Raivostuttavimmat asiat liikenteessä
Kännykkää räpläävät autoilijat: teiltä pitäis ottaakortti pois samantien
Ohituskaistalla köröttelijät: jos et uskalla painaa kaasua ohitustilanteessa, älä lähde ohittamaan
Ne ketkä ei osaa/viitsi käyttää vilkkua: mikä siinä on niin vaikeaa????
Kommentit (12)
Ns. euroopanomistajat jotka ovat sitä mieltä että muut väistää heitä, mutta heidän ei tarvi väistää ketään.
Myös kaahailijat ja eteenkin rattijuopot.
En käytä vilkkua moottoritiellä kaistoja vaihtaessani. Sori siitä. En vain näe syytä vilkuttaa jollekin joka on sen verran kaukana takana, ettei vaikuta sen elämään mitenkään. Teen kaistan vaihdot myös sen verran rauhallisella liikkeellä. Katson taustapeiliin aina kaistaa vaihtaessani. Ruuhkaisina aikoina toki eri asia, kun välit on pienemmät, silloin vilkutan toki. Mutta klo 04 tai 23 moottoritiellä harvemmin ruuhkia on...
Pikkuautoilla köröttelevät koppakuoriaiset, on aina mun Mersun edessä hidastelemassa.
Perseessä roikkujat. Liikenneympyrässä vilkun käyttämättä jättäminen. Huomattavaa alinopeutta ajavat.
Ärsyttävintä ikinä on se, että jostain pikkutieltä tuleva väistämisvelvollinen kiilaa mun eteen valtatielle, jossa nopeutta 80-100km/h. Ja siis nimenomaan niin, että mun jälkeeni ei tulis yhtään ketään, joten kaiken logiikan mukaan ois järkevintä odottaa. Mut ei. Kiilataan siihen eteen, niin että mun pitää jarruttaa reippaasti etten ajaisi perään ja sen jälkeen tää kiilaaja jatkaa matkaansa jotain 60km/h.
Mikä järki?!!
Kaistapäiset ohittelut. Survotaan ohi mutkassa, missä hirvivaara, vastaantulevaa liikennettä (rekka..) ja ties mitä pikkukiviä tiellä. Vain koska on kiire ja sekunti mikä ohituksella voittaa, merkitsee. En vaan ymmärrä, miksei tienpäälle lähdetä ajoissa...
Toisekseen jos ajan nopeusrajoituksen mukaan, en ala kaheleita ohi päästämään vaikka kuinka räpsytät valoja takapuskurissa kiinni roikkuen. Saatan toki pesaista takatuulilasia...
Lisäksi jos liityt pikkutieltä päätien liikenteeseen, olet _väistämisvelvollinen_ eli et voi kiilata kenentahansa eteen ja olettaa että kyllä sua väistetään/annetaan tilaa vaikka vilkutat kuinka.
Jos edelläsi ajava pyytää vilkulla "kaistanvaihtolupaa" koskee se vain häntä, et voi "imussa" kiilata toisen eteen vaan sinun on myös pyydettävä lupa ja katsottava että sen myös saat ennenkuin kaistaa vaihdat.
Puhumattakaan rattijuopot, kännykän räplääjät yms.
Se, ettei nopeutta kyetä pitämään vakiona. Keskiviivalla matelu. Ohituskaistan alkaessa kiihdyttäminen, niin ettei ohi pääse, ja sitten taas kun kaista loppuu, vajotaan omaan normaaliin seitsemääkymppiä-ajeluun. Oma lukunsa on ne maailman parhaat autokuskit kuten appi, joka katsoo asiakseen "opettaa" kanssakulkijoitaan mm. hätävilkuilla, äkkijarruttamisilla ja tuulilasinpesurituaaleilla niin että takanatulijakin saa roiskeista osansa.
Se, että ei käytetä vilkkua. Tai kuten kiertoliittymässä joskus näkee, vilkutetaan väärin.
Se, että moottoritiellä roikutaan ohituskaistalla melkein puskurissa kiinni, ja kun itse vaihtaa oikealle kaistalle että toinen pääsee ohitse, kurvataan myös oikealle kaistalle ja jätetään vähän isompi väli. Ja hetken päästä taas ohituskaistalla roikutaan perässä.
Se, kun rekat ohittelevat moottoritiellä toisiaan. Ja aiheuttavat samalla jonoja ohituskaistalle. Jos se edellä menevä rekka ajaa joka tapauksessa rajoituksen mukaan tai hiukan yli, niin miksi siitä pitää päästä ohi kun ei itsekään saa ajaa yhtään kovempaa?
Se että kun ajan 80 alueella reilua 80 km/h (mittarivirhe huomioitu) niin ajetaan ylinopeudella kiinni ja jäädään puskuriin roikkumaan mutta ei mennä kuitenkaan ohi vaan siinä sitten roikutaan seuraavat 40 kilometriä vaikka ohituspaikkoja olisi.
Se kun ajan 40km/h alueella 40 km/h ja minusta mennään reippaasti ohi. Kun sitten rajoitus vaihtuu vähän matkan päässä 100 km/h niin ohittanut autoilija köröttelee edessäni 90 km/h.
Vilkun näyttämättä jättäminen vaikka on muita tulijoita. Itse en koskaan edes mieti tarvitseeko vilkuttaa vaan vilkku tulee automaattisesti kääntyessä tai kaistaa vaihtaessa vaikka olisin tyhjässä risteyksessä keskellä yötä. Se on ratin kääntämiseen kytkeytyvä refleksinomainen liike.
Liikenteessä ärsyttää eniten autot.
Rattijuopot. No lienee turha edes perustellakaan.
Perässäroikkujat. Perkele, oikeesti. Enkä edes ajele alinopeutta ja silti näitä ihan perään kiinni tunkijoita aina jostain ilmaantuu. Kiva sitten jos joutuu tekemään jostain syystä äkkijarrutuksen, niin vahinko on puolta suurempi kun takakontista puskee toinen auto sisälle. Ette te pääse yhtään sen nopeammin perille, jos roikutte takapuskurissa kiinni sen hyvän turvavälin sijaan.
Riskiohittelijat. Etsitään se mahdollisimman huono ohituspaikka, mielellään mahdollisimman läheltä vastaantulevia autoja ja sitten mennään ohi. Tai nää ohituskaistojen"pakko mennä ohi" -tyypit, jotka puskevat sieltä välistä vaikka ohituskaista on jo loppunut. Lähtekää vähän aikaisemmin liikenteeseen niin ei tarvitse muita tappaa, teistä itsestänne ei niin väliä ole.
Ne, jotka eivät käytä vilkkua. Sillä olisi tarkoitus antaa merkki, että olen kääntymässä, että voi itse ennakoida omat toimensa. Ei siitä yhdestä välähdyksestä enää siinä vaiheessa iloa ole, kun on jo käännytty.
Hidastelijat ym. Eivät ärsytä, ymmärrän kuitenkin hyvin, että joillakin ei vain ole rohkeutta/halua ajaa yhtään kovempaa kuin rajoitukset sallivat. En itsekään tätä nykyä juurikaan ajele paljoa yli sallitun nopeuden, kaksi sakkoa neljän kuukauden aikana tietää sitä, ettei virheisiin ole hirveästi varaa, jos meinaa korttinsa pitää.
Köröttelijät..ajetaan 10-20 alle nopeusrajoituksen ja vaikka kuinka ois jonoa perässä niin ohihan ei ketään päästetä, koska omistetaan koko tieverkosto.