Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaikki kieltäytyisivät ilmaisista työkokeiluista, yritysten olisi pakko luoda oikeita työpaikkoja!

Vierailija
15.01.2017 |

Nyt ne hyväksikäyttävät järjestelmää. Ilmaistyötä ketjutetaan, tekijä vain vaihtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi määrätä lailla työlle minimipalkka, vaikka 8€/h, sen alle ei saisi teettää mitään työtä, ei edes työharjoittelua.

Vierailija
62/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiristetään työkokeilulla.

Olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja jotta saisin edes anottua täyttä eläkettä mun pitäisi mennä ilmaistyöhön 3-6kk ajaksi.

Mikään - ei mikään -  loukkaa mua niin paljon kuin se että kymmenien työvuosien jälkeen nöyryytetään ja teetetään ilmaistyötä! No, olen päättänyt että menen mielummin syksyllä "oikeisiin töihin" 6kk ajaksi osa-aikaisesti saadakseni taas 1/3 ansiosidonnaisen ja pysyttelen työkyvyttömänä työnhakijana.

Paljastit itse melkoisen ristiriidan: haluaisit ilmeisesti kokonaan eläkkeelle, koska mainitset ettet voi hakea sitä jos ei ensin työkokeilulla testata työkykyä. Sitten aiot ratkaista asian menemällä kuudeksi kuukaudeksi osa-aikatyöhön. Tämähän kertoo, että omasta mielestäsikin sinulla on työkykyä osa-aikatyöhön!

Osa-aika työllä ei elä, ellei ole velatonta asuntoa tai huippu palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi määrätä lailla työlle minimipalkka, vaikka 8€/h, sen alle ei saisi teettää mitään työtä, ei edes työharjoittelua.

8e ei pk seudulla välttämättä pärjää. 10e olisi parempi.

Vierailija
64/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksityisessä hoivayksikössä töissä. Meillä on silloin tällöin työkokeilijoita. He tekevät sellaisia töitä, jotka helpottavat meidän hoitajien työtä, muttei siihen hommaan ketään palkattaisikaan. Esim. Vievät roskiksia, laittavat puhtaat vaatteet kaappeihin, täyttävät/tyhjentävät tiskikonetta, kattavat pöytää. Samalla he näkevät vanhustyön arkea, mutteivat osallistu hoitotyöhön mitenkään. Olemme kiitollisia näistä kokeilijoista, jotka hoitavat hommansa. Valitettavasti osa on mitä on. Jotkut ovat suorastaan rasitteita, kun miettii, että tuleeko töihin ollenkaan ja tekevätkö työnsä. Siinä kohtaa kun olisi itse jo tehnyt sen. Eli hyvä työkokeilija on kullanarvoinen, huono on vaan rasite.

Olen itse ollut nuorempana työllistettynä sekä harjoittelijana työkkärin rahalla. En kokenut olevani pelkästään ilmaista työvoimaa, vaan koin myös itse saavani siitä jotain kokemusta ja myös arkeeni rutiinia.

Tietysti nykyään monet nuoret ovat saaneet kaiken valmiina ja odottavat avustavasta työstäkin jo pomon palkkaa.

Työkokeilun tarkoitus on tarjota mahdollinen työpaikka. Ei käyttää hupi-apuna, josta ei ole mitään mahdollisuuksia oikeaan työpaikkaan. Tuo on työkokeilun väärinkäyttöä ja yhteiskunnalta varastamista.

Työkokeilua ei ylläpidetä sen takia, että teillä olisi helpompaa. Tuo on sama kuin minä ottaisin kokeilijan yhteiskunnan piikkiin siivoamaan omaa kotiani vailla minkäänlaisia työllistymismahdollisuuksia.

t. pomo

No ei, ei ole. Työkokeilu on työttömälle tarjottu mahdollisuus kokeilla työkuntoaan tai tutustua uuteen alaan. Työnantajalla ei ole minkäänlaisia velvotteita tarjota työpaikkaa.

Mitä sekoilet? On meillä työpaikalla ollut paljon kokeilijoita. Sitten niiden koordinaattorit soittelevat meille onko mahdollisuutta henkilöllä alalle ja miksi emme tarjonneet työpaikkaa. 

Sanon aina, että mahdollisuuksia alalle on, mutta ei meillä. 

t. pomo

Vierailija
65/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä te-toimistossa ja olen samaa mieltä, että esimerkiksi päiväkodeissa ja kaupoissa osa työnantajista käyttää tätä systeemiä härskisti hyödykseen. Tämän vuoksi suosittelen kaikille, että tehkää työkokeiluun vain 1-2kk sopimus. Kyllä siinä ajassa saa jo selville kiinnostaako ammatti tai ala itseä tai saa päivitettyä omaa osaamistaan. Minä en omille asiakkailleni pitempiä sopimuksia tee. Mutta joskus käy niin, että työnantaja tai asiakas itse on ehdottanut jatkoa ja minun tietämättäni on saatettu tehdä jatkosopimus niin, että kokeilua tulee maksimi 6kk samaan paikkaan.

Pari vuotta sitten paikallinen osuuskauppa kertoi, että heillä olisi heti työtä tarjolla 400 nuorelle. Ehdoton edellytys on 6 kk sopimus. Sitten selvisi, että puhuivat työkokeilupaikoista, ei työpaikoista. Eli töitä olisi, palkkaa ei makseta ja sidotaan nuori 6 kk ajaksi sen sijaan että voisi olla 1-2 kk katsomassa eri yrityksissä, millaista saman alan eri tehtävissä on. Kaupunki haluaa samoin päiväkotiin 6kk sopimukset kokeilijoille, vaikka te-toimisto voisi päättää, että ehdoton maksimi on 3 kk, mielellään 2 kk.

Olen omassa toimistossani kovasti puhunut sen puolesta, että kokeilut olisivat lyhyitä, mutta hallitus toivoo työttömien aktivointia ja resurssia ymmärrettävästi säästyy kun laitetaan nuori heti kerralla puoleksi vuodeksi jonnekin. Mutta paremmin suunniteltu, lyhyt kokeilu, jonka jälkeen on seurantakeskustelu, edistäisi nuoren asiaa kuin se että nuori summassa jonnekin puoleksi vuodeksi menee...

Vierailija
66/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja jotta saisin edes anottua täyttä eläkettä mun pitäisi mennä ilmaistyöhön 3-6kk ajaksi.

Mikään - ei mikään -  loukkaa mua niin paljon kuin se että kymmenien työvuosien jälkeen nöyryytetään ja teetetään ilmaistyötä! No, olen päättänyt että menen mielummin syksyllä "oikeisiin töihin" 6kk ajaksi osa-aikaisesti saadakseni taas 1/3 ansiosidonnaisen ja pysyttelen työkyvyttömänä työnhakijana.

Ja kuka kiristää? Ei työkkäriä kiinnosta työkyvyttömyyseläkeläiset, Kelaa kiinnostaa.

Vakuutusyhtiö joka evää kokonaisen eläkkeen. Perusteita on mapillinen mutta ei kelpaa

Vierailija
67/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ne hyväksikäyttävät järjestelmää. Ilmaistyötä ketjutetaan, tekijä vain vaihtuu.

Totta!

Minä olen ihmetellyt jo pitemmän aikaa miten valtiolla on varaa maksaa näiden "orja"työntekijöiden "palkat" ,koska voitothan näiden työpanoksesta menee yleensä yksityisten taskuun.

Vierailija
68/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Eli sun mielestä on ihan oikein, että valitaan se halvin ja puuttuva työvoima otetaan sitten ilmaiseksi?

Kun mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että otetaan hinta-laatu -suhteeltaan paras. Ja siinä on mitoitettu työntekijämäärä niin, että ilmaista työvoimaa ei tarvita. Silloin voisi ottaa sen ilmaisen työssäkokeilijan, jolla olisi oikeasti ohjaaja työssä, eikä yksi työntekijöistä.

Hirveetä selittelyä ja mussutusta. Just ton takia ilmanen työvoima pyörii, kun sen annetaan pyöriä.

Kuntavaalit on kolmen kuukauden kuluttua, äänestä viisaasti jos haluat muuttaa tilannetta.

Mä en ole ikinä äänestänyt ison puolueen politiikkoa. Ei se auta, kun kaikki muut tumpelot äänestää.

Vierailija
69/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastit itse melkoisen ristiriidan: haluaisit ilmeisesti kokonaan eläkkeelle, koska mainitset ettet voi hakea sitä jos ei ensin työkokeilulla testata työkykyä. Sitten aiot ratkaista asian menemällä kuudeksi kuukaudeksi osa-aikatyöhön. Tämähän kertoo, että omasta mielestäsikin sinulla on työkykyä osa-aikatyöhön!

Ei ole mutta jos pitää valita palkaton tai palkallinen niin tietty valitsen palkallisen. Samalla saan takaisin oikeuden ansiosidonnaiseen työttömyystukeen kaiken varalta jos eläkehakemus taas perutaan. Se pystynkö oikeasti tekemään esim 3pv/vko töitä on toinen juttu. Mutta työsuhteessa mulla on oikeus työterveyshuoltoon jossa varmasti nähdään ihan samalla tavalla työkyvyn heikkous kuin työkokeilussakin. Mä vain en menetä siinä mitään taloudellisesti (enkä henkisesti, 35v töitä tehneenä koen palkattoman työkokeilun nöyryyttävänä)

Vierailija
70/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aika työllä ei elä, ellei ole velatonta asuntoa tai huippu palkka.

Onneksi on edes tuo 1/2 eläke ja mies jolla on ok tulot. Ei tosiaan elä mutta enempää en voi edes yrittää tehdä ja tuonkin vain pakon edessä. Ehkä syksyllä jos olo tästä edes hieman paranee, nyt riittää että pääsen sängystä ylös ja saan kodin hoidettua

Vierailija
71/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut työharjoitteleijan,kun te-toimiato tarjosi.Korkeakoulustavalmistunut joka olisi saanut täysin alaa vastaavaa työkokemusta.Hän oli innoissaan,koska piti tarjotusta projektista ja halusi työtodistuksen,koska oli pitkäaikaistyötön.Olisi saanut vapaat kädet,minä olisin ohjannut,koska minulla työkokemusta samasta hyvin.

Te-toimisto kieltäytyi yllättäen ja pakotti asiakkaan jäämään tekemään eräälle pajalle täysin idioottimaista,koulutukseensa täysin liittymätöntö orjatyötä.Asiakas oli tosi pettynyt ja minä hyvin vihainen hänen puolestaan.Me ei käytännössä haettu mitään hyötyä hänestä,haluttiin vain antaa tilaisuus (ei voitu palkata).Annoin hemmetin kitkerän palautteen työkkäriin.

Miettikää mikä lafka...huh huh.

Vierailija
72/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Eli sun mielestä on ihan oikein, että valitaan se halvin ja puuttuva työvoima otetaan sitten ilmaiseksi?

Kun mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että otetaan hinta-laatu -suhteeltaan paras. Ja siinä on mitoitettu työntekijämäärä niin, että ilmaista työvoimaa ei tarvita. Silloin voisi ottaa sen ilmaisen työssäkokeilijan, jolla olisi oikeasti ohjaaja työssä, eikä yksi työntekijöistä.

Hirveetä selittelyä ja mussutusta. Just ton takia ilmanen työvoima pyörii, kun sen annetaan pyöriä.

Kuntavaalit on kolmen kuukauden kuluttua, äänestä viisaasti jos haluat muuttaa tilannetta.

Mä en ole ikinä äänestänyt ison puolueen politiikkoa. Ei se auta, kun kaikki muut tumpelot äänestää.

Mihin puolueita edes tarvitaan? Jokainen äänestetty toteuttaa vain yksinään sen mitä on luvannutkin?

Vierailija
73/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen työkokeilu tarkoittaa työharjoittelua. Työharjoittelu kuuluu luonnollisesti opiskelujaksoihin silloin kun ihmisen pitää oppia miten teoria sovelletaan käytäntöön työelämässä. Se on pohjimmiltaan siis oppimista, joka edistää ihmisen kehitystä eteenpäin uralla ja yksilönä. Ammattitaitoisen ihmisen, joka on vuosia ollut jo työelämässä ja tietää siitä paljon ei ole mitään järkeä lähteä johonkin suorittamaan työkokeilua. Se on hyväksikäyttöä ja ihmisarvoa alentava monessa mielessä. Työkokeilut kuuluvat virallisille opiskelijoille ja piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme