Mikä on myöhäisin tietämäsi aika joulukuusen pitämiseen.
Joulu loppui viimeistään eilen Nuutinpäivään, mutta tiedätkö, onko jossain vielä joulukuusta?
Kommentit (21)
No me otettiin eilen luonnonkuusi pois. Ei karissut vieläkään yhtään.
Kyllä kuusen saa säilymään vaikka miten pitkään. Meillä se alkaa aina kasvaa eikä karise yhtään, mutta silti laitan sen Nuutin päivänä pois.
Kerran näin maaliskuun lopulla luonnonkuusen erään masentuneen tuttavani kodissa.
Eräässä perheessä se oli vielä maaliskuussa. Se kasvoi ja pölisi niin paljon, että olin talossa ehkä vartin kun sain hirveän yskänpuuskan.
En ole kenelläkään enää näihin aikoihin kuusta sisällä nähnyt.
Vein jo loppiaisena oman kuusen ulos, naapuri vei sen kysymättä. Jos se laittaa talteen ens jouluksi.
Vanhempieni luona oli kuusi kerran maaliskuuhun. Äitini kuoli loppiaisena ja kuusi oli hänen koristelemansa. Isäni ei hennonnut purkaa sitä pois. Sen jälkeen meni useampi vuosi ennen kuin isä taas laittoi kuusen.
Me saatiin lapsena omat pikkukuuset huoneisiimme. Veli piti omaansa juhannukseen asti, vaihtoi koivuun joka taas oli seuraavaan kuuseen asti (pikkujouluun siis). Tätä jatkui useita vuosia.
Mulla oli ensi asunnossani ihan pikkuinen kuusi, se olisi säilynyt pitkäänkin alkoi tehdä vuosikasvaimiakin. Piti sitten pääisiäisenä heittää pois, kun tiesin että vuokraemäntä oli tulossa käymään.
Mutta niin hyvin pärjäsi että olisi ehkä seuraavaankin jouluun kestänyt.
Meidän pihaan oli joku nakannut roskiksille tänään. Oli todella kaunis edelleen.
Mulla on 😄Ei varise, vaan alkaa pukata uutta kasvua. Mietin juuri, että ottaisinko koristeet pois ja antaisin kuusen olla, kunnes alkaa varista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni luona oli kuusi kerran maaliskuuhun. Äitini kuoli loppiaisena ja kuusi oli hänen koristelemansa. Isäni ei hennonnut purkaa sitä pois. Sen jälkeen meni useampi vuosi ennen kuin isä taas laittoi kuusen.
Jotenkin tosi kaunis juttu. :)
Eräs kotiinsa kuollut vanhus piti joulukuusta vielä seuraavan joulun yli. Kävin avaamassa ovet, niin siellä terhakkana jalassa seisoi. Tosin neulasia ei juurikaan ollut.
Kaveri oli saanut koristeet purettua jossain vaiheessa kevättä, mutta ranka oli parvekkeella vielä vappuna. Harmitteli, että oli niin valoisat yöt jo, ettei kehdannut nakata pihalle. Syksyyn mennessä oli hävinnyt, en koskaan kysynyt sen tarkemmin.
Tänään laitoin pois! Me tykätään joulukuusesta, yleensä laitetaan se joulukuun puolessa välissä ja pois laitetaan tammikuun puolen välin paikkeilla. Viime vuonna taisi olla tästä vielä viikko eteenpäin.
Tiedän perheen joilla on (muovi)kuusi ympäri vuoden esillä. Miksi kuusi pitäisi laittaa pois tiettyyn päivään mennessä, jos tykkää siitä sisustuselementtinä.
Kerran pidin helmikuuhun, kun kuusi rupesi kasvamaan ja oli todella vehreä. Oli vehreä vielä kun heitin pois; halusin kumminkin pieneen asuntoomme keväisemmän ilmeen.
Se asunto muuten oli homeasunto, silloin vain ei homeista kohistu. Itse sain kyseisestä kämpästä ikuisen hengitystieongelman, ja reagoin herkästi homeille vielä nytkin, vuosikymmeniä myöhemmin. Joten te, joiden kodeissa kuusi alkaa kasvaa, tutkikaapa asuntonne..
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli saanut koristeet purettua jossain vaiheessa kevättä, mutta ranka oli parvekkeella vielä vappuna. Harmitteli, että oli niin valoisat yöt jo, ettei kehdannut nakata pihalle. Syksyyn mennessä oli hävinnyt, en koskaan kysynyt sen tarkemmin.
Mulla kävi vähän samoin. Unohdin puun parvekkeelle enkä kesällä kehdannut heittää sitä roskiin. Meni kolme vuotta niin päätin yksi kesäpäivä pilkkoa sen jätesäkkiin. Katkoin oksat ja pätkäisn rungon pari kertaa. Aloin lakaista niin pari parveketta alempaa naisen ääni huutaa että mistä vitusta tippuu neulasia?
Oli pakko juosta sisälle ja nauraa tyynyyn. Vedet valui silmistä kun nauroin koko hommaa. Hävitä joulukuusi kesällä, 3 vuotta vanha kuusi.Monta vuotta olen käyttänyt muovikuusta. Paljon kätevämpi kun voi purkaa ja kasata. Kuusien myyjiltä olen aina saanut pari oksaa tuoksua tuomaan.
Meillä oli kerran kesäkuun alkuun.
Annettiin kaikkien neulasten varista ja huomattiin, että hauska sisustuselementti oli tämä tuuheaoksainen ranka.
Ei valoja, mutta valkoiset koristeet.
Naapurin jouluhullu pitää myös pitkälle kevääseen. Ihan vihreä se on, en tiedä, miten osaa....