Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö jotkut KURSAILEE 2020-luvulla???

Vierailija
07.08.2026 |

Tapa on muinaisjäänne ja epäkohteliasta tarjoajaa kohtaan.

En minä nyt ensimmäisenä hyökkää pöytään, mutta jos kukaan muu ei liikahda niin sanon kiitos ja menen reippaasti ottamaan.

Mites muut? Löytyykö palstalta kursailijoita?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu ja perinteet kunniaan! 

Emäntä ottaa aina ensin ja eihän nyt minua varten tarvitse keittää...

Vierailija
2/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just 😁

Antaa kahvin jäähtyä ja esitetään että emännän vaivalla tekemät tarjoilut ei kiinnosta pätkääkään, se se vasta on hyvien tapojen mukaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kursaillut vaan cruisaillut!

Vierailija
4/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tuota kursailua. Esim äitini harrasti sitä. Selvästi kylässä pyydettiin pöytään niin alkoi se kiittäminen ja silti ei liikahdettukaan. Sitten uudelleen emännän  piti sanoa, että tulkaapa kahvi jäähtyy niin sitten piti madella ja kauhistella, kun on paljon laitettu herkkua pöytään. 

Vaikka olin lapsi niin minusta se oli noloa. Äiti muutenkin harrasti tuollaista ihme teatteria ihmisten kanssa. Esitti jotain muuta kuin mitä oli kotona. 

Vierailija
5/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin cruisailen lähinnä veneillen.  #stadi

Vierailija
6/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua varten tarvitse keittää. 

Vierailija
7/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun emäntä kutsuu herrasväen kaffepöytään niin pitää kiitellä ja nöyristellä.

Ja kun perheen tytär sanoo "setä ottaa pullaakin" ja niiaa täytyy kumartaa syvästi.

(Eikö teille ole tapoja opetettu).

Vierailija
8/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä emäntä ohjana vieraat hakemaan pöydästä tietyssä järjestyksessä. Viimeksi emännöin pienen muistotilaisuuden (15 henkeä) niin ensin ohjailin tarjoilujen äärelle iäkkäät sukulaiset, sitten tämä ns keski-ikäisten sakki ja viimeisenä nuoriso (15-26 v ikäisiä). Ja ihan viimeisenä otin sitten itse. en jä odottelemaan mitään vieraiden arpomista kuka ensin, vaan otan ohjat omiin käsiini.

Vierailija
9/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua varten tarvitse keittää. 

Jos joku muu juo niin voin minäkin sitten vähän ottaa.

Vierailija
10/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaista vastaavaa tapaa muualla maailmassa ja mahtaako sille olla edes sanaa muissa kielissä?

On kyllä erikoinen ilmiö, jonka toivoisi jo jääneen historiaan.

Vierailija
11/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa bussiin noustessa maalaispaikkakunnalla kursaileva sisäänkäynti! Tuon opin vasta paikan päällä. Tein etikettivirheitä paljon, kaikkea en varmaan edes tajunnut. 

Vierailija
12/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voi muuttaa seudulle, jolla tapakulttuuri on ajalta 50v sitten. 

Vierailija
13/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😁

Antaa kahvin jäähtyä ja esitetään että emännän vaivalla tekemät tarjoilut ei kiinnosta pätkääkään, se se vasta on hyvien tapojen mukaista!

Ei kursailussa tuosta ole kyse, hölmö. Tarkoitus on antaa kohteliaasti muiden mennä ensin.

Vierailija
14/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😁

Ei kursailussa tuosta ole kyse, hölmö. Tarkoitus on antaa kohteliaasti muiden mennä ensin.

Ei se sitäkään ole. Kursailua on tuo, kun kysytäänkö juoko kahvia niin alkaa se ei minua varten tarvi, vaikka oikeasti haluaisikin.

Kursailua on sitä vaatimattomuutta ja itsensä pienentämistä, jota suomalaiset ovat aina tehneet. Aina on joku muu parempi ja koskaan ei saa ylpeillä. Ei saa näkyä. Mitä ne muutkin ajattelee, jos otan pullan kahvin kanssa?

Vierailija
15/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😁

Peruskohteliaisuus on eri asia kuin kursailu.

Annan mielellään muiden, ja varsinkin itseäni vanhempien, mennä ensin, mutta jos ei se takapuoli kohtuuajassa nouse sieltä sohvalta, niin kaikkien kannalta parempi että joku, kuka vaan, on rohkea ja menee ensin.

Vähän sama kuin jos tasa-arvoisessa risteyksessä kaikki jää odottamaan, niin siinä sitten ollaan seuraavaan päivään asti.

Vierailija
16/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi oon kuppiin kaadettuna joka tapauksessa liian kuumaa.

Vierailija
17/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mää pikkusen maistan.

Vierailija
18/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä maalaisilla kans ongelmat.

Vierailija
19/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 😁

Peruskohteliaisuus on eri asia kuin kursailu.

Annan mielellään muiden, ja varsinkin itseäni vanhempien, mennä ensin, mutta jos ei se takapuoli kohtuuajassa nouse sieltä sohvalta, niin kaikkien kannalta parempi että joku, kuka vaan, on rohkea ja menee ensin.

Vähän sama kuin jos tasa-arvoisessa risteyksessä kaikki jää odottamaan, niin siinä sitten ollaan seuraavaan päivään asti.

Eli kursailet samalla tavalla kuin muutkin. Jokuhan aina menee ensimmäisenä, vaikka kaikki olisivat ensin kursailleet aikansa.

Vierailija
20/20 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kursailua ole koskaan ollut, se on peräisin typeristä mustavalkoisista Suomi-leffoista !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme