Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaikki kieltäytyisivät ilmaisista työkokeiluista, yritysten olisi pakko luoda oikeita työpaikkoja!

Vierailija
15.01.2017 |

Nyt ne hyväksikäyttävät järjestelmää. Ilmaistyötä ketjutetaan, tekijä vain vaihtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat ja kaupungit käyttävät näitä työkokeilijoita ja -harjoittelijoita sekä'palkkatuettuja työttömiä. Kyse on ketjutuksesta, mikä on laitonta, mutta kiertävät sitä. Itsekin olin tosi kivassa hommassa, johon olisi todellakin tarvittu tekijää ja minähän olin puolen vuoden osaamisen ja tutkintonikin puolesta hommaan sopiva. Kuitenkin työnantaja totesi, ettei heillä ole resursseja palkata minua, vaikka haluaisivatkin (olivat siis aidosti tyytyväisiä minuun, eivätkä olisi halunneet luopua).

Tätä systeemiä käytetään hyväksi. Valtio (eli me veronmaksajat) maksaa työnantajalle ilmaisen työntekijän. Kyllä varmaan kelpaa ottaa palkatun työläisen tilalle, sillä aika moni koulutettu ja fiksu ihminen on työttömänä. Kyllä minäkin yrittäjänä ottaisin ilmaisen ammattiosaajan itselleni hommiin.

Vierailija
22/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne on monesti sellainen, että työttömäksi joutunut on jotenkin viallinen. Jos sattuu olemaan pidempään työttömänä, niin on jo mielenterveyspotilas. Suurin osa työttömistä on aivan normaaleja ja täysipäisiä ihmisiä, jotka keksivät tekemistä ihan ilman töitäkin. Lähipiirissä useita työttömiä, ja aivan normaaleja oikeastaan kaikki. Mielikuva vaan on usein se, että työtön on kotona masentuva, epäsosiaalinen, klo 4 iltapäivällä heräävä mörkö. Ongelmia alkaa tulla siinä vaiheessa, jos rahat eivät yksinkertaisesti riitä peruselämiseen. Että ihan yhteiskunnan turvallisuuden kannalta olisi melko oleellista, ettei ihmisiä ajeta kadulle kuolemaan nälkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat ja kaupungit käyttävät näitä työkokeilijoita ja -harjoittelijoita sekä'palkkatuettuja työttömiä. Kyse on ketjutuksesta, mikä on laitonta, mutta kiertävät sitä. Itsekin olin tosi kivassa hommassa, johon olisi todellakin tarvittu tekijää ja minähän olin puolen vuoden osaamisen ja tutkintonikin puolesta hommaan sopiva. Kuitenkin työnantaja totesi, ettei heillä ole resursseja palkata minua, vaikka haluaisivatkin (olivat siis aidosti tyytyväisiä minuun, eivätkä olisi halunneet luopua).

Tätä systeemiä käytetään hyväksi. Valtio (eli me veronmaksajat) maksaa työnantajalle ilmaisen työntekijän. Kyllä varmaan kelpaa ottaa palkatun työläisen tilalle, sillä aika moni koulutettu ja fiksu ihminen on työttömänä. Kyllä minäkin yrittäjänä ottaisin ilmaisen ammattiosaajan itselleni hommiin.

Niin ja jäi mainitsematta, että kuntatyönantajani palkkasi uuden työttömän tekemään hommaani parin kuukauden kuluttua... että tarve on muttei mahdollisuutta palkanmaksuun.

Kohta kaikki työntekijät irtisanotaan ja otetaan työttöminä tekemään samoja töitä ilmaiseksi.

Vierailija
24/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmasta on aika moni työkokeilija saanut vakituisen työpaikan, allekirjoittanut mukaanlukien. Nyt alkoi kuudes vuosi talossa. Työkokeilijoita on ollut kaikkiaan ehkä parikymmentä ja nopeasti päässälaskien ainakin viisi on ollut vakituisessa työsuhteessa useamman vuoden. Useimmat lopuistakin olivat ainakin jonkin aikaa määräaikaisina. Itse asiassa muistan vain kaksi, jotka eivät minkäänlaista työsopimusta saaneet. Toisen kokeiluaika alkoivat YT:t, muuten varmaan olisi palkattu. Toinen ei jaksanut käydä kokeilussa kuin vajaa pari viikkoa ja senkin kuulemma viinalle haisten.

Toki tämä firma lienee melkoinen poikkeus työkokeilijoita käyttävien yritysten joukossa, sillä siellä työkokeilua käytetään aidosti rekrytointikanavana, mutta tuskin ainoa lajissaan.

Vierailija
25/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan tuota "työkatselua". Silloin yritykset eivät voisi hyväksikäyttää järjestelmää, yhteiskuntaa ja yksittäisiä ihmisiä, eli tukittaisiin tämä ongelmia aiheuttanut porsaanreikä. Harjoittelija aktivoituisi ja oppisi työnteosta, työyhteisön toiminnasta ja käytännöistä katselemalla, muttei kuitenkaan saisi tehdä töitä eli koskea mihinkään. Olisi kuunteluoppilaana paikalla.

Ja jos joku yritys ei haluaisi katselijoita eli kuunteluoppilaita työpaikalleen, niin toki voisi kieltäytyä osallistumasta hankkeeseen. Eli ketään ei pakotettaisi eikä hyväksikäytettäisi. Tässä ratkaisu?

Näin voisi oppia nopeammin. Kun sinut laitetaan ähertämään jotain juttua ja joudut keskittyä siihen, et voi katsoa ja oppis siitä mitä toiset tekevät. Itse oppisin kaikki hommat, kun viikon saisi vain katsella ja välillä kysyä jotakin.

Vierailija
26/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika ristiriitaista, että työkokeilu on tarkoitettu esim. siihen, että tutustuu uuteen alaan, mutta silti jotkut firmat etsivät työkokeiluun "motivoitunutta alan ammattilaista". Pitäisi tehdä nuo pelisäännöt selviksi niin yrityksille kuin kokeilijoillekin siinä vaiheessa kuin kokeilu alkaa.

Vierailija
27/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö sitten auttaisi suomen kilpailukykyä kun kaikesta siitä työstä mitä nyt teetetään ilmaiseksi, yritykset joutuisivat maksamaan? Joo ei, tuotteiden hintoja olisi pakko taas nostaa, jolloin niiden kysyntä laskisi ja kohta YT:den kautta pihalle puolet henkilöstöstä.

Työttömien määrä vain lisääntyisi, sanon ehdottomasti ei tällaisille ehdotuksille. Työkokeilu on hyvä järjestelmä jossa muuten työtön saa vähän sisältöä elämäänsä ja hänet työllistävä yritys hyötyy työpanoksesta. Kaikki joka tapauksessa voittavat.

Tässä just mennään perse edellä puuhun. Suurimmassa osassa yrityksiä henkilöstökulut eivät ole se suurin erä. Yritystasolla on ongelmia, jos ei osata organisoida investointeja yms. Järkevämmin.

Yt-neuvottelut ovat nopea keino saada parempi tulos. Pitkällä tähtäimellä se ei ole järkevää.

Vierailija
28/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-puolella ainakin opiskelijoita käytetään häikäilemättömästi hyväksi. Monissa paikoissa lasketaan harjoittelijoiden varaan vaikka ei saisi. Opiskelija joutuu tekemään ilmaiseksi niin iltoja kuin viikonloppujakin. Olen kuullut useammankin pomon suusta, että ei tarvita sijaista, kun on opiskelija paikalla. 

Vierailija
29/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Eli sun mielestä on ihan oikein, että valitaan se halvin ja puuttuva työvoima otetaan sitten ilmaiseksi?

Kun mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että otetaan hinta-laatu -suhteeltaan paras. Ja siinä on mitoitettu työntekijämäärä niin, että ilmaista työvoimaa ei tarvita. Silloin voisi ottaa sen ilmaisen työssäkokeilijan, jolla olisi oikeasti ohjaaja työssä, eikä yksi työntekijöistä.

Hirveetä selittelyä ja mussutusta. Just ton takia ilmanen työvoima pyörii, kun sen annetaan pyöriä.

Vierailija
30/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi saadaan nousuun, kun työnantajat ottavat työntekijöitä ja maksavat normaalin palkan. Pellekursseilla ja -työharjoittelulla leikkiminen ei ole pidemmän päälle kenenkään etu. Tämän tietävät normaalit työnantajatkin.

Vierailija
31/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi äänestätte AINA palkattomia töitä ajavat samat keskustan, kokoomuksen, persujen, sdp:n, virheiden, rkp:n, vasemmistoliiton ja kristillisten ehdokkaat eduskuntaan?

MIKÄ ON JUURI SINUN TEKOSYYSI ÄÄNESTÄÄ PALKATTOMAN TYÖN PUOLESTAPUHUJAA JOS MUKAMAS OLET PALKATONTA TYÖTÄ VASTAAN?  Tähänkään ei järkevää vastausta saada palstailijoilta.

Vierailija
32/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Kaikki halvemmalla tai ilmaiseksi tehtävä työ pitäisi kieltää.

Jos ei palkkaa saa, sallittua harjoittelua olisi vain katseleminen.

Ärsyttää asiakkaanakin saada täyteen hintaan palvelua harjoittelijalta. Yleensä yrktys laskuttaa normihinnan, vaikka työn teki harjoittelija.

Kyllä, yritykset laskuttavat harjoittelijasta, jopa ammattkikoulun harjoittelijasta, saman summan kuin ammattitaitoisestakin, palkatusta työntekijästä. Ihan yleinen käytäntö.

Vierailija
33/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi äänestätte AINA palkattomia töitä ajavat samat keskustan, kokoomuksen, persujen, sdp:n, virheiden, rkp:n, vasemmistoliiton ja kristillisten ehdokkaat eduskuntaan?

MIKÄ ON JUURI SINUN TEKOSYYSI ÄÄNESTÄÄ PALKATTOMAN TYÖN PUOLESTAPUHUJAA JOS MUKAMAS OLET PALKATONTA TYÖTÄ VASTAAN?  Tähänkään ei järkevää vastausta saada palstailijoilta.

No mikä on se puolue, jota pitäis äänestää?

Vierailija
34/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jäi mainitsematta, että kuntatyönantajani palkkasi uuden työttömän tekemään hommaani parin kuukauden kuluttua... että tarve on muttei mahdollisuutta palkanmaksuun.

Kohta kaikki työntekijät irtisanotaan ja otetaan työttöminä tekemään samoja töitä ilmaiseksi.

Siis kuntatyönantaja palkkasi uuden työttömän? Palkkatuellako palkkasi? Silloinhan työntekijä saa palkan? Mikä ongelma siinä on?

Vierailija
35/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minua ei paljon kiinnosta ehdokkaan kanta palkattomiin töihin koska olen itse vakituisessa virassa eikä asia koske minua!

Vierailija
36/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Käytäntö kertoo aivan muuta kuin sinä väität.

Olen kysynyt usemmaltakin yrittäjätutultani, miksi he käyttävät niin paljon harjoittelijoita. Vastaus on aina sama; koska heille ei tarvitse maksaa palkkaa, mutta heistä voi laskuttaa yhden työntekijän verran.

Asiakashan ei tiedä, että hänen tilaamaan työtä tekee osa palkattomasti, työharjoittelijoina.

Vierailija
37/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä te-toimistossa ja olen samaa mieltä, että esimerkiksi päiväkodeissa ja kaupoissa osa työnantajista käyttää tätä systeemiä härskisti hyödykseen. Tämän vuoksi suosittelen kaikille, että tehkää työkokeiluun vain 1-2kk sopimus. Kyllä siinä ajassa saa jo selville kiinnostaako ammatti tai ala itseä tai saa päivitettyä omaa osaamistaan. Minä en omille asiakkailleni pitempiä sopimuksia tee. Mutta joskus käy niin, että työnantaja tai asiakas itse on ehdottanut jatkoa ja minun tietämättäni on saatettu tehdä jatkosopimus niin, että kokeilua tulee maksimi 6kk samaan paikkaan.

Vierailija
38/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä toistaiseksi kirjoitti:

Asenne on monesti sellainen, että työttömäksi joutunut on jotenkin viallinen. Jos sattuu olemaan pidempään työttömänä, niin on jo mielenterveyspotilas. Suurin osa työttömistä on aivan normaaleja ja täysipäisiä ihmisiä, jotka keksivät tekemistä ihan ilman töitäkin. Lähipiirissä useita työttömiä, ja aivan normaaleja oikeastaan kaikki. Mielikuva vaan on usein se, että työtön on kotona masentuva, epäsosiaalinen, klo 4 iltapäivällä heräävä mörkö. Ongelmia alkaa tulla siinä vaiheessa, jos rahat eivät yksinkertaisesti riitä peruselämiseen. Että ihan yhteiskunnan turvallisuuden kannalta olisi melko oleellista, ettei ihmisiä ajeta kadulle kuolemaan nälkään.

Kyllä, kyllä. Väärä on myös työnantajien väite siitä, että työttömyys vie ammattitaidon. Oikeasti aika harvalla alalla kehitys on niin nopeaa, että vuodessa tai kahdessa ammattilainen putoaisi kärryiltä. Ja oikea ammattilainen oppii uudetkin asiat helposti, onhan hänellä pohjalla se vanha ammattitaito.

Työnantajalta se saattaisi vaatia esim. muutaman kuukauden tutorointia tai sitten jonkun lyhyen kurssin kustantamista. Mutta se tuntuu olevan liikaa vaadittu. Työnantajapuoli ei tunnu olevan halukas itse panostamaan koulutukseen mitenkään, mutta "kohtaanto-ongelmaa" kyllä itketään mediassa.

Nämä ovat pelkkiä työnantajien tekosyitä, tavoitteenahan on saada aikaan yleinen palkka-ale.

Vierailija
39/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nää kaikki kikkailut ja aktivointiviritykset ovat viimeisiä epätoivoisia yrityksiä äyskäröidä sisään tulvivaa vettä laidan yli. Suomessa kaikki maksaa aivan saatanasti ja pienellä palkalla ei tule toimeen. Työttömät sitten otetaan ilmaiseksi tekemään vielä näiden pienipalkkaisten hommat, ettei vahingossakaan tarvitsisi maksaa edes sitä vähää työntekijälle. Ei ihme, että kulutus sakkaa. Ei tässä ole varaa ostaa meidän perheessä mitään ylimääräistä. Samassa tilanteessa moni tuttavaperhekin. Noh, säästyypähän luonto.

Vierailija
40/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yritykset käyttävät nykyään myös markkinoinnissaan väittämiä, joissa kertovat heidän tuotteidensa valmistuksen työllistävän työttömiä tai jotain muuta vastaavaa. Ja sitten vähän kun hakee tarkempaa tietoa, niin käy ilmi, että ne "työllistetyt" ovatkin työkokeilijoita tai kuntouttavassa työtoiminnassa, eivät edes palkkatuella työllistettyjä. (Palkkatuetussa työntekijä saa oikeaa palkkaa ja työsuhteen edut esim. vakuutusten  ja lomien suhteen.)

Miksi näitä ei muuten edes voi kutsua harjoitteluksi, vaan on keksitty jokin "kokeilu" -sana? Harjoittelu nyt ees vähän viittaa työntekoon, mutta jos kertoo työhaastattelussa olleensa työkokeilussa, niin kuulostaa vain siltä, että on jotenkin sairas, eikä pysty normaaliin työntekoon. Leimataan tuollaisilla pikkuasioillakin ihmisiä vielä lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme