Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaikki kieltäytyisivät ilmaisista työkokeiluista, yritysten olisi pakko luoda oikeita työpaikkoja!

Vierailija
15.01.2017 |

Nyt ne hyväksikäyttävät järjestelmää. Ilmaistyötä ketjutetaan, tekijä vain vaihtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin maahan ne työpaikat luotaisiin?

Vierailija
42/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin viime vuonna työkokeilua mun oman alan yrityksestä. Alaltani on vaikea saada töitä ja tarjous houkutti. Työnantajan mukaan olisin saanut työpaikan heti kokeilun jälkeen jos olen hyvä työntekijä. Joku tässä haiskahti ja kieltäydyin. Onneksi sain melko pian töitä, en kuitenkaan omalta alalta, mutta siitä maksetaan hyvin. Ennemmin olen tässä tilanteessa kuin palkattomassa harjoittelussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi äänestätte AINA palkattomia töitä ajavat samat keskustan, kokoomuksen, persujen, sdp:n, virheiden, rkp:n, vasemmistoliiton ja kristillisten ehdokkaat eduskuntaan?

MIKÄ ON JUURI SINUN TEKOSYYSI ÄÄNESTÄÄ PALKATTOMAN TYÖN PUOLESTAPUHUJAA JOS MUKAMAS OLET PALKATONTA TYÖTÄ VASTAAN?  Tähänkään ei järkevää vastausta saada palstailijoilta.

No mikä on se puolue, jota pitäis äänestää?

No kun nuo kaikki puolueet pitäis hävittää kartalta ja perustaa tilalle uusia. Suomalaiset on niin stnan paskahousuja etteivät vaan viitsi. 

Vierailija
44/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt pitkän uran palkkatöissä 19v alkaen. Nyt olen ollut pari vuotta sairaana ja kaikki tietää etten koskaan kuntoudu työkykyiseksi. Silti mun olisi pakko mennä työkokeiluun nyt keväällä.

Kenen etu se on? Mua nöyryytetään teettämällä palkatonta työtä eli terveyteni heikkenee 9€ takia entisestään, elintasoni putoaa (matkakulut, työsyömiset, työvaatteet) ja kaikki tietää lopputuloksen: työtä ei tule eikä eläkettäkään. Olen edelleen työkyvytön työnhakija...

Ainoa joka hyötyy on työnantaja, ja sekin väärin perustein

Vierailija
45/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ne hyväksikäyttävät järjestelmää. Ilmaistyötä ketjutetaan, tekijä vain vaihtuu.

Totta mutta, kun ei suomesta löydy yhteishenkeä edes sen vertaa, että näin tehtäisiin vaan aina sieltä ne jotkut suostuvat ilmaistyöhön, koska tuijottavat vain omaa napaansa.

Suomessa päättäjät tietävät tämän ja käyttävät sitä hyväksi ja tämä on yksi niistä syistä miksi suomessa tavallinen kansalainen saa vain ns. paskaa niskaansa.

Vierailija
46/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan ne työpaikat luotaisiin?

Kysymyksestäsi päätellen et ole penaalin terävin kynä.

Jos suomalaisille riittää ilmaistyötä niin työtä selvästi on joten jos sitä eivät tekisi ihmiset ilmaiseksi niin se työ joko jäisi tekemättä tai sitten siihen työhön pitäisi palkata joku.

Hyvin pieni osa tästä työstä jäisi tekemättä sillä yritykset haluavat tehdä voittoa joten nyt ne joutuisivat palkkaamaan ihmisiä töihin ja ottamaan vähän vähemmän voittoa sillä osa voitosta menisi nyt palkkoihin.

Vierailija
47/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö sitten auttaisi suomen kilpailukykyä kun kaikesta siitä työstä mitä nyt teetetään ilmaiseksi, yritykset joutuisivat maksamaan?

Tämä kuvastaa hyvin suomalaisia yrittäjiä ja suomen ongelmaa. Yrittäjälle on aivan outo ja vastenmielinen ajatus, että työstä pitäisi maksaa.

Samalla tämä samainen yrittäjä ei itse suostu tekemään yhtään mitään ilmaiseksi ja repii kaikki mahdolliset tuet yms. mitä vain on tarjolla.

Vierailija
48/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖTTÖMÄT, KIELTÄYTYKÄÄ ILMAISTÖISTÄ.

VAIN SITEN TYÖHÖN PALKATAAN JOKU TEKEMÄÄN SITÄ PALKALLA.

Yksinkertaista. Ennen maksettiin aloittelijalle ja apupojalle aloittelijan palkka. Nyt ei edes sitäkään.

Vierailija
49/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiristetään työkokeilulla.

Olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja jotta saisin edes anottua täyttä eläkettä mun pitäisi mennä ilmaistyöhön 3-6kk ajaksi.

Mikään - ei mikään -  loukkaa mua niin paljon kuin se että kymmenien työvuosien jälkeen nöyryytetään ja teetetään ilmaistyötä! No, olen päättänyt että menen mielummin syksyllä "oikeisiin töihin" 6kk ajaksi osa-aikaisesti saadakseni taas 1/3 ansiosidonnaisen ja pysyttelen työkyvyttömänä työnhakijana.

Vierailija
50/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Eli sun mielestä on ihan oikein, että valitaan se halvin ja puuttuva työvoima otetaan sitten ilmaiseksi?

Kun mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että otetaan hinta-laatu -suhteeltaan paras. Ja siinä on mitoitettu työntekijämäärä niin, että ilmaista työvoimaa ei tarvita. Silloin voisi ottaa sen ilmaisen työssäkokeilijan, jolla olisi oikeasti ohjaaja työssä, eikä yksi työntekijöistä.

Hirveetä selittelyä ja mussutusta. Just ton takia ilmanen työvoima pyörii, kun sen annetaan pyöriä.

Kuntavaalit on kolmen kuukauden kuluttua, äänestä viisaasti jos haluat muuttaa tilannetta.

Vierailija
51/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä hetki. Kuvitellaan, että meillä on pieni vanhusten ryhmäkoti. Kaupunki ostaa kaikki asukaspaikat. Kaupunki kilpailuttaa ne joka toinen vuosi ja valitsee halvimman palveluntarjoajan (käytännössä siis, teoriassa se puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta, mutta oikeasti se ostaa halvimmalta). Kaupungin maksamalla korvauksella pystyy nippanappa maksamaan palkat niille päteville työntekijöille, joita on oltava riittävä määrä asukkaita kohti. Työnantajalle ei takuulla jää varaa yhdenkään ylimääräisen työntekijän palkkaamiseen, jos jäisi niin se ottaisi varmasti mielellään oppisopimusopiskelijan. Nykyisellään se ei voi, koska rahaa ei ole ja koska oppisopimusopiskelija ei voisi korvata pätevää työntekijää. Epäpätevää työntekijää, joka ei edes opiskele alaa työn ohessa, se tuskin palkkaisia missään tilanteessa.

Työkokeilua saa järjestää vain uuteen alaan tutustumiseksi tai työkunnon testaamiseksi. Jos ihminen on ollut pois työmarkkinoilta niin pitkään tai sellaisesta syystä, että hänen työkuntoaan pitää testata, hän ei varmasti selviydy töistä niin hyvin, että ansaitsisi niistä täyden palkan. Jos hän on tutustumassa alaan niin ihan sama juttu, ei hän voi korvata pätevää työntekijää.

Usko tai älä, niin monet vanhusalan työnantajat eivät edes halua työkokeilijoita, koska heistä on paljon enemmän vaivaa kuin iloa asukkaille. Ja vaikka käytin esimerkkinä vanhusten ryhmäkotia niin ihan sama tilanne on missä tahansa pk-yrityksessä. Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan yhtään isompia työvoimakustannuksia, kaikki kilpailutetaan ja halvimmalla tekevät voittavat. Olisitko itse valmis maksamaan jostain tuotteesta vaikkapa 33 % enemmän vain siksi, että tietäisit kyseisen palveluntarjoajan työllistävän yhden täysin epäpätevän ihmisen ihan vain siksi, että joku saisi töitä? Aika varmasti et.

Eli sun mielestä on ihan oikein, että valitaan se halvin ja puuttuva työvoima otetaan sitten ilmaiseksi?

Kun mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että otetaan hinta-laatu -suhteeltaan paras. Ja siinä on mitoitettu työntekijämäärä niin, että ilmaista työvoimaa ei tarvita. Silloin voisi ottaa sen ilmaisen työssäkokeilijan, jolla olisi oikeasti ohjaaja työssä, eikä yksi työntekijöistä.

Hirveetä selittelyä ja mussutusta. Just ton takia ilmanen työvoima pyörii, kun sen annetaan pyöriä.

Kuntavaalit on kolmen kuukauden kuluttua, äänestä viisaasti jos haluat muuttaa tilannetta.

Ei se auta, suurin osa kansasta äänestää täysin omien kuvitteellisten etujensa mukaan ja sitä joka valehtelee sopivimpia asioita.

Vierailija
52/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisessä hoivayksikössä töissä. Meillä on silloin tällöin työkokeilijoita. He tekevät sellaisia töitä, jotka helpottavat meidän hoitajien työtä, muttei siihen hommaan ketään palkattaisikaan. Esim. Vievät roskiksia, laittavat puhtaat vaatteet kaappeihin, täyttävät/tyhjentävät tiskikonetta, kattavat pöytää. Samalla he näkevät vanhustyön arkea, mutteivat osallistu hoitotyöhön mitenkään. Olemme kiitollisia näistä kokeilijoista, jotka hoitavat hommansa. Valitettavasti osa on mitä on. Jotkut ovat suorastaan rasitteita, kun miettii, että tuleeko töihin ollenkaan ja tekevätkö työnsä. Siinä kohtaa kun olisi itse jo tehnyt sen. Eli hyvä työkokeilija on kullanarvoinen, huono on vaan rasite.

Olen itse ollut nuorempana työllistettynä sekä harjoittelijana työkkärin rahalla. En kokenut olevani pelkästään ilmaista työvoimaa, vaan koin myös itse saavani siitä jotain kokemusta ja myös arkeeni rutiinia.

Tietysti nykyään monet nuoret ovat saaneet kaiken valmiina ja odottavat avustavasta työstäkin jo pomon palkkaa.

Vierailija
53/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta, suurin osa kansasta äänestää täysin omien kuvitteellisten etujensa mukaan ja sitä joka valehtelee sopivimpia asioita.

No sitten ei auta muu kuin hyväksyä tilanne.

Vierailija
54/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja jotta saisin edes anottua täyttä eläkettä mun pitäisi mennä ilmaistyöhön 3-6kk ajaksi.

Mikään - ei mikään -  loukkaa mua niin paljon kuin se että kymmenien työvuosien jälkeen nöyryytetään ja teetetään ilmaistyötä! No, olen päättänyt että menen mielummin syksyllä "oikeisiin töihin" 6kk ajaksi osa-aikaisesti saadakseni taas 1/3 ansiosidonnaisen ja pysyttelen työkyvyttömänä työnhakijana.

Ja kuka kiristää? Ei työkkäriä kiinnosta työkyvyttömyyseläkeläiset, Kelaa kiinnostaa.

Vierailija
55/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö sitten auttaisi suomen kilpailukykyä kun kaikesta siitä työstä mitä nyt teetetään ilmaiseksi, yritykset joutuisivat maksamaan? Joo ei, tuotteiden hintoja olisi pakko taas nostaa, jolloin niiden kysyntä laskisi ja kohta YT:den kautta pihalle puolet henkilöstöstä.

Työttömien määrä vain lisääntyisi, sanon ehdottomasti ei tällaisille ehdotuksille. Työkokeilu on hyvä järjestelmä jossa muuten työtön saa vähän sisältöä elämäänsä ja hänet työllistävä yritys hyötyy työpanoksesta. Kaikki joka tapauksessa voittavat.

Enemmän niistä harmia on. Parempi olisi vain lopettaa koko pelleily. Varaavat työpisteen osaavammalta, eivätkä saa mitään aikaan. 

t. pomo

Vierailija
56/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä te-toimistossa ja olen samaa mieltä, että esimerkiksi päiväkodeissa ja kaupoissa osa työnantajista käyttää tätä systeemiä härskisti hyödykseen. Tämän vuoksi suosittelen kaikille, että tehkää työkokeiluun vain 1-2kk sopimus. Kyllä siinä ajassa saa jo selville kiinnostaako ammatti tai ala itseä tai saa päivitettyä omaa osaamistaan. Minä en omille asiakkailleni pitempiä sopimuksia tee. Mutta joskus käy niin, että työnantaja tai asiakas itse on ehdottanut jatkoa ja minun tietämättäni on saatettu tehdä jatkosopimus niin, että kokeilua tulee maksimi 6kk samaan paikkaan.

Pari vuotta sitten paikallinen osuuskauppa kertoi, että heillä olisi heti työtä tarjolla 400 nuorelle. Ehdoton edellytys on 6 kk sopimus. Sitten selvisi, että puhuivat työkokeilupaikoista, ei työpaikoista. Eli töitä olisi, palkkaa ei makseta ja sidotaan nuori 6 kk ajaksi sen sijaan että voisi olla 1-2 kk katsomassa eri yrityksissä, millaista saman alan eri tehtävissä on. Kaupunki haluaa samoin päiväkotiin 6kk sopimukset kokeilijoille, vaikka te-toimisto voisi päättää, että ehdoton maksimi on 3 kk, mielellään 2 kk.

Vierailija
57/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt pitkän uran palkkatöissä 19v alkaen. Nyt olen ollut pari vuotta sairaana ja kaikki tietää etten koskaan kuntoudu työkykyiseksi. Silti mun olisi pakko mennä työkokeiluun nyt keväällä.

Kenen etu se on? Mua nöyryytetään teettämällä palkatonta työtä eli terveyteni heikkenee 9€ takia entisestään, elintasoni putoaa (matkakulut, työsyömiset, työvaatteet) ja kaikki tietää lopputuloksen: työtä ei tule eikä eläkettäkään. Olen edelleen työkyvytön työnhakija...

Ainoa joka hyötyy on työnantaja, ja sekin väärin perustein

Tee vain kuukauden sopimus ja jos terveytesi on heikko, voi tuntimäärä päivässä olla esim 4 tuntia. Kokeilulla tutkitaan työkykyäsi. Jos et pysty tuotakaan määrää tekemään, heti lääkäriin ja kokeilun voi keskeyttää. Epäonnistunut kokeilu voi tukea eläkehakemusta.

Vierailija
58/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksityisessä hoivayksikössä töissä. Meillä on silloin tällöin työkokeilijoita. He tekevät sellaisia töitä, jotka helpottavat meidän hoitajien työtä, muttei siihen hommaan ketään palkattaisikaan. Esim. Vievät roskiksia, laittavat puhtaat vaatteet kaappeihin, täyttävät/tyhjentävät tiskikonetta, kattavat pöytää. Samalla he näkevät vanhustyön arkea, mutteivat osallistu hoitotyöhön mitenkään. Olemme kiitollisia näistä kokeilijoista, jotka hoitavat hommansa. Valitettavasti osa on mitä on. Jotkut ovat suorastaan rasitteita, kun miettii, että tuleeko töihin ollenkaan ja tekevätkö työnsä. Siinä kohtaa kun olisi itse jo tehnyt sen. Eli hyvä työkokeilija on kullanarvoinen, huono on vaan rasite.

Olen itse ollut nuorempana työllistettynä sekä harjoittelijana työkkärin rahalla. En kokenut olevani pelkästään ilmaista työvoimaa, vaan koin myös itse saavani siitä jotain kokemusta ja myös arkeeni rutiinia.

Tietysti nykyään monet nuoret ovat saaneet kaiken valmiina ja odottavat avustavasta työstäkin jo pomon palkkaa.

Työkokeilun tarkoitus on tarjota mahdollinen työpaikka. Ei käyttää hupi-apuna, josta ei ole mitään mahdollisuuksia oikeaan työpaikkaan. Tuo on työkokeilun väärinkäyttöä ja yhteiskunnalta varastamista.

Työkokeilua ei ylläpidetä sen takia, että teillä olisi helpompaa. Tuo on sama kuin minä ottaisin kokeilijan yhteiskunnan piikkiin siivoamaan omaa kotiani vailla minkäänlaisia työllistymismahdollisuuksia.

t. pomo

Vierailija
59/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastit itse melkoisen ristiriidan: haluaisit ilmeisesti kokonaan eläkkeelle, koska mainitset ettet voi hakea sitä jos ei ensin työkokeilulla testata työkykyä. Sitten aiot ratkaista asian menemällä kuudeksi kuukaudeksi osa-aikatyöhön. Tämähän kertoo, että omasta mielestäsikin sinulla on työkykyä osa-aikatyöhön!

Vierailija
60/73 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun tarkoitus on tarjota mahdollinen työpaikka. Ei käyttää hupi-apuna, josta ei ole mitään mahdollisuuksia oikeaan työpaikkaan. Tuo on työkokeilun väärinkäyttöä ja yhteiskunnalta varastamista.

Työkokeilua ei ylläpidetä sen takia, että teillä olisi helpompaa. Tuo on sama kuin minä ottaisin kokeilijan yhteiskunnan piikkiin siivoamaan omaa kotiani vailla minkäänlaisia työllistymismahdollisuuksia.

t. pomo

No ei, ei ole. Työkokeilu on työttömälle tarjottu mahdollisuus kokeilla työkuntoaan tai tutustua uuteen alaan. Työnantajalla ei ole minkäänlaisia velvotteita tarjota työpaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan