Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasumisen mystiset remontit?

Vierailija
15.01.2017 |

Täälläkin kuulee usein kauhukuvia omakotiasumisen jatkuvasta remonttitarpeesta, eli omakotitalon ostajan pitäisi näiden väitteiden mukaan olla lähes jatkuvasti vasara kourassa..

Kertokaa minulle oi tietäjät, mitä nämä omakotitalojen mystiset jatkuvat remontit oikein ovat? Siis sellaiset remontit, joita on ainoastaan omakotitaloissa, eikä lainkaan kerros-, tai rivitaloissa.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ole vielä törmännyt. Ja sitten en ymmärrä sitä, että rivariin tai kerrostaloon voi aina ottaa ammatti-ihmisen hommaa hoitamaan, mutta omakotitalossa on kaikki tehtävä itse. Joskus joltain asiasta kysyin niin syy tähän on kuulemma se, että omakotitalossa pitää se ammattilainen maksaa itse. En kysynyt, että kukas sen kerrostaloon tulevan tyypin palkan maksaa.

Vierailija
2/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja kuin rivi- ja kerrostaloissa.

Asunto-osakeyhtiöissä (rivi- ja kerrostaloissa) rahaa kerätään jatkuvaan huoltoon ja remontteihin osin vastikkeen kautta, osin sitten niin, että kun tulee iso remontti, otetaan taloyhtiöön iso laina, joka jyvitetään osakkaille ja liitetään vastikkeeseen.

Tottakai taloa pitää huoltaa, eihän se muuten pysy kunnossa. Huollon tarpeen omakotiasukas arvioi ihan itse keskenään, eli mitä teen jotta tämä taloni säilyttää arvonsa ja mitä jätän tekemättä, ja arvo laskee. Yhtiössä tokikin on yleensä ammattilaisia arviointia varten, mutta omakotitalossa arvioinnin joko ostat tai sitten olet itse tarpeeksi fiksu. Tai et ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, meillä tehtiin remontti kun ostettiin tämä talo. Siitä on aikaa 15 vuotta. Vielä on samat kodinkoneet ja tapetit ja maalit. Ylläpitoon menee pari hunttia vuodessa.

Vierailija
4/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niitä olekkaan kuin rivarissa asujan päässä.

Vierailija
5/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja kuin rivi- ja kerrostaloissa.

Asunto-osakeyhtiöissä (rivi- ja kerrostaloissa) rahaa kerätään jatkuvaan huoltoon ja remontteihin osin vastikkeen kautta, osin sitten niin, että kun tulee iso remontti, otetaan taloyhtiöön iso laina, joka jyvitetään osakkaille ja liitetään vastikkeeseen.

Tottakai taloa pitää huoltaa, eihän se muuten pysy kunnossa. Huollon tarpeen omakotiasukas arvioi ihan itse keskenään, eli mitä teen jotta tämä taloni säilyttää arvonsa ja mitä jätän tekemättä, ja arvo laskee. Yhtiössä tokikin on yleensä ammattilaisia arviointia varten, mutta omakotitalossa arvioinnin joko ostat tai sitten olet itse tarpeeksi fiksu. Tai et ole.

Rivarissa kaikki kyllä maksaa remonttinsa ihan itse omasta pussistaan. Poislukien ne yhtiön vastuulla olevat, johon kuuluu lähinnä vessanpönttö ja vesikatto.

Vierailija
6/75 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ole vielä törmännyt. Ja sitten en ymmärrä sitä, että rivariin tai kerrostaloon voi aina ottaa ammatti-ihmisen hommaa hoitamaan, mutta omakotitalossa on kaikki tehtävä itse. Joskus joltain asiasta kysyin niin syy tähän on kuulemma se, että omakotitalossa pitää se ammattilainen maksaa itse. En kysynyt, että kukas sen kerrostaloon tulevan tyypin palkan maksaa.

Juuri näin. Tismalleen samat remontithan ne on niin omakotitaloissa, kuin kerrostaloissakin, paitsi että kerrostaloissa joudut maksamaan vielä sellaisiakin remontteja, jotka ei paranna elämääsi mitenkään ja joita ei omakotitalossa välttämättä edes ole. Lapseni taloyhtiöön tulee tänä vuonna hissiremontti. Hän itse asuu ensimmäisessä kerroksessa, eikä käytä hissiä koskaan, mutta joutuu silti pulittamaan hissiremontista liki kymppitonnin. Myöskin taloyhtiön saunaremontista joudut maksamaan osan, vaikka et käyttäisi sitä koskaan. 

Omakotitalossa voit ihan itse päättää, kuinka paljon teet remonteista itse ja kuinka paljon teetät muilla. Tätähän valintaa et voi kerrostalossa tehdä, vaan sen päättää taloyhtiö, eli käytännössä itse et voi tehdä mitään (paitsi tietysti oman kämppäsi pintaremontteja), vaan aina on maksettava vieraan töistä vaikka osaamista ja halua olisikin. Jos ei omakotitalossa ei kiinnosta tehdä mitää itse, niin silloin käytät ammattilaisia ja maksat suurinpiirtein saman kuin kerrostaloasukaskin.

Vanhempani muuttivat juuri pois lapsuudenkodistani, jonka itse rakensivat. Asuivat siinä noin 50 vuotta. Tuona aikana tehtiin seuraavat remontit: Peltikatto maalattiin, ikkunat uusittiin ja öljypoltin uusittiin. Nuo kaikki teki ulkopuoliset ammattimiehet. Sisärempat teki pääosin isäni.

ap

Vierailija
7/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi aika isokin juttu on se, että jos omakotitalossa haluat teettää remppaa muilla, joudut itse etsimään sen tyypin ja sopimaan ja järkkäämään sen kanssa kaiken. Rakennusala  on puolillaan epämääräisiä tyyppejä ja firmoja joiden kanssa toimiminen voi lopulta olla aika pain in the ass, ja aikaa kuluu. Joskus on jopa vaikeaa löytää ketään tekemään, se isompi karrostalourakka menee aina sinun tarjoamasi edelle, vaikka sinun kanssasi olisi jotain jo sovittukin (jos siis on vähänkään huonompi tuuri, tottakai luotettaviakin tekijöitä on). On paljon helpompaa, jos sen kaiken hoitaa joku isännöitsijä. Ja toisaalta, jos itse osaa tehdä jotain, niin pienemmän homman tekee helpommin itse kun alkaa palkata ketään. Siispä myös vasara kädessä on oltu usein.

Nimim.Runsaasti kokemusta erilaisista vanhoista taloista, joisaa todentotta rempaatarvetta riittää

Vierailija
8/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut rivitalossa vuosikymmeniä ja joka ikinen vuosi korjataan/remontoidaan jotain.

Talo kuin talo vaatii jatkuvaa huoltoa.

Vierailija
9/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi asua remontoimatta kskaan mitään, vaikka vuosikymmeniä, jos niin hakuaa. Tietyeti siitä seuraa talon arvon alentuminen ja jossain vaiheessa kokonaan katoaminen, mutta omapa on talo. Tai sitten sitä voi ylläpitoreempata vähän koko ajan, aina jostain pä in. Ja kannattaa tosiaan teettää ammattilaisella, jollei varmasti osaa itse oikein.

Vierailija
10/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katto, välikatto, kylppäri, vesi( niin nosto kuin lämmitysjärjestelmä plus viemärit) keittiö, maalaukset, eristeiden vaihto lattiaan, lattia materiaalien vaihto, saunan purku ja uusi tilalle, kulmakiven korjaus, salaojaputket, sähköremontteja, lattialämmityksiä, sakokaivot.. Tässä niitä mitä tehty, vielä jotain tekemättä, ja sitten saakin aloittaa alusta..

Vierailija
11/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös talon iästä. Jos on ihan uusi, ei tietenkään tarvitse heti olla joka paikkaa remppaamassa. Mutta vanhaa taloa saa olla vähän väliä korjaamassa, jos haluaa että se pysyy kunnossa (arvo ja asuinkelpoisuus säilyy). Asuin lapsuuteni rintamamiestalossa. Muistan kuinka ihan kokoajan oli jotain remonttia. Kun edellinen loppui, niin kohta jo uusi alkoi. Voi kuinka ihana talo se olikaan, tosi kodikas ja tunnelmallinen. Mutta itse en jaksaisi asua sellaisessa, kun kokoajan olisi takaraivossa huoli siitä, mitä seuraavaksi hajoaa/mistä seuraavaan korjaukseen rahat. Eri asia tietysti jos olisin rikas.

Vierailija
12/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto, välikatto, kylppäri, vesi( niin nosto kuin lämmitysjärjestelmä plus viemärit) keittiö, maalaukset, eristeiden vaihto lattiaan, lattia materiaalien vaihto, saunan purku ja uusi tilalle, kulmakiven korjaus, salaojaputket, sähköremontteja, lattialämmityksiä, sakokaivot.. Tässä niitä mitä tehty, vielä jotain tekemättä, ja sitten saakin aloittaa alusta..

Korjaustarve oli oletettavasti otettu huomioon myyntihinnassa?

Katto 30v välein, riippuen materiaalista

Pesuhuoneen / saunan keski-ikä 20v

Salaojat 20v välein, vaihtoväli pitenee jos niistä pidetään huolta, esim huuhtelu 5v välein

Sähköremontteja? Saattaa olla ajankohtainen jos talo on 50-60-luvulta

Lattiamateriaalien vaihto? Oliko talo rakennettu päin helvettiä?

Kuulostaa siltä että pommin ostit :)

Vierailija
13/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan on jotain huoltotyötä jos ei varsinaista remonttia. Pihan hoito vie yllättävän paljon aikaa ympäri vuoden, riippuu tietty esim. talvella lumen määrästä. Toki voi mökkinsä jättää huoltamatta, mutta sitten onkin edessä kalliin puoleiset laskut kun jotain hajoaa totaalisesti.

Vierailija
14/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaojat 20v välein, vaihtoväli pitenee jos niistä pidetään huolta, esim huuhtelu 5v välein

Joo mut kyllä tästä vielä hyvä tulee. Mut joo, on ok talossa enemmän tehtävää, kuin rivarissa tai kerrostalossa. Meillä vielä itse hoidettava vedet, niin puhdas kylmä ja kuuma kuin likainenkin.. Ei häviä mihinkään saati tule tuolta itsekseen.

Ois voinu ostaa uuden 300 000 tai ostaa tämän 100 000 jota laittelee. Oma valinta.

Vierailija
15/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10v vanha kivitalo eikä ole remonteista tietoakaan. Seiniä on maalailtu nyt talvikuukausina uusiin kuoseihin ja siihen on mennyt n 300€. Varsinaiset remontit edessä ehkä 20 vuoden kuluttua.

Ihan samat remontit on rivareissa ja kerrostaloissa mutta jostain syystä hinta on moninkertainen /asunto.

Esim lähialueen rivareihin tehtiin salaojat ja kattoremontti ja huoneistoa (120m2) kohden tuli hintaa 99000€!! Asuntojen arvo n 260000€ eli rempan hintaa ei saa koskaan takaisin. Jos teetämme uuden katon omaan 250m2 taloomme sen hinnaksi tulee n 30000€ ja saamme kotitalousvähennyksen työn osuudesta. Samoin putkiremontti - kerrostalohuoneistolle se on n 40000-50000 per huoneisto (esim kaksio) mutta meidän koko taloon n 20000€ (älykkäästi 90% koteloituna joten vaihto on todella helppoa) ja taas saamme kotitalousvähennyksen mitä rivareissa ja kerrostaloissa ei saa.

Vuosittaisiin huoltokuluihin (joita siis on myös muissa asumismuodoissa) meillä menee n 300€/v (sisältäen mm taimet, sipulit, yrtit, mullat, purkki terassiöljyä  ja pensseli)

Vierailija
16/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivarissa kaikki kyllä maksaa remonttinsa ihan itse omasta pussistaan. Poislukien ne yhtiön vastuulla olevat, johon kuuluu lähinnä vessanpönttö ja vesikatto.

Söpöä logiikkaa :-D Kaikki maksaa itse paitsi sitten niitä jotka joku muu maksaa :-D

Suomessa kaikki on ilmaista poislukien se mikä maksaa.

Vierailija
17/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on yli 60 vuotta vanha tiilikatto ja vaikka silloin oli pulaa kaikestan, niin silti näkyy edelleen kestävän.

Pesuhuone uusittiin joskus 80-luvun alussa ja koska siellä on lastulevyä, niin voisi jo harkita uusimista.

Olisi pitänyt tehdä kaapit vanerista, niin ei tarvitsisi vielä edes miettiä.

Ei ole sähköremontti ajankohtainen ja ne teräsputkissa olevat kangaspäällysteiset johdot ovat edelleen alkuperäisessä kunnossa.

Lattioita voisi hiukan taas lakata, sillä ne ovat alkuperäiset eikä täällä ole mitään laminaatteja.

Ei se remontoiniti ole kaikissa taloissa niin kiireistä tai välttämätöntä, mutta tämä onkin alussa tehty niin kunnolla kuin silloin osattiin. Ja paremmin osattiin kuin vähän myöhemmin kun alettiin keksiä uusia ja "parempia" rakennustapoja.

Vierailija
18/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan on jotain huoltotyötä jos ei varsinaista remonttia. Pihan hoito vie yllättävän paljon aikaa ympäri vuoden, riippuu tietty esim. talvella lumen määrästä. Toki voi mökkinsä jättää huoltamatta, mutta sitten onkin edessä kalliin puoleiset laskut kun jotain hajoaa totaalisesti.

Koko ajan?

Lunta olen luonut autopaikalta 1 kerran tänätalvena ja mies samoin. Traktori ajaa pihan muuten puhtaaksi ja maksamme siitä 200€/vuosi.

3000m2 tontillamme (22 min stadista) on vain 20m2 nurmikkoa joten sen leikkuu pari kertaa kuukaudessa ei vielä rasita. Kukkapenkkien rapsutus on mulle terapiaa mutta olen tehnyt nekin aika huoltovapaiksi. Terassit (120m2) öljytään joka toinen vuosi, kalusteet samoin. Puuosia ei ole vielä 10 vuodessa tarvinnut talosta uudelleen petsailla. Uima-allasta siivoilen kerran viikossa, lehtiä tulee jonkin verran puista jos emme pidä katetta päällä. Samalla saa raitista ilmaa ja aurinkoa (jos sattuu paistamaan).

Mitähän muuta huoltoa....? Ai joo rännit kerran vuodessa ja 2 talvena olemme luoneet lumet katolta kun oli 70cm. Siihen meni 1/2 päivää.

En koe tuota vaivalloiseksi ollenkaan. Mutta ehkä tuossa on jollekin jo liikaa?

15

Vierailija
19/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna ja kylppäri uusittiin kymmenisen vuotta sitten ja menee vielä ainakin toisen mokoman. Lauteet ehkä voisi lähivuosina hioa ja käsitellä. Katto ja ulkoseinät maalattiin pari vuotta sitten ja kestää vuosikymmeniä. Putket ja salaojat on kunnossa, ei remonttitarvetta. Sisältä voisi lattiat hioa jossain vaiheessa, ei ole kiirettä eikä pakkoa. Talo on siis kaikin puolin kunnossa, eikä lähiaikoina ole odotettavissa mitään pakollista remontoitavaa, jos nyt ei satu jotain tyyliin vesivahinkoa.

Pihassa nyt on tietysti aina omat vaivansa, on ruohonleikkuut, haravoinnit, lumityöt sun muut, mutta eiväthän ne ole mitään remontteja, vaan osa normaalia omakotitalon elämää. Juu ja ikkunat pitää pestä säännöllisesti ja pitää talo kunnossa siivoamalla, mutta samat hommat käsittääkseni kuuluvat myös kerros- ja rivitaloelämiseen.

Vierailija
20/75 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttien määrä on suoraan verrannollinen talon ikään ja siihen kuinka sitä on huollettu. Omassa kodissani, joka on vanha, alunperin tervattu hirsitalo, on tehty mm. Yläkerran avaaminen asuinkäyttöön (käytännössä koko yläkerta rakennettu alusta), vaihdettu lattia ja eristeet sekä alimpia hirsiä, ulkomaalaukset, väliseiniä purettu ja tehty uusia, keittiö rempattu, kaikki pinnat rempattu, rakennettu uusi kuisti vanhan tilalle, uusi kylppäri kun sellaista ei ollut, katto uusittu, tulisijoja korjattu, ulkosauna rempattu (lattiaa vaihdettu ja alimpia hirsiä uusittu), siihen vaihdettu katto, iso ulkorakennus rempattu, sen katto vaihdettu, kaikkien rakennusten rännit uusittu...

Siihen lisäksi pihan kunnostustyöt, kaivon ja jätevesijärjestelmän huollot ja uusimiset, sähkötyöt, antennityöt..

Ihan koko ajan on jotain tehtävää ja esim. lattian vaihto ei todellakaan ole yhtä helppoa kuin elementtitalossa.

Itse olemme tämän halunneet ja olemme ammattilaisia, mutta voin kertoa ettei sen idyllisen hirsitalon ylläpito todellakaan ole pelkkää hyggeilyä. :-)