Onko lääkäreitä/hoitajia? Lapsen kurkkukivusta kysymys.
3,5 v poikani on jo kuukauden päivät valitellut kurkkukipua. Ei joka päivä, mutta joskus useamman kerran päivässä. Olen ajatellut, että hän sekoittaa sen mahakipuun, mutta poika itse oikaisi minua " ei kurkkukipu ole mahassa" .
Se alkoi yhden flunssan yhteydessä, kun poika monta yötä itki kurkkukipua. Lääkäri kävi katsomassa, mutta sanoi sen olevan vain hieman punainen. Tauti meni ohitse, samoin öiset itkut.
Sen jälkeen valitus ei ole liittynyt mihinkään tautiin. Se on enemmänkin vain pieni valitus, kun elämä turhauttaa - näin olen ajatellut.
Nyt kysynkin, voiko kurkkuun jäädä jokin pesimään siten, että se joskus vaivaa ja joskus ei??? Onko tämä tilanne, että pitäisi käydä nieluviljelyssä?
kannattaisi katsoa. Joskus nielussa voi elää streptokokki, joka ei välttämättä ole A-ryhmää eli angiinaa mutta voi silti aiheuttaa oiretta. Hoitokäytännöt vaihtelevat, mutta usein sen voi kertaalleen hoitaa antib. kuurilla. Yleisesti muita kuin A-ryhmän streptokokkeja ei hoideta antibiootilla koska ne eivät aiheuta yleensä kovia oireita tai esim. paiseita infektion komplikaationa. Ja tällainen infektio on aika yleinen. Toki nielussa voi olla myös angiina eli A-ryhmän streptokokki, joka hoidetaan yleensä aina antibiootilla.
Terv Lääkäri