Uusi ops alkaa yläkoulussa: ei oppikirjoja ja kotitehtävät tehdään netissä. Mitä mieltä?
Koulussamme suunnitellaan kovaa vauhtia uuden opsin käyttöönottoa yläkoululaisilla. Osa opettajista aikoo viedä uudistukset varsin pitkälle. Oppikirjoja ei enää ole ja kotitehtävät tehdään netissä moodle -pohjalle. Vanhoja kirjasarjoja voidaan toki käyttää tarvittaessa lukemistoina. Oppilailla ei koulussamme ole tabletteja.
Mietin vaan, suostuvatko vanhemmat muutokseen? Pääsevätkö kaikki yläkoululaiset nettiin sellaisella koneella, jolla voi myös kunnolla kirjoittaa. Pelkkä puhelin on vähän huono väline tekstejä tuotettaessa.
Oppitunneilla käytettäisiin nykyistä enemmän aikaa erilaisiin käytännön kokeisiin ja tutkimiseen. Kokeisiin luettavat tekstit kirjoitetaan itse vihkoihin. Oppikirjan sijaan luettaisiin ja analysoitaisiin useista eri lähtiestä saatavia tekstejä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Useilla suomalaisilla jo alakoulu ikäisillä lapsilla on todettu koulun ja koulutehtävien aiheuttavan stressiä ja suorituspaineita! Siis alakouluikäisillä! Kouluviihtyvyys on myös ollut jo pitkään huonoa! Minusta mennään siis hyvään suuntaan!
Eikö tuo muutos ennemmin lisää stressiä ja suorituspaineita? Kotitehtäväthän ei mihinkään katoa.
Vierailija kirjoitti:
Internetin houkutukset pieksevät kotitehtävät mennen tullen. Lapsen opiskelusta tulee katkonaista. Katsotaan Youtube-videoita ja yritetään siinä sivussa laskea matikantehtävät. Helpompaa lapsen asennoitua, kun repusta vedetään kirja nokan eteen. Nyt kersa ei tiedä, tekeekö se läksyjä vai katsooko viihdettä.
Se, ettei lapsi tiedä opiskeleeko vai viihtyykö, ei toki ole millään tavalla huono asia.
Ylivoimaisesti parhaat oppimistulokset syntyy, kun "oppiminen" on hauskaa ja tapahtuu omasta motivaatosta.
Eräs oppimispeli teki tutkimusta lapsilla ja tekijät huolestuivat kun moni lapsista sanoi, että peli on hyvä, mutta siinä ei tapahdu paljoa oppimmista. Myöhemmin tehtiin kuitenkin tutkimus aiheista joita pelin piti opettaa ja yllätty yllätys, lapset pärjäsivät testissä oistavasti. He olivat oppineet ja opiskelleet huomaamattaan, ilman että olivat liittäneet prosessiin ikävänä pitämäänsä opiskelua.
Tuossa oli hyvä esimerkki siitä miten digilaitteet voivat tukea opiskelua. Nykyään kuitenkin ajatellaan, että kun lapsen eteen laitetaan tabletti, kaikki ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Juurikin se houkutus katsoa Youtubesta jotain muuta, nousee suureksi kun ei se oppiminen ole sillä digilaitteella automaattisesti yhtään sen hauskempaa. Tuloksia voisi tulla sitten, jos ne katsottavat videot opettaisivat sitä matikkaa ja lapsi edelleen katsoo niitä omasta halusta.
Millä tavalla tämä uusi ops oikeasti tukee yksilöllisyyttä? Tuntuu, että uudet menetelmät ovat todella stressaavia ja sekavia; hyvätkin oppilaat putoavat alemmalle tasolle, tarkkaavaisuushäiriöiset eivät todennäköisesti tule saamaan enää aikaan muuta kuin sosiaalisen puolen opiskelusta, keskittymiskyky kärsii kaikilla, kun edes peruskoulussa ei keskitytä selkeisiin kokonaisuuksiin enää, vaan klikkaillaan ympäri nettiä.
Tuo tehtävien palauttaminen moodleen voi tosin olla ihan ok. Helsingin yliopistossa monella kurssilla tehtävät palautetaan suoraan moodleen, mutta itse ainakin teen kaikki tehtävät yhä käsin. Sitten vain puhelimella kuva ja lataus.
Miksi ei suoraan etäopiskelua? Video-oppitunnit vaan kehiin. Opettaja voi videoida tunnit, ja oppilaat sitten seuraavat opetusta kotona halutessaan. Tehtävät voi antaa verkossa. Ei tarvitse rakentaa kouluja tai korjata homeisia. Ei tarvitse palkata kuin yksi valtakunnallinen matikan ope esiintymään videoilla, jotka jaetaan lapsille Youtubessa. Sen jälkeen hessulle voidaan antaa kenkää. Lapsi voi sitten palata videossa taaksepäin, jos jokin asia jäi epäselväksi. Tämähän on aivan nerokas juttu. Netissä palautettavat tehtävätkin saadaan tarkistettua automaattisesti nykytekniikalla. Tuossa säästyy yhteiskunnalta pitkä penni, kun ei tarvitse tiloja tai opettajia! Näin se homma etenee ja työttömiä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aikuisopiskelija vähän ohiksena siis... Mutta me teemme kaikki läppärillä. Ihan kaikki. Istutaan kyllä koulussakin tunneilla, mutta sielläkin on maikka vain läsnä, voi kysyä neuvoa häneltä. Vastaus on kyllä yleensä: Ajattele itse, etsi tietoa.
Eräs maikka sanoi, että he eivät ole enää opettajia, he ovat valmentajia.
Pistää kyllä miettimään, mihin kouluja enää tarvitaan? Maikatkin voivat tehdä koko vuoden työn kuukaudessa, lataavat vain tehtävät opiskelijoiden läppäreille, se siitä?? Eihän opettajiakaan enää tarvita, kun kaikki etsii tietonsa itse ja tekee mitä lystää.
Itsekin olen miettinyt, että ovatko opettajat enää millään tavalla tarpeellisia. Ovat ainakin kovaa vauhtia tekemässä itseään tarpeettomiksi. Ehkä se on tässä tarkoituskin ja tämän uudistuksen taustalla ja siinä tapauksessa tässä onkin jotain järkeä. Automatisaatio vie senkin alan. Ei pitäisi maksaa opettajan palkkaa henkilölle, joka ei opeta.
Nöyrä pyyntö minulta teille opettajat. Olen pienituloinen siivooja, yksinhuoltaja. Ikää minulla on melkein 50 vuotta. Poikani siirtyy nyt syksyllä yläasteelle ja viimeiset pari vuotta on jo tullut tehtäviä jotka pitäisi netissä tehdä. Ensin ongelma oli, ettei meillä ollut konetta. Viimein vanha isäni, 80vuotias, antoi läppärinsä pojalle. Sen jälkeen tuli toinen ongelma, minä en osaa käyttää läppäriä enkä tietokoneita alkuunkaan. Tuli koululta lappu että ladatkaa tämmöinen ohjelma ja tehkää tehtävä sillä. Me ei osattu ladata, en tiedä mistä. Lopulta saatiin tehtävä tehdyksi jollakin eri ohjelmalla mutta minne palautus? Poika tsättäili muille pojille puhelimella. Jonnekin piti kirjautua ja kansiot ladata, ei osannut poika, en osannut minä. Lopulta laitettiin opettajalle sähköposti, tuli vihainen vastaus heti että väärä paikka. Kumpikin, minä ja poika, itkua nieleskeltiin. Ei ole pojan vika ettei kotoa osata auttaa, kunpa ei nyt numeroon vaikuttaisi. Voisitteko te järjestää meille vanhemmille jotakin koulutusta näiden tietokoneiden kanssa? Miten me pojan kanssa selvitään jos koko koulu muuttuu tänne intternettiin? Onko tämä nyt kohtuullistakaan vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Internetin houkutukset pieksevät kotitehtävät mennen tullen. Lapsen opiskelusta tulee katkonaista. Katsotaan Youtube-videoita ja yritetään siinä sivussa laskea matikantehtävät. Helpompaa lapsen asennoitua, kun repusta vedetään kirja nokan eteen. Nyt kersa ei tiedä, tekeekö se läksyjä vai katsooko viihdettä.
Näin se menee Flipped Classroom -meiningillä. Nassikat katsovat kotona YouTube-videoista kaiken olennaisen englannin passiviista tai ranskan subjunktiivista, ja sitten tunneilla voidaankin asiaa vain itseohjautuvasti harjoitella omaan tahtiin, itse asiaahan ei tarvitse enää opettaa kun kaikki ovat sen omaksuneet videoilta.
...NOT!
Oppitunnit ovat tällä tavalla pelkkää ajanhukkaa. Nassikoiden koulunkäyntiin käytetty aika kaksinkertaistuu, mutta tehokkuus ja oppiminen on sama kuin ennen tai huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei suoraan etäopiskelua? Video-oppitunnit vaan kehiin. Opettaja voi videoida tunnit, ja oppilaat sitten seuraavat opetusta kotona halutessaan. Tehtävät voi antaa verkossa. Ei tarvitse rakentaa kouluja tai korjata homeisia. Ei tarvitse palkata kuin yksi valtakunnallinen matikan ope esiintymään videoilla, jotka jaetaan lapsille Youtubessa. Sen jälkeen hessulle voidaan antaa kenkää. Lapsi voi sitten palata videossa taaksepäin, jos jokin asia jäi epäselväksi. Tämähän on aivan nerokas juttu. Netissä palautettavat tehtävätkin saadaan tarkistettua automaattisesti nykytekniikalla. Tuossa säästyy yhteiskunnalta pitkä penni, kun ei tarvitse tiloja tai opettajia! Näin se homma etenee ja työttömiä lisää.
Yksi opettaja tekee youtube videon koko Suomelle ja tehtävät nettiin automaattitarkistukseen. Ei enää sosiaalista elämää vaan virtuaalina kaikki. Tätäkö OPH tavoittelee? Kuka tämän uuden OPSin oikein on värkännyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useilla suomalaisilla jo alakoulu ikäisillä lapsilla on todettu koulun ja koulutehtävien aiheuttavan stressiä ja suorituspaineita! Siis alakouluikäisillä! Kouluviihtyvyys on myös ollut jo pitkään huonoa! Minusta mennään siis hyvään suuntaan!
Eli kivaa pitää olla ihan koko ajan? Myös töissä pitää olla kivaa?
Ruotsissa tähän suuntaan on jo menty eikä hyvin tuloksin.
Suomessa töissä vielä tehdään töitä.En tarkoittanut, että pitää olla vain kivaa koko ajan. Kouluviihtyvyys on Suomessa todella huonolla tasolla ja oppilaat stressaantuneita. Onko se sinusta ihan ok? Entä jos itse et viihtyisi työpaikassasi ja kokisit, että tehtäviä on liikaa, etkä pystyisi niihin vaikuttamaan? Silti sinne on vain pakko mennä!
Onko lapsesi pääkaupunkiseudun koulussa, johon erikseen haetaan jonkun keskiarvon perusteella?
Omalla lapsella on läksyjä vähän, tekee suurimman osan koulussa. Joko lapseni on ahkera tai lapsen miesope laiska?
No varmasti koulu ja opettaja vaikuttaa tuohon paljon, mutta meillä on ainakin koulustressi selvästi vähentynyt tänä syksynä uusien opiskelumenetelmien ja vähentyneiden läksyjen myötä. En muuten puhunut pelkästään omasta lapsestani, vaan kouluviihtyvyys ja lasten stressi ovat todellisia ongelmia, joihin pyritään nyt myös vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aikuisopiskelija vähän ohiksena siis... Mutta me teemme kaikki läppärillä. Ihan kaikki. Istutaan kyllä koulussakin tunneilla, mutta sielläkin on maikka vain läsnä, voi kysyä neuvoa häneltä. Vastaus on kyllä yleensä: Ajattele itse, etsi tietoa.
Pistää kyllä miettimään, mihin kouluja enää tarvitaan? Maikatkin voivat tehdä koko vuoden työn kuukaudessa, lataavat vain tehtävät opiskelijoiden läppäreille, se siitä?? Eihän opettajiakaan enää tarvita, kun kaikki etsii tietonsa itse ja tekee mitä lystää.
Itsekin olen miettinyt, että ovatko opettajat enää millään tavalla tarpeellisia. Ovat ainakin kovaa vauhtia tekemässä itseään tarpeettomiksi. Ehkä se on tässä tarkoituskin ja tämän uudistuksen taustalla ja siinä tapauksessa tässä onkin jotain järkeä. Automatisaatio vie senkin alan. Ei pitäisi maksaa opettajan palkkaa henkilölle, joka ei opeta.
Juurikin näin. Omassa ryhmässä monet ei käykään enää koulussa kuin silloin tällöin syömässä, tekevät kotona hommat. Mä itse menen paikalle, siellä tulee työt tehtyä, kotona luultavasti vain haahuilisin ja kaikki jäisi viime tippaan. Yksi meidän maikoista sanoi suoraan, että nykysuuntaus on ihan p--seestä, aika monet muutkin maikat ovat samaa mieltä, mutta eivät tohdi sanoa sitä ääneen.
Me nyt olemme sentään aikuisia, osaamme ehkä jotenkin suodattaa ja käsitellä tietoa ja ottaa opiskelu tosissaan, mutta että yläkoulussa lähdetään samalle linjalle ap tapauksessa?! En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Nöyrä pyyntö minulta teille opettajat. Olen pienituloinen siivooja, yksinhuoltaja. Ikää minulla on melkein 50 vuotta. Poikani siirtyy nyt syksyllä yläasteelle ja viimeiset pari vuotta on jo tullut tehtäviä jotka pitäisi netissä tehdä. Ensin ongelma oli, ettei meillä ollut konetta. Viimein vanha isäni, 80vuotias, antoi läppärinsä pojalle. Sen jälkeen tuli toinen ongelma, minä en osaa käyttää läppäriä enkä tietokoneita alkuunkaan. Tuli koululta lappu että ladatkaa tämmöinen ohjelma ja tehkää tehtävä sillä. Me ei osattu ladata, en tiedä mistä. Lopulta saatiin tehtävä tehdyksi jollakin eri ohjelmalla mutta minne palautus? Poika tsättäili muille pojille puhelimella. Jonnekin piti kirjautua ja kansiot ladata, ei osannut poika, en osannut minä. Lopulta laitettiin opettajalle sähköposti, tuli vihainen vastaus heti että väärä paikka. Kumpikin, minä ja poika, itkua nieleskeltiin. Ei ole pojan vika ettei kotoa osata auttaa, kunpa ei nyt numeroon vaikuttaisi. Voisitteko te järjestää meille vanhemmille jotakin koulutusta näiden tietokoneiden kanssa? Miten me pojan kanssa selvitään jos koko koulu muuttuu tänne intternettiin? Onko tämä nyt kohtuullistakaan vaatia?
Eli olette poikasi kanssa jo pahasti digisyrjäytyneitä! On jo aikakin, että opettelette koneiden käyttöä. Poika ei muuten mitenkään selviä toisen asteen opinnoista, jotka ovat olleet netissä jo vuosia. Koulussa on lapselle annettu toimintaohjeet. Jos hän ei ole niitä silloin ymmärtänyt, olisi hänen pitänyt kysyä selvennystä ja kirjoittaa ohjeet itselleen ylös.
Opettajathan eivät siis ole näitä uusia opseja luoneet. Tuskin tuollaista haluavatkaan, uskallan väittää näin opiskelijan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena onkin, että oppilaista tulee enemmän itseohjautuvia, opettajan tehtävä on silloin ollakin ns. valmentaja. Sellaisille oppilaille tällainen opiskelumenetelmä ei tietenkään sovi, jotka ovat tottuneet siihen, että aina ja jatkuvasti joku ulkopuolinen valvoo, ohjaa ja neuvoo. Näitä oppilaita on luultavasti aika paljon, koska se on ollut se perinteinen tapa, jossa minusta on aika kyseenalaista se, oppiiko oppilas silloin muuta kuin toistamaan oppimansa. Kokeeseen voi lukea ja saada kympin vain hyvällä muistilla. Nyt oppilaiden tulee itse etsiä ja tuottaa sitä tietoa. Oppilaat pitää vain ensin opettaa enemmän itseohjautuviksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kivaa pitää olla ihan koko ajan? Myös töissä pitää olla kivaa?
Ruotsissa tähän suuntaan on jo menty eikä hyvin tuloksin.
Suomessa töissä vielä tehdään töitä.En tarkoittanut, että pitää olla vain kivaa koko ajan. Kouluviihtyvyys on Suomessa todella huonolla tasolla ja oppilaat stressaantuneita. Onko se sinusta ihan ok? Entä jos itse et viihtyisi työpaikassasi ja kokisit, että tehtäviä on liikaa, etkä pystyisi niihin vaikuttamaan? Silti sinne on vain pakko mennä!
Onko lapsesi pääkaupunkiseudun koulussa, johon erikseen haetaan jonkun keskiarvon perusteella?
Omalla lapsella on läksyjä vähän, tekee suurimman osan koulussa. Joko lapseni on ahkera tai lapsen miesope laiska?No varmasti koulu ja opettaja vaikuttaa tuohon paljon, mutta meillä on ainakin koulustressi selvästi vähentynyt tänä syksynä uusien opiskelumenetelmien ja vähentyneiden läksyjen myötä. En muuten puhunut pelkästään omasta lapsestani, vaan kouluviihtyvyys ja lasten stressi ovat todellisia ongelmia, joihin pyritään nyt myös vaikuttamaan.
Kuinkahan paljon tähän kouluviihtyvyyteen on vaikuttanut se, että luokkiin on integroitu oppilaita, jotka häiritsevät opetusta.
Tai lapset jotka saavat tehdä kotona ihan mitä haluavat, mutta koulussa pitäisi sitten uskoa opettajaa.
Sitten koulua muutetaan huvikeskus suuntaan, ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi opettaja tekee youtube videon koko Suomelle ja tehtävät nettiin automaattitarkistukseen. Ei enää sosiaalista elämää vaan virtuaalina kaikki. Tätäkö OPH tavoittelee? Kuka tämän uuden OPSin oikein on värkännyt?
Sosiaalisen elämän oppii somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisen elämän oppii somessa.
No ei kyllä opi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hyvä jos materiaali on kunnollista eli sen tekemisessä on nähty vaivaa. Monet oppivat paremmin tekemällä kuin istumalla passiivisesti tunnilla kuuntelemassa opettajan höpötystä. Ei, siinä ei auta edes se että opettaja "aktivoi" 15 minuutin välein jollain kyselyllä tai muulla pikkuaktiviteetilla.
Moni opettaja tulee vaan menemään siitä missä aita on matalin ja materiaali tai tehtävät näyttävät siltä että opettaja on ne kirjoittanut edellisiltana leffankatsomisen sivussa. Laadukkaan materiaalin kirjoittaminen ei ole ihan yksinkertaista.
Tiedoksi, että luokanopettajien työtehtäviin EI kuulu oppimateriaalien valmistaminen (opettajan työaikaan ei siis lasketa kuuluvaksi tällaista) Eli jos joku tällaista tekee, niin hän tekee sen ylimääräisenä työnä. Periaate on, että luokanopettaja opettaa niillä materiaaleilla, jotka työnantaja tarjoaa. Toki suurin osa opettajista etsii netistä matskua tai keksii omia tehtäviä, muttä tämä on siis riippuvainen opettajien omasta vapaaehtoisesta halusta tehdä näin.
Luokanopettajan minimiopetusvelvollisuus on 24 h/ vko. Jokaiseen opetustuntiin lasketaan 0,5 h:n aika valmisteluun ja jälkitöihin. Tämän lisäksi viikossa on 3 h aikaa, olla kokouksissa ja tehdä yhteistötä muiden opettajien, vanhempien, terkkarin, psykologin, terapeuttien yms. kanssa. Vuodessa on myös määrätty väh. 12h veso-koulutusta tai kokousta. Meidän kunnassa tuli lisäksi kikyn 24h yhtenä lisätyöpäivänä ennen koulun alkua ja yksi lauantai työpäivä ja 4x 3h koulutusta/kokousta työpäivien päätteeksi.
Jostain syystä aion karsia aika rajusti omaa vapaaehtoista työpanosta jatkossa ja tehdä oikeasti vain sen mistä saan palkan. Leiri- ja yökoulut lähtevät ensimmäisenä ja omia materiaaleja teen/etsin VAIN jos muulta työltä jää aikaa.
Jossain vaiheessa tämä digitalisaation jumalointi vielä kostautuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hyvä jos materiaali on kunnollista eli sen tekemisessä on nähty vaivaa. Monet oppivat paremmin tekemällä kuin istumalla passiivisesti tunnilla kuuntelemassa opettajan höpötystä. Ei, siinä ei auta edes se että opettaja "aktivoi" 15 minuutin välein jollain kyselyllä tai muulla pikkuaktiviteetilla.
Moni opettaja tulee vaan menemään siitä missä aita on matalin ja materiaali tai tehtävät näyttävät siltä että opettaja on ne kirjoittanut edellisiltana leffankatsomisen sivussa. Laadukkaan materiaalin kirjoittaminen ei ole ihan yksinkertaista.
Tiedoksi, että luokanopettajien työtehtäviin EI kuulu oppimateriaalien valmistaminen (opettajan työaikaan ei siis lasketa kuuluvaksi tällaista) Eli jos joku tällaista tekee, niin hän tekee sen ylimääräisenä työnä. Periaate on, että luokanopettaja opettaa niillä materiaaleilla, jotka työnantaja tarjoaa. Toki suurin osa opettajista etsii netistä matskua tai keksii omia tehtäviä, muttä tämä on siis riippuvainen opettajien omasta vapaaehtoisesta halusta tehdä näin.
Luokanopettajan minimiopetusvelvollisuus on 24 h/ vko. Jokaiseen opetustuntiin lasketaan 0,5 h:n aika valmisteluun ja jälkitöihin. Tämän lisäksi viikossa on 3 h aikaa, olla kokouksissa ja tehdä yhteistötä muiden opettajien, vanhempien, terkkarin, psykologin, terapeuttien yms. kanssa. Vuodessa on myös määrätty väh. 12h veso-koulutusta tai kokousta. Meidän kunnassa tuli lisäksi kikyn 24h yhtenä lisätyöpäivänä ennen koulun alkua ja yksi lauantai työpäivä ja 4x 3h koulutusta/kokousta työpäivien päätteeksi.
Jostain syystä aion karsia aika rajusti omaa vapaaehtoista työpanosta jatkossa ja tehdä oikeasti vain sen mistä saan palkan. Leiri- ja yökoulut lähtevät ensimmäisenä ja omia materiaaleja teen/etsin VAIN jos muulta työltä jää aikaa.
Eikö sitä aikaa nyt nimenomaan jää jos lapset joutuvat itse etsimään kaiken materiaalin.
Meillä kaupunki kustantaa jokaiselle oppilaalle Officen, jossa on kirjoitusohjelmakin. Lisäksi kaikki oppilaat saavat oman läppärin.
Minusta tämä on huolestuttavaa. Miten käy oppilaiden hienomotoriikan, kun ei enää käytetä kynää? Ap:n tapauksessa sentään kirjoitetaan kynällä vihkoon asioita, mutta todella monessa koulussa ainakin yläkoulun puolella enää vain näpytellään, oli sitten kyseessä muistiinpanot, kokeet, ainekirjoitus tai kotitehtävät. Ainoat oppiaineet, missä oikeasti käytetään kättä ja sormia, ovat kuvis, musiikki ja käsityöt, mutta niiden tunteja on todella vähän. Asiaa on tutkittu aivotutkimuksilla ja on huomattu, että aivot muokkautuvat todella nopeasti sen mukaan, miten kättä ja sormia käyttää. Jo vuodessa kutistuu aivoista minimaaliseksi alue, joka ennen vei valtaosan kädenhallinnasta, kun siirrytään kynätyöskentelystä näpyttelyyn.
Ruudun tuijottaminen ei ole myöskään fyysisesti tervettä. Niskavaivat, silmävaivat, rannevaivat jne. lisääntyvät rutkasti jo nuorilla.
Uuden opsin mukaan oppilas saa ihan itse määritellä tavoitteensa ja sitten pyrkiä niihin. Mitä luulette, että joku laiska teini määrittelee? "Minulle riittää, että pääsen läpi." Ja sitten nukutaan läpi oppituntien. Luokalle ei voi jättää, jos on ollut edes paikalla.