaikissa taloissa niin kiireistä tai välttämätöntä, mutta tämä onkin alussa tehty niin kunnolla kuin silloin osattiin. Ja paremmin osattiin kuin vähän myöhemmin kun alettiin keksiä uusia ja "parempia" rakennustapoja.

Niin, ja jotkut korjailee niitä 80- luvulla tehtyjä remppoja.

Vierailija
39/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavat asuvat hieman yli 10 vuotta vanhassa omakotitalossa. Pikkuhiljaa saa alkaa kaikkea pientä korjailla.

Itse asumme 108 v vanhassa hirsitalossa. Mukava olla, kun remontit aikanaan on tehty hyvin. Toki meilläkin saa olla varautunut siihen, että säännöllisesti pitää jotakin remontoida.

On kuitenkin jännä ajatella, että odotettavissa oleva talon elinkaari on tuttavien talossa suunnilleen yhtä pitkä kuin omassamme. Jollei tuttavien elementtitalossa jopa lyhyempi. Tiedä häntä.

Vierailija
40/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä onkin ratkaisevaa, että millaisen talon ostat.

Vähän tunkkaiselta haiskahtava rintamamiestalo alias romanttinen unelma. Siinäpä riittää parhaimmillaan tekemistä ja puuhaa, terveytensäkin voi menettää.

Tai sitten laitat sen 50t enemmän ja katsot hyvillä pohjilla ja hyvälle pohjalle tehdyn uudemman talon (vesieristykset, putket ok, toimivat salaojat, järkevä lämmitystapa, katto kunnossa jne.).

Voi olla että itse remppaamalla säästäisit jotakin, mutta vanhempia taloja ei aina saa kuntoon remontoimallakaan. Vaikea nähdä päälle päin kaikkia vikoja, ja jos on kosteutta ollut ei sisäilmaa saa välttämättä ikinä kuntoon.

Nyt kaikki kertomaan omista päinvastaisista kokemuksista, mutta käykääs hometalkoot piste fi. Hyvää perusinfoa eri vuosikymmenten taloista ja siitä, kuinka yleistä nämä homeongelmat oikeesti ovat...